Evreka anı

Mekan ve zaman değişse de iş dünyasının liderlerinin hemen hemen her birinin en yaratıcı anlarında yalnız kalmayı tercih ediyor.

12.08.2014 10:01:060
Paylaş Tweet Paylaş
Evreka anı
Aslında parlak fikirler, insanın aklına hemen ya da her an gelmiyor. Hatta neredeyse herkes için yaratıcılığın farklı bir mekanı ve saati olduğundan söz etmek mümkün. Bazıları Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı gibi uyku sırasında yaratıcılığın nimetlerinden yararlanırken, Dimes Genel Müdürü Ozan Diren gibi yalnız kaldığında daha yaratıcı olduğuna inananlar da var. Mekan ve zaman değişse de iş dünyasının liderlerinin hemen hemen her birinin en yaratıcı anlarında yalnız kalmayı tercih etmesi dikkat çekici....

Tüm zamanların en büyük bilim adamlarından Darwin, her akşam iki el tavla oynadıktan sonra bilimsel bir kitap okurdu. Saat 10 gibi odasına gider, yarım saat yatakta zaman geçirirdi. Bu sırada da genellikle gün içinde çözemediği bir sorunu kafasında halletmeye çalışırdı. Ünlü bilim adamı Darwin, bilim dünyası için çok önemli sorunu bu zaman diliminde çözmüş, tarihe mal olmuştu.

Thomas Edison ise yaratıcılığını 20 dakikalık kısa uykulara borçluydu. Yaratıcılığın beynin alfa düzeyindeyken ortaya çıktığını bildiği için bu tekniği kullanıyordu. Edison, gün içinde bir sandalyede oturur, eline top alıp uyurdu. Uyku seviyesine ulaştığında elindeki top yere düşer ve ses çıktığı için uyanırdı.

Bu sırada aklına gelen ilk fikri yazardı. Aslında parlak fikirler, insanın aklına hemen ya da her an gelmiyor. Hatta neredeyse herkes için yaratıcılığın zirve yaptığı farklı bir mekandan
ve saatten söz etmek mümkün.

Bazıları Darwin gibi uyku öncesi yaratıcılığın nimetlerinden yararlanırken bazıları için yaratıcılık ormanda yürüyüş yaparken, evde duş alırken ya da seyahat sırasında ortaya çıkıyor. Türk iş dünyasına baktığımızda da başarılı her ismin yaratıcılık söz konusu olduğunda farklı alışkanlıklarının olduğu görülüyor.~

KİĞILI'DA GECENİN SİHRİ
Çoğu iş insanı gece uyku sırasında yaratıcılığının arttığını düşünüyor. Kiğılı’nın kurucusu Abdullah Kiğılı da bu isimlerden biri. En yaratıcı olduğu zamanın gece uykusundan uyanıp yarım saat düşündüğü anlar olduğunu söylüyor. “Gecenin verdiği sessizlik tamamen düşünmeme ve odaklanmama yardım ediyor” diyor. Kiğılı, kendi adını taşıyan markasını da yine böyle bir zamanda yaratmaya karar verdiğini belirtiyor.

Tatilsepeti.com Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal da uyku öncesi yatakta dönüp durduğu anlarda daha yaratıcı olduğunu düşünüyor. Bu nedenle her gece uyumadan önce telefonunu eline alıp aklına gelen fikirleri kendisine e-posta atıyor: “E-posta kutumu gönderene göre grupladığımda bana en çok mail atan kişi benimdir herhalde.

Ama tabii her fikri uygulayacağız diye bir şey yok. Sabah kalktığımda çoğunu beğenmeyip elerim. Ufak bir kısmını uygulama aşamasına alırım.” Dimes Genel Müdürü Ozan Diren için de gece uykuyla uyanıklık arasında geçirdiği zamanlar düşünce gücünün en yüksek olduğu anlar.

Tıpkı Karayal gibi o da telefonunu baş ucundan ayırmıyor. “Uyandığım an not alıyorum ya da ses kaydı yapıyorum” diyor. Diren, yalnız kalmanın da yaratıcılığını artırdığına inanıyor. Bu nedenle Tokat’ta bulunduğu dönemlerde sıklıkla çiftliğe gidip kendisiyle baş başa kalıyor. Diren, şu anda kullandıkları satış otomasyon fikrinin de çiftlikte yalnız kaldığı bir anda aklına geldiğini belirtiyor.

SEYAHATTE YARATANLAR
Birçok iş insanı için tatil stresten arınıp tazelenme fırsatı sunuyor. Günlük rutinin dışına çıkma fırsatı veren seyahat anları belki de bu nedenle beynin farklı düşünmesine imkan tanıyor, iş insanlarının yaratıcılıklarını ortaya çıkarıyor.~

İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Meral İnci Zaim de seyahatin bu açıdan kendisine iyi geldiğini söylüyor. En yaratıcı fikirlerin hep tatilde olduğu ve normal yaşadığı çevresinden uzak olduğu zamanlarda aklına geldiğini belirtiyor ve “Seyahatten valizimde birçok yeni fikirle dönerim” diye konuşuyor.

Akyürek Holding CEO’su Serdal Akyürek de tatilin kazanımlarını yaşayan isimlerden... Uçak veya otomobilde seyahat ederken beyninin daha verimli çalıştığını söylüyor. “Seyahat hali en yaratıcı olduğum zamanlar.

Bu yüzden bol bol seyahat ediyorum. Bunun yanı sıra konferans ve eğitim gibi zihin açıcı etkinlikler de yaratıcılığımı yükseltiyor” diye konuşuyor. Akyürek, seyahat anında akima
gelen en yaratıcı fikirleri ise şöyle paylaşıyor: “Akyürek Pazarlama’nın Türkiye’de önemli bir satış dağıtım şirketi olması, iyi bir markaya sahip olması ve Borsa İstanbul’da işlem görmesini bir örnek olarak verebilirim. Örneğin lojistik alanında ve araç filo yönetiminde daha verimli operasyona dönmek için araç filo yönetiminin tek bir şirkette birleşmesi fikri de bir seyahat sırasında aklıma geldi.”

EN VERİMLİ SAAT HANGİSİ?
Bazen yaratıcılık sabahın en dingin saatlerinde ya da akşam keyifli bir şekilde televizyon izlerken de devreye girebiliyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, tam bir sabah insanı olarak güne erken başlıyor. “Sabahın dinginliğini seviyorum” diyen Kolbaşı, en iyi fikirlerin de güneşin doğduğu bu saatlerde ortaya çıktığını düşünüyor:

“Yine sabah erken saatler, seyahatte olduğum bir şehirde yürüyüş anı veya deniz kenarında, haftasonları Belgrad Ormanı’nda yaptığım tek başına koşu, benim için yeni fikirler açısından en verimli zamandır.” CMC Genel Müdürü Tolga Başarır için ise yaratıcılık, akşam saatlerinde televizyon izlerken devreye giriyor. ~

Başarır, yine böyle bir anda aklına gelen fikri şöyle paylaşıyor: “Personel alımı yapmayı düşündüğümüz yoğun geçen bir günün sonrasında, evde dinlenirken, ‘Facebook’ta bir uygulamamız olsa ve iş başvurularını buradan da alabilsek’ diye düşündüm.

Ertesi sabah bu fikri ekip arkadaşlarımla paylaştım. Bunun üzerine, CMC Kariyer isimli Facebook sayfamız üzerinden iş başvurusu alabileceğimiz uygulamamızı hayata geçirdik. Türkiye’de yaklaşık 35 milyon Facebook kullanıcısı bulunuyor. Dolayısıyla böyle bir uygulama, iş başvurusu anlamında büyük bir potansiyel oluşturuyor. Bu uygulamayı hayata
geçirerek, kariyer sitelerinden data taramak yerine işi gerçekten isteyen kişilerin bize ulaşmalarını kolaylaştırdık.”

DUŞTA FİKİR BULANLAR
Bazı iş insanları ise duşun yeni fikirler için ideal bir mekan olduğu görüşünde. Örneğin Terteks Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, en yaratıcı fikirlerin yüzde 70 oranında duşta aklına geldiğini söylüyor. Bunun nedenini ise şöyle açıklıyor:

“Sabah uyanıp duş alırken beynim de açılıyor. Tüm taze fikirler de o anda geliyor. Bugüne kadar çok sayıda fikri duşta buldum.” Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan’ın yaratıcılığı şirketteki savaş odalarında en yüksek seviyeye ulaşıyor. Savaş odalarının bir nevi beyin fırtınası odası olduğunu belirten Doğan, “Sıklıkla bu odalarda çalışanlarımızla bir araya geliyoruz.

Birlikte yaratılan sinerjiyle en yeni fikirleri ortaya koymamız mümkün oluyor. Örneğin Exclusive Doğtaş fikri bu odalardaki buluşmalarımızdan birinde ortaya çıktı. Rakiplerimizden ayrışmak için yaptığım bir beyin fırtınası toplantısında exclusive mağazacılık konseptine geçtik ve ‘Ben yenilendim’ sloganı ile farklılık yarattık. Bu girişim bize son yılda ortalama yüzde 30-40 arası büyüme kazandırdı” diye konuşuyor. ~

CEM BOYNER / BOYNER YÖNETİM KURULU BAŞKANI
‘SIRA DIŞI LİDERLERDEN İLHAM ALIYORUM'
TUVALETTEYKEN DE İLHAM GELEBİLİR

Araba kullanırken de tuvaletteyken de ilham gelebilir ama bunlardan bir şey çıkmaz. Ciddi ciddi oturup, düşünüp, kafa patlatıp öyle harekete geçmek gerekli. Örneğin, “Müşterinin kasada beklemesini nasıl ortadan kaldırırım” veya “Otomobil direksiyonunu sağa çevirdiğimde farların da kendiliğinden arabanın gittiği değil de gideceği yere dönmesini nasıl sağlarım” gibi sorulara cevap aradığımızda yoğun bir şekilde konuya odaklanmak gerekiyor.

AKLA İLK GELEN ÇÖPE
Akla ilk gelen birkaç formül zaten herkesin aklına da gelmiştir. Bu nedenle bunları hemen çöpe atmak gerekiyor. Esas yaratıcı süreç, iyice duvara toslayıp, çare tükendiğinde, inat edince başlıyor. İlhamın kendi kendine geldiği ortamlar da oluyor. Örneğin konunuzla alakası olmayan bir alanda, sıradan bir uygulama, kendi işinizde devrimsel bir fark yaratabiliyor.

SAYISIZ YENİ FİKİR
Henry Ford, konveyör bandını, süt şişeleme tesislerinden esinlenip otomobile uygulayıp, devrim yaratmış. İşimizle ilgili olmayan alanların sıra dışı liderlerini dinlerken, kendi işimizle ilgili sayısız yeni fikir buluyoruz. İşte kendi kendine gelen fikirler böyle oluyor.~

MEHMET T. NANE / CARREFOURSA GENEL MÜDÜRÜ
“SAKİN ORTAMDA DAHA YARATICI OLUYORUM!
YÜZERKEN NET DÜŞÜNÜYORUM

İlhamın ne zaman ve nerede geleceği belli olmaz. Ama bana fikirler daha çok sakin ve yalnız kaldığım ortamlarda gelir. Bu, spor yaparken olabilir, özellikle yüzerken daha net düşünme şansım oluyor. Ya da gece herkes yattıktan sonra kitap okurken veya film izlerken de zihnim açılıyor.

KARŞILIKLI ETKİLEŞİM
Ekiple beyin fırtınası yaparken karşılıklı etkileşim de olabiliyor. Zaman dilimi olarak ise günün herhangi bir saatinde yaratıcı bir fikir aklıma gelir diyebilirim. Son dönemde en parlak fikirler ya ekiple beyin fırtınası yaparken ya da tek başıma yüzerken çıktı.

DÜŞÜNCEYİ TETİKLİYOR
Her iki ortam da bence derinlemesine düşünceyi tetikliyor. Son hayata geçirdiğimiz fikir ise tarladan sofraya uygulamamız oldu. Bu uygulama, ekibimizle gerçekleştirdiğimiz beyin fırtınasında ortaya çıktı ve gayet başarılı oldu. Bu sayede mağazalarımızda satılan taze sebze ve meyvenin kalitesini artırırken fiyatını azaltma imkanına kavuştuk.

KAAN ÖZKAN / MONDİ ENDÜSTRİYEL TÜRKİYE CEO’SU
'PARLAK FİKİRLER ORMANDA GELİYOR’
MARATONDA GELEN FİKİR

Şehrin gürültüsünden koptuğum, orman içinde koştuğum sabahın erken saatleri en yaratıcı hissettiğim zamanlar. En parlak fikirlerimden biri, “Adım Adım” oluşumuyla bağış koşusu yaptığım yarı maraton sırasında aklıma geldi. Yarış esnasında roller blade’lerle su dağıtan görevliler müşteri iletişimi için farklı bir yaklaşımı çağrıştırdı.~

ÇÖZÜMÜ İLK SUNAN OLMAK
Roller blade’li görevliler, suyun olduğu masaya gelmenize gerek kalmadan size ulaşıp suyu veriyordu. Müşterinin ihtiyacı olduğunda bize ulaşması yerine, bizim müşterinin ihtiyacını tahmin edip, onlara ulaşıp, çözümü ilk sunan olmamız fikri üzerine çalışmalarımız başladı. Önce, müşterinin ihtiyacını nasıl tahmin edebileceğimiz üzerine beyin fırtınası yaptık. Buradan hareketle, stok takip sistemlerinde geliştirilmeler yaptık.

BİRİNCİ ÖNCELİĞİMİZ
Sonra müşterimizin müşterisine ulaşıp, yaşanabilecek sorunları önceden belirleyebilmek için nihai müşteride ürünün taşıma ve depolama koşullarını araştırdık. Bunun için de seyahat halinde ekipler oluşturduk. Kısacası müşteri susamadan, koştuğu mesafeden ve tükettiği enerjiden, susayacağı noktayı önceden belirleyip, suyumuzu tam o anda ona ulaştırmayı hedefledik. Müşteri memnuniyeti takımımızın birinci önceliği. Bu çalışmalarla bu konuda şirketimize değer katabileceğimizi düşünüyorum.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz