Mühendislik ihraç ediyoruz

Türkiye Teknoloji Merkezi Genel Müdürü Aybike Molbay’la GE’nin Türkiye’deki AR-GE faaliyetlerini ve üzerinde çalıştıkları yeni teknolojileri konuştuk.

16.11.2014 20:45:460
Paylaş Tweet Paylaş
Mühendislik ihraç ediyoruz
GE'nin Gebze'de kurduğu teknoloji merkezi, son 5 yılda 3 kat büyüdü. Havacılıkta GE'nin dünyadaki en önemli 5 AR-GE üssünden biri olan merkez, bugüne kadar yurtdışına 2,5 milyon saat mühendislik ihraç etti.

Türkiye Teknoloji Merkezi Genel Müdürü Aybike Molbay, "Yurtdışına havacılık gibi ileri teknoloji alanında mühendislik ihraç ediyoruz. Büyümemiz devam edecek" diyor.
ybike Molbay, Türkiye’deki az sayıdaki kadın uçak mühendisinden biri.

ODTÜ’den mezun olduktan sonra uzun yıllar Fransa’da Airbus’ın uçak motorlarını tasarladı. A340’lar üzerinde çalıştı, doktora tezini de uçak motorlarının kanat bileşenleri üzerine yaptı. Molbay, daha sonra tersine beyin göçüyle Türkiye’ye dönüp GE’nin Gebze’de TÜBİTAK MAM tesislerinde kurduğu Türkiye Teknoloji Merkezi’nin başına geçti.

Gebze’de geleceğin uçak motorlarında kullanılacak ileri teknolojiyi geliştirip yurtdışına ihraç ettiklerini söyleyen Molbay, “Gebze’deki teknoloji merkezimiz, GE’nin dünyada havacılık alanındaki en önemli 5 AR-GE üssünden biri oldu” diyor.

Gebze’de mevcut uçak motorlarının bakım ve onarımı için de yeni teknolojiler geliştirdiklerini anlatan Molbay, son 5 yılda 3 kat büyüyen inovasyon merkezinin, başta ABD olmak üzere yurtdışına havacılık mühendisliği ihraç ettiğini söylüyor.

Molbay ve ekibi teknoloji merkezinde 3 boyutlu yazıcılarından endüstriyel internete kadar ileri teknoloji konularında çalışmalar yapıyor. Her günlerinin inovasyon ve AR-GE’yle geçtiğini söyleyen Molbay, “İnovasyon GE’nin kurum kültürüne işlemiş. İnovasyonu problem çözmek olarak görüyoruz” diyor.~

Molbay, inovasyonda başarının sırrının ise hata yapmaktan korkmamaktan ve hızlı olmaktan geçtiğini belirtiyor. “İnovasyonda başarılı olmak için hata yapmaktan korkmamak gerekiyor” diyen Molbay,

Gebze’de kurdukları teknoloji merkezi sayesinde yurtdışındaki birçok Türk mühendisi de tersine beyin göçüyle Türkiye’ye döndürdüklerini söylüyor. Türkiye Teknoloji Merkezi Genel Müdürü Aybike Molbay’la GE’nin Türkiye’deki AR-GE faaliyetlerini ve üzerinde çalıştıkları yeni teknolojileri konuştuk:

Türkiye Teknoloji Merkezi ne zaman ve nasıl kuruldu?
Türkiye Teknoloji Merkezi, aslında 2000’de kuruldu. Başlangıçta küçük bir ekiple ileri üretim teknolojileriyle yazılım geliştirmek üzere yola çıkıldı. 2009’dan itibaren tasarım ekibi kuruldu ve bu alan büyümeye başladı. Birkaç yıldır ise hızlı büyüme trendimiz devam ediyor. Bugün merkezimizdeki mühendis sayısı 300’ü buldu.

Merkezde bugün kaç mühendis çalışıyor? Yabancı mühendisler var mı?
Tek bir Amerikalı mühendisimiz var. Bunun dışında merkezimizde Türk mühendisler çalışıyor. Mühendislerin yüzde 30’u ise kadınlardan oluşuyor. Eğitim olarak baktığımızdaysa mühendislerimiz ağırlıklı olarak makine ve uçak bölümlerinden mezun.

Çok sayıda da malzeme, yazılım, elektronik, kaynak ve mekatronik mühendisimiz bulunuyor. En önemli özelliklerimizden biri de yurtdışında çalışan Türk mühendislerini geri döndürmemiz. Bu konuyla da gurur duyuyoruz.

Merkezde daha çok hangi konular üzerine çalışmalar yapıyorsunuz?
Bu merkez kurulduğu günden itibaren GE havacılık bölümünün mühendislik merkezi olarak çalışmalarını yürütüyor. Yüzde 10 civarında GE’nin ürettiği enerji tribünleri için de mühendislik yapıyoruz.

Teknoloji merkezinin GE içindeki önemi nedir?
GE’nin dünyada 5 tane havacılık alanında teknolojiler geliştiren ARGE merkezi var. Bu merkez de GE’nin dünyadaki en önemli 5 havacılık AR-GE merkezinden bir tanesi.~

Bütün merkezler benzer konular üzerinde mi çalışıyor? Sizin farklılaştığınız uzmanlıklar var mı?
GE’nin dünyadaki tüm AR-GE merkezleri, çok büyük bir ekip olarak birlikte çalışıyor. Bizimse burada yaptığımız iş tamamen ihracat. Yurtdışına mühendislik ihraç ediyoruz. GE’nin tüm havacılık motorları için teknoloji geliştiriyoruz.

Boeing ve Airbus’ın motorlarının tasarımı ve geliştirilmesi konusunda çalışıyoruz. Merkezimizdeki ekibin yarısı, tasarım ekinden oluşuyor. Bunlar uçak motorlarının parçalarının tasarımını yapıyor. Uçak motorları çok karmaşık olduğu için bunlar için uçarken de mühendislik yapılması gerekiyor.

Ayrıca uçak motorlarının çok özel tekniklerle onarılması gerekiyor. Bundan dolayı uçak motorlarının üretimi ve onarımı da mühendislik çalışması gerektiriyor. Özetle mühendislerimiz mevcut uçak motorlarının onarımı konusunda da teknoloji geliştiriyor.

“Büyüme trendindeyiz” diyorsunuz. Son dönemde ne kadar büyüdünüz?
Son 5 yılda büyüklüğümüz tam 3 katına çıktı.

Bu yüksek büyüme neden kaynaklandı?
GE’nin son yıllarda çok sayıda yeni motor projesi oldu. Bu da ciddi mühendislik ihtiyacı oluşturdu. Ayrıca Türkiye’de çok başarılı mühendisler var. Gençler, Türkiye’de hala mühendis olmaya heves ediyor. Çok da iyi eğitim alıyorlar. Bu kapsamda Türkiye, GE’nin havacılıkta büyüyen AR-GE merkezlerinden biri haline geldi.

Her yıl kaç yeni ürün ya da çözüm çıkarıyorsunuz? Bu anlamda 2014 hedefiniz nedir?
Her yıl yüzlerce proje üzerinde çalışıyoruz. Burada verilebilecek ürün ya da çözüm isminden ziyade bizim için daha önemlisi, tamamı Türklerden oluşan genç mühendislerimizin ürettiği bir know how ve mühendislik ihracatı söz konusu.

2014 başında 2,5 milyon mühendislik saatimizi tamamladık. Yıllık olaraksa 400 bin saat mühendislik üretiyoruz. Bunun tamamını ihraç ediyoruz. Çok yüksek teknolojiyle çalışıyoruz. Kıymeti çok yüksek bir ihracat yapıyoruz. Türkiye’nin havacılık endüstrisine know how oluşturuyoruz.~

Havacılık alanına odaklı bir teknoloji merkezi olarak neler yapıyorsunuz? Yurtdışına hangi teknolojileri ihraç ediyorsunuz?
Yeni uçak motoru programlarının tasarım, imalat ve tamir çalışmalarını yapıyoruz. Yakıt tasarruflu, daha sessiz ve daha güçlü motorlar üretebilmek için teknoloji geliştirilmesi için çalışıyoruz. Yeni malzemelerin üretilmesi ve uçak motor parçalarının tamir yöntemlerinin geliştirilmesi en önemli önceliklerimiz arasında yer alıyor.

GE'nin diğer AR-GE üslerine göre bu merkezin öne çıktığı alanlar var mı?
Bizim ekibimizin GE içinde özellikle onarım ve ileri üretim konusunda ayrıcalığı var. Yeni uçak motorlarında kullanılan yekpare malzemeler var. Bunların yapımı, değiştirilmesi çok zor. Ayrıca bunların nasıl onarılacağını bilmiyoruz.

Biz de Türk mühendislerle bu motorların onarımıyla ilgili teknolojileri geliştiriyoruz. Uçak motorları için termal kaplama atölyesi kurduk. Burası, dünyadaki kaplama laboratuvarlarının yöneticisi konumunda olacak.

İleri üretim konusunda neler yapıyorsunuz?
Merkezimizde ciddi üretim tezgahlarımız var. Uçak motoru parçalarının üretilirken daha hızlı, daha az hatayla ve daha az maliyetle üretilmesi gerekiyor. Biz de bunu gerçekleştirmek için yeni teknolojileri bu merkezde geliştiriyoruz. Geliştirdiğimiz teknolojilere sertifika aldıktan sonra da bunları dünyada üretecek atölyelere devrediyoruz.

Ayrıca son dönemde 3 boyutlu yazıcılar konusunda ciddi çalışıyoruz. Bu teknikle büyük bir uçak motorunun kapakçığın önünün kaplanması gerekiyordu. Biz de geliştirdiğimiz 3 boyutlu yazıcıyla bunun tasarımını yaptık.

Bazı onarım teknikleri üzerine çalışıyoruz. Robotla ilgili ciddi çalışmalarımız var. Üretim aşamasında hataların azaltılması konusunda robotlar çok kritik rol oynuyor. Biz de robot kullanarak üretim ve onarım teknikleri üzerine çalıyoruz.

Havacılık dışında başka hangi alanlarda AR-GE faaliyetleriniz bulunuyor?
Burada havacılık dışında AR-GE çalışmamız yok. Sadece enerji alanında enerji tribünleri için onarım teknolojileri geliştiriyoruz. Enerji tribünleri, uçak motorlarına benzer yapıda makineler. Bir de jeneratörlerin bakımı ve onarımı konusunda çeşitli teknik ve teknolojiler üzerine çalışıyoruz.~

Son dönemde inovasyon ajandanızda neler var? Özellikle hangi konulara odaklısınız?
ileri seviye üretim teknolojileri, endüstriyel internet, robotik ve otomasyon konuları inovasyon ajandamızda bulunuyor. Özellikle toz yığma, endüstriyel internet konularında çok aktifiz. Robot konusunda da çok iyiyiz.

Robot alanında çok tecrübeli mühendislerimiz var. Kimyasal süreçler uçak motorlarının parçalarının temizlenmesinde çok kritik. Bu konuda önemli çalışmalar yapıyoruz. Uçak motorlarının tasarımında da 150 kişilik ekimiz bulunuyor.

İzlediğiniz en önemli gelecek teknolojileri ve trendleri neler? Üzerinde çalıştığınız teknolojilerden bahseder misiniz?
Motor tasarımında birinci önceliğimiz güvenilir olması. Daha az yakıt tüketmesi, daha çevreci olması, daha sessiz olması ve daha hafif olması. Mühendislerimiz bütün bunlara göre çalışmalarını yürütüyor. 3 boyutlu yazıcılarsa motor parçalarının daha hafif olmasını sağlıyor.

Bizim de üç boyutlu yazıcılarla endüstriyel internet konuları çok aktif olduğumuz alanlar. Endüstriyel internet konusunda yazılım geliştiriyoruz. Üretim atölyelerinin anlık takip edilmesi konusunda çalışmalar yapıyoruz. Bana göre endüstriyel internet, internetin keşfinden sonraki en önemli sanayi devrimi.

Biz de ekipmanların ya da genel olarak “şey”lerin birbirleriyle haberleşmesi üzerine çalışmalar yürütüyoruz. Endüstriyel internetin gerçekleştirilmesi için ortak bir iletişim dili tanımlıyoruz. IDC’nin 2020 öngörüsüne göre endüstriyel internetin oluşturduğu ekosistemin 8,9 trilyon dolarlık bir pazar oluşturması bekleniyor. Uçak motorunda kullanılan gerçek parçaların da katmanlı üretim metotlarıyla üretilmesine çalışıyoruz. Yüksek strese dayanıklı malzeme özelliklerini sağlayacak metotlar üzerine çalışıyoruz.

Teknoloji merkeziyle ilgili hedefiniz nedir? Burası daha da büyüyecek mi?
Büyümemiz artarak devam ediyor. Bir miktar daha büyüyeceğimizi tahmin ediyorum. Özellikle mühendis sayısı olarak bir miktar büyüyeceğiz. Yeni laboratuvar kurma çalışmalarımız devam ediyor. Kimyasal laboratuvarlara bir miktar daha yatırım yapacağız. 3 boyutlu yazıcılar konusunda da yeni bir yatırımız olacak.~

Bunun dışında başka ne gibi hedefleriniz var?
Mühendislerimiz gitgide daha fazla yaptıkları işin sahibi oluyor. Bu da benim en önemli hedeflerim arasındaydı. Amerika’dan aldığımız işlerle değil de doğrudan bir projenin burada sahibi olunması konusunda ciddi çalışmalarımız var. Kaplama laboratuvarının kurulması, disk tamiri tamamen bizim buradaki merkezimizde doğan projeler oldu. Tüm bunlar bizim teknolojik olarak derinleşmemizin bir göstergesi.

"İNOVASYON HAYATIMIZIN İÇİNDE"
YÜKSEK TEKNOLOJİ

GE olarak inovasyon tamamen bizim günlük hayatımızın içinde. GE, inovasyon yaptığı ölçüde başarılı olup yaşayan bir şirket. Tamamen yüksek teknolojinin peşinden koşan bir şirket. Ürettiğimiz motorları sürekli geliştiriyoruz. İnovasyon kültürü şirketimizin doğasında var.

“PROBLEM ÇÖZÜYORUZ"
Mühendislerimizin günleri problem çözerek geçiyor. İnovasyon kültürünü kuruma yaymak için yaptığımız önemli çalışmalardan biri de gelecek yılın teknolojilerini belirlemek üzere yaptığımız yıllık strateji toplantıları. Strateji toplantılarından önce müşterilerden geri bildirim toplayarak bir sonraki yılın teknoloji planını çıkarıyoruz. Böylece teknoloji yol haritalarımızı oluşturuyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz