Yenilerin ilk hedefi

Artık herkes hemfikir… 2017 ekonomik açıdan da zor bir yıl olmaya aday. Bu zor yıllarda iş başına geçen CEO’ların üzerinde ise önemli bir baskı var...

5.09.2017 11:20:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yenilerin ilk hedefi

Aslı Sözbilir 

[email protected]

2016 hem siyasi hem ekonomik anlamda Türkiye için zor bir yıldı. Dünyadaki durağanlık, döviz kurlarındaki artış, komşu coğrafyalardaki çatışmalar, siyasi belirsizlikler derken 2017’nin de zor geçeceği anlaşılıyor. Şirketler yatırımlarını durdurmasa da yıl sonu hedeflerini konjonktürle uyumlu tutmaya, tedbirli davranmaya gayret gösteriyor. Bir de böyle dalgalı bir dönemde direksiyon başına geçen yöneticiler var.

Onların işleri biraz daha zor… Yeni oldukları için hem yüksek performans göstermeleri hem de dalgalı denizde gemiyi her daim yüzdürmeleri bekleniyor. Peki, yeni CEO’lar bu koşullarda kendilerine nasıl hedefler koyuyor? Bu soruya yanıt alabilmek için son 2 yılda iş başına gelmiş genel müdür ve CEO’lara 2017 sonu için “en öncelikli, vazgeçilmez” hedeflerini sorduk. Kiminin küresel bir oyuncu olarak büyümeyi, kiminin önceden verilmiş yatırım kararlarını hayata geçirmeyi, kiminin pazar payını korumayı, kiminin de risk yönetimi ve dijitalleşmeyi zorunlu hedefi olarak belirlediğini gördük. İşte çiçeği burnunda CEO’ların vazgeçemeyecekleri yıl sonu hedefleri… 

KAMER, YURTDIŞINA ODAKLANACAK 

Atasay Kamer, 30 yaşında genç bir CEO. Atasay Mücevherat’ın kaptan köşkünü 2015 yılında babası Cihan Kamer’den devraldı. Kuyum sektöründe markalaşma çalışmalarını ilk kez başlatan şirketlerden birinin yönetimini devralan Kamer’e “olmazsa olmaz” 2017 hedefini sorduğumuzda bize net olarak “Yurt dışındaki mağaza sayısını artırmak” yanıtını veriyor. Kamer, toplam mağazaları içinde yurt dışı mağazalarının oranının şu anda yüzde 7,5 civarında olduğunu ve yurt dışı-yurt içi mağaza sayısını 10 yıl içinde eşitlemeyi hedeflediklerini anlatıyor. Kamer sözlerine şöyle devam ediyor: “Ürün ve iletişim anlamında zaten global bir şirketiz. Küresel piyasaları, diğer büyük pazarları ve yurt içindeki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Dünya markası olabilmek amacıyla toplam içinde yurt dışı mağazalarımızın oranını artırmak için 2017 yılında da çalışmalarımıza aralıksız devam edeceğiz. Orta Doğu ve Asya bölgelerini öncelikli pazarlar olarak belirledik ve bu bölgelerde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Buna ek olarak Türk Cumhuriyetleri ve komşular da hedeflerimiz arasında yer alıyor” diyor. 

KİBAR’DA HEDEF KAPASİTE ARTIŞI

Global rekabete odaklanan bir diğer çiçeği burnunda CEO ise Göksal Güngör. 1999 yılında Kibar Grubu bünyesindeki Assan Alüminyum’a katılan Güngör, Temmuz 2016’da bu şirkette genel müdürlük görevine getirildi. Assan, yılda 80 bin ton alüminyum folyo üretim kapasitesi ile Avrupa’nın ilk üç üreticisinden biri. Güngör, bu dev grubu ileriye taşıyacak 2017 hedefini “Kapasite artışı yoluyla markayı küresel oyuncu olarak daha da güçlendirmek” olarak açıklıyor. Güngör bu hedef doğrultusundaki çalışmalarını ise şöyle özetliyor: “Alüminyum döküm ve folyo kapasitesini artırmaya yönelik yatırımlarımız için 2016’da düğmeye basmıştık. Bu yatırımla kurulu kapasitemizi ilk etapta 300 bin tonlara ulaştırmayı hedefliyoruz. Yatırımların ilk aşaması kapsamında 2017 yılında Dilovası’nda devreye girmesi planlanan iki yeni döküm hattımız var. Ayrıca yüksek hızlı ve ileri seviye otomasyon sistemli yeni folyo hadde yatırımımız bulunuyor. Sonraki aşamalarda ise ek folyo haddeleri ve düşük kalınlıklarda üretim yapabilen bir soğuk hadde üzerinde çalıştığımız projelerimiz arasında. Özellikle ambalaj sektörüne yönelik olacak bu yatırımlar sayesinde folyo kapasitemizi yıllık 110 bin tonlara çıkarmayı hedefliyoruz.”

~

OTOMOTİVDE İKİ YENİ CEO 

Yeni CEO’lardan ikisi ise otomotiv sektöründen… İlki 1 Ekim 2016’da görevi selefi Britta Seeger’den devralan Süer Sülün. Aslında Sülün de Göksal Güngör gibi şirket içinden gelen bir isim. “Mercedes-Benz Türk’ün 50 yılının 30’unda buradaydım” diyen Sülün, otomotiv sektörü için zor yıl olan 2017’de önceliğinin daha çok, 2016’da açıkladıkları yatırımları hayata geçirmek olduğunu söylüyor. Bu doğrultudaki çalışmalarını şöyle detaylandırıyor: “2016’nın Şubat ayında Aksaray Kamyon Fabrikamız için açıkladığımız 113 milyon Euro’luk yatırım planıyla üretim kapasitemizi ikiye katlayacağız. 2018 yılına kadar Aksaray Kamyon Fabrikası’nda 3 vardiyalı üretime geçerek çalışan sayısını da yükseltmeyi planlıyoruz. Bu yatırımla birlikte üretimimiz ve ihracatımız ciddi bir ivme kazanacak. Yeni yatırımlarımızla üretimde kendi rekorlarımızı kırmayı hedefliyoruz. Ayrıca temmuz ayında aldığımız yatırım kararı doğrultusunda Aksaray Fabrikası’nda açılacak yeni Ar-Ge merkezinin temelini de bahar ayında atacağız. Merkezimizin inşasının 2017’de tamamlanmasını planlıyoruz.”

Geçtiğimiz eylül ayında göreve gelen Renault Mais Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş’ın da 2017 ajandasının en vazgeçilmez maddesi pazar payını, filo/perakende dengesini ve kârlılığı korumak. Çağdaş, “Hedefimiz, Renault ve Dacia markalarında filo ve perakende satış açısından dengeli, istikrarlı bir şekilde sürdürülebilir bir satış grafiği yakalamak. Biz Mais olarak, 2017 yılında Türk otomotiv pazarında bir miktar düşüş beklesek de pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Hedefimiz bu yıl toplam pazardan 18,2 pay almak” diyor. 

ENERJİDE RİSK YÖNETİMİ ÖNEMLİ 

2017’nin belirsizlikleri yeni CEO’ları tedbirli davranmaya odaklamış görünüyor. Şubat 2016’da Enerjisa CEO’su olan Kıvanç Zaimler, 2017’nin ekonomi için kritik bir yıl olacağını, o yüzden ajandasındaki en önemli maddenin “risk yönetimi” olduğunu söylüyor. Zaimler, “Bu yıl ana hedefimiz gemimizi sağlam bir rotada yüzdürmeye devam etmek” diyor ve ekliyor: “2017 yılında yüzde 10-15 arası bir büyüme hedefliyoruz. 2017’de de odağımızda müşteri var. Satış kanallarımızı geliştirmeye, nihai tüketiciye ulaştığımız kanallara yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bu kanalları geliştirirken aynı zamanda müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran projeleri de hayata geçirmeyi planlıyoruz. Şirketimizin ekonomik gelişmelerden daha az etkilenmesini sağlayacak hedeflerimizden biri etkin nakit yönetimi. Son dönemde kurdaki artışlar ve dünyadaki ekonomik durgunluk, bu konuya bir kez daha dikkat çekti.” Ekim 2016’da göreve gelen Gübretaş Genel Müdürü V. İbrahim Yumaklı ise en vazgeçilmez yıl sonu hedefinin 2017’nin riskleriyle mücadele edebilmek için “proaktif yönetim biçimi” olduğunu söylüyor. Yumaklı, “Girdi fiyatları ve döviz kurunun sürekli değiştiği ortamda hem müşteri kitlemizin beklentilerini karşılamak hem de tedarik imkanları ve fiyatların uluslararası pazarda belirlendiği bir sektörde yer almış olmanın dezavantajını pozitife çevirebilmek için proaktif yaklaşımı bir dalgakıran olarak kullanmayı hedefliyoruz. Böylece tüm faaliyetlerimizde maksimum verimliliği yakalayabileceğiz” diyor. Bu hedefe nasıl varmayı düşündüklerini de şöyle anlatıyor: “Bu yıl üretim tesislerimizin tamamında yönelik Verimlilik Artırıcı Projeleri (VAP) başlatıyoruz. Yalın Altı Sigma proje yönetimine en üst düzeyde katılımı sağlayarak tüm süreçlerimizde iyileştirme çalışmalarımıza devam edeceğiz. İşimizi nasıl daha verimli yapabiliriz sorusuna da yanıt olmak üzere, 2017 yılında, maliyetlerimizi düşürecek, tesislerimizin etkinliğini ve verimliliğini artıracak ve süratle faydaya dönüşecek yatırım projelerine odaklandık.”

ALBARAKA’DA ÖNCELİK RİSK

Ekim 2016’da kaptan koltuğuna oturan Albaraka Türk Genel Müdürü Melikşah Utku da 2017 yılı için en öncelikli hedefinin “risk yönetimi” olduğunu söylüyor. Utku, “Makroekonomik temellerden uzak olarak kurlarda gerçekleşen volatilite risk yönetimini bankalar ve firmalar için önemli hale getiriyor” diyor. Utku için bir diğer olmazsa olmaz hedef de dijitalleşme. Bu alandaki hedeflerini şöyle anlatıyor: “Tüm işlem süreçlerimizin dijitalleşmesini ve müşterilerimizin bu yöndeki beklentilerini karşılamayı amaçlıyoruz. Özellikle yeni kuşağın dijital bankacılık talepleri var. Bu doğrultuda şube konseptlerimizle alakalı çalışmalarla birlikte teknoloji tarafında ciddi adımlar atıyoruz. İnternet ve mobil şube tarafında verdiğimiz hizmetleri nicelik ve nitelik olarak artırıyoruz.” 2014 yılında Hopi Genel Müdürü olan Onur Erbay bu yılki “olmazsa olmaz” hedefini dijitalleşme olarak açıklıyor. Erbay, “2017 başlarında hayata geçirdiğimiz mobil ödeme özelliğimizle bu yıl önemli bir ivme kazanacağız. Böylece kasa önünde çantada cüzdan arama derdini sona erdireceğiz. Zaten hep elimizde olan akıllı telefonlarımızla ödemeyi rahatça Hopi’den yapıp çıkabileceğiz. Hopi ile yaklaşık 2 yıl gibi kısa bir süre içinde 4,4 milyon telefonda yer alma başarısına ulaştıysak, önümüzdeki dönemde aktif olacak mobil ödeme özelliğimiz ile bu pastanın büyümesine büyük oranda yardımcı olacağız” diyor. 

“HEDEF BÜYÜME” DİYENLER 

Erbay diğer ana hedefini de “Hopi’nin ekosistemindeki yeme-içmeden akaryakıta kadar farklı sektörlerden 90 markaya yenilerini ekleyerek büyümeyi devam ettirmek” olarak açıklıyor. Erbay gibi düşünen başka yeni CEO’lar da var. Eczacıbaşı Profesyonel Genel Müdürü Melike Koçoğlu, “Birinci hedefim Eczacıbaşı Profesyonel’in, bir önceki yıl olduğu gibi zorlu geçmesi beklenen ev dışı sektöründe, 2017 yılı satış, kârlılık ve nakit akışı odaklı finansal hedeflerini gerçekleştirmek. Başarıya ulaşırsak muazzam bir yıl geçirmiş olacağız” diyor. Geçtiğimiz yıl iş başına gelen Aksa Enerji Ticaret ve Satış Genel Müdürü Murat Kirazlı ise 2017 için vazgeçilmez hedefini şirketinin perakende ve toptan elektrik piyasalarındaki pazar payını ve liderlik stratejisini geliştirmek olarak belirlemiş. Kirazlı, “Elektrik tüketicileri için artan serbestleşmeyle beraber 2017 yılında enerji perakende satış sektörünün oyuncuları, pazar payları ve pazardaki müşteri sayısında ciddi değişikliklerin yaşanacağını tahmin ediyoruz. Pazar dinamiklerinin değiştiği bir yılda, Aksa Elektrik olarak daha fazla müşteriye dokunmak ve müşteriyi merkeze alan bir strateji ile perakende satış kanalımızda büyümek 2017 yılı için öncelikli hedefimiz” diyor.

~


YENAL GÖKYILDIRIM / MEDIA MARKT TÜRKİYE İCRA KURULU BAŞKANI
"ÖNCELİKLİ HEDEFİM AÇIK ARA PAZAR LİDERLİĞİ"

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ
Media Markt olarak her zaman hedefimizin odağında müşteri memnuniyeti yer alıyor. Bu doğrultuda Türkiye’nin açık ara lider elektronik perakende markası olma hedefiyle yatırımlarımıza ara vermeden devam ediyoruz. 2017 yılı için de en az 10 mağaza daha açmayı hedefliyoruz. Ayrıca çoklu kanal yatırımlarımıza ve müşteri memnuniyetini artıracak dijitalleşme çalışmalarını sürdürüyoruz.
ÇOK KANALLI HİZMET Mağazalarımızın yanı sıra cepten, web’den, app’ten ve tabletten ulaşılabilen satış kanallarımızı çoğaltarak tüketicilerimize uçtan uca bir deneyim yaşatıyoruz. 50 bin ürün çeşidimizle, tüketicilerimize sektörde en fazla ürün çeşidi sunan marka olmanın gururunu yaşıyoruz. Yıl sonuna kadar e-ticarette yaklaşık yüzde 70 civarında bir büyüme öngörüyor ve cirodaki e-ticaret payını iki yılda yüzde 8’den 12’ye çıkarmayı hedefliyoruz.
ROTA BELLİ 2016’da sektörün 2 katı büyümeyi başardık. Tüm hedeflerimizin odağında sektörde “açık ara” pazar liderliği hedefi bulunuyor. Avrupa’nın açık ara bir numaralı elektronik market zinciri Media Markt olarak, Türkiye’de sektör lideri olma hedefiyle hareket ediyoruz. Müşterilerimiz, tedarikçilerimiz ve çalışanlarımızın memnuniyetini gerçekleştirme vizyonuyla hareket ettiğimiz için pazar payı liderliği hedefine ulaşacağımıza eminiz.



ANAR MAMMADOV / PETKİM GENEL MÜDÜRÜ
"2020'NİN GÜÇLÜ PETKİM'İ İÇİN TÜM HEDEFLER ZORUNLU"

KRİTİK 5 HEDEF 
2017 yılı için birçok hedefimiz olmasına rağmen bunları belli başlı 5 kategoride toplayabiliriz. Bunlar; son iki yılki başarılı iş sonuçlarımızın devamlılığını sağlayacak bütçe hedeflerimiz, geleceğe yönelik olarak pazar payımızı artırabilecek hamlelere yönelik çalışmalarımız, Aliağa Yarımadası’ndaki sinerji fırsatları, organizasyonumuzun kültürel değişimi ve işlerimizi daha fazla değer yaratarak optimum bir şekilde yönetmek olarak sıralanıyor.
STRATEJİK PLANLAR Hedeflerimizin hepsi bizim için çok kıymetli ve vazgeçilmez. Bunlar sadece 2017 yılına özgü değil, sonraki yıllarda da aynı kararlılıkla üzerinde çalışacağımız ve uygulayacağımız hedefler. Petkim gibi bir şirketin sadece yıllık hedeflerle yönetilmesinin doğru olmadığını düşünüyoruz. Bu nedenle hedeflerimizi stratejik planlarımızla uyumlu şekilde önümüzdeki yıllara da yayıyoruz.
TAVİZSİZ UYGULAMA Petrokimya sektörü doğası gereği sermaye, bilgi ve teknoloji bakımından yoğun bir sektör olduğundan güçlü adımlar atmak için kararlı ve sistematik bir şekilde çalışmak gerekiyor. 2017 yılında kendimiz için belirlediğimiz hedefler, yol haritasını hazırladığımız uzun bir yolculuğun sadece ilk adımı olacak. Bu nedenle 2020’li yılların güçlü Petkim’i için taviz vermeden belirlediğimiz hedefleri tek tek gerçekleştireceğiz.



3 YENİ CEO'NUN MÜŞTERİ ODAKLI HEDEFİ

DEĞER YARATAN KAMPANYALAR
Elektrik sektöründeki serbestleşme pazarın bir diğer yeni CEO’sunu da bu yıl müşteri memnuniyetine odaklamış durumda. Enerji sektöründe 33 yıllık deneyimi olan ve Kasım 2016’da CLK Boğaziçi Elektrik Genel Müdürlüğü’ne getirilen Halit Bakal, abonelerin büyük bölümünün kendi elektrik şirketlerini seçebileceği bu sistemde müşterilerine en fazla hizmet götüren şirketlerin öne çıkacağını söylüyor. Bakal, “Bugün elektrik satışında hem fiyat indirimi hem de marka iş birliklerimiz sayesinde müşterilerimize değer yaratacak kampanyalar sunuyoruz. Tüm hizmetlerimizi web ve mobil platformlarda her yerden ulaşılabilir hale getirme çalışmalarımıza devam edeceğiz” diyor.
EKİP ARKADAŞLARI DA ÖNEMLİ Son 1 yıldır Allianz Türkiye CEO’su olan Aylin Somersan-Coqui ise 2017 için öncelikli hedefini sadece müşterilerine değil, ekip arkadaşlarına da daha yakın olmak diye özetliyor ve şöyle devam ediyor: “Yani daha fazla müşteri ziyareti gerçekleştirmeyi, zaman zaman bizzat müşteri çağrıları almayı ve fırsat buldukça katlarda çalışma arkadaşlarımın yanına uğramayı hedefliyorum. Ekip arkadaşlarımın motivasyonunun müşteri memnuniyetine olan yansımasının bilincindeyim. Bu yüzden de müşterilerimizin süreçlerini kolaylaştırmak adına teknoloji odaklı iyileştirmeleri tek tek devreye alırken, ekip arkadaşlarıma da ilham vermek vazgeçilmez hedefim.”
FAALİYETİ GENİŞLEYECEK Ekim 2016’da Kadoil Genel Müdürlüğü koltuğuna oturan Özdilek Coşkun, yıl sonu için pazar payını artırmanın yanı sıra tüketici tercihleri anlamında daha üst sıralara tırmanmak niyetinde. Olmazsa olmaz hedefi ise Kadoil istasyonlarındaki otogaz alanlarını 1 yıl içinde KadoGAZ markasına dönüştürmek. Coşkun, “2016 yılında LPG otogaz dağıtıcı lisansını aldık. 2017 yılında yaklaşık 35 milyon TL tutarında yatırım planladık. Bu alandaki faaliyetlerimize Ankara’dan başlayıp Gaziantep, Mersin, İstanbul gibi şehirlerde devam ederek yaklaşık 7-8 ayda Türkiye genelinde otogaz faaliyetlerimizi yaygınlaştırmaya çalışıyoruz” diyor.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz