Çok İyi Şirket Nasıl Olunur

Jim Collins,Türkiye’deki şirketler için de hayati öneriler içeren kitabının mesajını Capital için yorumladı.

22 EKİM, 20140
Paylaş Tweet Paylaş
Çok İyi Şirket Nasıl Olunur


Şirketlerin çok iyi olmasında da önemli olan budur. Kirpi lideri temsil eder. Şöyle bir örnek vermek istiyorum; Tilkiyi düşünün, dünyada biyoloji ile ilgili bütün karışıklıkların farkında, hayvanları, bitkileri, bütün türlerini biliyor. Ama aynı kompleks dünyada yaşayan bir kirpi bütün bu karışıklık arasında, kendini yaşatan asıl şeyin, temelini oluşturan şeyin farkında. Bir anlamda kirpi, kendi için en önemli konuyu biliyor. Burada tek şeyi bilmek çok önemli...

Yani bir tilkinin bir sürü şeyi bilmesinden daha önemli. Bunun iş dünyasına bağlantısı çalışmalarımızda şu şekilde ortaya çıktı; Disiplinli insanlarda en önemli özellik, kirpi özelliklerini taşımak. Bütün karışık fikirleri ve bir sürü bilgiyi tek ve basit bir fikir altında toplamayı ve organize etmeyi bilen insanlar bunlar... 

Bu duruma örnek bir şirketten bahsedebilir misiniz?

Wells Fargo, bu duruma iyi bir örnek. Global bir banka oluşturmak için izledikleri yolu şöyle anlatabilirim...Vasat, sıradan bir banka olarak işe başladılar. Ekibin kendi kendine sorduğu soru şu oldu: “Diğer şirketlerden daha iyi ne yapabilirim?”

Bir yandan da dünyanın en iyi global bankası olma şanslarının olmadığını biliyorlardı. Ve bu yüzden bankanın uluslararası operasyonlarını durdurdular. Ve ticari bankacılığın iyi bir ürün olduğuna karar verdiler. Böylece, banka operasyonlarını elektronik bankacılık alanında bir numara olmaya yönlendirdi. Ve süper çalışanlardan oluşturulan küçük takımlarla banka için yararlı branşlar açıldı.

Çalışanlardan kazanç elde etme fikri böylece uygulamaya konulmuş oldu. Basit ama savurgan, elitist, geleneksel bankacılık kültürünü değiştirmeye yönelik bir takımdı. Wells Fargo, bankayı bir işyeri gibi görerek yönetti. ABD’nin batısına odaklandı ve çalışanlarından kâr etmeyi amaçladı. Bankanın ulaştığı sonuçlar iyiden süpere doğru gitmeye başladı.

Kitabınızda herkesin “mit” olarak bildiği ama geçerli olmayan bazı kavramlardan bahsetmişsiniz. Bir şirketin daha iyi olması için, bazı değişiklikler yaşanması gerektiği düşünülür ama siz bunların yanlış düşünceler olduğunu söylemişsiniz?

Evet. Ben bir şirketin harika sonuçlar alması için, “mutlaka gerekli olduğunu düşündüğünüz her şeyi” unutmanızı istiyorum. Örneğin, bir kriz sırasında değişiklik yapmak için motive olmamış insanları değişime ikna etme gerektiği düşünülür. Ya da büyümek için başka şirketleri satın alma, teknolojiyi yakalayarak iyi sonuçlar elde etmek, ikramiye ve yüksek maaşlarla şirketi iyileştirme gibi yöntemler, yanlış “mit”lerdir.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.