Krizler kuralları artırdı

Uzmanlara göre gelecekte şirketlerin sosyal medya kullanımı ile kuralları daha da artacak.

1.04.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Krizler kuralları artırdı
İş saatlerinde Facebook'ta Farmville, Texas Hold'em oynayanlar, YouTube'da sinema seyredenler artıyor. Ancak patronlar bu durumdan hiç de hoşnut değil... İş haricinde sosyal medya kullanımını sınırlandırıp kurallar koyuyorlar. Bu konuda hazırlanan sosyal medya kılavuzlarının sayısı artıyor. Amaç işte sosyal medya kullanımından doğabilecek verimlilik kaybı, güvenlik gibi riskleri minimize etmek. Uzmanlara göre gelecekte şirketlerin sosyal medya kullanımı ile kuralları daha da artacak. Hatta işe girerken çalışanların şirketlerle yaptığı sözleşmelere "sosyal medya kullanım sorumlulukları"eklenecek. Yaklaşık 4 yıl önce bir Burger King çalışanı bulaşıkların yıkandığı lavaboda banyo yaptığı görüntüyü Youtube'da paylaştı. Markaya sosyal medyada büyük tepkiler geldi. Burger King CEO'sunun izlediği akıllı strateji sayesinde kriz uzamadan çözüldü. Ancak benzer olayların çok geçmeden Domino's Pizza ve Godaddy'nin başına gelmesi sosyal medya kullanımı konusunda sınırlamaları artırdı. Robert Half Tecnology'nin gerçekleştirdiği araştırmaya göre Amerika Birleşik Devletleri'ndeki şirketlerin yüzde 54'ü, çalışanlarının sosyal medya mecralarına ulaşımını yasakladı. Bir başka araştırmaya göre ise İngiliz şirketlerinin yüzde 50'si sosyal medya kullanımını yasaklamış durumda. Sadece ABD ve İngiltere'de değil Türkiye'de de sosyal medyanın kullanımı arttıkça bu konudaki kuralların, çıkan yönetmeliklerin sayısı artıyor. Türkiye Personel Yöneticileri Derneği'nin (Peryön) 2011'de yaptığı sosyal medya kullanımı anketinin sonuçları da bunu gösteriyor. Türkiye'nin önde gelen 123 şirketinin insan kaynakları yöneticisinin katıldığı anketin sonuçlarına göre şirketlerin yüzde 55'inde sosyal medya kullanımı yasak. TEM proje yöneticisi Zeynep Armağan Şa-han, "Kısıtlamalar sosyal medya kanallarının artmasına paralel olarak artıyor" diyor.

MÜŞTERİ İLK SIRADA

İş gereği sosyal medya araçlarını aktif olarak kullanan şirketlerin bu konuda getirdiği en önemli kural ise müşteri memnuniyetini sağlamak oluyor. Facebook'ta 480 bin hayranı olan Teknosa'nın İK'dan sorumlu genel müdür yardımcısı Asena Yalınız, sosyal medya politikaları için "Müşteri ile temas içinde olduğumuz sosyal medyanın her noktasında onlarla değer yaratan bir iletişim kurmayı hedefliyoruz" diyor. Sosyal medyada etkin bir takipçi ve hayran kitlesi yaratmaya odaklanan şirketler, çalışanların markayla ilgili paylaştıklarına da çok sayıda kural koyuyor. Çalışanlardan sosyal medyada rakip markanın ismini bile kullanmaması isteniyor. Sosyal medya uzmanı Alemşah Öztürk, "Şirketler özellikle sosyal medyada markalarıyla ilgili konuşmalara kurallar getiriyor" diyor. SAP Türkiye İK Direktörü Hande Genç de profesyonel amaçlı bile olsa sosyal medyada çalışanlardan marka adına paylaşım yapmamalarını istediklerini söylüyor. Genç, "Sosyal medyada SAP ismini kullanarak paylaşım yaptıkları zaman bunların bireysel yorumlar olduğunu özellikle vurgulamalarını istiyoruz" diyor. Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdür Yardımcısı Uğur Erkan da kurumsal kimlikle ilgili risklerden ötürü sosyal medyada çalışanlardan marka, ürün ve işle ilgili unvanlarını paylaşmamalarını istediklerini söylüyor.~

MELTEM KALENDER ÖZTÜRK TURKCELL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"Sosyal medya politikası oluşturduk"

UYUM ÖNEMLİ
Çalışanlarımız sosyal medyada kendi özel paylaşımlarını kişisel hesaplarından özgürce yapabilir. Ancak çalışanlarımızın, markamızı temsil ettiği her platformda olduğu gibi sosyal medyada da kurum kültürüne uygun davranmalarını bekliyoruz.
YASAK KOYMADIK
Her büyük şirketin olduğu gibi biz de bir sosyal medya politikası oluşturduk. Bu temel kurallar çalışanlarımıza yasaklar koymaktan ziyade kurumsal bakış açımızın ve genel sosyal medya etiğinin altını çizmeye yönelik. Bunun yanı sıra şirketimizde çalışanlarımızı bu konudaki olası riskler ve bilgi güvenliği konusunda bilgilendiriyoruz.

YARISINDA YASAK

Şirketlerin sosyal medya kullanımı konusunda getirdiği yasakların büyük bir bölümü çalışanların kullanımını kapsıyor. Şirketler özellikle verimlilik kaygısı, şirket imajına zarar verebilecek ve güvenlik riski nedeniyle çalışanlarının sosyal medya kullanımını ya tamamen yasaklıyor ya da sınırlandırıyor. PERYÖN'ün geçen yıl yaptığı araştırmaya göre Türkiye'deki şirketlerin yüzde 55'inde çalışanların Facebook, Twitter, Youtu-be gibi sosyal medya mecralarına erişimi yasak. PERYÖN Başkanı Selen Kocabaş, "Birçok şirket sosyal medya kullanımı konusunda düzenlemeler getiriyor. Bunun artarak devam edeceğini düşünüyorum" diyor. Kocabaş, önümüzdeki dönemde çalışanların şirketlerle yaptığı sözleşmelere sosyal medya kullanım sorumluluklarının da ekleneceğini belirtiyor. İş saatleri içinde sosyal medya kullanımının tamamen yasak olduğu şirketlerden biri de CarrefourSA. Sosyal medya mecralarına girişin otomatik olarak engellendiğini söyleyen şirketin hukuk direktörü Merter Özay, "Çalışanlarımız sadece dinlenme alanlarında yer alan bilgisayarlar aracılığıyla sosyal medya mecralarına erişim sağlıyor" diyor. Aydınlı Grup İK direktörü Erkut Yıldız da çalışan verimliliği, bilgi güvenliği gibi risklerden ötürü grup olarak çalışanların sosyal medya kullanımına sınırlama getirdiklerini söylüyor.

KILAVUZLAR HAZIR
Sosyal medya kullanımını yasaklamayı doğru bulmayan uzmanlar ise bu konuda şirketin politikasını anlatan kılavuzların hazırlanması gerektiğini söylüyor. Özellikle yabancı ve kurumsal şirketlerde bu tür kılavuzlar çok yaygın. Mercedes-Benz Türk Bilgi Teknolojileri Yönetimi Bölüm Müdürü Hans-Gerd Spehl, "Şirket olarak sosyal medya kullanımı için herhangi bir kısıtlamamız yok. Riskleri yönetmelik ve uyarılarlaminimize ediyoruz" diyor. Riskleri, Mercedes de olduğu gibi sosyal medya kılavuzu ve filtreleme yöntemiyle minimize eden bir diğer şirket de UPS. UPS Türkiye Marka Müdürü Teoman Ünal da şirket içi oluşturulan kurallar gereği Facebook ve Twitter gibi sosyal paylaşım sitelerinin sadece pazarlama ve halkla ilişkiler departmanlarında çalışanlar tarafından kullanabildiğini söylüyor. Şirket çalışanlarına özel olarak hazırlanan sosyal paylaşım sitesi UPSers.com ise dünya çapındaki tüm UPS çalışanlarının gün boyu birbirleriyle iletişim kurmalarını sağlıyor. Sosyal medya kullanımını tamamen yasaklamayı doğru bulmadığını söyleyen Selen Kocabaş da sosyal medya kullanımı sırasında oluşabilecek risklerin eğitim ve daha önceden oluşturulan politikalar çerçevesinde çözülebileceğini belirtiyor.~

TEKNOLOJİ DAHA ESNEK

Bankacılık, ilaç şirketleri sosyal medya konusunda oldukça tutucu davranırken bu konuda en az kural getirenlerin başında teknoloji şirketleri geliyor. Çalışanların iş saatleri içinde sosyal medya kullanımları kısıtlanmıyor. Aksine destekleniyor. Ancak burada şirketlerin istediği tek şart, çalışanların kurumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmesi... Doğan online İK Direktörü Seda Kayrak Kızıltan, "İşimiz internet.. .Çalışanlarımızın sosyal mecralarda sosyalleşmeleri bizim için çok önemli" diyor. Kızıltan, çalışanların işte en çok Facebook ve Twitter'da zaman geçirdiğini söylüyor. Facebook'da 1 milyona yakın beğeniye ulaşan TTNET'nin pazarlama genel müdür yardımcısı İlker Koçak da çalışanların sosyal medya kullanımını yaptıkları işi aksatmadıkları sürece desteklediklerini söylüyor. Koçak, "Çalışanlarımızın sosyal medya kullanımına ilişkin prensipleri tanımladığımız bir prosedürümüz var" diyor. Markafoni'nin yönetim kurulu başkanı Sinan Afra da çalışanlarının sosyal medya kullanımlarını kısıtlamadıklarını söylüyor. Afra, "Çalışanlarımızın bizim herhangi bir kısıtlamamız olmadan sosyal medya mecralarını verimliliklerini etkilemeyecek şekilde kullandıklarına inanıyoruz" diyor.

MENEND ESEMENLI ADBA YÖNETİM KURULU ÜYESİ
"Çok dikkatli olmak gerekiyor"
GERİ DÖNÜŞÜ YOK

Sosyal medyada yazdığınızın veya söylediğinizin geri dönüşü yok. Dikkatli olmak zorundasınız. Ayrıca konuşulanları kontrol edemezsiniz, eleştirileri yok sayamazsınız! Sadece monitor edebilirsiniz ve buna göre strateji geliştirebilirsiniz.
KURALLAR ŞART
Şirketler sosyal medyadaki risklerin farkında ve burada "Ne yazılır", "Ne yazılmaz", "Eleştirilere nasıl cevap verilmelidir" gibi konularda kurallar getiriyor. Konunun doğallığını bozmadan bu tip uygulamalar markanın yararına.
SORUMLULUK FAZLA
Her çalışan, markanın temsilcisi ve sosyal medyada yazdıklarından sorumlu. Hazırlanan kural ve koşullar bu risklerin minimize edilmesine yardımcı oluyor.

FACEBOOK'DA CV TAKİBİ

Teknoloji şirketi olmasa da sosyal medya kullanımının çalışan verimliliğine ve bağlılığına olumlu katkı yaptığı için bu konuda esnek davranan kurumlar da var. Bunlar arasında Esas Holding ile Kimberly Clark öne çıkıyor. Esas Holding Gıda Grup Başkanı Babür Çelebi sosyal medyanın artan öneminden ötürü bu konuda kısıtlamaya gitmediklerini belirtirken Kimberly Clark İK Direktörü Pınar Çanakcı Öztep, sosyal medyada K-C Life adını verdikleri özel paylaşım platformları sayesinde çalışan bağlılığını artırdıklarına dikkat çekiyor. Sosyal medyanın insan kaynakları departmanları tarafından da kullanımı giderek artıyor. İş görüşmeleri ve adayla ilgili bilgi toplama işi Facebook ve Linked-in gibi sosyal medya mecralarından yapılıyor. Pronet Güvenlik İK Müdürü Burcu Dilek Diler de şirket içinde başta yeni istihdamlar olmak üzere iş görüşmelerini sosyal medya üzerinden yaptıklarını söylüyor. Domino's Pizza da insan kaynaklarında sosyal medyayı aktif olarak kullanıyor. Domino's Pizza Pazarlama Direktörü Mustafa Hazer, "Şirket politikamız gereği işe alım süreçlerinde adayın Linked-in, Facebook gibi profil sayfalarına bakarak inceleme yapıyoruz" diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz