Şirket alarak sıçrayacağız

NTT Data Türkiye CEO’su Ludovico Diaz ile gerçekleştirdiğimiz söyleşinin detayları şöyle...

29.04.2014 22:37:120
Paylaş Tweet Paylaş
Şirket alarak sıçrayacağız
Japon bilişim şirketi NTT Data, 2006’dan beri Türkiye’de. NTT Data Türkiye CEO’su Ludovico Diaz, daha da büyümek istediklerini, hatta ilk 5’e girmeyi hedeflediklerini söylüyor. Türkiye’de kalıcı olduklarını söyleyen Diaz, “bundan sonraki sıçrayışımız, bir şirket satın almak olacak.

Şu sıralar odaklandığımız konu da bu" diye konuşuyor. Türkiye’de ülke seviyesinde üretilecek büyük projelerin de bir parçası olmak istediklerini ekliyor.

TT Data, Japon bilgi ve iletişim teknolojileri devi NTT Group’un bilişim hizmetleri şirketi... Danışmanlık, sistem geliştirme uygulama, dış kaynak kullanımı ve yönetilen hizmetler konularında bilişim hizmetleri sunuyor.

Merkezi Tokyo’da bulunan şirketin yıllık cirosu yaklaşık 16 milyar dolar. NTT Data, 59 bin çalışanıyla 55 ülkede hizmet veriyor. Bilişim hizmetleri sektöründe dünyada 6’ncı sırada bulunan şirket,

2006’dan beri faaliyette olduğu Türkiye’de artık çok daha fazla büyümek istiyor. NTT Data Türkiye CEO’su Ludovico Diaz, 2013 yılı Türkiye cirolarının kabaca 5 milyon Euro civarında olduğunu belirtirken “Genellikle ilk 5 ya da 10’da olmaya alışığız.

Mesela halihazırda İtalya’da ciromuz 400 milyon Euro, Almanya’da 250 milyon Euro, ABD’de ise 1 milyar doların üzerinde. Yani bizim aradığımız hacim bu” diyor. Hedeflerinin Türk-Japon dostluğu çerçevesinde büyük projelerle Türkiye pazarında ana oyunculardan biri olmak olduğunu belirten Diaz, “Bizim planımız, şu ankinden çok daha büyük olmak. Öteki türlü açık söylemek gerekirse burada yatırım yapmaya değmez. ~

Burada kalıcıyız” diye konuşuyor. Diaz, Japonya’daki merkezlerinin Türkiye pazarıyla ilgili büyük beklenti içinde olduğunu anlatırken, “Çünkü çok farklı nedenlerle Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda ‘hızlı kulvar’da olacağını düşünüyorlar” diyor. Diaz ile gerçekleştirdiğimiz söyleşinin detayları şöyle:

Bize kısaca NTT Data hakkında bilgi verebilir misiniz?
Bu ilginç bir soru. Çünkü ne zaman NTT Data’dan bahsetsem, herkesin aklına BT sektöründe çok bilinen NTT Docomo geliyor. O yüzden NTT Data’nın kendisini nasıl konumlandırdığını anlatmam daha doğru olur.

NTT Data, NTT Group’a bağlı bir BT şirketi. NTT Group, telekomünikasyondan bilgi teknolojilerine kadar bilgi ve iletişim teknolojileri (ICT) alanında hizmet veren çok büyük bir Japon holdingi. NTT Docomo, NTT Group’un mobil bölümü, belki de Japonya dışında şirketin en çok bilinen markası...

Bunun dışında ayrıca bölgesel bilgi ve internet altyapısı sağlayan NTT East ve NTT West adında şirketler var. Biz ise NTT Group’un BT kolunu temsil ediyoruz. Aslında NTT Data, ilk başta NTT Group’un bir bölümüydü.

Fakat 1988’de grup içinde ayrı bir şirket olarak tesis edildi ve şimdi sadece NTT Group içindeki şirketlere değil, Japonya ve dışındaki tüm dünya şirketlerine BT hizmeti sunuyor.

Küresel olarak kaç müşteriniz var ve genelde hangi sektörlerden geliyorlar?
Müşteri sayısını söylemek zor ama birkaç bin diyebilirim. Çünkü biz NTT Data olarak ABD, Avrupa, Asya ülkeleri ve Japonya başta olmak üzere 50’den fazla ülkede hizmet veriyoruz. ~

İmalat, perakende, otomotiv, finans, telekomünikasyon ve kamu sektörleri dahil neredeyse tüm sektörlerden müşterilerimiz var. DNA’mıza bakarak telekomünikasyonun, müşteri portföyümüzdeki en büyük ve önemli sektör olduğunu söyleyebiliriz.

NTT Data’nın dünya BT endüstrisindeki yeri nedir? 2013’te toplam cironuz nedir?
Küresel olarak ciromuz 16 milyar dolardan biraz fazla ki bu da bizi dünya BT servis şirketleri arasında altıncı sıraya yerleştiriyor. Birkaç yıl öncesiyle karşılaştırırsak çok iyi bir gelişme kaydettiğimizi söyleyebilirim.

Çünkü daha önce ilk 10’da değildik. Ancak hala ilk 5’e girmek gibi bir hedefimiz var. Ciromuzun yüzde 75 gibi büyük bölümü halen Japonya’dan yani iç pazarımızdan geliyor.

Dolayısıyla bizim için en büyük mücadele alanı, işimizi Japonya dışında genişletmek. O yüzden Türkiye’deyiz, yani Japonya dışında yatırım yapıyoruz. Japon pazarı oldukça doygun, ekonomisi iyi gidiyor ama çok fazla büyüme beklenmiyor.

Dolayısıyla bizim için Japonya dışında oldukça fazla “beyaz nokta” var ve buralarda da giderek daha fazla büyümek istiyoruz.

2006’da Türkiye’de bir ofis açtınız. O dönemde neden ve nasıl Türkiye’ye yatırım yapmaya karar verdiniz?
Türkiye operasyonumuz bir yatırımın sonucu olarak açılmıştı. NTT Data, Türkiye’de daha önce Value Team adıyla biliniyordu. BT sektöründe çalışan bu İtalyan şirketi tarafımızdan 2010’da satın alındı.~

Ancak NTT Data’nın buraya gelme kararı, satın almadan çok önce alınmıştı. Çünkü biz o zaman (ve şimdi de) Türkiye’nin iki nedenle çok ilginç bir ülke olduğuna inanıyorduk: Birincisi iç pazar olarak ekonomik ve demografik büyümesi çok iyi, ikincisi bize eski Sovyetler Birliği ülkelerine, Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesine yayılmamızı sağlayacak bir stratejik nokta sunuyor.

Dolayısıyla burada bulunmak için iki ana nedenimiz var: Türkiye kendi başına son derece ilginç bir ülke ve aynı zamanda bölgesi için de potansiyel bir üs niteliğinde.

Türkiye operasyonunuzu başlattığınızdan beri hacim ve ciro olarak ne kadar büyüdünüz? 2013 ciro beklentiniz nedir?
Hacmimiz hala çok sınırlı. 20012007 arasında buradaki faaliyetlerimiz sadece danışmalıktan ibaretti. 2007’de sistem entegrasyonu hizmeti de vermeye başladık. O dönemde kaynaklarımızın çoğu yabancıydı, “nearshoring” ve “offshoring” yöntemlerini kullanıyorduk. Şimdi ise giderek daha fazla yerelleşiyoruz.

2013, bizim için geçiş yılı oldu; yabancıdan yerel kaynaklara geçişi yüzde 95 oranında tamamladık. Çünkü finans, telekomünikasyon, medya ve diğer sektörlerdeki tüm müşterilerimiz bizimle daha fazla yakınlık ve daha iyi bir iş ilişkisi kurabilmek için daha fazla yerelleşmemiz konusunda bastırıyordu.

2013 Türkiye ciromuz ise kabaca 5 milyon Euro civarında. Hala bir “niş oyuncuyuz” ama bu bizim diğer bölgelerde de izlediğimiz bir strateji. Brezilya aslında yabancı pazarlara nasıl yaklaştığımız konusunda iyi bir örnek.

Brezilya’da 2001-2002’de yine içinde yerli unsurların olmadığı bir danışmanlık projesiyle operasyonumuzu başlattık. Birkaç başarılı projeden sonra operasyonu yerelleştirerek devam ettik. Başarılı projelerle geçen birkaç yıldan sonra da satın almalarla büyümeye karar verdik. ~

Şimdi Türkiye’de de hemen hemen aynı yöntemi uyguluyoruz; danışmanlıkla başladık, müşterilerimize güvenilir bir ortak olduğumuzu ve bir değer sağladığımızı ispat ettik. Sonra da “nearshoring” ve “offshoring” kaynaklarımızı kullanarak sistem entegrasyonu hizmeti sunmaya başladık.

Daha sonra ise yerli insanları işe alarak ve yerelde büyüyerek organik olmayan büyümeye giden yolda bir adım attık. Bundan sonraki sıçrayışımız, bir şirket satın almak olacak. Şu sıralar odaklandığımız konu da bu...

Türkiye’nin global cironuzdaki yeri ve yüzde olarak tuttuğu yer nedir?
Bulunduğumuz ülkelerdeki durumuz şu anda birbirinden tamamen farklı. Genellikle ilk 5’te ya da 10’da olmaya alışığız. Mesela halihazırda İtalya’da ciromuz 400 milyon Euro, Almanya’da 250 milyon Euro, ABD’de ise 1 miyar doların üzerinde. Yani bizim aradığımız hacim bu... Bu da atılacak adımlarla ilgili...

Türkiye’de yayılma stratejiniz var mı? 5-10 yıllık yatırım planınız neleri kapsıyor?
Bizim bu konuda iki farklı planımız var. Biri daha organik; yerel elemanları işe almayı sürdürerek ve müşterimizle proje üzerinden çalışarak büyümeye devam etmek. Diğeri ise Fatih Projesi ya da 2023 projeleri gibi ülke çapında büyük inisiyatiflerin parçası olmak.

Tabii ki bunların hiçbiri standart bir ticari büyüme kapasitesi değil kamunun ve toplumun her seviyesinde var olma yeteneğini, Türk-Japon ilişkilerinin güçlü olmasını gerektiriyor. Bu, daha çok orta ve uzun vadeli bir plan, fakat Türkiye’nin ülke seviyesinde büyük projeler üreteceğini görüyoruz ve NTT Data da bunun bir parçası olmak istiyor.~

MELTEM KARAASLAN NTT DATA TÜRKİYE TELEKOM DİREKTÖRÜ
“TÜRKİYE’DE İLK 5’E GİRMEK İSTİYORUZ”
KONUMUMUZ NE?

Türkiye'de BT sektörü, uluslararası şirketler ve yerel şirketlerin varlığıyla hayli rekabetçi durumda. Büyük BT projelerinin uluslararası şirketler tarafından yürütüldüğünü görüyoruz. Bazı istisnalar dışında geri kalan projeleri de yerli şirketler yürütüyor. Biz kendimizi bunların tam ortasında konumlandırıyoruz.

Uluslararası dev bir şirketten beklenen kaliteyi kaybetmeden, iç piyasaya uygun fiyatlarla hizmet sunuyoruz.

FİYATLARIMIZ MAKUL
Yerli değiliz yabancıyız, ama iyi bir hizmetle birlikte yerli şirketlerin sunacağına yakın makul fiyatlar talep ediyoruz.  O yüzden hem beklentileri hem hedefleri yakalamak için buradaki büyümemize yatırım yapıyoruz. Dünya sıralamasına bakıldığında BT hizmetlerinde 6'ncı sıradayız. Bizim hedefimiz, hem Türkiye'de hem dünyada ilk 5'e girmek.

“TÜRKİYE’DE UZUN BİR YOLCULUĞUN BAŞINDAYIZ”
JAPONLAR NEYİ SEVER?

Japon kültürü, ihtiyat ve uzun vade üzerine kurulu; çok çabuk hareket etmiyorlar, orta ve uzun vadeli stratejileri seviyorlar. Fakat neyi, nasıl yapacaklarını net bir şekilde görmek istiyorlar.

Türkiye’de uzun bir yolculuğun başındayız. Hedefimiz, Türk BT pazarındaki ana oyunculardan biri olmak. Telekomünikasyonun yanında enerji, altyapı, otomotiv gibi sektörlerde de ana hizmet verenlerden biri olmak istiyoruz.~

DAHA BÜYÜK OLACAĞıZ
Planımız, şu ankinden çok daha büyük olmak. Öteki türlü, açık söylemek gerekirse burada yatırım yapmaya değmez. Burada kalıcıyız ve çok önemli bir oyuncuyu, yerel piyasada temsil etmek için buradayız.

Özellikle Japonya’daki merkezimizin Türkiye pazarıyla ilgili büyük beklentileri var. Çünkü çok farklı nedenlerle Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda “hızlı kulvar”da olacağını düşünüyorlar.

TOKYO’NUN BEKLENTİLERİ
Japonya ve Türkiye arasında yakın bir dostluk da var. Bildiğiniz gibi pek çok Japon şirketi, Türkiye’ye yatırım yaptı, birçok Japon girişim sermayesi ve holdingi Türkiye pazarına girdi. NTT Data da bu ilişki ağının bir parçası olmak istiyor. Dolayısıyla burada olmayı seviyoruz ve çabamız Tokyo’daki üst yönetimin Türkiye’den büyük beklentilerini karşılamak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz