İş
saatlerinde Facebook'ta Farmville, Texas Hold'em oynayanlar, YouTube'da
sinema seyredenler artıyor. Ancak patronlar bu durumdan hiç de hoşnut
değil... İş haricinde sosyal medya kullanımını sınırlandırıp kurallar
koyuyorlar. Bu konuda hazırlanan sosyal medya kılavuzlarının sayısı
artıyor. Amaç işte sosyal medya kullanımından doğabilecek verimlilik
kaybı, güvenlik gibi riskleri minimize etmek. Uzmanlara göre gelecekte
şirketlerin sosyal medya kullanımı ile kuralları daha da artacak. Hatta
işe girerken çalışanların şirketlerle yaptığı sözleşmelere "sosyal medya
kullanım sorumlulukları"eklenecek. Yaklaşık 4 yıl önce bir Burger King
çalışanı bulaşıkların yıkandığı lavaboda banyo yaptığı görüntüyü
Youtube'da paylaştı. Markaya sosyal medyada büyük tepkiler geldi. Burger
King CEO'sunun izlediği akıllı strateji sayesinde kriz uzamadan
çözüldü. Ancak benzer olayların çok geçmeden Domino's Pizza ve
Godaddy'nin başına gelmesi sosyal medya kullanımı konusunda
sınırlamaları artırdı. Robert Half Tecnology'nin gerçekleştirdiği
araştırmaya göre Amerika Birleşik Devletleri'ndeki şirketlerin yüzde
54'ü, çalışanlarının sosyal medya mecralarına ulaşımını yasakladı. Bir
başka araştırmaya göre ise İngiliz şirketlerinin yüzde 50'si sosyal
medya kullanımını yasaklamış durumda. Sadece ABD ve İngiltere'de değil
Türkiye'de de sosyal medyanın kullanımı arttıkça bu konudaki kuralların,
çıkan yönetmeliklerin sayısı artıyor. Türkiye Personel Yöneticileri
Derneği'nin (Peryön) 2011'de yaptığı sosyal medya kullanımı anketinin
sonuçları da bunu gösteriyor. Türkiye'nin önde gelen 123 şirketinin
insan kaynakları yöneticisinin katıldığı anketin sonuçlarına göre
şirketlerin yüzde 55'inde sosyal medya kullanımı yasak. TEM proje
yöneticisi Zeynep Armağan Şa-han, "Kısıtlamalar sosyal medya
kanallarının artmasına paralel olarak artıyor" diyor.
MÜŞTERİ İLK SIRADA
İş gereği sosyal medya araçlarını aktif olarak kullanan şirketlerin bu
konuda getirdiği en önemli kural ise müşteri memnuniyetini sağlamak
oluyor. Facebook'ta 480 bin hayranı olan Teknosa'nın İK'dan sorumlu
genel müdür yardımcısı Asena Yalınız, sosyal medya politikaları için
"Müşteri ile temas içinde olduğumuz sosyal medyanın her noktasında
onlarla değer yaratan bir iletişim kurmayı hedefliyoruz" diyor. Sosyal
medyada etkin bir takipçi ve hayran kitlesi yaratmaya odaklanan
şirketler, çalışanların markayla ilgili paylaştıklarına da çok sayıda
kural koyuyor. Çalışanlardan sosyal medyada rakip markanın ismini bile
kullanmaması isteniyor. Sosyal medya uzmanı Alemşah Öztürk, "Şirketler
özellikle sosyal medyada markalarıyla ilgili konuşmalara kurallar
getiriyor" diyor. SAP Türkiye İK Direktörü Hande Genç de profesyonel
amaçlı bile olsa sosyal medyada çalışanlardan marka adına paylaşım
yapmamalarını istediklerini söylüyor. Genç, "Sosyal medyada SAP ismini
kullanarak paylaşım yaptıkları zaman bunların bireysel yorumlar olduğunu
özellikle vurgulamalarını istiyoruz" diyor. Anadolu Hayat Emeklilik
Genel Müdür Yardımcısı Uğur Erkan da kurumsal kimlikle ilgili risklerden
ötürü sosyal medyada çalışanlardan marka, ürün ve işle ilgili
unvanlarını paylaşmamalarını istediklerini söylüyor.~
MELTEM KALENDER ÖZTÜRK TURKCELL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"Sosyal medya politikası oluşturduk" UYUM ÖNEMLİ
Çalışanlarımız sosyal medyada kendi özel paylaşımlarını kişisel
hesaplarından özgürce yapabilir. Ancak çalışanlarımızın, markamızı
temsil ettiği her platformda olduğu gibi sosyal medyada da kurum
kültürüne uygun davranmalarını bekliyoruz. YASAK KOYMADIK
Her büyük şirketin olduğu gibi biz de bir sosyal medya politikası
oluşturduk. Bu temel kurallar çalışanlarımıza yasaklar koymaktan ziyade
kurumsal bakış açımızın ve genel sosyal medya etiğinin altını çizmeye
yönelik. Bunun yanı sıra şirketimizde çalışanlarımızı bu konudaki olası
riskler ve bilgi güvenliği konusunda bilgilendiriyoruz.
YARISINDA YASAK
Şirketlerin sosyal medya kullanımı konusunda getirdiği yasakların büyük
bir bölümü çalışanların kullanımını kapsıyor. Şirketler özellikle
verimlilik kaygısı, şirket imajına zarar verebilecek ve güvenlik riski
nedeniyle çalışanlarının sosyal medya kullanımını ya tamamen yasaklıyor
ya da sınırlandırıyor. PERYÖN'ün geçen yıl yaptığı araştırmaya göre
Türkiye'deki şirketlerin yüzde 55'inde çalışanların Facebook, Twitter,
Youtu-be gibi sosyal medya mecralarına erişimi yasak. PERYÖN Başkanı
Selen Kocabaş, "Birçok şirket sosyal medya kullanımı konusunda
düzenlemeler getiriyor. Bunun artarak devam edeceğini düşünüyorum"
diyor. Kocabaş, önümüzdeki dönemde çalışanların şirketlerle yaptığı
sözleşmelere sosyal medya kullanım sorumluluklarının da ekleneceğini
belirtiyor. İş saatleri içinde sosyal medya kullanımının tamamen yasak
olduğu şirketlerden biri de CarrefourSA. Sosyal medya mecralarına
girişin otomatik olarak engellendiğini söyleyen şirketin hukuk direktörü
Merter Özay, "Çalışanlarımız sadece dinlenme alanlarında yer alan
bilgisayarlar aracılığıyla sosyal medya mecralarına erişim sağlıyor"
diyor. Aydınlı Grup İK direktörü Erkut Yıldız da çalışan verimliliği,
bilgi güvenliği gibi risklerden ötürü grup olarak çalışanların sosyal
medya kullanımına sınırlama getirdiklerini söylüyor.
KILAVUZLAR HAZIR
Sosyal medya kullanımını yasaklamayı doğru bulmayan uzmanlar ise bu
konuda şirketin politikasını anlatan kılavuzların hazırlanması
gerektiğini söylüyor. Özellikle yabancı ve kurumsal şirketlerde bu tür
kılavuzlar çok yaygın. Mercedes-Benz Türk Bilgi Teknolojileri Yönetimi
Bölüm Müdürü Hans-Gerd Spehl, "Şirket olarak sosyal medya kullanımı için
herhangi bir kısıtlamamız yok. Riskleri yönetmelik ve
uyarılarlaminimize ediyoruz" diyor. Riskleri, Mercedes de olduğu gibi
sosyal medya kılavuzu ve filtreleme yöntemiyle minimize eden bir diğer
şirket de UPS. UPS Türkiye Marka Müdürü Teoman Ünal da şirket içi
oluşturulan kurallar gereği Facebook ve Twitter gibi sosyal paylaşım
sitelerinin sadece pazarlama ve halkla ilişkiler departmanlarında
çalışanlar tarafından kullanabildiğini söylüyor. Şirket çalışanlarına
özel olarak hazırlanan sosyal paylaşım sitesi UPSers.com ise dünya
çapındaki tüm UPS çalışanlarının gün boyu birbirleriyle iletişim
kurmalarını sağlıyor. Sosyal medya kullanımını tamamen yasaklamayı doğru
bulmadığını söyleyen Selen Kocabaş da sosyal medya kullanımı sırasında
oluşabilecek risklerin eğitim ve daha önceden oluşturulan politikalar
çerçevesinde çözülebileceğini belirtiyor.~
TEKNOLOJİ DAHA ESNEK
Bankacılık, ilaç şirketleri sosyal medya konusunda oldukça tutucu
davranırken bu konuda en az kural getirenlerin başında teknoloji
şirketleri geliyor. Çalışanların iş saatleri içinde sosyal medya
kullanımları kısıtlanmıyor. Aksine destekleniyor. Ancak burada
şirketlerin istediği tek şart, çalışanların kurumsal sorumluluk
bilinciyle hareket etmesi... Doğan online İK Direktörü Seda Kayrak
Kızıltan, "İşimiz internet.. .Çalışanlarımızın sosyal mecralarda
sosyalleşmeleri bizim için çok önemli" diyor. Kızıltan, çalışanların
işte en çok Facebook ve Twitter'da zaman geçirdiğini söylüyor.
Facebook'da 1 milyona yakın beğeniye ulaşan TTNET'nin pazarlama genel
müdür yardımcısı İlker Koçak da çalışanların sosyal medya kullanımını
yaptıkları işi aksatmadıkları sürece desteklediklerini söylüyor. Koçak,
"Çalışanlarımızın sosyal medya kullanımına ilişkin prensipleri
tanımladığımız bir prosedürümüz var" diyor. Markafoni'nin yönetim kurulu
başkanı Sinan Afra da çalışanlarının sosyal medya kullanımlarını
kısıtlamadıklarını söylüyor. Afra, "Çalışanlarımızın bizim herhangi bir
kısıtlamamız olmadan sosyal medya mecralarını verimliliklerini
etkilemeyecek şekilde kullandıklarına inanıyoruz" diyor. MENEND ESEMENLI ADBA YÖNETİM KURULU ÜYESİ
"Çok dikkatli olmak gerekiyor"
GERİ DÖNÜŞÜ YOK
Sosyal medyada yazdığınızın veya söylediğinizin geri dönüşü yok.
Dikkatli olmak zorundasınız. Ayrıca konuşulanları kontrol edemezsiniz,
eleştirileri yok sayamazsınız! Sadece monitor edebilirsiniz ve buna göre
strateji geliştirebilirsiniz. KURALLAR ŞART
Şirketler sosyal medyadaki risklerin farkında ve burada "Ne yazılır",
"Ne yazılmaz", "Eleştirilere nasıl cevap verilmelidir" gibi konularda
kurallar getiriyor. Konunun doğallığını bozmadan bu tip uygulamalar
markanın yararına. SORUMLULUK FAZLA
Her çalışan, markanın temsilcisi ve sosyal medyada yazdıklarından
sorumlu. Hazırlanan kural ve koşullar bu risklerin minimize edilmesine
yardımcı oluyor.
FACEBOOK'DA CV TAKİBİ
Teknoloji şirketi olmasa da sosyal medya kullanımının çalışan
verimliliğine ve bağlılığına olumlu katkı yaptığı için bu konuda esnek
davranan kurumlar da var. Bunlar arasında Esas Holding ile Kimberly
Clark öne çıkıyor. Esas Holding Gıda Grup Başkanı Babür Çelebi sosyal
medyanın artan öneminden ötürü bu konuda kısıtlamaya gitmediklerini
belirtirken Kimberly Clark İK Direktörü Pınar Çanakcı Öztep, sosyal
medyada K-C Life adını verdikleri özel paylaşım platformları sayesinde
çalışan bağlılığını artırdıklarına dikkat çekiyor. Sosyal medyanın insan
kaynakları departmanları tarafından da kullanımı giderek artıyor. İş
görüşmeleri ve adayla ilgili bilgi toplama işi Facebook ve Linked-in
gibi sosyal medya mecralarından yapılıyor. Pronet Güvenlik İK Müdürü
Burcu Dilek Diler de şirket içinde başta yeni istihdamlar olmak üzere iş
görüşmelerini sosyal medya üzerinden yaptıklarını söylüyor. Domino's
Pizza da insan kaynaklarında sosyal medyayı aktif olarak kullanıyor.
Domino's Pizza Pazarlama Direktörü Mustafa Hazer, "Şirket politikamız
gereği işe alım süreçlerinde adayın Linked-in, Facebook gibi profil
sayfalarına bakarak inceleme yapıyoruz" diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?