Yapılacak iş listeleri kısalıyor

Türkiye'de büyük şirketlerin yönetim koltuklarında oturanlar her yıl hedeflerine göre "yapılacaklar listesi" oluşturuyor.

1.04.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yapılacak iş listeleri kısalıyor
Aslında CEO'dan rolü gereği, yarattığı strateji ve performansıyla şirkete en yüksek değeri katması bekleniyor. Bunu yapmanın yolu da efektif bir "yapılacaklar listesi" hazırlamaktan geçiyor. KPMG'nin yönetim danışmanlarından Sunny Banerjea, "Faaliyet gösterdiği alana bağlı olarak her CEO'nun farklı hedefleri olabiliyor, ama başarılı CEO'lar, kısa ve öz 'yapılacaklar listesi' belirleyip bu maddelere yoğunlaşanlar arasından çıkıyor" diyor. Dünyada global dev şirketlerin başındaki isimler de bu yolu izliyor. Örneğin Apple'ın efsanevi CEO'su Steve Jobs, iş hayatı boyunca aynı anda sadece 6 ila 8 konuda çalışmayı tercih ediyordu. Aynı şekilde Xerox'un eski CEO'su Anne Mulcahy, aynı anda sadece 3 hedefe odaklanıyordu. Bu anlayışı CEO'lar, sadece kendileri için değil onlara bağlı çalışan yöneticiler için de benimsiyor. HP CEO'su Meg Whitman, e-Bay'de çalıştığı dönemde müdürlerinin sadece 5 konuya odaklanmasını teşvik ediyordu. Yönetim uzmanı Jeffrey Fox da tüm yöneticilere "Yapılacaklar listenizi kısaltın. Sadece 3 ila 8 projeye odaklanın" tavsiyesinde bulunuyor. "İyiden Mükemmel Şirkete-Kalıcı Başarıya Ulaşmanın Yolları" kitabının yazarı, ünlü yönetim danışmanı Jim Collins de Fox ile aynı fikirde. Şirketlerini mükemmele taşıyan yöneticilerin, en az "yapılacaklar listesi" kadar "yapılmaktan vazgeçilecekler" listesi de oluşturduğunu, odaklanmaya önem verdiklerini söylüyor. Türkiye'de büyük şirketlerin yönetim koltuklarında oturanlar da her yıl hedeflerine göre "yapılacaklar listesi" oluşturuyor. Türk CEO'ların listelerinde ağırlıklı olarak 3 ila 5 madde bulunuyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İLK MADDEDE NE VAR?
CEO'ların ana odağı, şirketlerinin gelecek projeksiyonlarını belirlemek olduğundan "yapılacaklar listesi"nin ilk ve vazgeçilmez maddesi de sağlıklı büyüme planlarını kapsıyor. Anadolu Holding Yönetim Kumlu Başkanı ve CEO'su Tuncay Özilhan, faaliyet gösterdikleri farklı sektörlerde aynı amaç doğrultusunda çalıştıklarını vurguluyor. Özilhan'm bu yıl kendine görev olarak belirlediği listede 6 madde yer alıyor: "Efes ile SAB Miller entegrasyonunu başarılı şekilde sağlamak ve burada sağlıklı bir büyüme yakalamak ilk maddem. Finans grubumuzun sağlıklı bir şekilde büyümeye devam etmesi, aynı şekilde Coca-Cola İçecek'in finansal kalemlerini güçlendirirken büyümeyi sürdürmesi önceliklerim arasında. Enerji ve plantasyon projeleri de listemde. Anadolu Sağlık'm büyümesi ve sağlık üniversitesinin kurulması için de çalışacağım." SOCAR Türkiye Başkanı ve Petkim Yönetim Kurulu Üyesi Kenan Yavuz da 3 ana madde belirleyerek şirketin gelecek projeksiyonuna odaklanıyor. ~
İnsan kaynağı planlaması, rekabet gücü ve büyüme planları üzerinde duran Yavuz'un en önemli gördüğü madde, planladığı yatırım projelerinin etkinliğini takip etmek ve projeleri hedeflediği zamanda bitmesini sağlayacak şekilde yönetmek. "Yapılacaklar listemde madde sınırlamam yoktur, ne kadar çalışmam gerekirse o kadar çalışırım. Konu sayısının fazla olması önemli değildir benim için" diyen Yavuz, 50 civarında irili ufaklı projeyi tek tek takip ettiğini açıklıyor. "Zamanımın büyük bölümü strateji oluşturmak ve ekibimi hedefe yöneltecek faaliyetleri planlayıp hayata geçirmekle geçer. Bürokratik ilişkiler bir diğer zaman alıcı faaliyet konumu oluşturur" diye konuşuyor.

EMRE ÇAMLIBEL/SOYAK HOLDİNG CEO
"ZAMAN PAYLAŞIMINI CİROYA GÖRE YAPARIM"
LİSTEM ÇOK BELİRGİN

2012'de 'yapılacaklar listem' çok belirgin, 3 maddem var. ilki, bu yıl 2 bin konutun satışının tamamlanması ve teslim edilmesi. Bu, bizim için çok önemli. ikincisi, nakit yönetimi; çünkü Avrupa Birliği'ndeki gelişmeler neticesinde sermayeye, dış kaynağa ulaşım zorlaşacak. Bu çerçevede elimizdeki kaynakları özellikle nakdi iyi yönetmek durumundayız. Üçüncü maddem, başladığımız yatırımların zamanında devreye girmesini sağlamak. Gerek çimento, döküm ve enerji alanındaki yeni yatırımlarımız gerek konut ve ofiste projelerin planladığı maliyet daha da önemlisi planlandığı zamanda tamamlanıp devreye girmesini sağlamam gerekiyor ki bir an önce üretim başlasın.
MESAİNİN YARISI SATIŞA
2011 yılında ciromuz 1 milyar TL'ydi. Cironun 500 milyon TL'si gayrimenkul alanından, 200 milyon TL'si çimento, diğer 200 milyon TL'si döküm ve kalan 100 milyon TL ise enerji sektöründen geliyordu. Bu yıl da ciro dağılımı aynı olur. Ben yapılacaklar listemdeki zaman paylaşımını da cirodaki ağırlığa göre yapıyorum. Bu yüzden de ilk maddeye, yani 2 bin konutun satılması konusuna zamanımın yüzde 50'sini ayırırım. Bence sorumluluk alanı artıkça, madde sayısı azalıyor ama bu maddelerin ağırlığı da artıyor. Bir CEO'nun elinde çalışacağı 3-4 ana maddesi vardır. Ama yöneticilerimden daha fazla maddede çalışmasını isterim, konuları ve uzmanlık alanları itibarıyla biraz daha kapsamlı alt kırılımları olan bir çalışma beklerim.

DEĞİŞEN KONJOKTÜRE ÖZEL

Yapılacak işler listesinde hedeflenen konu başlıkları, ister istemez her yıl konjonktüre bağlı olarak değişiyor. Avrupa ülkelerindeki kriz nedeniyle Türk yöneticiler de 2012'de kendilerine zorlu maddeler koyuyor. Örneğin Index Grup CEO'su Erol Bilecik'in 2012'de kendi deyimiyle "hiçbir istisna yapmaksızın" ilk maddesinde kârlılık yer alıyor. Bilecik, listesini de farklı bir metotla oluşturuyor: "10 yıldır 15 Aralık itibarıyla bir sonraki yıl gerçekleştirmek üzere 10 hedef belirlemeye çalışıyorum. Bunlardan 5'i temel iş hedefleri, geriye kalan 5'i daha az önem arz etseler de eğildiğim diğer konular oluyor. CEO'nun yapılacaklar listesinde en az 5 ve en fazla 10 madde olmalı. Ben kişisel hedeflediklerimin bir kısmını, yılın ilk ya da ikinci çeyreğinde bitirip yenilerini listeme katmak üzere sürekli 5+5 düzenindeki bir planlamaya konsantre oluyorum." Zaman yönetimi anlamında iyi yöneticilerle çalışmanın da büyük bir artı getirdiğine inanan Bilecik, 2012 listesinde grup şirketlerinin yurtdışına açılma planlarına da ağırlık veriyor. Bilecik gibi Sarkuysan CEO'su Hayrettin Çaycı da bu yılki global dengeleri gözeterek listesini oluşturmaya özen gösteriyor. ~
2012 yılında 4 ana başlıkta yeni ürün projeleri, insan kaynakları, ihracatta yeni pazarlar ve maliyetlerde iyileştirmeler üzerinde çalışıyor. "Bu yıl yeni ürün projeleri ile maliyetlerde iyileştirmeye özel bir önem veriyorum. Zaten bir CEO'nun yıllık hedeflerinin gerçekçi olması için 5'i aşmaması gerektiğine inanıyorum" diyen Çaycı, 2012'de bir maddeyi de listesinden çıkarıyor: "Ana hedeflerimiz içinde yatırımlar da vardı. Ancak gerek ülkemizde gerekse global piyasalarda mevcutkriz ve istikrarsızlık nedeniyle yatırımları gündemden düşürdüm."

YAHYA ÜZDİYEN/DOĞAN HOLDİNG CEO'SU
"3 ÖNCELİKLİ MADDEM VAR"
BÜYÜME DÖNEMİ

2012 için yeni yatırımlar, grup şirketlerimizin operasyonel olarak yeniden yapılandırılması ve iletişim, önceliğimizi oluşturuyor. Önümüzdeki dönem bizim için bir gelişme, büyüme dönemi olacak. Yurtiçi ve yurtdışındaki alternatif yatırım alanlarıyla ilgili arayış halindeyiz. Mevcut yatırımlarımızda ise içinde bulunduğumuz sektörlerdeki büyüklüğümüzü ekonomik ve yönetsel anlamda optimize etmek için operasyonel olarak yeniden yapılanma çalışmaları sürdürüyoruz. Belki de 20 yıldan fazla strateji ve iş geliştirme alanında çalıştığımdan, benim için en önemli konu yeni yatırımlar ve optimizasyon. Ancak büyük bir organizasyonu yönetmek tek konuya odaklanma lüksünü bırakmıyor insana... Bugün benim için saydığım üç ana başlık da çok önemli. arzu ederdim. Ama hızla değişen ülke ve dünya konjonktürü ne yazık ki bu sayıyı daha yukarı çekebiliyor. Kaynak paylaşımı anlamında da yeni yatırım belli bir miktarda kaynak aktarmayı gerektiriyor. Operasyonel yeniden yapılanma, maliyetleri düşürmeyi hedefliyor. iletişimde ise yaratıcı fikirler ile büyük meblağlar harcamadan çok güzel
ÖNCELİKLENDIRME
CEO'nun 'yapılacaklar listesi' çok kabarık olabiliyor. Bu yüzden önceliklendirme, odaklanma müthiş önemli. Yapılacaklar listesinde günlük ve operasyonel işlerin dışında ideal olarak 5-6 konu olmasını projeler ortaya çıkabiliyor. Ben zamanımı sadece yapılacaklar listemizdeki üç öncelikli maddeye değil, her konuya yeterli özeni gösterecek şekilde ayarlamaya çalışıyorum. Ancak bunun da kolay olduğunu söyleyemem.
İKİ YÖNETİCİNİN GÜNDEMİ
CEO'ların şirketlerinin alanlarına göre farklı ajandaları olabiliyor. Ama gelen yasal değişimler de pek çok CEO'nun yapılacaklar listesini yeniden şekillendiriyor. Yeni çek kanununun yürürlüğe girmesi, bu enstrümanın yoğun kullanıldığı sektörlerin yöneticilerinin 2012 listesinde önemli bir yer alıyor. "Tüm şirketlerimizi önümüzdeki yıla ait ve 3 yıllık hedeflerle yönetiyoruz, stratejik iş önceliklerimizi de belirliyoruz. 'Yapılacaklar listemde' bu öncelik ve hedeflere yönelik alt başlıklar yer alıyor" diyen Esas Holding CEO'su Çağatay Özdoğru için bu yılın ilk maddesi risk yönetimi. Özdoğru'ya göre, ödemelerde çekin çok sık kullanıldığı sektörlerde, şirketlerin bu riske karşı aldığı önlemler ve kur riski bu yıl çok önem kazanıyor. Özdoğru, CEO'nun makro konuların yanında şirket içinde direkt takip etmesi gerektiği başlıklar da olduğuna inanıyor: "Listeyi kabartsa da bazı konuları çok yakından takip etmenin hem çalışanları motive ettiğini, hem üst düzey yöneticilerin operasyon ve sahadan kopmamasını sağladığını düşünüyorum." Yeşim Tekstil CEO'su Şenol Şankaya da bu yıl 'yapılacaklar listesini' kârlılık ve gelir artırma hedefine ulaştıracak maddelere daha fazla zaman ve kaynak yaratmak üzerine kuruyor. "Bu yılki listemde 4 madde var: Kurumsal kaynak planlaması (ERP) projesi, yalın yönetim, stokların azaltılması ve sürdürülebilirlik. Tüm bu maddeleri yalın yönetim çatısı altında birleştiriyoruz. Bu maddeler içinde en önemlisi, ERP projesi. Tekstil ve hazır giyim sektöründe finans, maliyet ve üretimde birbirine entegre bir ERP projesini hayata geçirerek ilk olmayı hedefliyoruz. Bu yıl için kaynaklarımızın çoğunu ERP projesine ve yalın yönetime ayırdık. Zamanımın yüzde 60'ını da bu iki konuya veriyorum" şeklinde konuşuyor.~

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK GÜNDEMİ

CEO'lar zaman yönetimi anlamında listeyi daraltmak zorunda kalıyor. "Zaman en önemli kaynağımız aslında. Öncelik verdiğim konuları mutlaka belirli bir zaman planına oturtmaya çalışırım" diye konuşan Novartis Türkiye Ülke Başkanı Güldem Berkman, bu yıl zamanının en büyük kısmını sürdürülebilirlik ve şirket içi verimliliği sağlamaya ayıracak. İlaç sektöründeki fiyat indirimleri nedeniyle akut hale gelen sürdürülebilirliğe daha fazla yoğunlaştıklarını belirten Berkman, "Önceliklerimizi belirlerken de 3-4 maddeyi aşmak pek mümkün değil. Aynı anda çok farklı alanlara enerji harcamanın etkin ve verimli çalışmayı engelleyeceğine inanıyorum" diyor. Berkman, sürdürülebilirlik anlamında Novartis'in dünya stratejisinin devamı olarak inovasyon üzerine çalışmalara devam ettiklerini belirtiyor. "CEO'nun 'yapılacaklar listesi'nin çok kalabalık olmaması kanaatini paylaşıyorum" sözleriyle Boydak Holding CEO'su Memduh Boydak da Berkman'a katılıyor. Zamanın büyük kısmını yönetim ve yenilikçi projelere ayırdığını açıklayan Boydak, 2012 yılı yapılacaklar listesini şöyle aktarıyor: "Şirketlerimizin büyümesini sürdürülebilir kılmak en çok önem verdiğim madde. Ayrıca yeni yatırımlar, yenilikçi ürünler, bütçe çalışmaları, kurumsal insan kaynağı oluşturma ve tabii sürdürülebilir büyüme stratejileri üzerine çalışacağım." Coca-Cola Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölümü Başkanı Galya Frayman Molinas için de ilk maddede sürdürülebilirlik geliyor. Hedeflerini 2020 vizyonumuz çerçevesinde belirlediklerini ve bu sürece yönelik hedefleri bugünden uygulamaya koyduklarını vurgulayan Molinas, "Yıllık bölgesel hedefleri inovasyon merkezli büyüme, sürdürülebilirlik, verimlilik ve insana yatırım olarak belirledim" şeklinde konuşuyor.

KAYNAKLAR MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNE
Tüketici ile yakın temasta olan perakende, tüketici elektroniği ve finans gibi alanlarda da CEO'ların listedeki öncelikleri değişiklik gösteriyor. Müşteri memnuniyeti, verilen ürün ve hizmetleri iyileştirme çalışmaları yapılacaklarda ilk sıralara oturuyor. Şirket kaynakları bu konulara aktarılıyor. Örneğin Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane için sektördeki liderliği sürdürmek için en önde gelen hedef. Bu hedef doğrultusunda listesinde en önemli kalemi, müşteri memnuniyetini artırmaya veriyor. Nane, müşterileri yakından tanıma, beklentilerini doğru analiz edebilmenin en çok kaynak ayırdıkları konu olduğunun da altını çiziyor. CarrefourSA Genel Müdürü Guillaume de Colognes da Nane ile aynı fikirde. Beş maddeden oluşan bu yılki yapılacaklar listesinde ürün, hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyetini ön plana çıkarıyor: "Bana göre mağazalarımızdaki ürün ve hizmet kalitesini geliştirici çalışmalar ve insan kaynakları diğer maddelerimin başarısı için elzem. Kaliteli çalışmalarımız kısa vadede özel etiketli ürünlerimizin gelişimine ve müşteri memnuniyetinin artmasına, uzun vadede kârlılığımıza olumlu yansıyacak. Marka itibarımızın ve başarımızın mihenk taşı olan ürün ve hizmetlerimizin kalitesine yönelik çalışmalar en çok zaman ve kaynak harcadığımız alan." Müşteri memnuniyetini gündeminde en ön sıraya alan yöneticilerden bir diğeri de AvivaSa CEO'su Meral Eredenk. 2010'dan bu yana listesini farklı bir yöntemle yapacaklarını "aşağıdan yukarıya" önceliklendirerek ekip çalışmasıyla belirleyen CEO'nun önünde, 2012'de bitirilecek 6 madde dikkat çekiyor. "Listemdeki en önemli maddeler, müşteri ve pazar odaklılık. Yapılacakları öncelikli-acil ekseninde değerlendirip ayrılacak zaman ve kaynağa karar veriyoruz, ama müşterileri sorunlarına çözüm sunan konuları bu noktada her zaman farklı değerlendirmeye tabi tutuyoruz."~

TAMER ÖZMEN /  MICROSOFT TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"ZAMANIMIN YÜZDE 60' INI MÜŞTERİYE AYIRIYORUM"
LİSTEM KALABALIK

25 tane maddem var. Microsoft Türkiye'nin hızla büyüdüğü, peşi sıra yepyeni ürün ve projeler hazırladığı ve lanse ettiği bir dönemdeyiz. O nedenle bu yıl, 'yapılacaklar listesi', her zaman olduğundan daha kalabalık. Aslında odaklandığım konuların hepsi tek bir amaca, Microsoft Türkiye'nin bilgi birikimini, enerjisini ve insan kaynağını Türkiye'nin dönüşümünde kullanmaya hizmet ediyor. En öncelikle maddem, büyüme oranımızı artırmak. Microsoft Türkiye olarak ne kadar büyürsek Microsoft'un kaynaklarını Türkiye'ye daha fazla getirme şansımız oluyor.
HEDEFE HİZMET
Zamanımın yüzde 60'ını müşterilerimize ayırıyorum. Şirket çalışanlarının gelişmesine yönelik mentorluk yüzde 30'luk zaman dilimimi alıyor. Kalan yüzde 10'u pek çok farklı projeyle sürdürdüğümüz kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarına ayırıyorum. CEO'lar şirketlerinin, projelerinin derinlikleri, büyüme hızları, yaygınlıkları ve önceliklerine göre iş listelerini azaltabilir ya da çoğaltabilir. Ama yapılacaklar listesindeki her maddenin, şirket hedefine hizmet ettiğinden emin olmak gerekiyor. Ben son dönemde listemde herhangi bir azaltma yapmadım. Sanıyorum, planlama döneminde çok iyi çalıştığımız için herhangi bir değişiklik yapma gerekliliği oluşmuyor.

EKİBİ MUTLU ETMEK DE LİSTEDE

Yöneticilerin üzerine eğildiği ve kişisel yapılacaklar listesinde ilk sıralara yerleştirdiği bir diğer madde de insan kaynakları... Güçlü bir insan kaynağı oluşturma ve sadakat yaratarak bu ekiple yükselmek, şirketlerin sürdürülebilirliği anlamında hayati önem taşıyor. Bu anlayışla insan kaynakları alanındaki çalışmalar da yapılacak listesinde her daim ön sırada yer alıyor. "En çok çalışılmak istenen şirketlerden biri olma" hedefini belirleyen İnci Holding için insan kaynakları politikaları en üst sırada geliyor. İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Meral İnci Zaim, zamanının tamamını insan kaynakları, kurumsal yönetim ve eğitim çalışmalarına ayırıyor. Zaim, "Bu yıl insan kaynaklarında pozitif çalışma iklimi yaratmaya öncelik veriyoruz. Çalışanın kendini değerli hissetmesi, kuruma ve kendine değer katan verimli bir çalışma ortamında çalışması stratejik hedeflerim arasında" diyor.
Intel Türkiye Genel Müdürü Burak Aydın için de en önemli kişisel hedeflerden biri, "Bütün çalışanların kalplerini ve ruhlarını katarak çalıştıkları, işlerini yaparken mutlu oldukları, keyif aldıkları bir ortam yaratmaya devam etmek." 2012 yılında 4 ana hedefle, bilişim kültürünü geliştirip yaygınlaştırma, tekno-girişimcilik, Intel'in Türkiye yatırımlarının devam ettirilmesi ve yeni bilgisayar kategorisi Ultrabook'lar üzerine yoğunlaştığını aktaran Aydın, ekibinin çalışma ortamını mükemmelleştirmek için özel olarak çalıştığını da sözlerine ekliyor. "Listemdeki başlıkların hepsi önemli. Ama Intel Türkiye ekibi en önemlisi. Bu hedefleri ancak ekip çalışması, ortaya çıkardığımız fikir ve projelerle gerçekleştirebileceğimize inanıyorum. Ekibimin motivasyonunu yüksek tutmak en büyük önceliklerimden biri" diyor. ~

"5 MADDELİK BİR LİSTE İDEAL"
DOĞRU DELEGASYON

CEO'lara danışmanlık veren ve "The Virtual Executive: How to Act Like a CEO Online and Offline" kitabının yazarı Debra Benton, CEO'ların yapılacaklar listesinin aslında hangi yöneticinin, hangi işi yapacağı bir çalışma olarak ele alınması gerektiğini düşünüyor. "CEO'nun asıl görevi, işleri doğru kişilere delege etmek,,, CEO'nun 'yapılacaklar listesi' doğru yöneticileri doğru yerlere getirerek belirlenen işleri, kendinin de yönetiminde olduğu bir ekiple başarıyla sonlandırmaktır" diyor.
ZAMAN PAYLAŞIMI
Timeback Management şirketinin kurucusu ve zaman yönetimi konusunda çalışmaları olan Daniel Markovitz da yapılacaklar listesine tersinden bir bakış getiriyor: "Her maddenin ne kadar zamanınızı alacağına göre sağlıklı bir liste oluşturulabilir. CEO için burada sorulması gereken soru şu: 'A projesine ne kadar zaman ayırmam gerekir?' Bu soruyu aynı şekilde B projesi, C projesi için de tek tek ele almalılar. Böylece zaman ayarlaması, kesin ve efektif yürüyecek bir liste oluşturabilirler. Benim CEO'larda bu noktada gördüğüm en yaygın hata, listelerine çok fazla başlık almaları. Örneğin 37 'stratejik öncelikleri' var. Bu kadar çok öncelik, hiçbirinin önceliği kalmadı demektir. En ideali, zamanlaması yapılmış, detaylı ve doğru şekilde 5 konuya odaklanmak."

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz