Okula dönüş heyecanı

Okula dönüş dönemi uzun yaz durgunluğundan sonra tüm perakende sektörü için önemli bir fırsat sunuyor.

27.10.2015 15:45:430
Paylaş Tweet Paylaş
Okula dönüş heyecanı
Eylül, yılın ilk ayı değil ama perakendeciler için adeta yeniden doğuş anlamına geliyor. 2015’in eylül ayı çok daha önemli… Hem okullar açılıyor hem Kurban Bayramı bu yıl eylüle denk geliyor. Yılın ilk 8 ayında umduğunu bulamayan tüm perakendeciler bu nedenle eylülden çok umutlu. Perakende de faaliyet gösteren mobil ticaret siteleri de bu talep artışından nasibini almayı planlıyor. Hatta bu dönemde kitap, defter, okul çantası, tablet, dizüstü bilgisayar, otobüs bileti, kıyafet ve okul araç gereçlerinin satışının 9 kata kadar çıkması bekleniyor. Bankaların kredi kartı bölümü yöneticileri, okula dönüş dönemlerinin online alışverişin arttığı bir süreç olduğunun altını çiziyor. Onlara göre, bu dönemde temel okul ihtiyaçlarının yanı sıra tablet, bilgisayar gibi teknolojik ürünler, mobilya ve giyim kalemlerinde artış görülüyor. Zaten rakamlar da bu gerçeği ortaya koyuyor. Geçmişte de perakendecilerin yıl içinde en büyük ciroyu eylül ayında gerçekleştirdikleri görülüyor. Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerine göre yılın en fazla ödeme yapılan ayı, okulların yeniden açıldığı eylül ayı. Eylül ayında yapılan ödemeler yıl boyunca yapılan ödemelerin yüzde 18’ini oluşturuyor. Mobil ticaret de özellikle son yıllarda eylül ayında hareketlenmesiyle dikkat çekiyor. Bu alanda önde gelen perakende şirketleri de stratejilerini bu talebe göre konumlandırmak için kolları sıvamış durumda. ~EVE DÖNÜŞ HAREKETİ
Okullar 28 Eylül’de açılacak. Yine de yazlık mekanlardan dönüşlerin ağustos ayında başladığı görülüyor. ClickBu Genel Müdürü Ömer Can Küçükdere de bu durumu doğruluyor. Ağustos ayı itibarıyla yazlık lokasyonlardan büyük şehirlere dönüş biletlerinde bir artış gözlemlediklerini söylüyor. Alanya, Bodrum, Didim ve Marmaris’ten İstanbul ve Ankara’ya dönüş biletlerinde önemli bir yoğunluk bulunduğuna dikkat çeken Küçükdere, “Tatil yörelerinin yanında özellikle İstanbul ve Ankara’ya pek çok ilden dönüş gerçekleşiyor. Eylül ayında hem okula dönüş hem Kurban Bayramı yoğunluğu söz konusu. Şu anda gerçekleşen dönüş bilet satışlarına baktığımızda özellikle 5 Eylül’den itibaren dönüşlerde ciddi bir yoğunluk var” diyor. Küçükdere, yoğun geçecek eylül döneminin etkilerinin mobilde de hissedildiğini sözlerine ekliyor. Mobilden alışverişin her geçen gün daha da arttığı bu dönemde bundan seyahat sektörü de payını alıyor. Biletall.com Genel Müdürü Yaşar Çelik, 2014’e oranla işlem hacimlerinin iki kat arttığına dikkat çekiyor. Çelik, “Geçen yıl satışlarımızın yüzde 30’u mobil cihazlar üzerinden gerçekleşirken bu yıl bu rakamlar yüzde 55’e yükseldi. Okul dönüşleri eylül ayının gelmesiyle başlıyor. 1 Eylül itibarıyla başlayan tatil dönüş yoğunluğu, Kurban Bayramı’nın da gelmesiyle eylül sonuna kadar devam ediyor. Bu dönem de kullanıcılarımıza daha iyi destek verebilmek için çağrı merkezi servis seviyemizi artırıyor ve ekibimizi güçlendiriyoruz” diye konuşuyor.
İKİNCİ ELE TALEP ARTTI
Okula dönüş zamanı yaklaştıkça e-ticaret şirketlerinin web sitelerinde olduğu gibi mobil uygulamalarında da kırtasiye, elektronik, giyim gibi kategorilerde satışları artıyor. Sahibinden.com CMO’su Boğaç Göncü, özellikle tabletler, giyim ve aksesuar ürünleri, okul çantaları, kırtasiye  ürünleri ve kitaplarda satışların yüksek oranda etkilendiğini söylüyor. Göncü, 2014 yılında okula dönüş döneminde satışlarının nasıl arttığını şöyle anlatıyor: “Tabletlerde yüzde 21, giyim ve aksesuarda yüzde 45, kitaplarda yüzde 63 ve kırtasiye ürünlerinde yüzde 17 oranlarında artış gözlemledik.” Göncü, ikinci el ürünlerde de eylül-ekim aylarında belirgin bir yükseliş olduğuna dikkat çekiyor. Göncü şöyle devam ediyor: “Bu artış hem ikinci el ilan verme adetlerinde hem ikinci el ürün satışlarında yaşanıyor. Yeni taşınan üniversite öğrencileri fiyat avantajı yüzünden genellikle ikinci el mobilya ya da beyaz eşya ürünlerini tercih ediyor. Aynı zamanda evlerindeki kullanılmayan eşyalarını satmak isteyen üyelerimize de Türkiye’nin en kalabalık pazaryerinde ürünlerini satışa çıkarma imkanı sağlıyoruz. Sunduğumuz kredi kartıyla peşin fiyatına taksit seçeneği, banka puan kampanyaları ve en önemlisi yüksek trafik avantajımızla ikinci el ürün pazarında Türkiye’de lider konumdayız.”~EVLERE ÇIKAN ÖĞRENCİ ETKİSİ
Teknoloji perakendeciliği de diğer sektörlerde olduğu gibi özel günlerde, diğer zamanlara göre daha fazla satış gerçekleştiriyor. Teknosa Pazarlama Direktörü Cem Işık, “Okula dönüşün etkilerini şimdiden görmeye başladık. Sezonsal trende uygun olarak bazı kategorilerde ciddi artışlar var” diye konuşuyor ve şunları ekliyor: “Özellikle bilgisayar ve telekom ürünlerinde yukarı doğru bir ivme var. Yurt yerine evleri tercih eden öğrencilerin yaptığı alışverişler, özellikle beyaz eşya ile ses ve görüntü kategorilerimizde hareketlilik yaşanmasına neden oluyor. Birçok kategoride yüzde 25’e varan artışlar yaşandı. Özellikle yeni model akıllı telefonlar ve bilgisayarlara ciddi bir talep olduğunu görüyoruz. Son zamanlarda özellikle gençler tarafından en çok tercih edilen ürün kategorisi ise ‘giyilebilir teknolojiler’ oluyor. Tüm bunların etkisi birleştiğinde ‘okula dönüş’ dönemine yaklaştığımız günlerde, bir önceki aya göre yüzde 25 oranında ziyaretçi artışı yakaladık. Geçtiğimiz yıl okula dönüş döneminde platformlarımızda yüzde 70 ciro artışı yakalamıştık. Bu yıl da benzer bir artış oranı bekliyoruz.
KIRTASİYE SATIŞININ 3’TE 1’İ EYLÜLDE
Hepsiburada.com Pazarlama Grup Başkanı Özgür Doğan, tüm yıl yapılan kırtasiye satışının yüzde 30-35’lik kısmının okula dönüş döneminde yapıldığını söylüyor. Müşterilerinin yüzde 50’sinin okul alışverişlerini mobil uygulamalardan yaptığını belirten Doğan, “Özellikle yeni tasarımımızla birlikte okul araç-gereçleriyle ilgili mobil satışlarımızda büyük artış yaşandı. Eğitim-öğretim yılı açılışının yaklaşmasıyla birlikte özellikle okul çantaları, mataralar, kalemlikler, beslenme çantaları ve defterlerin satışı oldukça arttı. Geçtiğimiz aya göre yüzde 100’ün üzerinde artış gerçekleşti” diyor. Lidyana.com CEO’su Hakan Baş ise okul dönemi hareketliliğini şöyle anlatıyor: “Yaz dönemlerinde mobil ve tablet kullanımında ciddi artışlar gözlemliyoruz. Dolayısıyla mobil uygulamalarda şimdiden okula dönüş alışverişlerinin başladığını görüyoruz. Mobil teknolojilerin tüketici tarafında yarattığı bir diğer farklılık ise ürün karşılaştırma ve bilgi edinme konusunda. Okula dönüş sezonu, alışveriş deneyiminin mobilde başladığı ve mobil alışveriş oranlarını yukarı çeken bir dönem diyebiliriz. Bu dönemde giyim, ayakkabı ve çanta kategorilerine ait ürünlerin satışında, bir önceki aya nazaran yüzde 15-20 artışlar var. Geçtiğimiz yıla nazaran mobil uygulamamızda arz ettiğimiz okula dönüş ürünlerinde yaklaşık yüzde 200’lük bir artış söz konusu.”~MOBİL TRAFİK HIZLANDI
Okula dönüş aylarında mobil trafikte de büyük bir artış yaşanıyor. Bilio.com Genel Müdürü Can Günay, ağustos ayının ilk yarısında okul gereçleri ve kırtasiye kategorisinin ziyaretçi sayısının haziran ayının tamamına göre yüzde 40 arttığını söylüyor. Bu ziyaretçilerin karşılaştırdıkları ürün sayısının yine aynı dönemde yüzde 60 büyüdüğünü belirtiyor. Günay, “Yine aynı dönemler için okul-beslenme çantası kategorisinin ziyaretçi sayısı yüzde 270, karşılaştırılan ürün sayısı ise yüzde 300 arttı” diyor. Ofis marketi Avansas.com, alınan siparişleri analiz ederek teknolojik ürün tercihlerini ortaya koyuyor. Buna göre, Avansas.com müşterileri en çok taşınabilir hard diskler, USB’ler ve CD’ler alıyor. Teknolojiyle bağlantının devamlılığını sağlayan şarj aletleri de en çok sipariş edilenler arasında ilk sırada yer alıyor. Avansas.com yetkilileri, tablet satışlarının yakın zamanda bilgisayar ve laptop satışını geçecek hızda arttığına dikkat çekiyor. n11.com Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Bilgen Aldan Albayrak, n11.com mobil alışveriş uygulamasıyla ihtiyacı hissedilen her şeyi sunduklarını belirtiyor. Albayrak, “Mobil platformumuzun içerisine, salladıkça kupon kazandıran yenilikçi ve eğlenceli bir özellik ekledik. Sallamatik uygulaması ile kullanıcılar cihazı salladıkça puan kazanıyor ve puanları alışveriş esnasında kullanıyor. Çek-Ara uygulamasıyla kullanıcılar çekip yükledikleri fotoğrafla platform üzerinde ürünü bularak satın alabiliyor. Her dönem hayatı kolaylaştırıyoruz” diye konuşuyor.~RIZA GÜRLER MİGROS TİCARET A.Ş. E-TİCARET GRUP MÜDÜRÜ
“TEMMUZA GÖRE EYLÜLDE 9 KAT FAZLA SATTIK”
DEFTER, KAĞIT, KALEM ARTTI

Migros Sanal Market mobil uygulamamız, sanalmarket web sitemiz ile tam uyumlu olarak çalışıyor. Mağazalarımızda satışta olan tüm kırtasiye ürünlerinin satışını hem sanal market web sitemizden hem mobil uygulamamız üzerinden yapıyoruz.
EYLÜL SATIŞI
Geçtiğimiz yılın kırtasiye ürünleri satış grafiğine baktığımızda, adet bazında eylül ayının ağustos ayına göre 5 kat, temmuz ayına göre ise 9 kattan fazla olduğunu görüyoruz. Bu yıl da okul ve beslenme çantalarından kalemlere, defterlerden boyama araç ve gereçlerine kadar bir öğrenim döneminde öğrencilerin ihtiyaç duyacağı, lisanslı ve markalı pek çok seçkin ürünü satıyoruz.
MOBİL YÜKSELECEK
Mobil satışlarımızın genelinde belirgin bir artış var. Müşterilerimize çok daha kolay ve hızlı bir alışveriş deneyimi sunduğumuz mobil uygulamamız üzerinden özellikle ağustos-eylül döneminde satılan okul ürünlerimizin payının da geçen yıla göre yüksek artış göstereceğini öngörüyoruz.

MEHMET ÇELİKOL MEDIA MARKT E-TİCARET DİREKTÖRÜ
“KIRTASİYE ÜRÜNLERDE YÜZDE 800 BÜYÜME OLDU”

Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol, geçen yıl hayata geçirdikleri mobil uygulamaları ile müşterilerine her an her yerden kolay ve güvenilir alışveriş imkanı sunduklarını söylüyor. Çelikol, 150 bin indirme sayısına ulaştıkları mobil uygulamalarıyla binlerce marka ve modele ait ürünü tüketicileriyle buluşturduklarını belirtiyor ve şunları ekliyor: “Eylül ayında okul alışverişi yapmak isteyen tüketicilerimizin sayısında önemli bir artış yaşanacak. Sitemizde yer alan kırtasiye ürünlerinde normal bir aya göre yüzde 800 büyüme bekliyoruz. Bu dönemde özellikle bilgisayar ve telefon kategorilerinde satışlarımız artıyor. Ağustos ayının son haftasında gerçekleşen alışverişlerde yüzde 25 civarında artan bir trend gözlemliyoruz. Sitemizi ve mobil uygulamamızı mağazalarımızın bir parçası olarak görüyoruz. Ayrıca okulların eğitim ve öğretime teknolojiyi entegre etmesiyle öğretmen ve öğrencilerin çoğunlukla tablet, notebook, harici disk, bilgisayar aksesuarları, cep telefonları, USB bellekler, yazıcı ya da tarayıcı gibi ürünleri satın aldıklarına dikkat çekiyor.”




~KİTABIN YÜKSELİŞ MEVSİMİ
Okula dönüş döneminde alışverişin en hızlandığı alanlardan biri kitap, defter, çanta, okul araç-gereçleri gibi ürünlerin satıldığı kırtasiyeler. Kırtasiye ürünleri pek çok e-ticaret sitesinde satılıyor. Kitapyurdu.com Genel Müdürü Sadi Kizir, kitapyurdu.com web sitesinde yürüttükleri tüm kampanyalardan mobil uygulamaları aracılığıyla faydalanmanın mümkün olduğunu söylüyor. Kitapyurdu olarak önceliklerinin her zaman kitap olduğunu söyleyen Kizir, şöyle devam ediyor: “Özellikle okula dönüş döneminde, sitemizde defter, çanta gibi tamamlayıcı kırtasiye araçlarına elimizden geldiğince yer vermeye çalışıyoruz. Planımız, okula dönüş ürünlerinin çeşitliliğini her yıl yavaş yavaş artırmak. Sadece sitemizde varmış gibi görünmesi için tedarik edemeyeceğimiz ürünleri kataloğumuza eklememeye özen gösteriyoruz.” Kizir, okula dönüş sezonunda satışların hareket yönü hakkında ise şunları söylüyor: “Genel olarak bir hareketlilik söz konusu. Son yıllarda mobil alışveriş de bu hareketlilik içinde kendini yavaş yavaş göstermeye başladı. Milli Eğitim Bakanlığı onaylı 100 temel eser listesinde yer alan kitapların satışı okula dönüş döneminde ciddi şekilde artıyor.”

“EYLÜLDE YÜZDE 45 BÜYÜME BEKLİYORUZ”
İHSAN ATEŞ DEFACTO PERAKENDE GRUP BAŞKANI
YAŞA GÖRE DEĞİŞİYOR

Ağustos ayının üçüncü haftasından itibaren, okula dönüş çalışmalarının başlaması ile beraber, kullanıcılarımızın hem mobilden hem diğer kanallardan alışverişe başladığını gözlemliyoruz. Okul harcamalarındaki satın alma davranışları yaş gruplarına göre değişiyor. 3-8 yaş arası eşofman altı ve tişörtlere, 8-14 yaş arası polo tişört ve pantolonlara, lise öğrenci grubu ise daha klasik olan gömlek, pantolon ve eteklere yöneliyor. Eylül ayında satışların ortalama yüzde 45 artmasını bekliyoruz.
MOBİLİN YÜKSELİŞİ
Mobil ticaret son bir yılda hızla yükselen bir ivme yakaladı. Her yoğun dönemde olduğu gibi okula dönüş döneminde de mobilde büyük bir yükseliş olmasını bekliyoruz. Mono brand dikey e-ticaret siteleri arasında ilk sıralarda yer alıyor ve her yıl yüzde 100 büyüyoruz. Bu yıl da mobil ticaretteki büyümenin aynı ivmeyle devam etmesini bekliyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz