Yeni fırsat haritası

Tüm sektörler büyümek için rotasını yeni fırsatlara çevirdi.Her sektörün fırsat haritasında farklı unsurlar öne çıkıyor.

9.03.2016 13:40:580
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni fırsat haritası
Hem global ekonomideki gelişmeler hem iç dinamikler nedeniyle Türkiye’de sektörler için büyümek giderek zorlaşıyor. 2015 yılında yüzde 3-3,5 oranında büyüdüğü tahmin edilen Türkiye’nin bu yıl en iyi ihtimalle yine yüzde 4’lük bir büyüme performansı ortaya koyması bekleniyor.
Bu tabloda tüm sektörler büyüme için yeni fırsat arayışına yöneldi. Fırsatlar bazı sektörlerde yükselen yeni bir kategori, bazılarında yeni bir hedef kitle, bazılarında ise regülasyonlarda değişim ya da yeni pazarlar olarak öne çıkıyor. Örneğin, bankacılıkta önümüzdeki dönemde en önemli büyüme alanı olarak dijital bankacılık görülüyor. Bunun bütün dünyada bankacılık sektöründe hakim bir trend olduğunu belirten Finansbank Genel Müdürü Temel Güzeloğlu, spesifik olarak baktıklarında Türkiye’de son yıllarda bireysel bankacılık alanındaki düzenlemelerin bu segmentin kârlılığı üzerinde olumsuz etki yarattığına dikkat çekiyor. Maliyet yönetiminin ve dolayısıyla dijital bankacılığın öneminin arttığını söylüyor. Sigorta sektöründe ise son dönemde kârlılık konusunda zorlanan şirketler, şimdi bu döngüyü kırmak için kârlılığı daha yüksek alanlara yönelme kararı aldı. Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, doğru fiyatlandırılacak inovatif ürün ve hizmetlere ağırlık vererek büyüme sağlanabileceğini ifade ediyor. İhracat faktoringinde Merkez Bankası desteği, leasingde faizsiz yeni ürünler ve büyük projelerde şirket ortaklıkları, finansman şirketlerinde ise stok finansmanı yolunun açılmasıyla banka dışı finans sektöründe önümüzdeki süreçte büyümenin artması bekleniyor. Bu gelişmelerle 2014 yılını 80 milyar TL’nin üzerinde aktif büyüklükle kapatan sektörün 2015’i ise yüzde 20-25 büyümeyle kapattığı tahmin ediliyor. Sektör yetkilileri yeni fırsatların da etkisiyle bu büyümenin önümüzdeki yıllarda da devam edeceğini düşünüyor. 
YENİ ÜRÜN VE KONSEPTLER 
Perakendeden elektrikli ev aletlerine, demir çelikten kozmetiğe birçok sektörde yeni hedef kitle, yeni ürün ve konseptler sektörleri heyecanlandırıyor. Beğendik Yönetim Kurulu Başkanı Hacı Beğendik, yeni konseptlerle tüketiciyi mağazaya çekmenin ve farklı alışveriş deneyimleri sunmanın pazardaki en önemli fırsat olduğunu ifade ediyor. Kozmetik sektöründe daha alt gelir gruplarına ulaşmak sektörü büyütecek bir fırsat olarak görülüyor. Flormar Pazarlama Direktörü Can Dilek, bu tabloyu şu sözlerle açıklıyor: “Satış noktası sayısının artmasıyla D ve E SES gruplarının kozmetik ürünlerine erişimi arttı. Bu da büyümeyi şahlandıracak. Buna ek olarak sayıları on binleri aşan kozmetik ve indirim marketleri de büyümenin ana unsurlarından olacak.” Demir çelik sektöründeki en önemli fırsatlardan biri katma değerli ürün üretimi. Erdemir Yönetim Kurulu Başkanı Ali Pandır, “Benzer maliyetlerle çok daha değerli ürünleri piyasaya sunabilmek ülkemiz çelik sektörünün rekabet gücünü üst seviyelere taşırken üreticilere de avantaj sağlar” diyor. Televizyon pazarı son dönemde yeni teknolojiler ve akıllı ürünlerle büyüyor. UHD 4K TV’lerin geçtiğimiz yıl satışları sürüklediğini belirten TP Vision Türkiye Genel Müdürü Faruk Kocabaş, bu yıl da sektörün UHD 4K TV’lerin yükselişine sahne olacağını ifade ediyor ve sektörün yeni büyüme rotasına ilişkin değerlendirmesine şöyle devam ediyor: “Pazarın yüzde 30’unun UHD 4K TV’lerin olacağını tahmin ediyoruz. Akıllı TV özelliklerinin gelişmesi, TV’lerin mobiliteyle daha entegre olmasıyla TV ile diğer cihazlar arasında yakınsama artıyor. Tüm bu bulgularla TV dünyası yeni gelişmelere ve büyümeye gebe.” ~YURTDIŞI PAZAR UMUT MU?
İçinde bulunduğumuz dönemde birçok sektör yeni pazarlar üzerinden büyüme yakalamayı planlıyor. Kimya, turizm, tekstil, mobilya, hazır giyim, taahhüt ve mücevherat büyütecek yeni fırsatları yeni pazarlarda arayan sektörlerden birkaçı... En büyük pazarı Rusya ile yaşanan kriz sonrasında inşaat ve taahhüt şirketleri de yeni pazardaki fırsatların yakın takipçisi. Batı ülkeleri dışında özellikle Orta Afrika sektör açısından cazip bir pazar olarak nitelendiriliyor. Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay, siyasi gelişmelere paralel olarak Ortadoğu ve İran pazarlarına girme koşullarının araştırıldığını söylüyor. Crystal Hotels CEO’su Umman Çetinbaş, Baltık, Balkanlar, İran, Ortadoğu ve Cezayir ile yaptıkları çalışmalarını daha da güçlendirmeleri gerektiğini belirtiyor. “Batı Avrupa’da bugüne kadar Türkiye’de tatil yapmamış azımsanmayacak bir kitle var. Yapılacak doğru PR ile bu kitleler de kazanılabilir” diyor. Şu an için Kamboçya ve Vietnam gibi ülkelere hiçbir ürün satmadıklarını belirten İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçı Birlikleri) Başkanı Murat Akyüz, bu ülkelerde ciddi fırsatlar olduğunu dile getiriyor. “Güney Amerika, Sahra Altı Afrika, Uzakdoğu ve Asya gibi pazarları yakından izliyoruz” diye konuşuyor. Mücevherat sektöründe de Çin, Hindistan ve Afrika’ya yapılacak akıllı yatırımların uzun vadede karşılığını alacağı konuşuluyor. Ariş Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Güzeliş, bu pazarların uzun vadede sektörü büyütecek yatırım fırsatlarına sahip olduğunu ifade ediyor. Mobilyacılar da rotayı Hindistan’a çevirmiş durumda. MOSDER Başkanı İsmail Doğan, bu ülkede henüz değerlendirilmemiş çok ciddi bir potansiyelin olduğunu ve sektör olarak bu konuda harekete geçeceklerini dile getiriyor. 
DÖNÜŞÜMLE HIZLANACAKLAR 
Kentsel dönüşüm de hala birçok şirketin büyüme konusunda umudunu bağladığı en önemli gelişme. İnşattan seramiğe, yalıtımdan iklimlendirmeye birçok sektör, kentsel dönüşümdeki yeni hamlelerle birlikte büyüme konusunda kendilerine yeni bir kapı açılmasını bekliyor. Yurtiçinde, kentsel dönüşüm nedeniyle yoğun bir inşaat faaliyeti olacağını ve bunun artarak devam edeceğini öngören Bien Seramik Satış Grup Başkanı Metin Savcı, ihracatta da Amerika, Kanada, Almanya ve İngiltere gibi gelişmiş ülke pazarlarına satışlarının asgari yüzde 5 artacağını tahmin ediyor. “Irak, Azerbaycan, Gürcistan gibi yakın coğrafyada bulunan ülkelerde de geçmiş yıl kayıplarının telafi edilebileceğini düşünüyoruz” diyor. Daikin Türkiye CEO’su Hasan Önder de 2016 yılında kentsel dönüşüm hızının artacağını ve buna bağlı olarak yeniden inşa edilen binalarda iklimlendirmenin önem kazanacağını söylüyor. Hemen ardından şöyle devam ediyor: “Kentsel dönüşümle birlikte hem bireysel hem ticari klimalara talep giderek artacak. Bunun yanı sıra tüketicinin enerji verimliliği konusunda bilinçlenmesiyle birlikte enerji verimliliği yüksek klima ve sistemlere ilgi diğerlerine oranla daha da yükselecek.” Yalıtım sektörü de en büyük fırsatı kentsel dönüşümde görüyor. Eryap Grup CEO’su Emrullah Eruslu, Türkiye çapında 6 milyondan fazla binanın değişeceğini göz önünde bulundurduklarında, “Bu binalara yapılacak olan temelden çatıya tüm alanlardaki yalıtım uygulamaları, sektörümüzü uzun yıllar çift haneli büyümeye sevk edecek boyutlarda olabilir” saptamasında bulunuyor.~İKİ SEKTÖRÜN BEKLENTİSİ
Kimi sektörlerde ise regülasyonlarla ilgili gelişmeler yeni büyüme alanları yaratıyor. Örneğin ahşap mobilya bileşenleri sektöründe Avrupa Birliği ülkelerinde işçilik maliyetlerinin yüksek oluşu, endüstriyel plantasyonların geliştirilmesi konusunda yapılan çalışmalar Türkiye’yi üretici olarak bölgede ön plana çıkarıyor. Konum olarak Türkiye’nin Ortadoğu, Türk Cumhuriyetleri ve Kuzey Afrika ülkeleri gibi ülkelere yakınlığının da önemli bir fırsat olduğunu ifade eden AGT Satış ve Pazarlama Grup Başkanı Şirzat Subaşı, “Fuar organizasyonlarının çokluğuyla ziyaretçi sayısının sürekli artması karşımızdaki en önemli sektörel fırsatlar” diyor. Mobilya sektörü de navlun desteği ve KDV indirimi bekliyor. KDV oranının tekstilde yüzde 8, mobilyada ise yüzde 18 olduğuna dikkat çeken MOSDER Başkanı İsmail Doğan, mobilyada da KDV’nin yüzde 8’lere çekilmesini beklediklerini dile getiriyor ve bekledikleri desteğin hayata geçmesi durumunda elde edecekleri sonuçları şöyle anlatıyor: “Mobilyada kayıt dışı oranı çok. Eğer KDV yüzde 8’e çekilirse piyasada talep canlanır. Biz gelecek yıl yüzde 15 yerine yüzde 20 büyürüz. Navlun desteği gelirse ihracatımız yüzde 20 artar. Bugün dünya üretiminde 12 olan sıralamamızdan 2023 yılında ilk 5’inciliğe yükselebiliriz.” Enerji sektöründe de tüm yatırımcılar sektörün tam liberalizasyona geçmesini bekliyor. Piyasanın serbestleşmesiyle sektörde yeni bir dönemin başlayacağını söyleyen Enerjisa CEO’su Yitik Mert, “2016 yılı ve sonrası için elektrik enerjisi sektörünün en önemli gündeminin tüketici olduğuna inanıyoruz” diyor. 
YENİ YIL HEDEFLERİ 
Yeni fırsatların değerlendirilip hayata geçirilmesiyle birlikte bu yıl birçok sektör, 2015’in üzerinde bir büyüme rakamına ulaşmayı planlıyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 6-7 oranında büyüyen özel eğitim yüzde 10, yüzde 10’luk büyümeyle 2015’i kapatan mobilya yüzde 15 büyüme hedefinde. Yüzde 3,5 oranında büyüyen konut sektöründe bu yıl oyuncular yüzde 5 büyüyeceklerini düşünüyor. Büyüme konusunda 2015’e kıyasla en ciddi iyileşmeyi yaşayacak olanlar ise seramik, bilgisayar ve televizyon. 2015’te yüzde 5-10 aralığında daralan seramik bu yıl yüzde 5, yüzde 30 daralan bilgisayar sektörü de yüzde 8 büyüme beklentisinde. Geçtiğimiz yıl yüzde 5 büyüyen televizyon sektörü ise bu rakamı ikiye katlayarak yüzde 10 büyümeyi planlıyor. Şirketler de bu yıl büyümek için fırsatları hayata geçirmeye odaklanmış durumda. AGT Satış ve Pazarlama Grup Başkanı Şirzat Subaşı, 2016 yılında mobilya işinde yakın coğrafyadaki paylarını ve bulunabilirliklerini artırmayı hedeflediklerini söylüyor. “Bunun dışında stratejik ülkelerimizi belirledik ve bu noktalarda ihracatımızı artırmaya yönelik faaliyetlerimize hız veriyoruz” diyor. Sektöründe yeni büyüme alanının veri merkezi yatırımlarının artması olduğunu dile getiren BimSA Genel Müdürü Tunç Taşman da müşterilerinin artan veri ihtiyacını karşılayabilmek için veri merkezi altyapısını 2 katına çıkardıklarını açıklıyor. Daikin müşterilerini verimlilik değerlerinin yanı sıra enerji tüketimini minimuma indiren cihazlarla buluşturmaya hazırlanıyor. Elite World Otelleri Genel Müdürü Ünsal Şınık, yeni yurtdışı pazarlar için yeni pazarlama kanalları arayışında. Şınık, “Yeni pazarlara daha çok eğilecek, workshop ve satış ziyaretleri düzenleyeceğiz. Offline’dan çok online marketing çalışmalarına ağırlık vermeyi planlıyoruz” diyor.~REMZİ ÖZYALÇIN / HOMEND PAZARLAMA MÜDÜRÜ
İNOVATİF ÜRÜN BÜYÜMEYİ TETİKLİYOR
YÜZDE 10 BÜYÜME

Sektör 2015’i ortalama yüzde 10-15 arasında bir büyüme ile kapattı. Bu yıl da yüzde 10 düzeyinde büyüme öngörüyoruz. Pazar büyüklüğünün 1,3 milyar dolar seviyesinde olacağını düşünüyoruz.
GÖÇ ETKİSİ
Sektörü önümüzdeki yıllarda büyütecek birkaç neden var: Birincisi, kişi başına düşen gelir arttıkça evlerde daha fazla elektrikli ev aleti kullanılmaya başlıyor. İkincisi, evlenmeler, çocukların büyümesi ve yeni eve geçmesi, göç dolayısıyla yeni evlerin açılması pazarı büyüten önemli etkenler.
BOŞANMA FAKTÖRÜ
Üçüncüsü de boşanmalar. Boşanmalar da pazarı büyütüyor ve maalesef Türkiye’deki evlilik ve boşanma oranı dünya ortalamasının üzerinde. Ayrıca inovatif ürünler, pazarın büyümesini tetikliyor. Daha fazla çalışan kadın, tüketimin artmasını sektörün büyümesini sağlıyor.
SAĞLIKTAKİ HAREKET
Kategori bazında sağlıklı yaşam kategorisi büyüyor. Homend olarak ana misyonumuz olan kadınların hayatlarını kolaylaştıran inovatif ve estetik ürünlerle var olmaya devam edeceğiz. Bu kapsamda 2016, pek çok yeni ürünü pazara sunacağımız ve proaktif olacağımız bir yıl olacak. Yakın coğrafyalar için ihracat hacmimizi yukarı taşımaya çalışacağız.

BİLGİSAYARDAKİ 2 FIRSAT 
BORA ARAS / ASUS SİSTEM İŞ GDUSU TÜRKİYE ÜLKE MÜDÜRÜ
GİYİLEBİLİR TEKNOLOJİLER 

Asus olarak sektörü büyütecek başlıca iki fırsatı, giyilebilir teknolojiler ve 2’si 1 arada bilgisayar segmentlerinde görüyoruz. Giyilebilir teknolojiler 2-3 yıl kadar önce Türkiye pazarına girmeye başladı. Teknolojinin her geçen gün daha da gelişmesi nedeniyle kullanımı daha kolay, kullanıcı taleplerini karşılayan yeni ürünler piyasaya sürülüyor. Tüketicilerin bu tür ürünlere ilgisi yüksek. Beklentimiz 5 yıl içinde akıllı telefon kullanıcılarının yaklaşık yüzde 10’luk bir kısmının giyilebilir teknoloji kullanması yönünde. 
BÜYÜMENİN ADRESİ 
En hızlı büyümenin akıllı saatlerde gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz. Akıllı saatleri, fitness ve günlük aktivite kayıt eden cihazlar ve akıllı gözlükler takip edecek gibi görünüyor. Bunun haricinde özellikle sunduğu kullanım kolaylığı nedeniyle 2’si 1 arada bilgisayarlara da büyük bir ilgi gözlemliyoruz. Giyilebilir teknolojiler konusunda da ilk akıllı saatimizi geçen yıl global pazarda satışa çıkarttık. Hedeflerimiz arasında 2016 yılında akıllı saatimizin yeni modellerini Türkiye pazarına sunmak da bulunuyor.~BEYAZ EŞYADA BÜYÜMENİN YÖNÜ
JIYOUNG LEE / LG ELECTRONICS TÜRKİYE BEYAZ EŞYA BÖLÜM BAŞKANI
KENDİ FIRSATIMIZI YARATIYORUZ

LG olarak Türk tüketicisinin ihtiyaçlarına uygun beyaz eşya ürünleri sunmanın önemli fırsatlar yaratacağını düşünüyoruz. Örneğin dünyanın hiçbir yerinde 70 cm’lik buzdolabı satılmıyor; ama Türkiye pazarında 70 cm’lik buzdolabına karşı bir talep bulunuyor.
TÜRKİYE’YE ÖZEL ÜRÜN
O nedenle biz de Türkiye’ye özel 70 cm’lik buzdolabı üreterek pazara sunuyoruz. Sadece Türkiye’den 70 cm’lik buzdolabı talebi geldiğinde bu ürünü özel olarak ürettik. Bunun gibi tüketicinin ihtiyaçlarını karşılayan yaklaşımlarımızla kendi fırsatlarımızı kendimiz yaratıyor ve pazara yön vermeye devam ediyoruz.
PREMIUM’A İLGİ
Dünyada artık daha iyisini isteyen bir kullanıcı profili var. Türk tüketicisinin premium ürünlere olan ilgisi sektörde büyüme yaratacak alanlar arasında yer alıyor. Türkiye’de beyaz eşya sektörü yaklaşık 4 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip. Sektör geneline baktığımızda buzdolabı, bulaşık makinesi ve çamaşır makinelerinde büyüme görülüyor. LG Electronics olarak 2016 yılında beyaz eşya sektöründe cirosal bazda yüzde 20’den fazla büyüme öngörüyoruz. ~SERPİL VERAL / SÜTAŞ GENEL MÜDÜRÜ
“2016’DA BÜYÜMENİN HIZLANMASINI BEKLİYORUZ” 
9 MİLYAR TL’LİK HACİM

2015 yılında sektörün önceki yıllarda gördüğümüz çift haneli büyümesi bir miktar hız kesti. Yılı yaklaşık yüzde 9’luk ciro büyümesiyle kapattık. Bu yıl, yüzde 12-15 aralığında büyüme öngörüyoruz. 2016 sonunda pazarın 9 milyar TL’ye ulaşacağını öngörebiliriz.
İNOVASYON ÖNEMLİ
Dünyada ve Türkiye’de nüfusla beraber gıda talebi artıyor. Yaşam tarzındaki değişiklikler, beslenme alışkanlıklarını da yeniden şekillendiriyor. Türkiye’nin sektöre yön veren dinamiği ise genç nüfusu. Bu nüfusun iyi beslenmesi, eğitilmesi ve iyi anlaşılması gerekiyor. Türk toplumu yeniliğe çok açık. Tüketicilerin taleplerine cevap veren ve onların hayatlarına değer katan inovasyonlar çok önemli.
ONLARCA PROJE
Biz değişen tüketici trendlerini izliyor; sağlıklı atıştırmalıklar, porsiyon ürünler, pratik ambalajlar, fonksiyonel ürünler gibi, bu trendlere karşılık gelen onlarca projenin üzerinde çalışıyoruz. Türkiye’de entegre işletmelerde, sağlıklı şartlarda üretilen ürünlerin tüketimi kişi başı 110-120 litreye denk gelirken, Avrupa Birliği ülkelerinde bu rakamın 250- 300 litre seviyelerinde olduğunu görüyoruz. Türkiye’de yükselen gelire ve bilince paralel ambalajlı süt ve süt ürünleri pazarındaki büyümenin hızlanmasını bekliyoruz.

HİLAL SUERDEM / KİĞILI CEO'SU
YAKIN TEMAS DÖNEMİ

KİŞİSELLEŞTİRME 
2015 yılında perakende sektöründeki büyüme yüzde 9-10 seviyesindeydi. 2016’da yüzde 10-12’lik bir büyüme öngörüyoruz. Türkiye’de moda ve perakende sektörü son yıllarda yükselişini sürdürse de sektörün daha da gelişmesini ve markaların başarılı olmasını sağlayacak en önemli unsurların başında müşteri odaklılık ve kişiselleştirme geliyor. Müşteri odaklı kurumsal bir şirket olarak, müşterilerimizin hayat tarzlarına göre modellediğimiz kişiye özel CRM kampanyalarımız, hedef kitlemiz için yakın temas fırsatı yaratıyor. 
ULAŞILABİLİRLİK 
İnovatif ürünler de markaların ulusal ve uluslararası pazardaki başarısında önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Yeni pazarlara baktığımızda, Ortadoğu, Balkanlar ve Avrupa ülkeleri Türk markaları için birer fırsat oluşturuyor. Son dönemde giderek yaygınlaşan daha küçük metrekarelerde müşterinin ayağına gitme trendinin, giderek artacağını öngörüyoruz. Müşteri için ulaşılabilir olmak da son derece önemli. 
TEKNOLOJİ VE MEMNUNİYET 
Teknolojik yapıların geliştiği ve müşteri memnuniyetinin, kişisel duygulara dokunmanın ön planda olacağı bir döneme gireceğiz. Katma değeri yüksek ürünler için marka değerine yatırım yapmak ve markalaşmak büyük önem kazandı. Hazır giyimciler olarak bu konuya yoğunlaşıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz