Noktasal değişim

87 perakende şirketinin mağaza, bayi, korner sayılarının toplam satış noktası sayısı içindeki payının son 5 yılda nasıl değiştiğini inceledik.

30.03.2014 14:22:210
Paylaş Tweet Paylaş
Noktasal değişim
Artık bir ürünü satın almak için tek seçenek mağazaya gitmek değil. Online alışveriş siteleri, markaların sanal mağazaları, mobil kanallar, yeni dönemin yeni bayileri olmuş durumda. Tüketici eğilimlerindeki bu dönüşüm, şirketlerin satış stratejilerine de yansıyor.

Kimi perakendeciler bayi stratejisini gözden geçirerek kendisine ait mağazaları artırma yoluna gidiyor kimisi ise kiraların yüksekliği nedeniyle perakende ağını yurtdışına kaydırıyor. Bayilerini azaltarak internet satışına yoğunlaşanlar da var, mağaza veya şube, korner veya bayi gibi geleneksel kanallarla ilerleyenler de...

Alternatif kanallar konusunda en yenilikçi ve cesur sektörlerin başında ise hazır giyim, kozmetik ve teknoloji geliyor.Aslında hangi sektörde olursa olsun tüm şirketlerin yarışı ayni: Tüketici neredeyse orada olmak.

Ancak şöyle bir gerçek var ki tüketici artık “her yerde”. AVM’de, sokakta, internette, cep telefonunda... Dolayısıyla hazır giyimden mobilyaya, kuyumdan yapı markete kadar tüm şirketler, stratejilerini, bulundukları mecraları enişletmek üzerine kuruyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Ancak şirketlerin satış stratejilerinde tek bir trendden bahsetmek güç. Bazıları bayilerden uzaklaşıp kendi mağazalarına dönüyor, bazıları çoklu kanal stratejisiyle ilerliyor. Aralarında fiziksel mağazaların payını azaltıp e-ticarete yoğunlaşanlar da var. 87 perakende şirketini kapsayan araştırmanın verileri de tam bu tabloyu destekler nitelikte. Araştırmaya göre, şirketlerin önemli bir kısmı halen fiziksel mağazalar aracılığıyla tüketiciye ulaşmayı tercih ediyor. Ancak, internet gibi yeni nesil mecraların yükselişi de dikkat çekici.

Şirketlerin satış stratejilerini değiştiren nedenlerin başında ise teknoloji, artan internet kullanımı, yeni neslin alışveriş alışkanlıkları geliyor. MCT Danışmanlık Yönetici Ortağı Tanyer Sönmezer’e göre bu değişimin en önemli nedeni hız. Sönmezer, “İnsanlar artık her şeyi daha hızlı istiyor. Hem bankacılıkta hem hızlı tüketim
ve perakendede alternatif dağıtım kanallarının ciddi biçimde öne çıktığını görüyoruz” diyor.~
Marka stratejisti Hakan Senbir de bu değişimi tüketici taleplerinin yarattığını vurguluyor ve ekliyor: “Tüketici, online satış kanallarında zamanın ruhunu buluyor. Hem Y hem milenyum kuşaklarının son derece konformist kuşaklar olduğu düşünüldüğünde, internet, mobil satış gibi alternatif satış kanalların önemi ortaya çıkıyor.”

Özetle hem trendler hem rakamlar şirketlerin tüketiciye dokunduğu kanalların giderek çeşitlendiğini gösteriyor. Peki hangi sektörde nasıl bir eğilim var? Hangi şirket nasıl bir stratejiyle ilerliyor? Bu soruya yanıt bulabilmek için 87 perakende şirketinin mağaza, bayi, korner sayılarının toplam satış noktası sayısı içindeki payının son 5 yılda nasıl değiştiğini inceledik.

Bunun için 87 şirketin mağaza, bayi ve korner sayılarını Soysal Danışmanlık’a ait perakende kataloğundan ve şirketlerin kendilerinden bularak bir hesap yaptık. Ortaya çıkan tablo “kendi mağazamdan vazgeçmem” diyenleri de, bayi ve korner sayısının ağırlığını azaltanları ve artıranları da ortaya koyuyor...

MAĞAZADAN VAZGEÇMEYENLER
Sektöre ait rakamlar, internet ve teknolojinin ağırlığına rağmen fiziksel mağaza ve şubelerin vazgeçilmez olduğunu ortaya koyuyor. Üstelik bu eğilim, yüksek kira bedelleri ve yer bulmaktaki güçlüğe rağmen devam ediyor.

Bayi ve franchise verme konusunda ise farklı eğilimler var. Bir kısmı bayilerini azaltarak sanal mağazaya odaklanırken, bazıları bayi işbirliklerini artırarak sürdürüyor. Bayilerden tamamen vazgeçip sadece kendi mağazasıyla ilerleyenler de az değil. Sadece kendine ait mağazalar açma prensibinden yıllardır ödün vermeyen markalar her zaman var. Örneğin Ayyıldız, Derimod, Oxxo, Teknosa, Tekzen, Vatan Bilgisayar ve Toyzz Shop son 5 yıldır bu stratejiden ödün vermeyen şirketlerden.

2008 yılında 31 olan mağaza sayısını bugün 102’ye çıkaran yapı market zinciri Tekzen, sadece kendi mağazasıyla yol alanlardan. Şirketin ayrıca online satış kanalı da var. Tekzen Pazarlama Direktörü Toygar Barut, “Şu anda Türkiye’de 100, yurtdışında ise Romanya ve Irak’ta 2 mağazamız var. 2008’de Türkiye’de 29, yurt-dışında 2 mağazamız vardı. Hızlı biçimde mağazalaş-mamızı sürdürüyoruz” diyor.~
DEĞİŞİM PEŞİNDEKİ ŞİRKETLER
Türkiye’de bayi ve korner kanallarını kullanıp büyümeye çalışan şirketlerin sayısı hiç de az değil. Bunlardan bazıları yüksek performans gösterirken, bazılarında ise sıkıntılar vardı. Son yıllarda bu kategorideki şirketlerden bir bölümü mağazalaşma stratejisini benimsemeye başladı. Karaca, Gülaylar, Panço, Damat Tween, Linens, LC Waikiki ve Collezione gibi markaların son 5 yılda rotalarını değiştirerek portföylerindeki bayi ve korner oranını azalttıkları, kendi mağazalarının sayısını ve portföylerindeki payını ise artırdıkları görülüyor. Ha-temoğlu, Mudo, Penti gibi markalar, ağırlıklı olarak kendi mağazalarıyla büyümeyi tercih edenler arasında.

Penti de bayi yerine mağaza diyenlerden. Şirketin çarpıcı büyümesi ise gözlerden kaçmıyor. 2009 yılında mağazalaşma kararı alan şirketin o dönemde 26 olan mağaza sayısı, bugün 206’ya çıkmış durumda.

Penti İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Mert Karaibrahimoğlu, “Genel olarak perakende modelimiz içinde bayilik sistemi bulunmuyor. Türkiye genelindeki mağazalarımızın tamamı kendimize ait, sadece eskiden gelen birkaç bayimiz var. Ancak gördüğümüz yoğun talep üzerine ileriki yıllar için franchise sistemine de sıcak bakabiliriz.”

BAYİ TUTKUNU SEKTÖRLER
İstikbal ve Bellona satışlarının tamamını yıllardır bayileri kanalıyla gerçekleştiren markalar. Bu markaların duruşu son 5 yılda da değişmedi. Sadece bu iki marka değil. Mobilya, bayilik ve franchising sisteminin ağırlıklı olduğu sektörlerden biri olarak öne çıkıyor. Sektördeki oyuncuların özellikle Anadolu’da bayilik sistemiyle yayıldığı görülüyor. Örneğin İstikbal ve Bellona markalarının barındıran Boy-dak’ın, 60 ülkede 300, Türkiye genelinde ise 750’yi aşkın bayisi bulunuyor.

Çilek Mobilya da bayilere ayrı bir önem veriyor. 2008 yılında kendine ait 2 mağazası ve 217 bayisi olan şirketin bugün 13 mağazası ve 272 bayisi var. Çilek’in stratejisinde Korner’dan bayiye doğru bir kayma gözleniyor. Son 5 yılda büyüme stratejilerinde bayi kanalını ön plana çıkarmaya başlayan şirketlerdeki değişim de dikkat çekiyor. Satış noktalarının toplam sayısı içinde bayilerin oranını artıran bu şirketler arasında ise Big Blue, İnci, Cons Jeans ve Alfemo da var.~
BAYİ SİSTEMİNİN AVANTAJLARI
Kısa zamanda maliyetleri artırmadan çok sayıda tüketiciye ulaşmak isteyen markalar için bayi sayısını artırmak tercih edilen bir büyüme yöntemi. Örneğin erkek giyim perakendecisi Jakamen’in satış ağında 5 yıl önce bayilerin oranı yüzde 87 iken, bugün yine yüzde 88 ile aslan payını alıyor. Jakamen Yönetim Kurulu Başkanı Celil Ayan, bu stratejiyi neden tercih ettiklerini şöyle özetliyor:

“Son 5 yılda koleksiyon anlamında çeşitlerimizi artırdık, satış ve pazarlama departmanımızı güçlendirdik. Hedefimiz yakın zamanda mağaza sayısı olarak 50’ye, bayi sayımızı ise 500’e çıkarmak. Kısa zaman içinde internet satışlarına da başlamayı planlıyoruz.”

Koçak Gold ise neredeyse sadece bayi ve kor-ner’larla yola devam ediyor. Şirketin yönetim kurulu başkanı İsmet Koçak, stratejilerini şöyle anlatıyor: “Mağazalarımızın sadece 3’ü kendimize ait, diğerleri bayidir. 2008’den itibaren bayi sayımızı her geçen yıl artırdık. 5 yıl önce 4 bayimiz varken bugün 28 oldu. Nihai tüketici nezdinde bilinen bir marka olduğumuz gibi ulaşılabilir olmamız önemli. Bunu korumalıyız. O yüzden Türkiye genelindeki 2 bine yakın satış noktasında yer alıyoruz. 5 yıl önce bu sayı 1.000’lerdeydi.”

STRATEJİLER NEDEN DEĞİŞTİ?
Son dönemde bayileri azaltıp kendi mağazasına yönelenler de var. Zorlu Grubu’nun ev tekstili markası Linens onlardan biri. Bu değişimin temelinde tüketici davranışları olduğunu söyleyen Linens Genel Müdürü Erkmen Onbulak, değişen stratejilerini şöyle anlatıyor: “Son 5 yılda franchising sisteminden merkez mağazalarımızı artırma yönünde bir değişim oldu. Bu değişimin temelinde, tüketici davranışındaki gelişmeler var.

Tüketicinin beklentileri her geçen gün artıyor. Bu beklentilerin bayiler aracılığıyla karşılanması gerek finansal anlamda gerek iş yapış alışkanlıkları açısından son derece zor. Ayrıca kârlılık oranlarının düşmesi de aracılı ticaretin her geçen gün azalmasına neden oluyor. Tüm bu gelişmeler, ana firmaların inisiyatifi ele almasını bir zorunluluk haline getiriyor.” Linens’in ciro dağılımındaki son rakamlar, Onbulak’ın bahsettiği strateji değişimini net biçimde gösteriyor. 5 yıl önce cironun yüzde 65’lik kısmı bayiler aracılığıyla sağlanırken, bugün cironun yüzde 75’lik kısmını kendi mağazalarından geliyor.~
Tergan Deri de Linens ile benzer bir stratejiyi uyguluyor, yani inisiyatifi kendi elinde tutuyor. Tergan’ın 2008’deki toplam satış noktalarının yüzde 71,4’ü kendi mağazası iken bu oran 5 yıl sonra 77,6’a çıktı. Şirket özellikle yurtiçinde sadece kendi mağazalarıyla büyüyor. Tergan Genel Müdürü Altan Erdinç, neden bu şekilde büyüdüklerini şöyle özetliyor:

“Ciromuzun yüzde 92’si kendi satış kanallarımızdan, yüzde 7'si bayilerimizden, geri kalanı ise internetten geliyor. 5 yıl önce internet satışımız yoktu ve bayi satış payımız daha yüksekti. Ancak kendi mağazalarımızla büyümeyi seçtiğimiz için bayilerimizin satış yüzdesi kendi ciromuzun çok gerisinde kaldı. Bu şekilde büyümeye devam edeceğiz.”

ONLINE SATIŞ YÜKSELİŞTE
Perakendecilerin geleneksel kanallardaki durumu böyleyken, yeni nesil mecralardaki rekabette de tüm hızıyla sürüyor. İnternet ve mobil perakende, en fazla öne çıkan kanallar arasında. Perakende danışmanı Suat Soysal, “Markafoni verilerine göre 2008-2013 arası e-ticaretin yıllık büyüme hızı yüzde 35. Harcanabilir gelir seviyesi, internet kullanımındaki artış ve teknolojik gelişmeler, alternatif satış kanallarına ilgiyi artırdı” diyor.

Bu ortam, şirketlerin online satış hedeflerini de yükseltiyor. Teknosa da onlardan biri. Şirketin online satış kanalı olan teknosa.com, Teknosa mağazaları arasında ciro sıralamasında 3’üncü sırada yer alıyor. Şirketin genel müdürü Necil Oyman, “Teknosa için stratejik büyüme alanları belirledik. Buna göre 2014’te mağaza yatırımlarımıza devam ederken online kanalda büyümeyi artırarak sürdürmeyi, çoklu kanalda müşteri deneyimi yaratacak yatırımlar gerçekleştirmeyi hedefliyoruz” diyor.

Elle Shoes Yönetim Kurulu Başkanı Fehim Akar da benzer bir büyüme planından bahsediyor: “Son yıllarda dinamiklerdeki en büyük değişim internet satış kanallarının açılması oldu. Bizde de bayilerin payını giderek internet satışı almaya başladı. Bayileri çoğaltmak yerine kendi mağazalarımızla ve internet satışlarındaki payımızı artırarak büyüyoruz.” Yapı market sektöründen Tekzen de online olarak büyüyenlerden. Tekzen Pazarlama Direktörü Toygar Barut, “Şu anda internet satışlarının payı yüzde 3,5 ama yakın zamanda bunu yüzde 10’a çıkarmayı hedefliyoruz” diyor ve ekliyor:~
“Alışveriş alışkanlıklarının değişmesiyle biz de sanal mağazamıza ağırlık verdik. 7/24 hizmet veren çağrı merkezimiz devreye girdi, internet sitesi üzerinden de 24 saat canlı chat hizmet başladı. Mobil web sitesiyle Android ve IOS uygulamalar da devreye alındı.”

YENİ TREND ÇOKLU KANAL
Son dönemde en çok öne çıkan stratejisi ise “çoklu kanal”. Tüm mecraları aynı oranda kullanan perakendecilerin sayısı hiç de az değil. Örneğin Bimeks, bu şekilde ilerleyenlerden. Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar, “Bimeks’in satış kanallarında 3 temel fikir yol gösterici oldu. Bunlar organik büyüme, inorganik büyüme ve online pazarlama” diyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor:

“Bimeks, organik büyümeyle mağaza sayısını artırıyor. Sektörde meydana gelebilecek satın almalarda da aktif olarak yer alıyor. Aynı zamanda kendine özgü franchise sistemiyle hızla Anadolu’da yaygınlaşıyor. İnternetteki büyümemiz de sürüyor.”

Mavi Jeans de tam anlamıyla karma bir stratejiyle ilerliyor. Mavi Jeans Genel Müdürü Cüneyt Yavuz, “2008’den bu yana her yıl yüzde 30 ve üzerinde büyüyoruz. 2013’te sadece yeni mağazalar açarak değil, metrekarelerimizi de yüzde 35 artırarak büyüdük” diyor. Yavuz, hedeflerini ise şöyle özetliyor:

“2013 sonunda 700’ün üzerinde nokta ve 100 bin metrekareye ulaşmayı hedefliyoruz. Bizim için önemli bir gelişme de 2013’te online alışveriş sitemiz mavi.com’un açılmasıydı. Çok yeni olmasına rağmen, mavi.com kısa sürede en çok satan mağazalarımız arasındaki yerini aldı. ”

Çocuk giyim markası Panço, hem mağaza hem bayi hem de online satışla büyüyor. Şirketin ortaklarından Hayri Levi, “Ciromuzun yüzde 75’i mağazalardan, yüzde 15’i bayilerden, yüzde 2’si ise internetten sağlanıyor. Geri kalan ciromuz ise korner’lardan geliyor. 5 yıl önce internet mağazamız yoktu.~
Önümüzdeki süreçte yine uygun lokasyonlarda mağaza açmaya devam edeceğiz. Bayilik taleplerini de değerlendireceğiz. Önümüzdeki 3 yılda 50 mağaza daha açmayı düşünüyoruz. İnternet mağazacılığından ise yüzde 5 ciro beklentimiz var” diyor.

GELECEKTE NASIL OLACAK?
Z KUŞAĞI ETKİSİ

Marka danışmanı HAKAN SENBİR’e göre önümüzdeki dönemde şirketlerin pazarlama stratejilerinde yeni kırılmalar yaşanacak. “2003 ve sonrasında doğanların tüketim kültürü içinde yer almasıyla alternatif satış kanalları konusunda bir paradigma kırılması yaşanacak” diyen Senbir’in görüşleri şöyle: “10 yıl sonra satın alma kararını veren Z kuşağı üyeleri hayatımıza girdikçe şirketlerin satış stratejilerinde büyük değişimler yaşanacak. Çünkü Z kuşağı için satın alma kültürü yenilikçi kanallardan işleyecek. Üstelik onlar bunu yenilikçi olarak değil, hayatlarındaki bir rutin olarak görecekler.”

KİŞİYE ÖZEL FİYAT
Soysal Danışmanlık’ın kurucusu perakende danışmanı SUAT SOYSAL’ın geleceğe dair öngörüleri şöyle: “Sektörde değişim, yeni tüketici alışkanlıklarıyla paralel ilerleyecek. Kişiye özel iletişim, ürün ve hatta fiyatlandırma uygulamaları öne çıkacak. Müşteri hizmetleri ise her zamankinden daha fazla ön planda olacak. Aldığı hizmetten memnun kalmayan tüketici, şikayetini sadece yakınlarıyla değil sosyal medya ve online mecralar aracılığıyla binlerce kişiyle paylaşıyor. Dinamizmi ve büyümeyi doğru şekillendirebilmemiz için orta ve uzun vadede İK, tedarik zinciri, teknoloji, bilgi sistemleri gibi altyapı kalemlerine çok ciddi yatırımlar yapmamız gerekiyor.”

7/24 PAZARLAMA

MCT Danışmanlık Yönetici Ortağı TANYER SÖNMEZER ise bugün geleneksel olan kanalların gelecekte “danışman” rolünü üstleneceğini düşünüyor: “Banka şubeleri finansal danışman, hazır giyim perakendecileri giyim ve modada danışılan noktalar olacak. Satın almalar ise daha yoğun şekilde internetten yapılacak.~
Su anda yaşam 24 saate yayılmış durumda. Önümüzdeki dönem, 24 saat var olan şirketlerin, hayatın her dokunma noktasında var olan şirketlerin zamanı olacak. Tabii bu noktada çalışan satış yöneticilerinin, satış elemanlarının da tamamen bu dünyaya göre seçilmesi, eğitilmesi ve geliştirilmesi gerek.”

KORNER DA SON TABLO
SİSTEM NASIL?

Korner sistemi ise bayilik veya franchise uygulamalarından biraz daha farklı. Korner (köse) bayilikte girişimci, kendi tabelasıyla hizmet verdiği işletmesinin bir köşesine korner bayiliği alarak, o markanın ürünlerini o noktada satıyor. Mağaza içinde farklı birçok markayı satmak mümkün. Bu yöntem özellikle hazır giyim, kozmetik, kuyum gibi sektörlerde tercih ediliyor. Son 5 yılın verilerine bakıldığında korner konseptine yönelen veya satış stratejisinde korner’ın payını artıranlar da var.

KORNER DİYENLER
Erkek gömlek markası Bisse, son 5  yılda korner atağı yapanlardan. Şirket, 2008’de hiç korner noktası yokken 2012’de bu sayıyı tam 400’e çıkarmış. Toplam satış ağında korner’ın payı 5 yılda sıfırdan yüzde 91,3’e yükselmiş. Diesel’in korner payı da sıfırdan yüzde 54,5’e çıkmış durumda. Atasay’ın toplam satış noktalarında korner’ların payı 5 yıl önce yüzde 15 iken bugün yüzde 63’ün üzerinde.

KİĞILI’NIN YÖNTEMİ
Kiğılı ise korner uygulamasını sadece yurtiçinde tercih ediyor. Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, “Şu an yurtiçi ve yurtdışında toplam 237 mağazamız bulunuyor. Bunun 22’si yurtdışındaki mağazalarımız. Türkiye’nin hemen hemen her ilinde mağazalaşmamız söz konusu. Yurtiçinde korner’ımız yok. Sadece yurtdışında kornerlarımız bulunuyor. 2008’de yurtdışında 2 korner ile hizmet veriyorduk, bugün 10’a yükseldi” diyor.~
4 ŞİRKETİN HEDEFİNDE NE VAR?
TT, HIZLI BÜYÜYECEK

Türk Telekom Bireysel Satış Direktörü ŞEVKET KARADAYI, Türk Telekom’un hedefinde alternatif satış kanalları, e-ticaret ve online hizmet merkezini geliştirmek olduğunu söylüyor. Karadayı, “Şu an akıllı telefon platformlarında başlayan online hizmet merkezimizi hem müşteri ihtiyaçlarını karşılamayı hem satış kanalı olarak kullanmayı hedefliyoruz. Bayi ve Türk Telekom satış ofisi sayımızı optimize etme konusundaki çalışmalarımıza devam edeceğiz” diyor.

KOTON’UN PLANI

Koton’un hedeflerini, stratejik planlama direktörü MURAT BARLAS, anlatıyor: “Son 5 yılda yurtdışı satış noktalarımız 2 misli büyürken, Türkiye satış noktaları yüzde 87 oranında büyüdü. İlk yıllarda korner satış noktalarında artış varken son yıllarda Koton’un kendi mağazaları daha hızlı yaygınlaştı. Rusya ve Kazakistan pazarları önceliğimiz olacak. 2014’te yurtiçinde 38, yurtdışında 23 mağaza açacağız.”

STEP’İN HEDEFİ BÜYÜK
Step Halı’nın gelecek planlarını ise yönetim kurulu başkanı CEM ŞENGÖR paylaşıyor: “Son yıllarda perakendede önemli değişimler yaşandı. Biz de satış kanallarımızı ciddi şekilde değiştirdik. Önceden yüzde 70’e yakın perakende cirosu yaparken bugün yüzde 30’larda. Türkiye’de son 5 yılda AVM kiralarındaki artışı perakende satışlarımızda gerçekleştiremedik. Kira satış oranı yükseldikçe kârlar düşüyor. Yurtdışında ise kiralarda ciddi bir istikrar var. O yüzden yurtdışında mağaza açmaya ve güçlü bir üretici olarak proje işlerine yöneldik.”

TURKCELL’İN SATIŞ AĞI
Turkcell Genel Müdür Yardımcısı HULUSİ ACAR, Turkcell’in satış stratejisini şöyle özetliyor: “15 bin 550 noktada müşteriyle buluşuyoruz. 4’ü Turkcell’in yönettiği mağazalar, 1.191’i de Turkcell iletişim merkezlerimiz. Bunların yanı sıra alternatif satış kanallarımız var.~
Bankaların ATM/çağrı merkezi ve internet şubelerinde, kiosk’lar ve turkcell.com.tr gibi self servis kanallarında, 10 binin üzerinde ulusal/yerel market noktalarında, PTT şubelerinde satış yapıyoruz. Gelecekte de ihtiyaç duyulan bölgelerde yatırımlarımız olacak.”

YENİ TRENDLER CİROLARA NASIL YANSIYOR?
KİĞILI’NIN HEDEFİ NE?

Şirketlerin cirolarında hala geleneksel kanalların ağırlığı hakim. Ama alternatif kanalların büyüme hızı çarpıcı. Örneğin Kiğılı’daki internet satışları 5 yıl önce yüzde 0,5 iken bugün yüzde 5’e çıkmış durumda. Kiğılı CEO’su HİLAL SUERDEM, “Toplam ciromuzun yüzde 87’si mağazalarımızdan, yüzde 5’i internetten, kalanı ise bayilerden sağlanıyor. İnternet satışları, ortalama bir mağaza cirosunu geçer vaziyete geldi. İleride, aylık cironun yüzde 8’ini e-ticaretten yapabilmeyi hedefliyoruz” diyor.~

ELLE’NİN ONLINE ATAĞI
Son 5 yılda özellikle e-mağaza konusunda atağa geçenlerden biri de Elle Shoes. Şirketin yönetim kurulu başkanı FEHİM AKAR, şu bilgileri veriyor: “Su anda toplam ciromuzun yüzde 73’ü mağazalarımızdan, yüzde 11’i bayilerden, yüzde 16’sı da internet satışından sağlanıyor. 5 yıl önce internet satışımız yoktu. 2008’deki ciro dağılımı yüzde 65 mağazalar, yüzde 35 bayiler şeklindeydi.”

MAVİ.COM HIZLANDI
Mavi Jeans Genel Müdürü CÜNEYT YAVUZ, “Mavi’nin toplam cirosunun yüzde 55’i perakende, yüzde 43’ü ise toptan kanalından geliyor. Mart 2013’te online alışveriş sitesi mavi.com’u açtık. Payı ise şimdiden yüzde 2’ye ulaştı. Bu rakamı ilerleyen dönemde hızla yükseltmeyi planlıyoruz. 5 yıl önce Mavi’nin toplam cirosunun yüzde 44’ü perakende, yüzde 56’sı toptan kanalından geliyordu. Online alışveriş kanalı yoktu. Önümüzdeki dönemde mavi.com’un, cirodan aldığı payı yüzde 20’lere kadar çıkarmayı hedefliyoruz.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz