Dijital dönüşümün 3 kritik etkisi var

Accenture Türkiye Genel Müdürü DİLNİŞİN BAYEL, dijitalleşmenin artık kaçınılmaz olduğunu söylüyor...

3 MART, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Dijital dönüşümün 3 kritik etkisi var
* Dijitalleşmek isteyen bir şirket işe nereden ve nasıl başlamalı? 
 Aslında bu çok uzun bir yolculuk… Öncelikle şirket olarak dijitalleşmeyle birlikte müşterinin hayatındaki yerinizi, rolünüzü tekrar tanımlamanız gerekiyor. Çünkü müşteri artık sadece ürün veya hizmet satın almıyor. Aynı zamanda bir imaj, bir itibar, bir servis kalitesi, bir yaşam biçimi satın alıyor. Türkiye’de faaliyet gösteren şirketlerin dijitalleşmeyi gündemlerine alarak ve iş yapış biçimlerini gözden geçirerek yakalayabilecekleri birçok fırsat var.
* Dünyada bu konuda en fazla kafa yoran ve çalışmalarıyla başarılı bulunan şirketler hangileri?
 Gördüğümüz kadarıyla bu noktada üç temel etken var. Veri, güven ve deneyim. İlk olarak daha fazla veriye sahip olanlar, bu oyunu daha iyi oynuyor. İkinci etken, şirket tüketici ya da müşterisiyle ne kadar güvenilir bir ilişki ve etkileşim kurduysa o kadar başarılı oluyor. Üçüncüsü de müşteri deneyimi. Bizim Accenture olarak GAFAA dediğimiz bir 5’li var. Google, Apple, Facebook, Amazon ve Alibaba. Bu 5 şirket, bahsettiğim üç lokomotif faktörü çok iyi biçimde yönetiyor. O nedenle de dijitalleşmede “fark yaratanlar” olarak adlarını yazdırıyorlar. Hatta dijitalleşmeyi tanımlayanlar olarak... Son dönemde bu oyuna yeni eklenen şirketler var. Telco’lar, bankalar gibi. Ama GAFAA, dijitalleşmeyi etkileyen ve ilham veren şirketler. Çünkü müşteri “Google’daki gibi kolay bulsam” diyor. Veya “Facebook’dan da bağlanabilsem” diye düşünüyor. Yani müşterinin istekleri bu 5 şirketin hizmetleri üzerinden tanımlanır hale geldi. O yüzden “GAFAA etkisi” diye bir gerçek var.
* Dijital şirketler nasıl farklılaşıyor?
 Geleceğin dijital şirketlerinin, müşteriyle ilişkilerde üstleneceği 3 ana rol olacak. İlki tavsiye verebilen şirket olmak. Yani firmanın müşteriyle ilişkisi sadece ürün veya hizmet satmakla sınırlı kalmayacak. Tavsiye ve danışmanlık vermek de paketin içinde olacak. İkinci rol, farklı faydalara erişim sağlamak. Üçüncüsü de değeri konsolide etmek. Dijitalleşmeyi sadece mevcut ürünü veya servisi dijital bir kanalda satmak gibi görürsek dijitalleşemeyiz. Dijitalleşmeyle birlikte yeni oyun planını, yeni iş modelini, yeni kârlılık modelini yaratmamız gerekiyor.
* Şirketlerde dijitalleşme kimin yönetiminde ve liderliğinde ilerlemeli?
 Burada temelde iki farklı yöntem var. Genelde dijitalle ilgili dönüşümü ajandalarına alan şirketler, bunu bir yönetici sahiplensin diye işe başlıyor. Bu yönetici genelde CDO, CIO veya CMO oluyor. Fakat bizim gördüğümüz kadarıyla bu durum ancak bir program yönetimi kurgusunda olabiliyor. Oysa kurumun tamamının dijitalleşmesi lazım. Şirketin tek bir biriminin dijitalleşmesi, diğer kısımların geleneksel kalması sağlıklı değil. Zaten böyle olunca bir süre sonra içeride sıkıntılar baş gösterebiliyor. Bu yöntemde bir süre sonra birimler arasında birtakım çatışmalar doğabiliyor. Bizim önerimiz, kurumlar öncelikle dijitalleşmeyle ilgili sahip olmaları gereken ana yetkinlikleri tanımlamalı. Bunlar müşteri deneyimi, veri analitiği, değer önerileri, büyük veri, inovasyon, dijital pazarlama gibi başlıklar. Bu işlerin her birinin bir sahibi olması gerekiyor. Örneğin inovasyonu yapacak takımların net olması gerekiyor. Tüm bunların koordineli olması gerekiyor. Böylece şirkette herkes, her birim eşzamanlı olarak dijitalleşebiliyor.
* Siz hangi yöntemi önerirsiniz?
 İncelediğimiz örneklerde Türkiye’de her iki yöntem de uygulanıyor. Bu tercih şirketin yapısına, kültürüne hatta sektöre göre değişebiliyor. Ayrıca sahiplenen kişinin pozisyonuna göre de değişebiliyor. Aslında bu konuyu ne kadar üst düzey bir isim sahiplenirse, süreç de o kadar hızlı ilerliyor. Bizce bu konu direkt CEO’nun ajandasında olmalı. Çünkü bu, şirketin finansallarına direkt etki eden, yönetim kuruluna hesap verilmesi gereken, stratejik kararlar alınması gereken bir konu. Ne kadar üst düzey bir rol tarafından sahiplenilirse, süreç o kadar hızlı ve başarılı ilerliyor.

HEDEFTE YENİ NE VAR?
YENİ STRATEJİ

Accenture Global olarak üç alan etrafında “Yeni” (The New) başlığında bir strateji tanımladık. Bu üç alan dijital, bulut ve güvenlik. Dijitalin altında müşteri deneyimi, analitik ve mobil var. Bulutta, hem şirketlerin buluta taşınması hem bulutta hizmet sunulması var. Güvenlik tarafında ise hayatımızın artık önemli bir kısmını kapsayan siber güvenlik konusu yer alıyor. Accenture Türkiye olarak bu 3 ana alana daha fazla odaklanıp yatırım yapacağız.
BÜYÜMEYE DEVAM
Türkiye’de zaten dijital başlığına dönük güçlü bir ekibimiz var. Fjord isimli bir alt firmamız bulunuyor. Kurtköy teknokentte Industry X.0 dediğimiz, yurt dışına da hizmet veren bir Internet of Things (IoT) merkezimiz var. Dolayısıyla biz bu ekiplerle zaten dijital oyununa girmiştik. Bulut ve güvenlik taraflarında ise işleri bu yıldan itibaren biraz daha büyüteceğiz. Şirketlere danışmanlık tarafında destek olmaya devam edeceğiz.

TÜRKİYE'NİN "DİJİTAL KARNESİ"
Accenture Dijitalleşme Endeksi 2016 sonuçlarına göre Türkiye’nin dijital endeks puanı yüzde 61’e yükseldi.
En yüksek dijital performans gösteren sektörler sırasıyla finansal hizmetler, hizmet faaliyetleri, perakende ticaret ve motorlu kara taşıtlarının ticareti ve onarımı oldu.
Accenture Dijitalleşme Endeksi’nde 10 puanlık bir artış, şirketlere ortalama olarak ilave yüzde 1 Faiz ve Vergi Öncesi Kâr (FVÖK) getiriyor. 3 Raporda, yüzde 81 ve üzerinde puan alan şirketler “Dijitalleşme Öncüleri” olarak adlandırılıyor. 2016 sonuçlarına göre 23 şirket bu sınıfa dahil oldu. 2015’te sadece 14 şirket “dijital öncü” olarak yer almıştı.
Endekse göre şirketlerin sadece yüzde 55’i kendilerini dijitalleşme sürecine tümüyle hazır hissediyor. 3 Endeks, şirketlerin dijital kabiliyetlerini dijital strateji, dijital hizmetler ve dijital operasyonel yetkinlikler olmak üzere 3 boyutta ve 10 temel kritere dayanarak ele alıyor. Şirketlerin dijitalleşme performansları, bu 10 kriterin altında yer alan 119 göstergeye göre ölçülüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.