"Avrupa'da ilk 3'e 2023'te gireceğiz"

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük’le Asya’daki yayılma stratejilerini ve yeni projelerini konuştuk...

5.09.2016 17:24:050
Paylaş Tweet Paylaş
"Avrupa'da ilk 3'e 2023'te gireceğiz"
Çok değil 3 yıl önce 1 milyar dolar sınırını geçen LC Waikiki’nin, son 3 yıl içindeki gelişimi inanılmaz. Geçen yılki cirosu 2,8 milyar doları geçti. Bu yıl ise cirosunu 3 yıl öncekinin tam 3 katına yani 3 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. Bunu yaparken de en önemli önceliği yurtdışında büyümek olacak. Geçen yıl yurtdışında 50 mağaza açan şirket, bu yıl ise yurtdışında 100 mağaza açacak. “Bu yıl, yurtdışında mevcut pazarlarımızda büyürken aynı zamanda Çin, Hindistan ve Endonezya gibi büyük pazarları test ediyoruz” diyen LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, hedeflerinin Asya’daki bu büyük pazarlara yayılmak olduğunu belirtiyor. Çin’de ilk mağazalarını Urumçi’de açtıklarını ve burada pazarı analiz ettiklerini söyleyen Küçük, “Çin’de tutunursak binlerce mağaza açmayı planlıyoruz” diye konuşuyor. Küçük, bu yıl içinde önce Endonezya’ya ardından da Hindistan’a girmeyi planlıyor. Hindistan’a ilk etapta yerel ortakla gireceklerini ve yıl sonuna kadar 4-5 mağaza açacaklarını belirtiyor. Yurtdışında büyümeye odaklanan LC Waikiki’nin 7 yıl sonraki hedefi ise geliri 10 milyar dolara çıkarmak. Cironun yüzde 60’ını yurtdışından elde etmek de planlar arasında. LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük’le Asya’daki yayılma stratejilerini ve yeni projelerini konuştuk:
* Son dönemde yaşanan olaylardan dolayı bütçede revizyon var mı?
 Terör olayları, perakendeci olduğumuz için bizi direkt etkiliyor. Ancak 2016 bütçesini yaparken mevcut olaylara göre yaptık. Henüz bütçemizde bir revizyon, eksiltme yapmadık. 2016 bütçesini yakalamanın uğraşını veriyoruz. Eğer yurtiçinde biraz daralma olursa bunu yurtdışında nasıl telafi edebiliriz diye bakıyoruz. Yurtdışı yatırımları artırmanın gayreti içindeyiz.
* 2016 hedefiniz nedir?
 2016 bütçesinde yüzde 25 civarında bir büyüme öngörüyoruz. l 2015’teki büyümeniz neydi? n 2015’te TL olarak yüzde 20 civarında büyüdük ve 7 milyar 400 milyon TL gibi bir rakamı yakaladık. 2016’da da yüzde 25 büyüyerek 9 milyar TL’nin üzerine çıkmayı planlıyoruz.
* 2015’e göre bu yıl daha yüksek bir büyüme öngörüyorsunuz. Bu, neden kaynaklanıyor?
 2016’da geçen yıla göre yurtdışı yatırımlarımız daha yüksek. Geçen yıl, yurtdışında 50 mağaza açtık. Bu yıl yurtdışında 100 mağaza açma planımız var. Bir de geçen yıla göre bu yıl yurtiçinde daha fazla mağaza açmayı planlıyoruz. 2016’da genişleme planımız daha fazla. Ayrıca mevcut mağazaları büyütme planımız, koleksiyonun daha da genişlemesi ve fiyat politikamız geçen yılın üzerinde büyümemizi sağlayacak.~* Yurtiçinde bu yıl kaç yeni mağaza açacaksınız?
 Yurtiçinde 410 mağazamız var. Bu yıl 50 yeni mağaza açarak bu sayısı 460’a çıkarmayı planlıyoruz.
* Yurtdışında kaç mağaza var?
 Yurtdışında 200 mağazamız var. Bu yıl, yurtdışında 100 yeni mağaza açacağız. Türkiye’deki ve yurtdışındaki mağaza sayımız 750’yi geçecek.1 milyon metrekare satış alanını yakalayacağız.
* Fiyat konusundaki temel stratejiniz nedir?
 Her yıl, fiyatlarımızı enflasyonun altına çekme politikamız var. Misyonumuz dar gelirli kesimleri de iyi giydirmek. Bu misyona hizmet ediyoruz. Enflasyon yılda yüzde 8-9 ise bizim fiyatlarımız yüzde 8-9 geriye gitmiştir demektir. 2016’da geçen yıla göre hiç fiyat artışı yapmadık. Bu da bizim büyümemize katkı sağlıyor.
* Bu fiyat stratejiniz büyümenize nasıl katkı sağlıyor?
 Mevcut müşterilerin sepet ortalamasını artırıyor. Ayrıca yeni müşteri kazandırıyor. l Sepet ortalamanız nedir? n Bizim sepet ortalaması 2,5-2,8 TL arasında gidip gidiyor.
* Her yıl kaç yeni müşteri kazanıyorsunuz?
 Büyüme eğer yüzde 20 olursa bunun da enflasyondan gelmediğini varsayarsak demek ki biz her yıl müşterimizi yüzde 50 artırıyoruz. Ancak büyüme sepet ortalamasının artmasından kaynaklanıyor. Bunu da düşünürsek her yıl yüzde 15 civarında yeni müşteri kazanıyoruz diyebilirim.
* Toplam kaç müşteriniz var?
 Her hafta yaklaşık 10 milyon ziyaretçimiz var. İki ayda bir bizi Türkiye nüfusu ziyaret ediyor.
* Türkiye’de açık ara pazar liderisiniz. Bundan sonraki hedefiniz nedir?
 Önceliğimizde yurtdışı yatırımlar var. Yurtdışında faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde derinleşme planımız var. Artık büyümenin büyük kısmının yurtdışından gelmesini hedefliyoruz. Bunun için ağırlıklı yurtdışına yöneldik.
* Yurtdışının cirodaki payı nedir?
 2015’te cironun yüzde 20’si yurtdışından geldi.
* Önümüzdeki dönemde yurtdışının payı ne olacak?
 Yurtdışında 1.000, yurtiçinde ise 500 mağaza olma gibi bir düşüncemiz var. Buna göre 2023’te gelirimizin yüzde 60’ının yurtdışından yüzde 40’ının yurtiçinden gelmesini planlıyoruz. Hedefimiz Avrupa’daki en başarılı ilk 3 markadan biri olmak. 2023 vizyonumuz 10 milyar dolar eşiğini geçmek.
* Avrupa’nın en başarılı ilk 3 markası arasına ne zaman gireceksiniz?
 EBITDA’ya baktığınızda bugün kârlılık anlamında Avrupa’nın en büyük ilk 3 firması arasındayız. Çalışan, tedarikçi ve müşteri memnuniyeti ortalamalarımız da ilk 3 marka arasında olduğumuzu gösteriyor. Geriye kalan tek konu büyüklük. İlk 3’e ciro olarak henüz giremiyoruz. 2023’te büyüklüğü de yakalayacağız. 10 milyar doları geçtiğimizde Avrupa’daki ilk 3 firmadan biri oluyoruz.
* Kârlılığınız nedir?
 EBITDA’mız yüzde 20 civarında. Tüm sektörlerde en fazla vergi veren ilk 18’inci şirketiz.
* Bu yıl, yeni mağazalar için ne kadar yatırım yapacaksınız?
 175 milyon dolar civarında yeni yatırım planlıyoruz.
* Hedefinizdeki yeni pazarlar hangileri?
 Yurtdışında şu anda 27 ülkede faaliyet gösteriyoruz. 2016 sonunda faaliyet gösterdiğimiz ülke sayısı 30’u geçecek. Yeni pazarlarda, Asya’da Endonezya’ya kaizleyedar gidiyoruz. Afrika’da da Kenya’ya kadar gidiyoruz. Bu yıl Tunus’ta bir mağaza açıyoruz. Libya’da da açma ihtimalimiz var. Körfez’de Katar, Kuveyt, Ürdün gibi olmadığımız ülkelerde olacağız. Bir de yurtdışında Rusya, Sudan, Balkanlar gibi mevcut ülkelerde büyümeye devam ediyoruz. Asya’da yeni olarak Çin pazarına girdik. Bu yıl Hindistan ve Endonezya pazarları devreye girecek.~* Çin stratejiniz nedir?
 Çin pazarına diğer rakiplerimizden farklı olarak ülkenin ortasından Urumçi’den girdik. Tek mağaza açtık.
* Herkes Çin’e Şangay’dan Pekin’den girerken siz neden Urumçi’yi seçtiniz?
 Urumçi’de rekabetin daha az olduğunu gördük. Biraz da bu bölge Çin’in taşrası, bu nedenle tercih ettik.
* Çin’deki ilk izleniminiz nedir?
 Çin’e kışın ortasında açıldık, yazı görmemiz gerekiyor. Bir de en önemlisi Çin’de koleksiyonu test ediyoruz. Fiyat aralığını belirlemeye çalışıyoruz. Tüketicinin beklentilerini değerlendiriyoruz. Cadde mi yoksa AVM mağazaları mı daha iyi olacak buna bakıyoruz.
* Satışlar nasıl gidiyor?
 Çin’de yeteri kadar marka algımızın olmadığını gördük. Müşteri şimdilik fiyata ve ürüne bakıyor ve alışveriş yapıyor. Ancak bizim için en önemlisi aynı müşterinin tekrar geldiğini gördük. Demek ki tüketici ürünü test etti, güvendi ve tekrar alışveriş yapıyor. Ayrıca Türkiye’de koleksiyon daha fazla satarken Çin’de aksesuar ürünlerinin daha fazla sattığını gördük. Çin pazarını daha analiz ediyoruz. Bir tek mağazada fazla veri toplamak kolay olmuyor. 2-3 mağazaya sahip olmak gerekiyor. Ancak Çin’de yakın coğrafyada elde ettiğimiz başarının aynısını beklemek yanlış olur. Biraz sabredeceğiz. Çin uzun vadeli politikamızın, stratejimizin bir parçası.
* Çin’le ilgili hedefiniz nedir?
 Çin 1,5 milyar insanın yaşadığı bir ülke, rakamlar çok büyük. Çin’de tutunursak binlerce mağaza açmayı planlıyoruz. Her gün bir mağaza açarız.
 Hindistan’a ne zaman gireceksiniz?
 Hindistan’daki mağazayı 2016’nın sonunda ya da 2017’nin başında açabiliriz. Endonezya da 100 milyonla büyük bir pazar. Endonezya’yı da bu yıl açıyoruz.
* Hindistan ve Endonezya pazarlarına girerken nasıl bir yol izleyeceksiniz?
 Hindistan’a oranın büyük bir grubuyla ortak olarak giriyoruz. Yerel ortağımızın lokasyon avantajını kullanacağız. Ayrıca Hindistan’da üretim yaptırma avantajlarını kullanacağız. Bangladeş’le Türkiye arasında Gümrük Birliği olduğundan buradaki ürünleri daha avantajlı Hindistan’a satma imkanı yakalayacağız.
* Hindistan’da kaç mağaza hedefliyorsunuz?
 Hindistan’da ilk etapta 4 mağaza açıyoruz. Hindistan’da büyüyebiliriz dedikten sonra bu ülkede yılda 50-100 mağaza açma ve yönetme potansiyeline sahibiz. ~* Endonezya için planınız nedir?
 Endonezya’da da benzer strateji izleyeceğiz. Ancak Endonezya’da ortağımız yok. Endonezya’ya kendimiz giriyoruz.
* 2016 ajandanızın en önemli gündemleri neler?
 Bu yıl ajandamızda büyük pazarları test etme var. Avrupa’da da olmadığımız iki büyük pazarda inorganik olarak büyüme ihtimalimiz var.
* Bunlar hangi pazarlar olabilir?
 İspanya ya da Almanya olabilir. Bu iki ülkede bir markayı ya da bir zinciri almayı planlıyoruz. Eğer marka alırsak onun koleksiyonuyla bu iki pazarda büyüyebiliriz. Önümüzdeki dönemde, yurtdışında inorganik büyüme ihtimalini değerlendirebiliriz. Ancak ortaklık düşünmüyoruz.
* Son dönemde girdiğiniz yeni alanların payı ne oldu?
 Bebeğe son dönemde bayağı bir yatırım yaptık. Şu anda bebek cirodan yüzde 8 pay alıyor. Aksesuarın da aldığı pay yüzde 10’a doğru gidiyor.
* Yeni girmeyi planladığınız bir alan var mı?
 Ev tekstiline girebiliriz. Yıl sonuna kadar ev tekstili ürünlerimizi 40-50 mağazada görmeye başlayacaksınız. Kozmetik de devreye giriyor. Bebekte de aksesuar olacak. Emziğinden biberonuna ana kucağına kadar bebekle ilgili tüm ürünleri satmaya başlayacağız.
* Yeni alanların önümüzdeki 5 yılda cirodan aldığı pay ne olacak?
 Avrupa’da bizim gibi markalar aksesuardan yüzde 20 pay alıyor. Bizim de aksesuarda 20’ye kadar gitme potansiyelimiz var.
* En hızlı hangi alan büyüyor? En büyük yatırımı hangi alana yapıyorsunuz?
 Türkiye’de yurtdışına göre çocuk daha kuvvetli. Yurtdışında erkek ve kadının payı yüzde 65 iken, çocuğun payı yüzde 35. Türkiye’de ise yüzde 55 kadın ve erkek, buna karşın çocuğun payı yüzde 45. Ancak en hızlı bayan giyimin büyümesi gerekiyor. Biz de en fazla yatırımı bayan giyime yapıyoruz. Çocuğunun payını kaybetmeden kadını daha fazla büyütmek istiyoruz.
* Buradaki hedefiniz nedir?
 Yüzde 70’e oturması gerekir.
* Dijitalin payı ne oldu?
 Oran olarak fazla büyük değil. Geçen yıl online satışımız 100 milyon TL’yi geçti. Oran olarak yüzde 1 civarında. Ancak buraya ciddi yatırım yapıyoruz. Tüketiciye artık her yerden her şartta alışveriş yapma imkanını sunmamız gerekiyor. 24 saat tüm alışveriş imkanlarını sunabilmemiz lazım.~“AVRUPALI BİZİM GİBİ RİSK ALMIYOR”
“RİSK ALIYORUZ”

Her gün risk alıyoruz. Örneğin bugün Rusya’ya gidip yatırım yapmamız aslında bir risk. Rusya’da yılın başında 4 tane kontrat imzaladım. Rusya gibi bugün halen Irak’a yatırım yapmamız bakıldığında bir risk.
RİSKİ YÖNETMEK
Bu konjonktürde bu kadar mağaza açmak da bir risk. Ancak bu riskleri yönetebilecek potansiyelin, kaynakların varsa riski fırsata dönüştürebiliyorsun. Sonuçta bu riskli ortamı akıllıca değerlendirmemiz gerekiyor. Ancak risk almak her firma için doğru olmayabilir.
“GERİDEN GELİYORUZ”
Avrupalılar bugün bu riskli ortamı değerlendirmez. Bir Avrupalı bugün kalkıp da Rusya’da, Irak’ta mağaza açmaz. Biz Türk firmaları olarak geriden geldiğimiz için onları yakalayabilmek için belli bir oranda risk almak zorundayız. Biz de bunu yapıyoruz.
“RİSK ALMADAN BÜYÜNMÜYOR”
Risk almadan büyümek imkansız. Yarın Rusya’daki mağazaya kilit vurulduğunda firmanın yüzebiliyor olması lazım. 3-4 ülkede mağazanızı kapattığınızda geminiz yüzebiliyorsa aldığınız risk problem değil demektir.

“ALMANYA VE POLONYA HAYAL KIRIKLIĞINA UĞRATTI”
KAÇ YILDA PAZAR LİDERİ OLUNUYOR?

Pazar bakirse bazen iki yıl içinde pazarın lideri olmak mümkün. Ancak bu durum ülkeye göre değişiyor. İran’ın açık ara lideriyiz. Bu yıl İran’da 20 mağazamız olacak. Arkamızdan gelen rakibin 2-3 mağazası var. Gürcistan, Kazakistan, Bulgaristan, Irak ve Balkanlar’ın tamamında sektör lideriyiz. Sektör, organize perakendeye geçmeden veya geçerken pazarda bulunuyorsanız büyük bir avantaj sağlıyorsunuz.
“SABRETMEK LAZIM”
Yurtdışında hayal kırıklığına uğradığımız pazarlar da mutlaka oluyor. Polonya ve Almanya’da zorlanıyoruz. 4 yıl önce Polonya pazarına girdik ama henüz istediğimiz yerde değiliz. Dolayısıyla her ülkede bir anda başarılı olmak mümkün değil. Sabretmek gerekiyor.
“HANGİ PAZARDAN ÇIKTIK?”
 Tüm şartları yerine getirdiysek buna rağmen olmuyorsa 3-4 yıl o ülkeyi bekletiriz ya da o ülkeden çıkarız. Örneğin Almanya’da Essen’de bir mağaza açtık ancak başarılı olamadığımız için çıktık. Şu anda Almanya’da yokuz. Bazen yurtdışında Türk nüfusu dezavantaj mı avantaj mı kestiremiyoruz.~RAKAMLARLA LCW’NİN HEDEFLERİ
Geçen yıl yüzde 20 büyüdük ve 7,4 milyar TL ciroyu yakaladık.
2016’da yüzde 25 büyüyerek 9 milyar TL’nin üzerine çıkmayı planlıyoruz.
Yurtiçinde 410 mağazamız var. Bu yıl 50 yeni mağaza açarak 460’a ulaşmayı planlıyoruz.
100 yeni mağazayla yurtdışında 300 mağazaya, toplamda ise 750’ye ulaşacağız.
Mağaza büyütme ve koleksiyon dahil 2016’da mağazalar için 175 milyon dolar yatırım yapacağız.
Enflasyonun altındaki fiyat artışı politikamız geçen yılın üzerinde büyümemizi sağlayacak.
2023’te cironun yüzde 60’ının yurtdışından, yüzde 40’ının yurtiçinden gelmesini planlıyoruz.
Bugün kârlılık açısından Avrupa’nın en büyük ilk 3 firması arasındayız.
Hedefimiz Avrupa’daki en başarılı ilk 3 markadan biri olmak. Bunu 2023’de yakalarız.
2023 vizyonumuz paralelinde 10 milyar doları geçtiğimizde Avrupa’daki ilk 3 firmadan biri oluyoruz.

"KAYBI KESTİRMEK ZOR"
YÜZDE 40 DÜŞTÜ

Bu yıl Türkiye’de perakendede terör olaylarından dolayı can kaybı yaşandı. İstanbul’daki terör saldırısının ikinci gününde bizim satışlarımız yüzde 40 düştü.
“KAYIP YAŞANACAK”
Turist sayısının azalmasından dolayı bu yıl alışverişte kayıp yaşanacak. Özellikle İstanbul, Antalya ve kıyı şeridinde kayıp olacak. Ancak bu kaybın ne kadar olacağını kestirmek zor. Bunu kabul etmek lazım.
SEKTÖR YÜZDE 13-15 BÜYÜR
Perakende pazarı bu yıl brüt yüzde 13-15 arasında büyür. Bunun bir kısmı yeni mağazalardan gelir. Perakendede yurtiçindeki kaybı telafi etmek için yurtdışı yatırımları olmayanların mevcudu koruması gerekiyor. Fiyatı, koleksiyonu, hizmeti iyi yönetebilirler. Yurtdışı yatırımları olan perakendecilerin ise Türkiye’deki kayıplarını yurtdışında telafi etmenin yollarını aramaları gerekiyor. RUSYA FIRSATI
Rusya’daki krizden önce alışveriş merkezlerindeki kiralar olması gerekenin çok üzerindeydi. Ayrıca Rusya’da mağaza açmak için lokasyon bulmakta zorlanıyorduk. Ancak şimdi fiyatlar yarı yarıya indi. Lokasyon bulma imkanı oldu. Kaynaklarınız yeterliyse Rusya’daki krizi fırsata çevirebilirsiniz. Ancak bunun için daha dikkatli yatırım yapmak, bütçeyi dikkatli yönetmek lazım.

"OĞULLARIM İNŞAATIN BAŞINDA"
“KURUMSALLAŞMAYI SAĞLADIK”

Bizim ailede oldukça kurumsal bir yapı var. LC Waikiki’nin yönetiminde kardeşimin dışında aileden kimse yok. Benim iki büyük oğlum var. Şu anda ikisi de LC Waikiki haricinde çalışıyor. Küçükler Holding bünyesinde inşaat firmasını kurdular ve tamamen inşaatla ilgileniyorlar.
“KONUTA YENİ GİRDİK”
Küçükler Holding, başta üretim, enerji ve inşaat olmak üzere 7-8 alanda faaliyet gösteriyor. 3 yıl önce inşaatta Nivak Grup’u kurduk. Yeni bir firma, LC Waikiki’nin mağazalarını yapıyor. Ayrıca konut projelerine de başladı. Bağdat Caddesi’nde butik bir proje yapıyor.
ENERJİDE 125 MEGAVAT
Enerjide ortaklıkla ilerliyoruz. HES ve güneş yatırımlarımız var. Şu anda HES yatırımlarında 100 megavatı geçtik. Önümüzdeki dönemde 25 megavat güneş enerjisini tamamlayacağız. Enerjideki toplam gücümüz 125 megavat olacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz