2016 zor görünüyor ama büyüme olacak

Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan ile şirketi, sektörü ve trendleri değerlendirdiğimiz sohbetimiz şöyle...

22.12.2015 11:37:440
Paylaş Tweet Paylaş
2016 zor görünüyor ama büyüme olacak
Bülent Gürcan, teknoloji perakendeciliğinin deneyimli isimlerinden biri... 2004’te Teknosa’ya katılan Gürcan, şirketin satış, pazarlama ve satın almadan sorumlu en üst düzey yöneticisiyken 2013’te şirketin en önemli rakiplerinden Mediamarkt’a CEO olarak transfer oldu. 2015’te ise Teknosa’ya genel müdür olarak döndü. Gürcan, 2014’te negatif kâr açıklayan şirketin, 2015’te daha verimli ve kârlı büyümesine liderlik ediyor. 81 ilde 291 mağazayla yola devam ettiklerini söyleyen Gürcan, yeni dönemde yol haritalarını şöyle açıklıyor: “Teknolojide tek adres olma hedefiyle ilerliyoruz. Mağazacılık can damarımız ama dijital kanallarda potansiyel çok fazla. E-ticarette güçlü büyüme trendimiz var. Mobil ticarette ciddi bir trend yakaladık.” 2015’in zor bir yıl olduğunu, 2016’nın da zor olacağını söyleyen yönetici, yine de büyümenin devam edeceğini düşünüyor. Büyümede ise ana lokomotifin internet olacağına dikkat çekiyor. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan ile şirketi, sektörü ve trendleri değerlendirdiğimiz sohbetimiz şöyle:
* En büyük rakiplerinizden biri olan Mediamarkt’a CEO olarak gittiniz, sonra Teknosa’ya genel müdür olarak döndünüz. Bu süreç nasıl yaşandı?
Tamamen profesyonel bir bakış açısıyla yaklaştım. Gittim, çok keyifle çalıştım. Mediamarkt çok saygı duyduğum bir şirket, şu anda da saygı duyduğum bir rakip. Gittim ve geri döndüm.
* 2004’ten bu yana perakendenin içindesiniz. Bu sektörde kazanmanın sizce yolu nedir?
2000 yılında kurulan Teknosa’ya 2004’te katıldım. 1992-1993’ten beri perakende sektöründeyim. 2004’te şirkete katıldığımda 40 mağazası vardı. Rekabet yerliler arasındaydı. 2005-2006 yıllarında AVM’lerin yaygınlaşması ve genç nüfusun teknolojiye olan yoğun ilgisiyle yabancı rakipler pazara girdi. 2006’da dünyanın hiçbir yerinde olmayan bir rekabet başladı. 8 elektronik perakende şirketi, Türkiye’de hizmet vermeye başladı 2006-2010 arasında Bimeks, Vatan, Gold, Darty, Electronic Partner (EP) gibi şirketler vardı. En kısa dayanan EP, 5 mağaza açtı ve rekabete dayanamayıp ayrıldı. EP’yi Teknosa satın aldı. Sektör çift haneli büyüyor. Türkiye’de 2004’ten beri sürekli bir büyüme var. Bu büyüme Türkiye’deki ekonomik büyümeyle hep paralel gitti. Negatif büyümeyi sadece 2008’de yaşadık. Hep pozitif ve çift haneli büyüyen bir sektörde başarının sırrı ise müşteriye ürünü doğru zamanda, doğru yerde sunmak.
* 2014’ü yaklaşık 3 milyar TL ciro ve negatif kârla kapattınız. 2015 ve sonrasında önceliğiniz nedir? Büyümek mi kârlılık mı?
2015’te, 2014’e göre yüzde 10’a yakın bir büyüme öngörüyoruz. Daha verimli mağazalarımızın olması ve 81 ilde olmamız nedeniyle bu yılı daha kârlı ve hizmet odaklı tamamlamayı planladık. Sektör büyümeye devam ediyor. İlk 5 ayda yüzde 16 büyüdü. Dolayısıyla bu büyümenin gerisinde kalmak olmaz. Tabii ki Teknosa büyümeyi ve kâr elde etmeyi hedefliyor.
* Sektörü büyüten dinamikler neler?
Türkiye’de tüketici teknolojisi ürünleri pazarının potansiyeli yüksek. Sektör, dünya ortalamasının üzerinde ve çift haneli büyüyor. Pazarın büyüklüğü 36 milyar TL seviyesinde. 2015 yılında da çift haneli büyüme sürecek.
* Ciroya en büyük katkı hangi kategorilerden geliyor?
Akıllı telefonlar televizyonu geçti. Türkiye pazarına baktığımızda 2014’te 10,4 milyon akıllı telefon satıldı. 2015 sonunda 11,4 milyon satılmış olacak. Dolayısıyla sektörün 1 numaralı ürünü akıllı telefon. IDC’nin tahminine göre 2019’da, tüm akıllı bağlı cihaz sevkiyatının yüzde 75’inden fazlası akıllı telefonlar olurken PC’lerin yaklaşık yüzde 11 ve tabletlerin yüzde 10 oranında kalması bekleniyor. 2010’da bu oranlar yüzde 52,5 PC, yüzde 45 civarı akıllı telefon ve yüzde 2,8 tabletti. Sonra televizyon ve ardından beyaz eşya geliyor. Elektronik satışlarının yüzde 38’i cep telefonundan, yüzde 25-30’u televizyon ve görüntüleme sistemlerinden, yüzde 20-25’i beyaz eşyadan ve geri kalanı da küçük ev aletleri ve BT ürünlerinden oluşuyor. Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2015’in ilk 5 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16 büyüdü. Ciroda en fazla büyüyen sektörler telekom, küçük ev aletleri ve klima oldu. Telekom satışları yüzde 25’e yakın, küçük ev aletleri satışları yüzde 16, klima satışları ise yüzde 39 arttı. Adette ise en
fazla beyaz eşya, klima ve küçük ev aletler büyüme gösterdi. Toplam pazar büyümesine 2015’te, 2014’e göre yüzde 10’a yakın bir büyüme öngörüyoruz. Bu yılı daha kârlı ve hizmet odaklı tamamlamayı planladık. Ciromuzun yüzde 10’u internetten, yüzde 90’ı mağazalardan geliyor. İnternet cirosunun yüzde 15’i mobilden geliyor. Mobile ciddi bir yatırım yapacağız. Büyümenin ve karlıllığın ana lokomotifi internet tarafından gelecek. 81 ilde olduğumuz için fiziki anlamda çok büyümeyeceğiz. 2016’da yer değiştirmeler ve mağaza formatlarında değişiklikler olacak. 2016’da Teknosa sektörden çok daha hızlı büyüyecek E-ticaretin payını yüzde 10-15 düzeyinden 5 yılda yüzde 25’e çıkaracağız. en yüksek katkı akıllı telefon ve televizyonlardan geldi. Küçük ev aletlerinde teknoloji sıçraması, premium ürünler ve sağlıklı yaşam trendinin yükselmesi büyümeye etki etti. Süpürgeler, çay, kahve makineleri, gıda hazırlayıcılar, kişisel bakım ürünleri iyi performans gösteriyor.~* Yaşam trendinin yükselmesi büyümeyi etkiledi dediniz. Başka hangi trendler sizi etkiliyor?
Giyilebilir teknolojiler, nesnelerin internetinin getirdiği ürünler, akıllı gözlükler, outdoor kameralara doğru bir talep var. Biz de bu tarafa doğru yöneleceğiz. Artık birçok ailede teknoloji tüketim kararlarını gençler veriyor. Eve bir TV bile alınsa evin gencine soruluyor. Gençlere ulaşılması gerekiyor. Kadınları da unutmayalım. Teknoloji aslında erkek işi gibi durmakla beraber bugün gerçekten eşe sormadan bir şey alınamıyor. Teknoloji alışverişlerinde evin gencine ve kadınına danışılıyor. Pazarın bir diğer büyüyen trendi küçük ev aletleri. Özellikle çay kahve makinelerinde önemli bir gelişme var.
* Bu trendler aldığınız kararları nasıl etkiliyor?
Mobil tarafa ciddi yatırım yapmayı planlıyoruz mesela. Yeni yaptığımız bir araştırmaya göre mağazaya gelenlerin yüzde 76’sının internetten geldiğini görüyoruz. Ama elektronik perakendeciliğinde internetten alışverişin oranı hala yüzde 4. Tüm perakende içindeki payı ise yüzde 1,6.
* İnternet, mobil gibi yeni kanalların da olduğu çoklu bir kanal yönetimi söz konusu. Burada nasıl bir yol aldınız?
Toplam pazar bazında bakarsak tüketici teknolojisi ürünlerinde internet satışlarının payı, Batı Avrupa ülkelerinde ortalama yüzde 20 seviyesinde. Türkiye’de bu oran yüzde 4. Mağazacılık can damarımız ama dijital kanallarda büyüme ve potansiyel de çok fazla. Teknosa’nın cirosunun yüzde 10’u internetten, yüzde 90’ı mağazalardan geliyor. Teknosa.com’un cirosunun ise yüzde 15’i mobil aplikasyonlardan geliyor. 81 ilde tüketicilerle fiziksel temas kurabiliyoruz. Bu da çoklu kanal modelinde bize çok önemli bir avantaj sağlıyor.
* E-ticarette ve mobil ticarette nasıl sonuçlar alıyorsunuz?
Önce mağaza stoklarımızı ardından tedarikçi stoklarını web alışverişlerine açtık. Bu da müşteriye daha fazla ürün seçeneği sunmamızı sağladı. Ardından Click&collect uygulamasını kapsamlı şekilde hayata geçirdik. Mobil uygulamalarımız üzerinde de bunu yapabiliyoruz ki bu kapsamdan örneklerine dünyada da pek rastlamadık. Click&collect’in e-ticaret cirosundan aldığı pay, yüzde 10’u aştı. Çok kısa sürede mobil ticarette de ciddi bir trend yakaladık. Mobil uygulamalarımızın indirilme sayısı 1,5 milyona yaklaştı. Aplikasyonlarımız ve mobil sitemiz, Teknosa.com cirosunun yüzde 15’ini gerçekleştiriyor.
* Çok fazla kanal var. Siz hangi rakamları, parametreleri takip ediyorsunuz?
Güne, e-ticaretteki ve mağazalardaki ziyaretçi sayısına bakarak başlıyorum. Her ay müşteri deneyimini sorguladığımız araştırmamızı heyecanla bekliyorum. Net tavsiye skorumuzda gözle görülür bir artış yakaladık. Şu anda 27 oldu ki bu oldukça iyi bir skor. Bunu yükseltmeye devam edeceğiz. Tabii bir de ciroya bakıyorum ne oluyor ne bitiyor diye.
* Yeni dönemde gördüğünüz riskler neler?
Zor bir dönemden geçiyoruz ama uzun vadeli planlar yapıyoruz. Evlenmeler, boşanmalar, okulların açılması gibi pek çok durum, sattığımız ürünlere talebi artırıyor. Her ne kadar çalkantılı bir dönemden geçsek de trend normale dönüyor. Bu iniş çıkış dönemlerini tüketicilerimize minimum şekilde yansıtıyoruz. Fedakarlığı tedarikçilerimizle beraber yapıyoruz. Bütün alımlarımızı TL cinsinden yapıyoruz.
* 2016’yı nasıl görüyorsunuz? Tahminleriniz neler?
Her yıla çok zor olacak diye başlıyoruz ama yıllardır hem ekonomi hem teknoloji perakendeciliği sektörü büyümeye devam etti. Evet, 2016 da zor gözüküyor ama yine büyüme devam edecek. Büyümenin ana lokomotifi internet olacak. İnternet satışları 2015’in ilk 4 ayında yüzde 52 büyüdü. E-ticaret sitemize ayda 10 milyona yakın ziyaretçi geliyor. Büyüme o taraftan tetiklenecek. Hem kârlılığı hem hizmeti e-ticarette daha iyi uygulayacağız. 2015’te sektör yüzde 10-15 aralığında büyüyecektir.

~* Sizin 2016 büyüme planlarınız nasıl?
81 ilde olduğumuz için fiziki anlamda çok büyümeyeceğiz. 2016’da yer değiştirmeler ve mağaza formatlarında değişiklikler olacak. Bu değişikliklerin sonunda ürün gamları da değişebilecek. Bu yıl yer değiştirmelerle birlikte 20 yeni mağaza açmayı hedefledik. 2016’da Teknosa pazardan daha fazla büyüyecek. Büyümemizde internet çok önemli bir katkı sağlayacak. 2016’dan son derece ümitliyim.
* Yeni yatırımlar olacak mı?
2016 bütçemizi henüz tamamlamadık. 2015 için toplam 40-45 milyon TL yatırım planımız var. Hem mağazacılık hem dijital kanallara yatırımlarımızı artırıyoruz. E-ticaretin satışlarımızdaki payını 5 yıl içinde yüzde 25 seviyesine çıkarmayı hedefliyoruz. Mobil ticaret burada önemli bir sürükleyici olacak. Şu anda BT altyapımızı yeniliyoruz. 2016’da buna devam edeceğiz.
* Sizin bir satın alma planınız var mı?
Sektörde böyle bir durum ortaya çıkarsa her zaman hazırız. Ama şu anda öyle bir durum yok.

GELECEK NE GETİRECEK
YEPYENİ ÜRÜNLER

Yepyeni markalar yepyeni ürünler raflara girmek istiyor. Özellikle akıllı saat ve akıllı bileklik bu sektörü domine edecek. Ayrıca bütün dünyada outdoor merakı var. Yeni kameralar şu anda çok yükselen bir trend. Özellikle oyun ve oyuncaklar tarafında da gelişme var. Yine çok büyük markaların akıllı gözlük üzerinde çalıştıklarını duyuyoruz.
RAFTA YERİ DEĞİŞENLER
Outdoor kameralar, bileklikler artık pazarda yer alıyor. Fotoğraf makinelerinin rafta kapladığı alan daraldı. Belli başlı mağazalarımızda profesyonel fotoğraf makinelerimiz var, onlara ağırlık verdik. Elektrik süpürgeleri rafta daha fazla yer kaplamaya başladı. Artık her şey deneyim üzerine kurulu. Eskiden sadece ürün satardık bugün üründen ziyade deneyim, hizmet gibi taraflara yönelmek gerekiyor.
BAĞLI NESNELER
Gartner’ın tahminlerine göre, 2015’te 4,9 milyar internete bağlı nesne küresel olarak tüketiciler tarafından kullanılıyor olacak. Bu, bir önceki yıla göre yüzde 30 artışı gösteriyor. 2020’de bu nesnelerin sayının 25 milyara ulaşması bekleniyor. Gelecekte sektörün büyümesinde, akıllı ürünler önemli bir paya sahip olacak.
GİYİLEBİLİR TEKNOLOJİ
Juniper Research’ün raporuna göre dünyada akıllı giyilebilir teknolojilerden sağlanan perakende gelirler, 2016 yılında 3 katına çıkacak, 2019 yılında ise 53,2 milyar dolara ulaşacak. Yeni ürünlerin ve yeni markaların girişiyle pazarın daha da hareketlenmesi bekleniyor.
~İLK 100 GÜNÜM
WEB’DEN BAK

Öncelikle internet tarafında ‘Click&collect’ uygulamasını geliştirdik. Yani web’den bak mağazadan teslim al uygulamamızı daha da iyi bir noktaya getirdik. Teknosa Mobil’i 2015’in ilk çeyreğinde hayata geçirdik. Mobil iletişim hizmeti vermeye başladık. TeknoSA mobil hattı alan herkese de TeknoSA’daki tüm teknolojileri özel avantajlarla sunuyoruz. 2018’e kadar 1 milyon aboneyi geçmek istiyoruz.
DR. TEKNOLOG
Nisan ayında katma değerli hizmetlerimizi tek bir marka çatısı altına topladık. TeknoSA Dr. Teknolog ile teknolojiye hayat veren çözümler sunuyoruz. Şu anda belli mağazalarımızda 20’ye yakın teknoloji doktoru işbaşında. Dr. Teknolog hizmet paketleri ile tüketiciler ek garantiden kuruluma, teknik destekten korumaya teknolojiyle ilgili geniş kapsamlı hizmetlerden, mağazada, telefonda, evde ve iş yerinde faydalanabiliyor.
TEKNOSA MARKASI
Temmuzda kendimize ait özel markalı akıllı ürünleri ilk kez tüketicilerle buluşturduk. Bu kategori de teknoloji perakende sektöründe bir ilk. TeknoSA Preo P1 model akıllı telefon ve Pwatch akıllı saat ile ileri teknolojiyi, erişilebilir fiyatlarla tüketicilere sunmaya başladık.
MÜŞTERİNİN YANINDA
Müşterinin teknolojide tek adresi olmayı hedefledik ve bunun üzerinde çalışıyoruz. Teknosa.com’un mağazalarla evlenmesi konusunda çalışıyoruz. Önceliği buraya verdik. İnternet, mobil uygulamalar, mağazalar, yani ilk 100 günde müşteri neredeyse orada olmaya çalıştık.

TEKNOSA'NIN DİJİTAL PLANLARI
1- 2015’te, 2014’e göre yüzde 10’a yakın bir büyüme öngörüyoruz.
2- Bu yılı daha kârlı ve hizmet odaklı tamamlamayı planladık.
3- Ciromuzun yüzde 10’u internetten, yüzde 90’ı mağazalardan geliyor.
4- İnternet cirosunun yüzde 15’i mobilden geliyor. Mobile ciddi bir yatırım yapacağız.
5- Büyümenin ve karlıllığın ana lokomotifi internet tarafından gelecek.
6- 81 ilde olduğumuz için fiziki anlamda çok büyümeyeceğiz.
7- 2016’da yer değiştirmeler ve mağaza formatlarında değişiklikler olacak.
8- 2016’da Teknosa sektörden çok daha hızlı büyüyecek.
9- E-ticaretin payını yüzde 10-15 düzeyinden 5 yılda yüzde 25’e çıkaracağız.

MAĞAZA DÖNEMİ BİTİYOR MU?
ONLINE’IN PAYI

Türkiye’de e-ticaret her yıl yüzde 20-25 büyüyor. 2020’ye kadar bu büyüme oranları böyle devam edecek. Teknosa.com da bu hızda büyüyecek. Mağazalar önemini kaybetmeyecek. Bizim bütün amacımız çoklu kanalı doğru şekilde uygulamak. 2018’de online ciro payını yüzde 25’e getirme hedefimiz var.
26 İLDE AVM YOK
26 ilimizde hala AVM yok. Bir anlamda hala Anadolu illerinde gidilecek yerler var. 81 ilde faaliyet gösteren tek teknoloji perakendecisiyiz. Mağazalaşma asla bitmeyecek. Özellikle Akdenizli ruhu ile İspanya ve İtalya’da olduğu gibi Türk tüketicisi de hala mağazalarda zaman geçirmek istiyor. İnternet büyüyecek ama mağazacılık da küçülmeyecek. Mağaza yatırımlarımıza devam ediyoruz. Yeni mağazalar açıyoruz, yeni lokasyonlara taşınıyoruz. Bu yıl yaklaşık 20 yeni mağaza yatırımı yaptık. Hizmet alanımızı, yaklaşık 175 bin metrekareyle tamamlayacağız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz