Yeni tip mentor geliyor

CEO'lar artık Y Kuşağı'ndan da destek alıyor

6.06.2014 22:32:490
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni tip mentor geliyor
Global şirketlerde bugün yeni yeni yaygınlaşmaya başlayan “ters mentorluk” uygulamasına ilk öncülük eden isimlerden biri de General Electric’in efsane CEO’su Jack Welch’ti. Bundan tam 15 yıl önce Welch ve yönetim ekibi internet ve teknoloji konusunda genç çalışanlardan mentorluk almıştı.

Günümüz iş dünyasında popülaritesi artan ters mentorluk, Türkiye’de de uygulanmaya başlandı. Trende Bosch, GE, Endemol, Danone, Turkcell, Akbank ve Verifone gibi şirketler öncülük ediyor.

Bu şirketlerde genç çalışanlar, CEO dahil yönetim ekibine özellikle sosyal medya, internet, teknoloji ve Y kuşağıyla iletişim konularında destek veriyorlar. İşte deneyimli üst düzey yöneticilerin tecrübesiz genç mentorlarından öğrendikleri...

İngiliz Tesco'nun CEO’su Philip Clarke, 28 yaşındaki genç çalışanlarından Paul Wilkinson’la ayda bir kez mentorluk buluşması gerçekleştiriyor. Bu kez Clarke değil, İngiliz süpermarket teknolojilerinin araştırma bölümünde çalışan Wilkinson, patronuna bildiği her şeyi öğretiyor.

Bu geleneksel bir yaklaşım değil. Çünkü genç ve daha alt kademedeki bir çalışan, üstüne kariyer tavsiyesi veriyor, yani roller değişiyor. Clarke, genç çalışanının bakış açısını ve onun kuşağını anlamak için istekli. Özellikle teknolojinin kullanımı konusundaki görüşlerine ilgi gösteriyor.

Clarke, “Gelecek 10-20 yıla dair müşterilerin alışverişte nelere odaklanacağını anlamak için Wilkinson’dan çok şey öğreniyorum. Bugünün en büyük gelişmesi dijitali anlamak, bu dijital çağda yetişenlerin düşünce yapısını görmek. Bu mentorluk buluşmaları bana dijital dünyayı ve yeni müşterileri anlama konusunda yardımcı oluyor” diyor.~
General Electric’in efsane CEO’su Jack Welch, bugün global şirketlerin yeni uygulamaya başladığı ters mentorluğu 1999’da başlatarak bu konuda da iş dünyasında öncü olmuştu. Welch ve yönetim ekibi internet ve teknoloji konusunda genç çalışanlardan mentorluk almıştı.

Bugünlerde yeni yeni şirketlerin gündemine giren ters mentorluk, Türkiye’de de uygulanmaya başlandı. Trende Bosch, Danone, Turkcell, Akbank ve Verifone gibi şirketler öncülük ediyor.

Bu şirketlerde genç mentorlar, CEO dahil yönetim ekibine özellikle sosyal medya, internet, teknoloji ve Y kuşağıyla iletişim konularında destek veriyorlar. İşte deneyimli üst düzey yöneticilerin tecrübesiz genç mentorlarından öğrendikleri...

"YENİ NESİLLE İYİ DİYALOG"
Ters mentorluk Danone Grubu’nda 2012’den bu yana uygulanıyor. Türkiye organizasyonunda ise ilk uygulama Kasım 2013’te başladı. Danone Türkiye Operasyonlar Direktörü Alper Köksal, şirkette kalite güvence uzmanı olarak çalışan 24 yaşındaki Ece Mülayim’den mentorluk alıyor.

Ters mentorluk almaya aralık ayında başladığını söyleyen Köksal, bu zamana kadar da 3 seans olmak üzere toplamda 4 saatlik destek almış. Köksal, “Men-torum Ece Mülayim’den Google’da detaylı arama, Google alarmları, RSS okuyucu, bilgi gösterge paneli oluşturma, Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram, Doodle zaman çizelgesi oluşturma ve benzeri konularda destek alıyorum.

15 günde bir, her biri birer saat olmak üzere en az üç seansta bir araya geliyoruz. Bu görüşmelerde hem Danone’ye özgü hem küresel dijital araçların kullanımı üzerine çalışmalar yapıyoruz” diye konuşuyor.~
Ters mentorluk programının yeni nesil Danoneliler ile üst düzey yöneticilerin birebir ilişkilerinin gelişmesine büyük fayda sağladığını anlatan Köksal, “Görünürlük ve şahsen tanınma beklentilerini karşılıyor, görüş ve önerilerini direkt paylaşmalarına olanak sağlıyor” diyor.

Köksal, ters mentorluktan üst düzey yöneticilerin elde ettiği kazanımları ise şöyle belirtiyor: “Şirketin yönetim kurulu üyeleri olarak genç nesille sosyal diyaloğumuzu artırarak Y kuşağıyla yakınlaşmış oluyoruz. Y kuşağını ve onların eğilimlerini yakından takip edebileceğimiz dijital donanıma hız ve zaman kaybetmeden ulaşmış oluyoruz.

Konu zaten benim açımdan çok ilgi çekici. Bu yüzden mentorumla hem zamanın nasıl geçtiğini anlamıyoruz hem bir sonraki seans için yeni konular belirliyoruz.”

FAKS KUŞAĞINA SOSYAL TAKVİYE!
Eğlence ve TV yapımcılığı sektöründe dünya lideri olan Endemol, ters mentorluğu tüm dünyada uyguluyor ve ekiplerine öneriyor. Endemol Türkiye Genel Müdürü Hakan Eren, gelişen teknoloji ve uygulamaları konusunda daha aktif olmak istedikleri için 2013 yılında ters mentorluk sürecini başlattıklarını belirtiyor.

Eren, “Hatta bu konuda Chronos Consulting Türkiye’den 2 seans ders aldık” diye devam ediyor. Eren, bugüne kadar mentorundan 6 ay süresince 8-10 görüşme boyunca destek almış. Onun mentoru olan Zeynep Gökdağ, 23 yaşında ve Y kuşağına mensup. Şirkette cast editörü olarak çalışıyor.

Gökdağ’ın bilgisayar programcılığından mezun ve teknolojinin içinde olduğunu söyleyen Eren, “Sosyal medya Zeynep’in hayatının bir parçası. Ailesi ve arkadaşları ile iletişimini önce sosyal medya üzerinden kuran bir profilden bahsediyorum” diyor.

Yeni teknolojiler ve sosyal medya konusunda Gök-dağ’dan mentorluk alan Eren, bu sürecin faydasını nasıl gördüklerini şöyle anlatıyor: “Kariyerime başladığımda e-posta bile nadiren kullanılırdı. Biz faks kuşağıyız. Artık teknoloji hayatımızın bir parçası.~
Sosyal medyanın en ince detayına kadar hakim olmak istiyordum. Genç mentorumla 3 haftada bir görüşüp sohbet ettik. Deneme yanılma yöntemiyle ilerlemek yerine genç arkadaşımın rehberliği çok faydalı oldu. Hem bilgi, beceri, hem zaman kazandım.

Bu süreç kendi işim için yeni bazı fikirlerin ortaya çıkmasına da neden oldu. Örneğin Türkiye’de ilk defa TV programcılığında canlı yayınla eş zamanlı facebook oyununu piyasaya sunduk. Bu fikir tamamen aldığım mentorluk sonucu ortaya çıkmış bir projedir.”

"ÇIKARSIZ İŞBİRLİĞİNİ GÖRDÜM"
Genç kuşağa çok önem veren bir diğer lider ise GE Türkiye CEO’su Canan Özsoy. Global organizasyonları bünyesinde pek çok eğitim programı bulunduğuna dikkat çeken Özsoy, “Milenyum kuşağından aldığım ters mentorluktan çok faydalanıyorum” diyor.

Özsoy, kendi mentorluk ve ters mentorluk sürecinin nasıl işlediğini şöyle anlatıyor: “Her yıl üniversiteden yeni mezun öğrencileri İK, ticari ve finans kadrolarımıza alıp bir rotasyona tabi tutuyoruz. Daha sonra başarılı olanları işe alıyoruz. Bunlar 24-26 yaşlarındaki gençler oluyor.

Onlara her yıl mentorluk yapıyorum. Aynı zamanda aralarından 3-4 tanesini seçip onlardan ters yönde mentorluk alıyorum. Kahvaltılar ve öğle yemeklerinde bir araya geliyoruz. Onları yanımda toplantılara götürüyorum. Milenyum kuşağının fikirlerini bu şekilde alıyorum.”

Ters mentorluk aldığı gençlerin gözünden kendini ve şirketi konumlandırmaya, değiştirmeye gayret ettiğini söyleyen Özsoy, bir de “gölge” adlı programlarından bahsediyor. “Genç arkadaşlar gelip bir gün boyunca gölgem oluyor. Bir günü benimle geçiriyorlar.”

Bu zamana kadar ters mentorluk ve gölge programlarından çok önemli kazanımlar edindiğini söyleyen Özsoy, Y kuşağına ve onların iş dünyasına yaklaşımlarına ilişkin şunları söylüyor: “Son birkaç yılda bu zamana kadar iş dünyasında olmayan çok önemli bir kavram ortaya çıktı.~
Kolaborasyon denen işyerlerinde işbirlikleri çok önemli. Yeni jenerasyon farklılıklarından bağımsız olarak hiçbir kompleks, hiçbir art düşünce, bireysel çıkar gözetmeksizin bir araya çok kolay gelip daha çok şeyi daha çabuk birlikte başarıyorlar. İkincisi tahammülleri çok az.

Ben vakti zamanında bir pozisyon için 9 yıl bekledim. Şimdiki gençler o kadar beklemiyor. Gerçekten iyiyse her şey hemen olsun istiyor. Onlardan hızı öğreniyorum. Farklı insanlarla bir konu etrafında bir araya hızlıca gelip ortak bir şeyler yaratmayı öğreniyorum.”

"FARKLI BAKMAYI ÖĞRENDİM"
Ters mentorluk Verifone’da İK süreçlerinden biri haline gelmiş durumda. Verifone Güney Avrupa, Rusya, Ortadoğu ve Kuzey Afrika Başkanı Bülent Özayaz, kendine ters mentor olarak Verifone Türkiye, Güney Avrupa ve Rusya’dan Sorumlu Genel Müdürü Onur Altınbaş’ı seçmiş.

Mutlaka ayda iki ya da üç kez bir araya geldiklerini söyleyen Özayaz, “Özellikle teknolojiyle iç içe olan şirketlerde bunun çok önemli bir fark yarattığını görüyoruz. Hem sosyal medya hem mobil teknolojilerde attığımız adımlarda genç çalışanlarımızın fikirleri çok değerli.

Şirkette çok sayıda genç olmasını istiyoruz. Bu kuşağı doğru yönlendirmenin ve yönetmenin, başarıya ulaşmada önemli bir faktör olduğunun da farkındayız” diyor. Hem şirket içi hem şirket dışı davranış biçimlerini öğrenmenin profesyonel anlamda farklı ve doğru düşünmeyi sağladığına dikkat çeken Özayaz, “Yeni nesil profesyoneller bize göre çok daha net ve ne istediklerini biliyor. Bu da çok hızlı gelişmelerine ve kariyer yolunda ilerlemelerine yol açıyor” diye devam ediyor.

Özayaz, Altınbaş’ın akıl hocalığından neler öğrendiğini ise şöyle anlatıyor: “Genel olarak toplumda gençlere akıl danışmak çok rastlanan bir durum değil. Oysa biz ters mentorluk çalışmasıyla gördük ki gençler de çok başarılı akıl hocaları olabiliyor.~
Onlardan gelen öneriler şirketleri daha ileriye götürecek atılımları sağlayabiliyor. Bu nedenle bizden daha genç olan çalışma arkadaşlarımızdan aldığımız destek bizi geliştirdi, onların mentorluğu daha farklı bir bakış açısı kazanmamıza yardımcı oldu.”

"MOBİLİN ÖNEMİNİ KEŞFETTİM"
VeriFone Türkiye, Güney Avrupa ve Rusya’dan Sorumlu Genel Müdürü Onur Altınbaş, aynı zamanda bir mentee. Altınbaş, kendine satış departmanından, müşterilerle yakın ilişkileri olan genç bir mentor seçmiş, “Çiğdem Erdin, müşterilerle yakın ilişkileri olan, onları anlayan ve tanıyan, hatta sosyal medya üzerinden çok yakın ilişkiler kuran başarılı, 28 yaşında satış yöneticisi bir arkadaşımız.

Her yıl farklı kişilerle çalışarak bu düzeni devam ettirmeyi hedefliyoruz” diye konuşan Altınbaş, genç mentoruyla ayda 2 kez, 1 saat vakit geçiriyor. Üstelik bu vaktin kendisi için olduğu kadar onun için de çok faydalı olduğunu söylüyor.

Altınbaş, mentoru Çiğdem Erdin’den öğrendiklerini şöyle ifade ediyor: “Kişilere inisiyatif verip işlerini yönetmelerini sağlıyoruz. Bu da genç yaşta kendilerini kanıtlamalarına ve ilerlemelerine yol açıyor. Öte yandan teknoloji çok hızlı gelişiyor.

Sosyal medya mecralarına ve günlük yaşamda kullanılan cep telefonu ve tablet uygulamalarına her gün yenisi ekleniyor. Mentorumdan ödeme sistemleri için de bu cihazların ne kadar önemli olduğunu gördüm.

Ödeme sistemleri uygulamalarını kendi cihazlarımızla paralel cep telefonu ve tabletlerde çalışacak mobil uygulamalarda geliştirmeyi hedefliyoruz. Bu mentorluk sistemi aynı zamanda yapısı itibarıyla daha açık fikirli olmamızı sağladı.”

"İŞİ USTASINDAN ÖĞRENİYORUZ"
Nokta Medya, Türkiye’nin en büyük ve en genç dijital medya şirketleri arasında yer alıyor. 2011’de de Intel Capital’in bölgede yatırım yaptığı ilk şirket oldu. Şirketin ticari ilişkiler direktörü Kıvan Odabaşı, ilk kuruldukları günden itibaren web 2.0 ve multimedya geleceğine duydukları inançla video odağında yapılandıklarını söylüyor.~
Odabaşı, şirketi büyütme ve İzlese-ne.com ile Türk internet kullanıcılarının yüzde 54’üne yani 14,8 milyon kullanıcıya ulaşabilmeyi ters mentorluk sistemiyle başardıklarını ifade ediyor. Odabaşı, ters mentorluk sayesinde yaratılan bu büyük başarıyı şöyle anlatıyor: “Yeni kavramlar ve yapılar çerçevesinde iş yapıyoruz.

Yöneticiler olarak özellikle son yıllarda her gelişme alanında şirketimizdeki gençleri mentor olarak kullanıyoruz. Son 1 yıldaki tüm geliştirme fikirlerimi men-torumu da dinleyerek organize ettim. Haftalık olarak bir araya geldik.

Mentorum 2014 başından bu yana dijital işbirlikleri yöneticisi olarak da görevlendirdiğimiz Cansu Besim Nergiz. Kendisi 30’lu yaşların başında. Özel kanal yapısında A’dan Z’ye onun derlediği fikir ve görüşlerden yararlandık.

Cansu ile geniş sohbetlerimiz olmasa yolun başında emin olmadığımız kimi konularda netleşmekte daha yavaş kalabilirdik. Mentorum ile şirket içi diğer usta web ve mobil kullanıcıları Instagram’dan Vine’a Twitter’a pek çok sosyal içerik ile İzlesene özel kanal yapısını buluşturmak üzere seferber oldu.

Mentorumun, çok değerli olan geliştirme zamanımızın bir kısmını bu projeye ayırmam için beni ikna etmesi çok faydalı oldu. Şu anda şirket içinde her konuda fikir liderleri var, sürekli son kullanıcıyı dinleyerek ve derin analizle birleştirerek ürün tasarımıyla buluşturuyorlar. Nokta olarak, işi ustasından öğrenmeyi ilke edindik.”

"Y KUŞAĞIYLA İLETİŞİM DERSLERİ"
Turkcell’de insan kaynakları tarafından resmen bir ters mentorluk programı uygulanmıyor. Ancak tüm çalışanlara ters mentorluk tavsiye ediliyor. Turkcell Çalışan İlişkileri Yönetimi Direktörü Beti Yuhay Almozlino, “Yöneticilerimize bireysel gelişim planları çerçevesinde kendilerine ikinci ve üçüncü dereceden bağlı kişilerden yönetsel duruş ve becerileriyle ilgili geri bildirim almaya yönelik ters mentorluk sürecinden faydalanabileceklerini belirtiyoruz” diyor.~
Turkcell'de ters mentorluğa öncülük yapan Almoz-lino, kendi deneyimini ve genç mentorundan neler öğrendiğini şöyle anlatıyor: “Benim şahsi ters mentorluk tecrübem 6 aydır sürüyor. Bana mentorluk veren kişi bana ikinci dereceden bağlı ve ekibimin en genç üyesi. Genç mento-rumdan delegasyon stilim, ekibimle olan ilişki ve iletişim tarzım ve yönlendirme tarzımla ilgili çok değerli geri bildirimler alıyorum.”

Almozlino, genç mentoru Y jenerasyonundan olduğu için bu jenerasyondan kişilerle nasıl daha sağlıklı iletişim kurabileceği hakkında da mentorundan çok önemli tavsiyeler aldığını belirtiyor. Ayda bir kez ve bir saat bir araya geldiklerini söyleyen Almozlino, şöyle devam ediyor: “Ekibi daha iyi hissetmemde ve davranışlarımın kişilere yansımalarını farketmem gibi konularda ters mentorluğun çok işe yaradığını düşünüyorum.”

STEVEN YOUNG / BOSCH TÜRKİYE TEMSİLCİSİ
“HANGİ PLATFORMDA NE PAYLAŞACAĞIM?"
TÜRKİYE İLK 3 İÇİNDE

Ters mentorluk Bosch bünyesinde liderlik yetkinlik programının bir parçası. Türkiye, Çin ve Almanya ile birlikte Bosch dünyasında tersine mentorluk uygulamasına geçen üç ülke arasında yer aldı. Ters mentorluğa ocak ayı itibarıyla başladık. Özellikle sosyal medya ve internet kullanımı konularında daha deneyimli ve aktif çalışanlarımızın yöneticilerden başlayarak daha az tecrübeli çalışanlara mentorluk etmeleri doğrultusunda hareket ettik.

10 MENTOR 10 MENTEE

Türkiye 'de de tersine mentorluk programının ilk etabını 10 mentor 10 mentee ile başlattık. ilk görüşmelerimiz şubat ayında gerçekleşti. Yaklaşık 10-15 günde bir, bir araya gelerek ilerliyoruz. Hedefimiz bu çalışmaları 6 ay sürdürmek.

İkinci yarıyılda Türkiye'de ters mentorluk alan yöneticilerimizin sayısı 80'e çıkacak. Benim mentorum Bosch güvenlik sistemlerinde ürün sorumlusu olarak çalışan Burçin Akkaya. Kendisi 30 yaşında. Lojistik, mühendislik gibi idari ya da teknik birimlerden arkadaşlarımız da Bosch'un yöneticilerine mentorluk yapıyor. Mentorlarımızı yakın çalıştığımız arkadaşlar yerine farklı birimlerden karma bir ekipten oluşturduk.~
ÇOK FAYDALI OLDU
Mentorum Burçin'den şirket içi yeni uygulamaya aldığımız sosyal medya aracı Bosch Connect ve bu alanda blog, post, arama gibi konularda destek almaya başladım. Her zaman açık ve şeffaf iletişimden yanayım.

Akıllı telefon ve tabletleri de tüm fonksiyonları ile kullanırım. Hangi platformda ne tür paylaşımlar yapılacağını öğrenmem benim için çok faydalı oldu. Ancak bu alanlarda aktif olacaksanız buna ciddi bir mesai harcamak gerektiğini de gördüm.

UĞUR SÜEL / DELOITTE EĞİTİM VAKFI YÖNETİM KURULU BAŞKAN YARDIMCISI
“NESİLLER ARASI DİYALOGU GÜÇLENDİRİYOR"
DAHA ANLAMLI

Ters mentorlukta teknolojiye ve değişen dünyanın oyun kurallarına daha fazla hakim olan genç çalışan, bu konularda deneyimli kişiye bilgi ve bakış açısı sunar. Sosyal medya ortamında yaşayan Y kuşağının tüketim ve çalışma alışkanlıkları, yaşama bakış açıları önceki kuşaklardan farklı olduğu için günümüzde ters mentorluk çok daha fazla anlam kazanıyor.

EN ÇOK TELEKOMDA
Dünyada bu kavramı en güzel uygulayanların başında hiç kuşkusuz, kavramın yaratılmasında da katkısı bulunan General Electric ve Jack Welch gelmekte. Genç beyinlerin daha deneyimli kuşaklara en temelinde teknoloji ve dijital medyayla ilgili yeni fikirler aktardığı ters mentorluğa, en çok teknoloji ve telekomünikasyon sektöründe rastlanıyor. Bu şirketlere HP ve Cisco da örnek olarak verilebilir.~

GÜNCEL VE GÜNDEMDE TUTUYOR
Ters mentorluğun deneyimli çalışanlara sunduğu en önemli katkı, onların yeni teknolojiler ve yeni ofis hayatı ile ilgili güncel ve gündemde kalmalarının sağlanması. Diğer yandan genç çalışan ise öğrenme fırsatı yakalıyor ve büyük resme vakıf oluyor. Diğer en önemli noktası ise nesiller arasında diyalogu kuvvetlendirdiği için iş ortamında nesiller arası çatışmaların da azalmasına hatta yok olmasına katkı sağlaması.

BADE SİPAHİOĞLU IŞIK / AKBANK İK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“TERSİNE MENTORLUKTAN COK SEY BEKLİYORUZ"
GENEL MÜDÜR YARDIMCISI GÖNÜLLÜ

"Switch” adını verdiğimiz tersine mentorluk uygulamasına 2014'te başladık. Konuyu yönetici arkadaşlarımıza aktardığımızda çok heyecanlandılar. Genel müdür yardımcılarımızın yarısından fazlası hemen başlamak için gönüllü oldu, genel müdür yardımcımızla başladık. Programa katılan yöneticilerimiz şöyle: Alper Hakan Yüksel, Orkun Oğuz, Bülent Oğuz, Galip Tözge ve Mehmet Sindel.

YÖNETİCİ ADAYI MENTORLAR
Programa mentor olacak katılacak olanlar ise yönetici adayı pozisyonunda 1-2 yıldır farklı iş birimlerimizde görev alıyorlar. Merve Birsen Atuk, Ceren Okur, Barış Bayar, İrem Kaçan ve Mehmet Derya Al genel müdür yardımcılarımıza mentorluk veriyor.

"Switch”i 6 aylık bir program olarak kurguladık. Programa başlarken hem mentor hem mentee'lerimizi sürece teknik ve duygusal olarak hazırlamak için yarım günlük eğitimler düzenledik, Bu konuda işveren markası danışmanımızla çalıştık.~

BİNBAŞGİL DE KATILACAK
Görüşmeler ayda 1 kez olacak şekilde planlandı, Kendilerine yol göstermesi açısından bazı ana konu başlıkları belirledik, Sosyal paylaşım platformlarında olmak ya da olmamak, yeni nesil bankacılık: Y kuşağı müşteriler bir bankadan ne ister gibi, Genel müdürümüz Hakan Binbaşgil de bu programa çok inanıyor ve programı destekliyor, yılın ikinci yarısının planına kendisini de dahil ediyor olacağız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz