Turizmde en hızlı yeniler

Turizmde en büyük yatak kapasitesine sahip grupları araştırdık. ilk sırada TUI, Kilit ve Hilton var. Turizmin en hızlı büyüyenleri ise Prince, CVK, Özdilek gibi sektöre yeni girenler oldu.

3.08.2014 16:48:100
Paylaş Tweet Paylaş
Turizmde en hızlı yeniler
Otelcilik, her zaman yatırımcının gözdesi oldu. Ancak son yıllarda bu alana giren yatırımcı sayısında ciddi bir artış var. Ayrıca mevcutlar da kapasitelerini artırmayı sürdürüyor.

Yatırımlarda ise şehir otelciliği öne çıkıyor. Capital’in 3 yılda bir gerçekleştirdiği Yatak Kralları araştırması, sektörün nabzını tutuyor. Bu yılki araştırma, sektörün yenilerinin daha hızlı büyüdüğünü ortaya koyuyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Prince Group, 3 yılda kapasitesi 12 kattan fazla artırarak en hızlı büyüyen grup oldu. Onu, CVK ve Lucis Global izledi. Yatak krallarında ise 2011 ’de olduğu gibi TUI liderliğini korudu. Kilit Grubu 2’nci, Hilton ise 3’üncü oldu.

Bundan 7 yıl önce Türkiye'nin turizm geliri, 20 milyar dolar seviyesindeydi. Bir yıl sonra 2008’de ilk kez 25 milyar doları gördü. 2011’de bu rakam, 28,1 milyar dolara yükseldi.

Geçen yıl ise turizm sektörü bir rekora imza attı. Türkiye’nin turizm geliri ilk kez 30 milyar dolar sınırı aşarak 32,3 milyar dolara yükseldi.

Son 3 yılda turizm gelirleri yüzde 15, son 6 yılda ise yüzde 60 arttı. Turizmde her yıl düzenli yükselen cirolara, turist sayısındaki ivme de eklenince sektördeki yatırımcı sayısı hızla arttı. Otelcilik yeniden en gözde yatırım alanlarından biri oldu. ~

Daha önce tekstil ve inşaat sektöründen yatırımcıların girdiği sektörde, son dönemde lojistikten madenciliğe, perakendeden denizciliğe kadar çok sayıda yeni oyuncu girişi yaşandı. Yeni oyuncular, “Yatak kapasitesinde en hızlılar” sıralamasını da değiştirdi.

3 yıl önce yatak kapasitesini en fazla artıran gruplar Hilton, Güral ve Akfen olurken bu yıl bu sıralama değişti. İsmail Lepiev’in kurduğu Prince Group, son 3 yılda yatak kapasitesini en hızlı artıran grup oldu. 3 yıl içinde yatak kapasitesi 12 katın üzerine çıkardı.

Büyük bir çekişmenin yaşandığı turizmde son 3 yılda yeni otel yatırımlarıyla yatak kapasitesini en çok artıran gmpları araştırdık. En hızlı büyüyenler kuşkusuz sektöre yeni giren oyuncular oldu.

“Türkiye’nin yatak kralları” sıralamasındaysa 2014’te de TUI, 26 bin yatak kapasitesiyle 3 yıl önce olduğu gibi liderliği korudu. Ancak bu yıl sektöre yerli gruplar damgasını vurdu. Yerli büyük otel zincirleri, portföylerine ekledikleri yeni otellerle uluslararası büyük gruplarla aradaki farkı azalttı.

200 YENİ YATIRIM YOLDA
1966’da Türkiye’de 165 turistik tesis bulunuyordu. Özal döneminde başlatılan turizm teşvikleriyle bu sayı 1980’de 511’e yükseldi. Son yıllarda ise döviz kurlarının değer kazanması, turist sayısının artmasıyla turizm yatırımlarındaki artış hızlandı.~

3 yıl önce 2 bin 647 olan Türkiye’deki toplam turistik tesis sayısı, 2012’de 2 bin 870’e yükseldi. Geçen yıl ise başta İstanbul ve Antalya’da gerçekleştirilen yeni yatırımlarla birlikte turizm sektörüne 100’ün üzerinde yeni otel eklendi ve tesis sayısı 3 bini geçti. Toplam yatak kapasitesiyse 1 milyon 200 binin üzerine çıktı.

Yeni teşvik alan projelerle birlikte önümüzdeki dönemde Türkiye’nin turizmdeki mevcut tesis ve yatak kapasitesi artmaya devam edecek.

Sadece geçen yıl sektörde, 325 yeni proje 2,2 milyar dolar teşvik aldı. Yeni yatırımlarla birlikte bu yıl ve 2015’in ortasına kadar 200’e yakın yeni otel, tatil köyü ve butik otel devreye girecek.

Bunların 150 tanesi ise bu yılın sonuna kadar açılmış olacak. TSKB Gayrimenkul Değerleme’den Ömer Latif Yalçın, “Yeni yatırımlarla 90 bin yeni yatağın hizmete girmesi planlanıyor” diyor.

Cushman&Wakefield Genel Müdürü Toğrul Gönden, Türkiye’deki otel yatırımlarında son 10 yılda ciddi bir artış yaşandığını söylüyor. Bu trendin devam edeceğini belirten Gönden, “Türkiye’de İstanbul, Antalya ve Dalaman en fazla UUMfl yabancı turist çeken bölgeler olduğundan turizm yatırımları da bu bölgelerde ağırlık kazanıyor” diyor.

Hazine Bakanlığı’nın verileri de yeni yatırımlarda Antalya’nın öne çıktığını gösteriyor. Antalya’da hayata geçecek 41 yeni tesis için 550 milyon dolarlık yatırım planlanıyor.~

YENİLER DAHA HIZLI
Son 3 yılda turizm yatırımlarını en hızlı artıran gruplar Prince, CVK, Özdilek gibi sektöre son yıllarda girenler oldu. 10 yıl gibi kısa süre önce sektöre giren Çeçen iş adamı İbrahim Lepiev, son 3 yılda yatak kapasitesini 12 kattan fazla artırdı.

Lepiev’in Türkiye’deki 6 otelinin toplam yatak kapasitesi 5 bini geçiyor. Lepiev hedefinin otel sayısını 20’ye çıkarmak olduğunu söylüyor. Turizmde en hızlı büyüyenler sırasında 2’nci sırada Türkiye’nin en büyük krom ihracatçısı Mahmut Çevik’in sahibi olduğu CVK Group bulunuyor.

Çevik, 3 yılda yatak kapasitesini 5 katına çıkardı. 2’nci oteli Park Bosphorus’a 200 milyon dolar yatırım yapan Çevik, İstanbul’da 20 otelden oluşan büyük bir zincire ulaşmayı hedefliyor. Çevik, “Önümüzdeki dönemde yeni otel yatırımlarımızla yatak kapasitemiz önemli oranda artış gösterecek” diyor.

Son 3 yılda yatak kapasitesini en hızlı artıran gruplardan biri de amcalarıyla ortaklığını bitirip yoluna yeni bir şirket kurarak devam eden İsmet Öztanık oldu, Öztanık, “3 yıl önce Lucis Global’i kurduk. Artık turizmdeki yatırımlarımıza Avantgarde Collection markamızla devam ediyoruz” diyor.

3 yıl önce bir otel, 168 yatakla faaliyete başladıklarını söyleyen Öztanık, kısa sürede otel sayısını 4’e, yatak kapasitesini ise 600’ün üzerine çıkardı. 5 yıl içinde İstanbul’da 3 yeni otel daha açmayı hedeflediklerini söyleyen Öztanık, “Başta Londra ve Berlin olmak üzere Avrupa’da yatırım planlıyoruz” diyor.~

Hayatı başarı öyküsü olan Edelstaal Grubu’nun başkanı Turgut Torunoğulları da son dönemde turizm sektörünün en hızlı büyüyen yatırımcıları arasında.

Hollanda’da çalıştığı şirketi satın alıp Simtronic markasıyla Avrupa’nın en büyük çelik tencere devine dönüştüren Torunoğulları, Avrupa’da kazandığını Fethiye’de turizm ve inşaat sektörüne yatırdı. Torunoğulları, 20 yıl önce girdiği turizm sektöründe Orka markasıyla 5 tesise 6 binin üzerinde yatak kapasitesine ulaştı.

Adam&Eve’i finansal sıkıntıya düşen Kayı Grubu’ndan satın alan Stone Group da kısa sürede 8 bin yatak kapasitesine ulaştı. Stone Group’un patronu Ramazan Taş, işportacılıktan gelip Türkiye’nin önde gelen yatak kralları arasına girdi.

YERLİLER ÖNE GEÇTİ
Son 3 yılda Türkiye’de turizm yatırımlarını yüzde 20’nin üzerinde artıran yatırımcılar arasında açık ara yerli zincirler öne çıktı. Alkoçlar, Barut, Kilit, Kaya, Cömertoğlu, Rixos, OTİ gibi turizm sektörünün yerli büyük grupları, global rakiplerine göre otel sayılarını ve yatak kapasitelerini daha hızlı artırdı.

Yatak kapasitesini yüzde 20’nin üzerinde artıran yerli büyük zincirlerin başında Alkoçlar var. 2011 yılında 4 oteli olan grup, otel sayısını 3 yılda 2 katına çıkardı. 5 yeni otel daha planlayan Alkoçlar’m hedefi, şehir otelciliğinde yatak kapasitesini 6 bine yükseltmek.

Yerli zincirler arasında son 3 yıldaki performansıyla öne çıkan diğer bir grup ise Nafi Güral’ın kızı Hediye Güral Gür’ün başında bulunduğu NG Hotel&Resorts oldu. 2011’de de en hızlı büyüyen gruplar arasında yer alan NG, son 3 yılda turizmdeki tesis sayısını 3’e, yatak sayısını ise 2,5 katına çıkardı.~

NG Hotels İcra Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür, “Farklı yatırım projelerini değerlendiriyoruz. Bu yıl tüm konsantrasyonumuzu İstanbul’da açacağımız ilk otelimize verdik” diyor.

Son dönemde en hızlı büyüyen yerli zincirlerden biri de Barut oldu. 3 yıl önce 6 oteli ve 5 bin yatak kapasitesi olan Barut Grubu, portföyündeki otel sayısını 10’a çıkardı.

Yatak kapasitesini 3 yılda 2 katına çıkardıklarını söyleyen Barut Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Barut, 2015’te Fethiye’deki 1.000 yataklı yeni otelini hizmete açacak.

Lara Resort’lerin sahibi Aska Grubu’nun patronu Ramazan Aslan da Lara Kundu bölgesindeki 1.500 yatak
kapasiteli Lara Resort&SPA’yı geçtiğimiz ay açtı.

Yeni otelleri için 60 milyon Euro yatırım yaptıklarını söyleyen Aslan, Antalya’da yeni projelere devam edeceklerini söylüyor. Aslan, önce İstanbul daha sonra da Avrupa’da şehir otelciliğine girmeyi planlıyor.

BÜYÜKLERİN YENİ PLANI
Konaklama pazarının büyük oyuncularının en önemli hedeflerinden biri de yurtdışında büyümek. Son dönemde birçok yerli zincir New York ve Londra’da otel açmayı planlıyor.

New York’ta yeni otel yatırımları için altyapı çalışmalarını başlatan gruplar arasında Limak ve Özaltın da var. Limak Turizm Grubu Koordinatörü Kaan Kavaloğlu, “New York’ta 2 önemli grupla görüştük” diyor.~

Kavaloğlu, 5 yıl içinde yurtdışında 3 otel açmayı hedeflediklerini söylüyor. Limak’ın yurtdışında New York’un dışında otel açmayı planladığı lokasyonlar arasında Üsküp, Kosova ve Nice yer alıyor.

Moldova ve Azerbaycan için de proje geliştiriliyor. Türkiye’de ise Mersin’de 3 tesisin yapımının devam ettiğini söyleyen Kavaloğlu, “Tarsus’ta bir 4 yıldız, bir de 5 yıldız 2 otelimiz yapılıyor” diyor.

Türkiye’nin en eski yerli otel zincirleri Divan ve Dedeman da yeni otellerle büyümelerini sürdürüyor. Divan Genel Müdür Yardımcısı Dr. Faik Öztunç, büyüme stratejileri doğrultusunda 2018 sonuna kadar 32 otele ulaşmayı planladıklarını söylüyor.

Böylece Divan, 4 yılda otel sayısını 2’ye katlamış olacak. Dedeman da İstanbul’daki yatırımlarını artırdı. Bu yıl Bostancı’da 2 otel açan Dedeman, 2015’te de Levent’te yeni otelini hizmete sokacak.

Son dönemin konaklama sektöründeki en önemli yatırımcılarından OTİ Holding de Türkiye’de ve yurtdışında büyüme stratejisine devam ediyor. Son olarak Antalya’daki Xanadu’yu bünyesine katan OTİ Holding’in
yönetim kurulu başkanı Ayhan Bektaş,

“Yurtdışmda otel kiralama yöntemiyle büyüme kararı aldık. Öncelik vereceğimiz ilk 3 ülke Mısır, Tayland ve Maldivler olacak” diyor.

Martı Group Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin de 3 yeni otel projelerinin devam ettiğini belirterek “Bu projelere ek olarak kiralama ve işletme anlaşmalarıyla Martı Ailesi’ni daha da genişletmeyi hedefliyoruz” diye konuşuyor.

YABANCI SAYISI ARTTI
Son 10 yılda dünyadaki en büyük 10 otel zincirinden 9’u, Türkiye pazarına girdi. Lüks otel markalarıyla İstanbul’a yatırım yapan Hilton, Marriott, Intercontinental gibi uluslararası zincirler, son dönemde Türkiye’ye 4 ve 3 yıldızlı alt markalarını da getirdi.~

Er Yatırım Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat, “Uluslararası otel markaları Türkiye’ye girmek için adeta yarışıyor. Türkiye’de yeni otel yatırımları için ciddi yatırım planlıyorlar” diyor.

Türkiye’deki turizm yatırımcıları arasında yatak kapasitesiyle en büyük olan grup da global devlerden biri olan TUI. 3 yıl önce olduğu gibi TUI, bugün de Türkiye’deki 30 oteli ve yaklaşık 26 bin yatak kapasitesiyle liderliğini koruyor.

Türkiye’deki tesis sayısını son 3 yılda 24’ten 30’a çıkaran grup 18,5 milyar Euro tutarındaki cirosuyla Avrupa’nın da en büyük tatil oteli zinciri. TUI’nin dünyada 232 oteli, 155 bine yakın da yatak kapasitesi bulunuyor.

Türkiye’ye ilk giren yabancı zincir konumundaki Hilton Worldwide’ın ise sektördeki otel sayısı 24’e, yatak kapasitesi ise 13 bine ulaştı. Hilton, 3 yıl öncesine göre yatak kapasitesini yüzde 17 artırdı.

Dünyanın en büyük otel zinciri Amerikalı Marriott da Türkiye pazarındaki hızlı büyümesini sürdürüyor. Marriott Genel Müdür Yardımcısı Arcan Bayraktar, “Türkiye’de 11 otelimiz bulunuyor. Yatak kapasitemizse 1.665’e ulaştı” diyor. Bayraktar, “Türkiye’de yeni oteller açmak için sabırsızlanıyoruz” diyor.

Son 3 yılda yüzde 70’in üzerinde yatak kapasitesini artıran uluslararası zincirlerden biri de Mövenpick oldu. Bugüne kadar Türkiye’ye 120 milyon dolar yatırım yaptı.

2014 sonuna kadar da Türkiye’ye ilave 40 milyon dolar daha yatırım yapacak olan Mövenpick, önümüzdeki dönemde Gaziantep, Kayseri, Bursa, Antalya ve İstanbul Anadolu yakasında hem iş hem de tatil otelleri yapmayı planlıyor.

YENİ YATIRIMCILAR
Son bir yılda Reysaş’dan DossoDossi’ye kadar farklı sektörlerde faaliyet gösteren pek çok şirket, turizme girdi. Reysaş, ilk otel yatırımını Erzincan ve Eskişehir’de hayata geçirdi.~

Her iki şehre de 140 odalı, 280 yataklı otel yaptı. Reysaş’ın patronu Durmuş Döven, Sivas, Denizli, Ankara ve İstanbul Anadolu Yakası’nda yeni otel yatırımları planlıyor.

2015’ten itibaren şehir otellerini açacak olan gruplardan biri de Er Şirketler Grubu. Denizcilik ve madencilik sektöründe büyüyen grup, gayrimenkul ve otel yatırımlarını Er Yatırım çatısı altında yürütüyor.

Er Yatırım Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat, “Otel yatırımlarına yeni başlayan bir grubuz. Hedefimiz şehir otelciliğinde 20 otellik bir portföy oluşturmak” diyor.

Çelikkanat, 10 yılda 20 otel için 300 milyon dolar yatırım planladıklarını belirterek hedeflerinin 1 milyar dolar değerinde bir portföy oluşturmak olduğunu belirtiyor. Çelikkanat, “İzmir Bayraklı ve İstanbul Ataşehir’de hayata geçireceğimiz otel yatırımlarının startını verdik” diyor.

Fuar ve organizasyon şirketi DossoDossiFashion Show da turizm sektörüne en yeni giren gruplar arasında. 5 yılda turizme 250 milyon dolar yatırım yapmayı planladıklarını söyleyen DossoDossiFashion Show Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Eraslan, “DossoDossiHotels markasıyla büyüyeceğiz. 5 yılda 5 yıldızlı 4 otel açıp yatak kapasitemizi 1.500’ün üzerine çıkaracağız” diyor.

UMMAN ÇETİNBAŞ / CRYSTAL HOTELS CEO’SU
“30 BİN YATAK HEDEFLİYORUZ"
2 KAT BÜYÜME

Ana yatırım alanımızı turizm sektörü oluşturuyor, Son 3 yılda, tesis sayımızı yaptığımız yeni yatırımlarla 14'e çıkardık, Bu yılın sonunda yatak kapasitemiz, 3 yıl öncesine göre 2 katına çıkarak 20 bine ulaşacak.~

300 BİN MİSAFİR
Geçen yıl, Kemer, Side, Bodrum ve Kapadokya'daki 13 otelimizde 300 bini aşkın misafir ağırladık, Toplam ciromuz 500 milyon dolara ulaştı. Bu yılki ana yatırımımız ise 100 milyon Euro'ya mal olacak olan Nirvana LagoonVillas Suites& SPA otelimiz olacak.

20 OTEL HEDEFİ
Turizm sektöründe büyüme planlarımız devam ediyor. Stratejik anlamda resort tesislere ve şehir otelciliğine odaklanmayı sürdüreceğiz. Büyüme planlarımızın içinde başta İstanbul olmak üzere şehir otelciliğine yatırım yapmak yer alıyor, 2020 hedefimiz 20 otel, 30 bin yatak ve 7 bin 500 çalışandan oluşan bir grup olmak.

SALİH ÇEÇEN / IC HOLDİNG YÖN. KUR. ÜYESİ
“FIRSAT ARAYIŞIMIZ DEVAM EDİYOR"
3 BİN 228 YATAK

Turizm sektöründe tesis sayımızı 5'e, yatak kapasitemizi ise 3 bin 228'e çıkardık. Antalya bölgesindeki turistik otel işletmelerimiz IC Hotels markasıyla hizmet veriyor. Bu yıl ise İstanbul Şişli'de hizmete açtığımız şehir otelimizi Hilton markasıyla İşletiyoruz.

700 MİLYON TL
İstanbul'un en büyük konaklamalı kongre merkezi olan Hilton İstanbul Bomonti projemize, 700 milyon TL yatırım yaptık. Mersin'in Tarsus bölgesindeki turizm tahsislerimizle ilgili yatırım fizibilite çalışmaları yapıyoruz. Ayrıca Antalya bölgesindeki tesislerimizde yenileme ve kapasite artırımı yatırımlarımız devam edecek.

2 MİLYAR DOLAR
Bugüne kadar turizme yaptığımız toplam yatırım tutarı 2 milyar doları geçti, Önümüzdeki dönemde marinacılık gibi turizmin farklı alanlarında büyük hedeflerimiz bulunuyor, Turizmde yurtiçi ve yurtdışında yeni fırsat arayışlarımız ve büyüme planımız sürecek.~

ÖZNUR ÖZDEMİR ÖZALTIN / GLORIAHOTELS&RESORT’S CEO’SU
GLOBALLEŞME HEDEFİMİZE DOĞRU İLERLİYORUZ"
YATIRIM

Bugüne kadar turizme 500 milyon dolara yakın yatırım yaptık. Gelecek yıl açacağımız Gloria Sports Arena projemizse 50 milyon dolara mal olacak. Hedefimiz, turizm alanındaki yatırımlara devam etmek. Resort otelciliğine ilaveten Gloria Sports Arena'da olduğu gibi turizmin farklı dallarında ilerleyeceğiz.

PROJELER
Gloria Sports Arena projesiyle önümüzdeki dönemde yurtdışında başta New York olmak üzere Londra ve Moskova'da yatırım planlıyoruz. Yurtiçinde ise İstanbul ve Mersin'de bu konseptte yeni otel yatırımlarımız olacak. New York'taki projemize bu yıl içinde başlayacağız. New York'ta otel yeri konusundaki çalışmalarımız son hızıyla devam ediyor.

BÜYÜME
Misafir memnuniyeti çok yüksek olan bir otel gurubuyuz. Bu durumda başka markalara yönelmek gibi bir fikrimiz yok. Büyüme stratejimizin temelinde sıfırdan kendi yaptığımız otellerle büyümek bulunuyor.

Farklı marka otelleri satın almayı İstemiyoruz, Planımız, Gloria markasıyla kendimizin yapıp işlettiği otellerle büyümek. New York'ta açacağımız otelimizle dünyaya açılıp globalleşme hedefimizi gerçekleştirmeyi İstiyoruz.~

VEDAT TURAL / AKFEN GYO GENEL MÜDÜRÜ
“EKONOMİK ŞEHİR OTELCİLİĞİNE ODAKLANDIK"
HEDEF

Ekonomik şehir otelciliği konseptine odaklandık. Hedefimiz ekonomik otel şehirciliği konseptinde faaliyetlerimizi sürdürmek. 2014 sonu itibarıyla tesis sayımızı yurtdışı yatırımlarımızla birlikte 17'ye, oda sayımızı 2 bin 924'e, yatak sayımızı ise 5 bin 848'e çıkarmış olacağız.

PLAN
Gelecek yıl sonu İtibarıyla işletmeye açık otel sayımızı 20'ye, oda sayımızı da 3 bin 641 'e yükseltmeyi hedefliyoruz. Daha sonra da bu yatırımların meyvesini toplayacağız. Tabii ki bu dönemde özellikle İstanbul ve Moskova'da kârlı bir arazi ve yatırım fırsatıyla karşılaşırsak değerlendirebiliriz.

Ancak şu an için hedefimiz projelerine başladığımız ve 2015 yılına kadar bitirmeyi planladığımız 4 otel yatırımımızı daha hizmete açmak.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz