3 ana sektöre odaklanacağız

Özak Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık ile grubunu, büyüme stratejilerini ve gelecek hedeflerini konuştuk...

11.02.2016 15:40:290
Paylaş Tweet Paylaş
3 ana sektöre odaklanacağız
Özak Grubu son yıllarda özellikle gayrimenkul yatırımlarıyla dikkat çekiyor. Son olarak Emlak GYO’nun Zeytinburnu Kazlıçeşme’deki 100 dönümden büyük arsasını Özak GYO, Yenigün ve Delta ortaklığı olarak 4 milyar 250 milyon TL’lik teklifle alan grup, sektörde çok iddialı. Özak GYO olarak 1,6 milyar TL’lik bir portföy büyüklüğüne ulaştıklarını belirten Özak Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık, gayrimenkulle ilgili hem arazi stokları hem çok sayıda projeleri olduğunu söylüyor. Gelecek 3-4 yılda hayata geçirip teslim edecekleri 3 milyar doların üzerinde bir proje potansiyellerinin olduğunu açıklıyor. Bugün gayrimenkule odaklansa da Özak, aslında tekstilde büyümüş sanayici bir grup. Uluslararası markalara denim üretimi yaparak yılda 100 milyon doların üzerinde ihracat gerçekleştiriyor. Turizmde de 1.200 yatak kapasitesine sahip. Dolayısıyla grubun faaliyet alanları hem Türkiye hem global ekonomideki dalgalanmaları anında hissediyor. Bu nedenle Akbalık’ın ekonomiye dair söyleyecekleri de önemli. 2015’i değerlendirirken özellikle seçim süreci nedeniyle güç bir yıl olduğunu ifade eden Akbalık, bir süredir gayrimenkulde iniş yaşandığını, tekstilde global ticarette durgunluk olduğunu, turizmde ise algı sorunuyla mücadele ettiklerini dile getiriyor. Ancak 2016 ve sonrasından oldukça umutlu. “Son seçimde insanlar daha çok istikrara oy verdi. Hükümet kalkar çok sağlıklı bir ekonomik süreç başlatır, yeniden bir yazılım oluşturup uluslararası piyasalara bunu angaje ederse uluslararası yatırımcılar tekrar Türkiye’ye kazandırılır. Ekonomik yazılımı doğru yapılırsa bana göre 2016 fırsatlar yılı olacak” diyor. Özak Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık ile grubunu, büyüme stratejilerini ve gelecek hedeflerini konuştuk: 
* 2015 yılına hangi hedeflerle girdiniz? Hedeflere ulaşabiliyor musunuz? 
 Bu yıl herkes seçim sürecine odaklandı, siyasi yapının oturması ve yeni politikaların oluşturulması yönünde bir beklenti içine girildi. Ancak 2015, geçmiş yıllara göre iyi geçmedi. Turizmde Rusya ve Ortadoğu kaynaklı talep düşüşü oldu. Biz 2015’in güç bir yıl olacağını öngörmüştük. Çünkü sadece Türkiye kaynaklı değil dünya ticaret hızındaki düşüş ve yeni pazarlara kayılması nedeniyle yılın kolay geçmeyeceği belliydi. Yine de bu yıl tekstilde büyük bir kaybımız olmadı. 30 yıldır tekstilde oturmuş bir müşteri profilimiz var. Bu nedenle ekonomideki iniş ve çıkışlar bizim tekstildeki yatırımlarımızı ve gidişatımızı çok etkilemiyor. Burada ya yüzde 10-12 düzeyinde büyüyor ya da en kötü ihtimalle yüzde 3 düşüş yaşıyoruz. Gayrimenkul sektörü açısından da 2015 yatırım yılı olarak geçti.~*Peki yılı yüzde kaç büyümeyle kapatmış olursunuz?
 2015, gayrimenkulde yatırım yılı olduğu için büyüme yılı olmadı. Yıl sonunda 2014 yılında elde ettiğimiz 833,4 milyon TL olan cironun altında kalırız.
* 2016 yılına ne tür hedeflerle gireceksiniz?
 2016 yılında bizim açımızdan önemli olan istikrar. Çünkü güven ortamı gayrimenkul ve turizm sektörüne çok büyük bir ivme sağlıyor. 2016’da turizmde 2015’e göre düzelme bekliyoruz. Tekstilde stabil bir durum söz konusu olur. Gayrimenkul sektörü son dönemde düşüşü yaşadı. 2016’da sektörün ciddi bir ivme kazanacağını düşünüyorum. Özellikle Ortadoğu bölgesinden ve BTD bölgesinden yapılacak alımlarla sektör yükselişe geçecek. Kentsel dönüşüm daha etkili olacak.
* 2016’nın nasıl bir yıl olacağını düşünüyorsunuz?
 Son seçimde insanlar daha çok istikrara oy verdi. Bununla beraber hükümet kalkar da çok sağlıklı bir ekonomik süreç başlatır, yeniden bir yazılım oluşturup uluslararası piyasalara bunu angaje ederse uluslararası yatırımcılar tekrar Türkiye’ye kazandırılır. Ekonomik yazılımı doğru yapılırsa bana göre 2016 fırsatlar yılı olacak. Kurulacak hükümetin birinci önceliklerinden biri uluslararası finans kuruluşlarıyla beraber yatırımcılara Türkiye’nin mevcut fırsatlarını ve imkanlarını anlatan bir roadshow düzenlemek olmalı. Bu yatırımcılar tekrar Türkiye’ye aynı ivmeyle baksın ki Türkiye’de ekonomik veriler sağlıklı bir yere gelsin. İnsanların kalıcı ve uzun vadeli yatırım yapacakları olanaklar sağlanmalı. Bu ister istemez bir sinerji yaratacak ve bütün sektörlere çok pozitif etkisi olacak. Ekonomik yazılımı doğru yapılırsa bana göre 2016 fırsatlar yılı olacak.
* 2016 yılında yüzde kaç büyüme beklentiniz var?
 Bulunduğumuz sektörlerden dolayı net bir rakam veremiyorum. Özellikle gelirlerimizin büyük kısmının geldiği gayrimenkulde satışlar tamamlandı��ında ciroya yansıdığı için 2016 için net bir büyüme rakamı açıklayamıyoruz.
* Özak tekstil, gayrimenkul, inşaat, turizm ve enerji sektörlerinde faaliyet gösteriyor… Grup bünyesinde kaç şirketle faaliyet gösteriyorsunuz?
 13 şirketimiz var. Toplam 5 bin 206 kişiye de istihdam sağlıyoruz.
* Tekstil hala amiral geminiz mi?
Tekstil artık amiral gemimiz değil. Tekstilin gelirlerden aldığı pay yüzde 25-30 civarında. Gayrimenkul şu anda onun önüne geçmiş durumda. 
* Tekstilde ne kadarlık bir iş hacminiz var? Toplam kaç müşteri için üretim yapıyorsunuz? 
 Tekstilde üretimimizin yüzde 98’ini ihraç ediyoruz. Dünya genelinde 30’un üzerinde uluslararası dev markaya üretim yapıyoruz. Müşterilerimiz arasında Hugo Boss da var Calvin Klein da… Sadece üretim değil tasarım da yapıyoruz. 150 kişilik ekibimizle yaptığımız tasarımları satıyoruz. Dünyada rakiplerimiz Tunus, İtalya ve Hindistan. Türkiye’nin denim ihracatının yüzde 4-5’ini tek başımıza gerçekleştiriyoruz. Denimde nitelikli ürün üretme konusunda Türkiye’de ilk sıraya yerleşebileceğimizi düşünüyorum. 
* Tekstilde orta vadeli planınız nedir? 
 Tekstilde büyümeye ve yatırım yapmaya devam edeceğiz. Biz bu sektörde küçülmeyi ve çıkmayı hiç düşünmedik. Aksine son 10 yıldır tekstilde hep büyüyerek bu noktaya geldik. Ama sektör bizim hızımızın gerisinde hep azalarak yol aldı. Sektördeki oyuncular azaldı. Biz üretimde de güçlüyüz. Şu anda İstanbul, Çatalca, Malatya ve Urfa’da olmak üzere 4 üretim tesisimiz var. Şimdi Malatya’da yaklaşık bin kişinin istihdam edileceği ikinci fabrikamızı hayata geçiriyoruz. Bu sektörde sürdürülebilir rekabeti sağlamak için teşvikli bölgelerde yatırım yapıyoruz. Urfa’da en büyük istihdamı sağlayan şirketiz. Yeni fabrikayla tekstildeki kapasitemiz artacak. Tekstildeki büyümemiz istikrarlı bir şekilde gidiyor. Ama son birkaç yıldır tekstilde dünya genelinde bir durgunluk yaşanıyor. Global konjonktürden dolayı önümüzdeki yıllarda belki geçmiş yıllardaki gibi bir büyüme olmayabilir.~*Bugün genel olarak tekstilde oyuncuları ve sizi en çok ne zorluyor?
 Tekstilde en çok fiyat rekabeti ve fiyat tutturmak zorluyor. Biz de bu konuda zorlanıyoruz. Ancak tasarım satarak, nitelikli ürün yaparak oluşturduğumuz iş modelimizle bu zorluğu aşmaya çalışıyoruz. Türkiye’nin fiyat rekabetinde mücadele etme şansı yok. Geçmişte Walmart’a üretim yapanların kapanma nedeni de bu. Çünkü fiyat rekabetinin sonu yok. Ancak kaliteli ve nitelikli ürün yaparak fiyat rekabetini aşabilirsiniz. Zaten fiyat odaklı üretimin çoğu Uzakdoğu’ya gitti. 
* Son dönemde en aktif olduğunuz sektör gayrimenkul. Buradaki pozisyonunuzdan bahseder misiniz? Ne kadarlık bir iş hacminiz var? 
 Özak GYO şu anda portföy olarak 1,6 milyar TL’lik bir büyüklüğe sahip. 2016’da bu portföyü çok daha iyi bir yere getireceğimizi düşünüyorum. 2014 ve 2015 yılları gayrimenkulde proje geliştirme ve analiz yapma süreçleriyle geçti. 2016 yılında bu yatırımları fiili olarak başlatacağız. Biz hem gayrimenkul geliştiriyoruz hem inşaatı yapıyoruz bir taraftan da işletmesini yürütüyoruz. Bu alanda çok iyi bir network’ümüz var. Bundan sonraki süreçte gayrimenkul sektöründe Türkiye’de iyi bir oyuncu olacağımıza inanıyoruz. 
* Emlak GYO’nun Zeytinburnu Kazlıçeşme’deki 104,5 dönümlük arsasına Özak GYO, Yenigün ve Delta ortaklığı olarak 4 milyar 250 milyon TL teklif verdiniz. Burada son durum nedir? Bu arazide hayata geçireceğiniz Sahilyolu nasıl bir proje olacak? 
 Orada karma bir projemiz var. Detaylarını lansmanla birlikte açıklamak istiyoruz. 
* Tekrar Kazlıçeşme ihalesinde olduğu gibi değerli bir arazi alımı olur mu? 
 Her zaman fırsatlara açık bir şirketiz ve şu anda yatırım yapabilecek kapasitedeyiz. 
* Turizmde yatak kapasiteniz nedir? 
 Toplam 1.200 yatak kapasiteli bir tesisimiz var. Didim ve Demre’de arazilere sahibiz, oralar için projeler geliştiriyoruz. Hem devre mülk hem otel düşüncemiz var. İstanbul’da da iki otel projesini hayata geçireceğiz, böylelikle şehir otelciliğine girmiş olacağız. Otellerin birisi Beşiktaş’ta diğeri Sahilyolu’nda olacak. Bir de İzmir’de şehir oteli projemiz var. Şu anda bunların hepsi kurgulanıyor. 
* Enerjide nasıl bir pozisyonunuz var? 
 Enerjide çok bir şey yok. Şu anda bizim konsantrasyonumuz daha çok gayrimenkul ve turizm alanında. l Yeni sektörlere girme planınız var mı? 
 Önümüzdeki 2-3 yıl için gündemimizde böyle bir düşünce yok. Var olduğumuz sektörlerde büyümeyi istiyoruz. Ama çok inandığımız bir şey olur yeni bir süreç ortaya çıkarsa o zaman bir şey diyemem. 
* 5-10 yıl sonra grubu nerde görmek istiyorsunuz? 
 Bundan 5 yıl sonra gayrimenkul sektöründe ilk 3 oyuncudan biri olmayı hedefliyoruz. Gelecek 3-4 yıl içinde gayrimenkuldeki ciromuzu 3 milyar dolara ulaştırmayı planlıyoruz. Tekstilde zaten yakalamış olduğumuz ivmeyle devam etmeyi düşünüyoruz. 100 milyon doların üzerinde bir ihracatımız var onu devam ettiririz. Turizmde potansiyel olarak büyümeyi öngörüyoruz. Son 3-4 yılda turizmde yeni yatırımları getiremedik ama 2016’dan sonra yatırımlarımızı hızla hayata geçireceğiz. 

“YATIRIM YAPARKEN BİR ÇEKİNCEMİZ YOK” 
KORKUNÇ KAPASİTE 

Biz 2016 yılında turizmde yüzde 15-20’lik bir büyümeyle 2014 verilerini yakalayacağımızı düşünüyoruz. Sektöre genel olarak bakarsanız resort otellerde korkunç bir yatak kapasitesi var. 
DÜZENLEME GELMELİ 
Buna bir düzenleme gelmeli ya da kalite artırılmalı. Daha nitelikli müşteriyi çekebilecek politikalar geliştirmemiz gerekiyor. Bizim yapacağımız oteller yine bizi farklılaştıran yatırımlar olacak. O yüzden turizm alanında yatırım yaparken bir çekincemiz yok.
~ASGARİ ÜCRET ARTIŞI İHRACATI ETKİLER
DOĞRU TANIMLANMALI

2016’da tekstilde yüzde 3-5’lik bir büyüme olabilir. O da ancak asgari ücretle ilgili düzenlemelerin doğru tanımlanmasıyla olabilecek bir büyüme. Çünkü asgari ücretin 1.300 TL’ye çıkartılması yüzde 30’luk bir artış demek. Emek yoğun sektörlerde böylesi bir artış ihracatı da etkiler.
RAKİPLERDE DURUM
Biz dünyaya mal satıyoruz. Rakibimiz ülkelerde asgari ücret 200-250 Euro. Keşke biz sanayimizi bir segment yukarı atıp asgari ücreti çok daha yukarı alabilsek ama bunlar paralel yürüyen konular, bir şey yapayım derken öbür tarafı bozabiliriz, olaya bütün olarak bakmamız gerekiyor.
HESAPLAR YENİDEN YAPILIR
Ocakta asgari ücret uygulaması geçerse herkes hesaplarını yeniden yapmak zorunda kalır. Asgari ücret arttığında bu düzenleme sadece tabanla kalmaz. Herkesin ücretinde bir düzenleme yapmak gerekir. Bu da yaklaşık yüzde 30’luk maliyet artışı getirir. Bu nedenle 2016’yı net konuşamıyorum. 

“MİLYAR DOLARLIK PROJE HAYATA GEÇİRECEĞİZ” 
İNİŞ YAŞANDI 

Türkiye’de gayrimenkul sektöründe mütekabiliyet yasasıyla beraber ciddi bir ivme olacağını düşünüyorum. Kentsel dönüşüm daha etkili olacak. Son dönemde gayrimenkulde iniş yaşandı. 
EKONOMİK AVANTAJ 
Mütekabiliyet yasasından sonra eğer devlet bunu doğru desteklerse gayrimenkul satışları bu ülkede çok büyük bir ekonomik avantaj sağlayacak. 10 YILLIK PROJEKSİYON Bizim de gayrimenkulle ilgili hem arazi stoğumuz hem projelerimiz hem de 10 yıllık bir projeksiyonumuz var. On yıl boyunca yapacağımız bütün projeleri tanımlamış durumdayız. 
PROJE POTANSİYELİ 
Şu anda yakın tarihte yapılacak 3 milyar doların üzerinde bir proje potansiyelimiz var. Bunların projelendirmesini yapıyoruz. 3 -4 yıl içinde de hayata geçirip teslim edeceğiz.

ÖZAK’IN BÜYÜME AJANDASI 

1- Tekstilde büyümeye ve yatırım yapmaya devam edeceğiz. 
2- Tekstilde Malatya’da bin kişinin istihdam edileceği bir fabrika hayata geçiyoruz. 
3- 2016’da turizmde yüzde 15-20’lik bir büyümeyle 2014’ü yakalarız. 
4- Turizmde 2016’dan sonra yeni yatırımlarımızı hızla hayata geçireceğiz. 
5- Gayrimenkul, kentsel dönüşüm nedeniyle yeni yılda ciddi bir ivme kazanacak. 
6- Özak GYO’nun 1,6 milyar TL’lik portföyünü çok daha iyi bir yere getireceğiz. 
7- Gayrimenkulde projelendirdiğimiz yatırımları 2016’da fiili olarak başlatacağız. 
8- Her zaman fırsatlara açık bir şirketiz ve şu anda yatırım yapabilecek kapasitedeyiz. 
9- Gelecek 3-4 yıl içinde gayrimenkuldeki ciromuzu 3 milyar dolara ulaştırmayı planlıyoruz. 
10- 5 yıl sonra gayrimenkul sektöründe ilk 3 oyuncudan biri olmayı hedefliyoruz. 
11- Enerjide küçüğüz, 3 sektör dışında yeni sektöre girmeyi düşünmüyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz