Şirket alarak hızlı büyüyeceğiz

"Risk sermayesi gibi şirket alacağız"

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Şirket alarak hızlı büyüyeceğiz
Logo, yazılım sektöründe 30 yılını doldurdu. Son yıllarda satın almalarla dikkat çeken şirket, pazarda SAP’den sonra ikinci sıraya yerleşti. Şirketin yönetim kurulu başkanı Tuğrul Tekbulut,önümüzdeki dönemde organik olarak büyüyeceklerini, bu büyümeyi de yeni satın almalarla daha da hızlandıracaklarını söylüyor. “Logo olarak yazılımda bölgesel bir başarı hikayesi yazmak istiyoruz” diyen Tekbulut, bir risk sermayesi şirketi gibi çalışarak başka şirketlere de yatırım yapmak istediklerini açıklıyor ve ekliyor: “Hedefimiz 100 milyon doları görmek. 5 yıl sonra, 2018’de Nasdaq’a açılmayı planlıyoruz.”

Tuğrul Tekbulut, Logo Yatırım Holding’in yönetim kurulu başkanı. Kendisini yerli yazılım geliştirmeye adayan idealist bir işadamı. Tekbulut, 30 yıl önce Cağaloğlu’nda küçük bir handa 7 arkadaşıyla birlikte kurduğu Logo Yazılım’ı, bugün SAP’nin ardından Türkiye’nin en büyük ikinci yazılım şirketi yaptı. Dünyanın en büyük yazılım şirketleri Oracle ve Microsoft’u geride bıraktı. Tekbulut, Logo’yla Kuzey Irak, Azerbaycan ve Türk Cumhuriyetleri’nde ise yabancı rakiplerine karşı ezici bir üstünlük sağlayarak pazar lideri oldu. Bugün ortaklarından ayrılıp Logo’da en büyük hissedar olarak yoluna tek başına devam eden Tekbulut, “10 yıl önce AR-GE’ye ölümüne yatırım yaptık. Şimdi bunun meyvelerini topluyoruz. Gelecek 10 yıl muhteşem geçecek” diyor.

Son 3 yılda pazarda her yıl yüzde 50 büyüme gerçekleştirdiklerini söyleyen Tekbulut, önümüzdeki dönemde organik büyümenin yanı sıra satın almalara ağırlık vereceklerini belirtiyor. Son 2 yılda pazardaki 3 şirketi satın alan Tekbulut’un, 5 yıl sonraki hedefi ise Nasdaq’a açılıp 100 milyon dolar barajını aşmak. Teknoloji ve yazılım alanındaki farklı şirketlerini Logo Yatırım Holding çatısı altında birleştiren Tekbulut, “En yeni siber güvenliğe yatırım yaptım. KOBİ’lerin siber güvenliğini sağlayacak yazılımları geliştireceğiz” diyor. Melek yatırımcı olarak kendi teknolojisini geliştiren şirketlere de yatırım yapacağını söyleyen Tekbulut’la Gebze’deki yazılım üssünde bir araya geldik. Tekbulut, yeni satın alma planlarından siber güvenliğe kadar uzanan sohbetimizin detayları şöyle:

Capital: Son dönemde adınızı şirket satın almalarında sıkça duyduk. Kaç şirket satın aldınız?
- 2 yıl önce Coretech ile WorldBI şirketini satın aldık.~
WorldBI’ın adını satın aldıktan sonra LogoBI olarak değiştirdik. Geçtiğimiz ay da Netsis’i satın aldık. Netsis, iç piyasada yerli yazılım şirketleri arasında bizden sonraki en büyük şirketti. Netsis’i alarak pazardaki rekabet gücümüzü artırdık. Netsis’i 25 milyon TL’ye satın aldık. Diğer iki şirketle birlikte satın almalara son 2 yılda 30-35 milyon lira para harcadık.

Capital: Satın almaların ardından sektördeki payınız nasıl değişti?
- Ağustos ayına kadar yüzde 11,8’lik pazar payımızla iş uygulamaları yazılımında, sektörde SAP ve Oracle’ın ardından 3’üncü sıradaydık. Çoğu zaman da pazarda ikinciliği zorluyorduk. Geçtiğimiz ay sektörün 5’inci büyük oyuncusu Netsis’i satın alarak pazar payımızı yüzde 16’ya çıkardık. Böylece ikinciliğimiz tartışılmaz hale geldi. Pazarda yüzde 40’ın üzerindeki pazar payıyla lider olan SAP’in ardından 2’nci olduk.

Capital: Satın almayla birlikte bu yılın sonunda cironuz ne olacak?
- 2013 sonunda, Netsis’in satın almasıyla birlikte ciromuzun 75 milyon lira seviyesine çıkarmayı bekliyoruz. 20 milyon lira da EBITDA beklentimiz var. Yaklaşık 120 bin şirket ürünlerimizi kullanıyor. Her gün 1 milyon kullanıcı bizim ürünlerimizle güne başlıyor.

Capital: Yazılım pazarında işler nasıl gidiyor? Pazarın büyümesi nasıl?
- Yazılım pazarı, Türkiye’de çok fazla büyümüyor. Ancak biz pazarın tersine son 3 yılda her yıl yüzde 50 büyüme gerçekleştirdik. Zaten bu nedenle uluslararası yatırımcıların dikkatini çektik. Bu yılın başında Logo Yazılım’a bağımsız özel sermaye fonu şirketi Mediterra Capital Partners ortak oldu.

Capital: Son 3 yılda hızlı büyümek için neler yaptınız? Hangi alanlara odaklandınız?
- Öncelikle iyi bir yönetim sergiledik. Birçok alanda çok iyi işler yaptık. Daha iyi yönetim, daha iyi konsantrasyon büyümeyi getirdi. Hızlı büyümemizde daha ilk başta odak noktamız olarak KOBİ’leri belirlememizin çok büyük faydasını gördük. KOBİ’lerde pazardaki yabancı rakiplerimize göre açık ara lideriz. Türk iş adamının kafasına göre geliştirdiğimiz yazılımlarımız bize başarıyı getirdi. Esnek ürünlere, inovasyona yatırım yaparak büyümeyi başardık. Esnek yazılımlar üreterek şirketlerin esneklik özelliklerini artırmalarına yardımcı oluyoruz. Şirketlere rakiplerimiz gibi çelikten zırh giydirmiyoruz. Onlara “Sen yanlışsın düzel” demiyoruz. Eğer bir Türk şirketi, tüm sıkıntılara rağmen malını dünyaya ihraç edebiliyorsa bu şirketin kimseden öğreneceği bir şey yok. Aksine herkese öğreteceği bir şey vardır diye düşünüyoruz.~
Capital: Son 10 yılda AR-GE’ye ne kadar yatırım yaptınız?
- Ciromuza göre AR-GE’ye çok fazla yatırım yapan bir şirketiz. Son 10 yılda AR-GE’ye 12 milyon dolar yatırdık. Boyutumuzun çok üzerinde yaptığımız AR-GE yatırımı, bizim için ölüm kalım meselesiydi. 2000’lerin başında pazar büyük bir krize girdi. Yerli firmalar büyüyemedikleri için teknolojileri eski kalıyordu. Bizse pazarın çok kötü olduğu dönemlerde bile AR-GE’ye yatırım yaparak kendimizi geliştirdik. Ölüm kalım mücadelesi vererek varımızı yoğumuzu AR-GE’ye yatırdık. Bu sayede teknolojilerimizi güncelleyip çağdaş hale getirdik. Çünkü uluslararası devlerle rekabet etmek için başka çaremiz yoktu. Sabırlı ve çalışkan bir şirket olarak kendimizi sürekli yeniledik. Daha önce geliştirdiğimiz iş uygulamalarını modern teknolojiye taşıdık. Java teknolojisine çok büyük yatırım yaptık. Daha önce yaptığımız tüm yazılımları yeniden yazdık. Bugün de AR-GE’ye çok büyük yatırım yapıyoruz.

Capital: AR-GE’ye yaptığınız büyük yatırımın sonucunda hedefler gerçekleşti mi?
- AR-GE’ye yaptığımız yatırımlar sonucunda pazarda global rakiplere karşı savaşan yerel bir oyuncu olarak onların seviyesine geldik. Yaptığımız bu yatırım bizi bugünlere taşıdı. Son 3 yılda her yıl yüzde 50 büyüdük. AR-GE’ye ölümüne yaptığımız yatırım sonucu, bugün bunun karşılığını fazlasıyla aldık. Yaptığınız AR-GE yatırımının meyvelerini önümüzdeki 10 yılda toplamaya devam edeceğiz. 2010-2020 yılları arası bizim için muhteşem geçecek.

Capital: Yazılım pazarının geleceğini nasıl görüyorsunuz? Bizi nasıl bir tablo bekliyor?
- Yazılım sektöründe çok yüksek bir tempo var. Çok dinamik bir pazar. Bizim sektörde geleceği tahmin etmek kadar zor olan bir konu yok. İyi ki iş uygulamaları yapıyoruz, ürünlerimizin ömrü 10 yıl civarında. iPhone uygulamalarının ömrü 6 aydan bile daha az. Artık yazılım tek başına bir ürün değil, altyapı haline geldi. Giderek yazılımın önemi daha çok artacak. Buna karşın donanımlar, artık çok fazla iş yapmıyor. Bu da donanımların standartlaşmasını sağlayarak ucuzlatacak. Bundan dolayı Türkiye’nin kendi yazılımını üretmesi gerekiyor.

Capital: Yazılımda önümüzdeki dönemde hangi alanlarda fırsatlar olacak?
- Dünyada BT sektöründe rekabetçiliği belirleyen iki alan var: Bunlardan biri internet, diğeri ise mobilite. Bizim internet ve mobil teknolojilere uyum sağlamamızı sağlayacak geniş bir ekosistem oluşturmamız gerekiyor.

Capital: Çok sayıda yazılım şirketinin battığı ya da zorda olduğu konuşuluyor. Bu ne anlama geliyor?
- Yazılım sektöründe eskiye kıyasla çok sayıda şirket kuruluyor. Ancak bir o kadar da şirket batıyor. Bu durumda bir sakınca yok. Zaten bu durum, benim sektörde en sevdiğim konulardan biri. Çok şirketin kuruluyor ve aynı zamanda batıyor olması, bu sektörde bir canlılığın olduğunu gösteriyor. Bundan korkmamak, alışmak lazım. İnsanların girişimcilikte şanslarını denemesinden ve yeni alanlara girmesinden daha güzel bir şey yok.
Biz de Logo olarak bir sürü şirket kuruyoruz, batırıyoruz ve kapatıyoruz.~
Capital: Neden çok sayıda şirket kuruyorsunuz?
- Yeni bir alan gördüğümüzde oraya küçük bir şirket kurarak yatırım yapıyoruz. Başarılı olursa devam ettiriyoruz. Bir nevi risk sermayesi gibi çalışıyoruz. Artık risk sermayesi gibi çalışıp kendi şirketlerimiz dışındaki şirketlere de yatırım yapmak istiyorum.

Capital: Peki sektörde yeni alanlar neler olacak? Hangi alanda fırsat görüyorsunuz?
- Bundan 15 yıl önce Facebook’u, Twitter’ı veya LinkedIn’i hayal edemezdim. Bana göre kimse de hayal edemezdi. Hiçbir mühendislik kuruluşu, ne Facebook’un ne de Twitter’ın fizibilitesini yazabilirdi. Artık bizim sektörümüzdeki yeni fırsatları, 15 yaşındaki gençler hayal ediyor. Bunun için sektörde gençlerle iyi teması sürdürmek, onlarla çalışmaktan korkmamak, onların kontrollü olarak saçmalamasına izin vermek gerekiyor.

Capital: Peki iş uygulamaları yazılımında yeni fırsatlar, büyüme hangi alanlarda olacak?
- Kendi iş alanımızda özellikle iş zekası ve CRM’in büyüyeceğini düşünüyorum. Büyük şirketlerde gelişen bu uygulamalar, KOBİ tarafında da hızla büyüyecek. Gelecekte bulut çok daha fazla önem kazanacak. İş
uygulamaları buluta taşınacak. Biz de son 10 yılda yaptığımız yatırımlarla bulut yatırımlarımızın yarısını gerçekleştirmiştik. Önümüzdeki dönemde, bulut işi yapan bir şirketi de satın alabiliriz.

Capital: Bunun dışında yeni şirket satın almayı planlıyor musunuz?
- Önümüzdeki dönemde organik olarak büyüyeceğiz. Ancak bu büyümemizi yaptığımız yeni şirket satın almalarıyla daha da hızlandıracağız. İş uygulamaları çok geniş bir alan. Hem Türkiye’de hem de bölgede satın alabileceğimiz şirketleri inceliyoruz. Sektörel bilgi birikimi olan şirketlere yatırım yapacağız. Tekstilden demir çeliğe, otomotivden kimyaya kadar dikey pazarlarda uzmanlaşmış, yazılım şirketlerini bünyemize katmak istiyoruz. İşlerimiz büyüdükçe sektörel şirketleri satın almak için daha çok bütçe ayıracağız. Ancak kesinlikle satın alacağımız şirketin mutlaka yeni bir teknolojisinin olması veya bize sinerji yaratması gerekiyor. Geçenlerde bir İngiliz yazılım şirketini satmak için teklif getirdiler. Hedef pazarımız olmadığından ve olağanüstü bir teknolojisi olmadığı için bu teklifi geri çevirdik.

Capital: Önümüzdeki 5 yıl için Logo’nun hedefi nedir?
- Logo olarak aynı sektörde odaklanarak büyüyeceğiz. Hedefimiz 100 milyon doları görmek. Şu anda hedefimizin 3’te 1’inden biraz yukarıdayız. Bu barajı aştıktan sonra biz de şirketi artık tutamayız. 5 yıl sonra, 2018’de Nasdaq’a açılmayı planlıyoruz.

Capital: İş yazılımlarının dışında hangi yeni alanlara yatırım yapıyorsunuz?
- İş yazılımları uygulamalarının dışında siber güvenliğe yatırım yapıyoruz.~
KOBİ’leri, internetin kötü niyetli kişilerine karşı koruyacak ürün ve hizmetler geliştireceğiz. Siber güvenlikte başarılı olursak bölgede de lider oluruz. Ayrıca elektronik ticarette de çalışıyoruz. E-ticaret sitelerine altyapı hizmeti veriyoruz. Alibaba.com’un Türkiye temsilcisiyiz. Yatırım yapacağım alanın mutlaka özgün teknolojiye sahip olması gerekiyor.

Satın alarak büyüme planı
1- 2013 sonunda ciromuzun 75 milyon lira seviyesine çıkarmayı bekliyoruz.
2- AR-GE yatırımının meyvelerini önümüzdeki 10 yılda toplayacağız. 2013- arası bizim için muhteşem geçecek.
3- Artık risk sermayesi gibi çalışıp kendi şirketlerimiz dışındaki şirketlere de yatırım yapmak istiyorum.
4- Önümüzdeki dönemde organik olarak büyüyeceğiz. Ancak büyümemizi yeni şirket satın almalarıyla daha da hızlandıracağız.
5- Son 10 yıldaki yatırımlarla bulut yatırımlarımızın yarısını gerçekleştirmiştik. Şimdi bulut işi yapan bir şirketi de satın alabiliriz.
6- İş uygulamaları çok geniş bir alan. Hem Türkiye’de hem de bölgede satın alabileceğimiz şirketleri inceliyoruz.
7- Sektörel bilgi birikimi olan şirketlere yatırım yapacağız. Tekstilden demir çeliğe kadar uzmanlaşmış yazılım şirketlerini bünyemize katacağız.
8- Odaklanarak büyüyeceğiz. Hedefimiz 100 milyon doları görmek. Bu barajı aştıktan sonra 2018’de Nasdaq’a açılmayı planlıyoruz.
9- Siber güvenliğe de yatırım yapıyoruz. Siber güvenlikte başarılı olursak bölgede de lider oluruz.
10- Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Türk 10 Cumhuriyetleri’ndeki hedef pazarlarımızda belli bir sektörde uzmanlığı olan yerel şirketleri satın almak istiyoruz.

"BÖLGESEL LİDERLİĞİ HEDEFLİYORUZ"
ERKEN GİTTİK

Yurtdışı satışlarımız yıllık gelirlerimizin yüzde 5’i seviyesine geldi. Türk Cumhuriyetleri, Azerbaycan, Kuzey Irak ve bazı Ortadoğu ülkelerinde pazar lideriyiz. Bölgemizdeki az gelişen bu pazarlara çok büyük önem veriyoruz. Bölgemizde rekabet ettiğimiz pazarlarda büyük global rakiplerimiz de var. Ancak bu pazarlara Türk yatırımcılarıyla birlikte global rakiplerimizden daha önce gittik. Şimdi 1990’larda bu pazarlara gitmenin avantajını yaşıyoruz.
YEREL ŞİRKET ALACAK
Önümüzdeki dönemde bölgemizdeki pazarlarda yerelleşmeye odaklanacağız. Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri’ndeki hedef pazarlarımızda belli bir sektörde uzmanlığı olan yerel şirketleri satın almak istiyoruz. Yurtdışında en büyük hedefimiz bölgesel liderliği yakalamak. Yurtdışında da farklı sektörlerdeki dikey büyüme stratejimizi sürdüreceğiz.

"YABANCI YATIRIMCI İLGİSİ ARTTI"
HEDEFTEKİ ŞİRKETLER

Son dönemde, yabancı yatırımcıların Türkiye’deki teknoloji şirketlerine çok büyük ilgisi var. Bizim çok ihtiyacımız olduğu zamanlarda yatırımcı ilgisi yoktu.~
Pazar büyüyünce, çok başarılı olunca yabancı yatırımcı geldi. Ancak hala sektörde yerli yatırımcı sıkıntısı yaşanıyor. Yerli yatırımcı yazılıma yeterince ilgi göstermiyor.
BAŞARILI ÖRNEKLER
Dünyada ise Facebook, Twitter gibi şirketlere para kazandırmadığı zamanlarda bile yatırım yapıldı. Google, Youtube’a 1 milyar dolar yatırım yaptığında Youtube’un nakit akışı bile yoktu. Bu şirketler, bu şekilde dünya devi oldu. Bizim de kafamızı değiştirmemiz lazım. Teknoloji şirketlerine sürekli “Bize ne kazandırıyor” diye bakmamalıyız. Kafa yapımızı değiştirmeden bilişim çağını yakalamamız mümkün değil.
KORE ÖRNEĞİ
Türkiye’nin inovasyon ekonomisine geçip Kore gibi olması lazım. Yoksa Türkiye’nin gelecekte yaşama şansı kalmayacak. Cari açığımızı kapatmak için ürünlerimizin içindeki bilgi içeriğini artırmak zorundayız. Bu hedef yüksek risk almamız gerektiğini gösteriyor. Bunu yapmazsak Türkiye’nin her yerinden petrol çıkarmamız gerekecek.

"BİLİŞİM TOPLUMU OLAMADIK"
YAZILIM KÜÇÜK KALDI

Son 30 yılda, Türkiye’de donanım pazarının büyüklüğü 10 milyar dolar seviyesine geldi. Yazılım sektörü ise donanımın 10’da 1’inde kaldı. İş uygulamaları yazılımları ise son 30 yılda 150 milyon dolarlık büyüklüğe bile ulaşamadı. Türkiye’nin dünyada yazılım haritasında bir yeri yok. Ancak buna karşın Türkiye olarak cep telefonu, bilgisayar ve internet kullanımında dünyada ilk sıralardayız. Bu yüzden sektörde çok büyük bir dengesizlik var. Bilgisayarımızı yeteri kadar iyi kullanmadığımızı düşünüyorum. Yazılıma para vermek Türkiye’de insanlara fuzuli geliyor. Hala bilişim toplumu düzeyine gelmiş değiliz. Türkiye’nin satın aldığı donanımları, iyi bir düzeyde kullanabilmesi yazılım pazarını 4-5 katına çıkarır.
İSTENEN NOKTADA DEĞİL
Türkiye’de yazılım sektörü istenilen noktaya gelmedi. Bu durumu değiştirecek, dünyada Türk yazılımının ismini duyurabilecek en önemli şirketlerden biri biziz. Türkiye’yi yazılımda dünyada bilinir, duyulur hale getirmek istiyorum. Artık bu misyonu tamamlamamız gerekiyor. Yazılım sektöründe 30 yıl önce de aynı şeyleri konuşuyorduk. Sonuçta Logo olarak yazılımda bölgesel başarı hikayesi yazabilirsek, bizden sonra bu sektöre gelecek girişimcilere, yatırımcılara devlete çok şey öğretmiş olacağız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz