Yeni birim harekatı

10 farklı sektör ve 20'ye yakın şirkette son 5 yıl içinde kurulan yeni birim ve departmanları araştırdık.

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni birim harekatı
Son 5 yılda Abdi İbrahim 14, Şekerbank 11, Finansbank 10, Avea ise 7 yeni birim kurdu. Büyüme, yeniden yapılanma, rekabet ve yabancı şirketler yeni birim sayısını artırdı. Açılan yeni birimler son 5 yılda yaklaşık yüzde 5 düzeyinde ek istihdam yarattı. En çok yeni birim ise strateji, satış, pazarlama ile sosyal medya alanlarında kuruldu. Dolayısıyla mevcut birimler çeşitlendi, çapraz fonksiyonlar çoğaldı... İşte Uyum Departmanı'ndan CEO Ofisi'ne, Arama Motoru, Pazarlama Birimi'nden İnteraktif KanallarMüdürlüğü'ne kadar son 5 yılda hayatımıza giren yeni birimler. Dünyanın en büyük 500 şirketinin en az yüzde 20'si son 10 yılda yönetim modelini değiştirdi." Bu saptama, Matris Yönetim Başarısı: Sihir Değil Metot (Matrix Management Success: Method Not Magic) adlı kitabın yazarı Ronald A. Gunn'a ait. Dünyanın önde gelen şirketlerinin yeni rekabet şartlarına göre yeniden yapılandıklarını belirten Gunn, bunun sonucunda şirketlerde çok sayıda yeni birimin kurulduğunu söylüyor. Sadece ABD'de değil, Türkiye'de de yeni rekabet şartları, şirket içinde yeni kurulan birimlerin ve departmanların sayısını artırıyor. Özellikle yeniden yapılanan ve hızlı büyüme sürecine giren şirketlerde yeni kurulan birimlerin sayısı çoğalıyor. 2010'da ciddi bir dönüşüm geçiren Yıldız Holding, bu duruma en güzel örnek... Yıldız Holding'de son 2 yılda strateji komitesinden interaktif kanallar müdürlüğüne kadar birçok yeni birim kuruldu. Son 5 yılda Abdi İbrahim'de 14, Şekerbank'ta 11, Finansbank'ta 10, Avea'da ise 7 yeni birim açıldı. Capital, 10 farklı sektör ve 20'ye yakın şirkette son 5 yıl içinde kurulan yeni birim ve departmanları araştırdı. Bunların fonksiyonlarını ve yurtdışındaki örnekleri inceledi.

HAKAN ALP / FİNANSBANK İK GN. MD. YRD.
"İSTİHDAMIN YÜZDE 5'İ YENİ BİRİMLERE"
DEĞİŞİM YÖNETİMİ

Değişime adapte olamayan ve yönetemeyen firmaların ayakta duramayacağı bir dönemdeyiz. Bu değişimlere cevap olarak yeni birimlerin kurulması sürdürülebilirlik açısından büyük önem taşıyor.
BANKACILIKTA FAZLA
Bankacılık da sektör dinamikleri gereği yeniliklere daha açık ve daha proaktif olmak zorunda olduğu için diğer sektörlere göre yeni birimler daha sık kuruluyor.
EK İSTİHDAM
Yeni açılan grup ve birimler için son 5 yılda ciddi oranda ek istihdam yarattık. Yeni birimler için ilave yarattığımız istihdam son 5 yılki işe alım oranımızın yüzde 5'ini oluşturdu.
BANKA İÇİ ATAMA
Yeni kurulan birimler için tecrübesiz çalışan ihtiyacını yeni istihdamla sağladık. Yeni kurduğumuz birimlerdeki tecrübeli çalışan ihtiyacını ise özellikle diğer bölümlerden görev değişiklikleri ve terfilerle karşıladık.~

REKABET, BİRİM DOĞURUYOR
Son 5 yılda hayatımıza interaktif kanallar müdürlüğü, CEO ofisi, uyum departmanı, arama motoru pazarlama birimi gibi çok sayıda yeni birim girdi. İlaçtan pazarlamaya 10 farklı sektör ve 15 şirkette yaptığımızaraştırma da son 5 yıllık dönemde 100'e yakın yeni birimin kurulduğunu gösteriyor. Yaptığımız araştırma, özellikle hızlı büyüme, yeniden yapılanma ve yurtdışına açılma dönemlerinde daha fazla yeni birim açıldığını gösteriyor. Uzmanlara göre son dönemde şirketlerde çok sayıda yeni birimin kurulmasının en önemli nedeni yoğun rekabet... Şirketler, özellikle kıyasıya rekabet ortamına daha hızlı uyum sağlayabilmek, müşterilerinin ihtiyaçlarını daha hızlı karşılayabilmek için organizasyonlarını yeniden tasarlayıp yeni birimleri devreye sokma kararı alıyor. Tüm bu kararların ardından eski hantal organizasyonların yerini içinde çapraz fonksiyonları barındıran matris yapılar alıyor. Bu duruma en güzel örnek ise telekomünikasyon sektörü. Yoğun rekabet ortamının yaşandığı telekomünikasyonda diğerlerine göre çok daha fazla yeni birime rastlanıyor. Özellikle Turkcell'den Avea'ya kadar sektörün büyük oyuncularında son dönemde kurulan çok sayıda yeni birim ve proje ekibi dikkat çekiyor. Yoğun rekabet ortamına uygun olarak organizasyonlarını yeniden tasarladıklarını söyleyen Avea İnsan Kaynakları Grubu Kıdemli Direktörü Bahattin Aydın, yeniden yapılanma sonucunda son 5 yılda 7 yeni birim kurduklarını belirtiyor. Bu dönemde şirket içindeki çapraz fonksiyonların ve proje ekiplerinin de sayısının arttığına dikkat çeken Aydın, "Yeni birim ve ekiplerimizin büyük kısmının satış, pazarlama gibi müşteriye dokunan birimler ile hız ve verimliliğin ön planda olduğu teknoloji grubunda gerçekleştirdik" diyor.

EN ÇOK HANGİ SEKTÖRDE?
Son dönemde en fazla yeni birimin kurulduğu sektörlerin başında telekomünikasyon geliyor. Bunu bilişim ve enerji gibi yeni gelişen, hızlı büyüyen pazarlar izliyor. Özellikle bu sektörlerin e-ticaretle ilgili kısımlarında yeni birimlere ve pozisyonlara olan ihtiyaç her gün artıyor. İnsan kaynakları şirketi Hugent'ın satış direktörü Çağlan Ünal Üzümcü, "Yeni ve hızlı gelişen sektörlerde yeni birimlere ihtiyaç daha fazla oluyor" diyor ve ekliyor: "Yeni teknolojiler ve iş gereklilikleri daha önce uzmanlaşmanın çok da mümkün olmadığını düşündüğümüz pozisyonların açılmasını sağlıyor." Öte yandan bankacılık, sigortacılık, hızlı tüketim, perakende ve ilaç gibi dinamik ve ciddi dönüşüm geçiren pazarlarda da çok sayıda yeni birim dikkat çekiyor.~
Açılan yeni birimler için ek istihdam yaratılıyor. Şekerbank İK Genel Müdür Yardımcısı Nejat Bilginer de son 5 yılda müşterilerinin yeni ihtiyaçlarına cevap verebilmek için 11 tane yeni birim kurduklarını söylüyor. Bilginer, "Globalleşen dünya, değişen ekonomik yapılar bankacılıkta yeni iş modellerinin geliştirilmesini ve farklılıklar doğmasını kaçınılmaz kılıyor" diyor. Bankalarda son dönemde açılan en yeni bölümlerin başında ise sosyal medya birimleri bulunuyor. Şimdilik bankaların alternatif dağıtım kanalları altında yer alan sosyal medya birimleri hem dijital trendleri takip ediyor hem de Facebook ve Twitter gibi farklı sosyal medya mecraları üzerinden müşterilerle ilişkileri yönetiyor. Pedersen and Partners Kıdemli Danışmanı Neslihan Akan ise son 5 yılda hem banka hem de sigorta şirketlerinde yeni birim olarak bankasürans departmanlarının organizasyon şeması içinde daha sık yer aldığına dikkat çekiyor. Akan, "Bu birim bir grup çatısı altındaki banka ve sigorta şirketlerinin stratejilerinin belirlenmesi, bunların uygulanmasından sorumlu oluyor" diyor.

DAVUT DOĞAN / DOĞTAŞ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"YENİ REKABET YENİ BİRİM OLUŞTURDU"
KENDİ ÖNERDİ

Yeni rekabet şartları bizi yeni birimler kurmaya zorladı. Biz de buna göre şirketimizde farklı komiteler ve bölümler kurduk. Bunlardan belki de son zamanlarda en dikkat çekeni ve benim de yoğun olarak destek verdiğim ise kurumsal yönetim komitesi... Bu komiteyi geçen yıl benim önerimle kurduk. Doğrudan bana bağlı olarak çalışıyor. Şirketimizdeki tüm kurumsallaşma faaliyetleri artık bu komite tarafından planlanıp denetleniyor.
TEDARİKÇİLERE ÖZEL BİRİM
Kurumsal yönetim komitesi dışında 2011 yılı içinde faaliyete geçirdiğimiz bir diğer önemli birim ise Tedarikçi Değerlendirme Departmanı. Bu birim kalite ile satın alma departmanlarının yetkililerinin oluşturduğu ortak bir komite tarafından yürütülüyor. Bu çalışmalar ile sadece bizim kalite hedeflerimize uygun tedarikçilerle yola devam etmeyi hedefliyoruz,
YENİ YATIRIMLAR İÇİN
40'ıncı yılımızı kutladığımız bu günlerde hedefimiz 2012'yi yüzde 40 büyümeyle kapatmak. Geçen yıl yaptığımız 15 bin metrekarelik yatırıma ilave olarak bu yıl 30 bin metrekare yeni yatırım yapmayı planlıyoruz. Tüm bu işler daha önce de mevcut olan ancak geçen yıl içinde organizasyon yapısı ve işleyişini yeni şartlara göre revize ettiğimiz "proje ve yatırımlar müdürlüğü" tarafından yürütülüyor.


STRATEJİ İLK SIRADA
Gelecekle ilgili belirsizlikler, risklerin artması strateji belirleme konusundaki ihtiyaçları artırıyor. Bunun sonucunda da son dönemde büyük şirket ve holdinglerde en fazla kurulan yeni birimlerin başında strateji departmanları geliyor. Esas Holding Gıda Grup Başkanı Babür Çelebi, son 5 yıl içinde ekonomideki risk ve belirsizlerden ötürü strateji departmanını hayata geçirdiklerini söylüyor. Çelebi, "Bulunduğumuz sektörde rekabet gücümüzü artırabilmek, günlük operasyonlardan bağımsız düşünebilmek için strateji departmanını hayata geçirdik" diye konuşuyor. Yeni teknolojilerin getirdiği ihtiyaçlara cevap verebilmek için son dönemde en fazla kurulan yeni birimlerden biri de dijital pazarlama... Bu alanda en sık karşılaşılan uygulama ise pazarlamanın veya halkla ilişkiler departmanlarının altında dijital pazarlama ve sosyal medya gibi yeni birimlerin kurulması.~
"Pazarlama departmanını yeniden yapılandırdık ve farklı birimler oluşturduk" diyen Domino's Pizza İK Direktörü Nilüfer Değirmenci, pazarlamanın altında sosyal medya ve internete yönelik interaktif pazarlama departmanını hayata geçirdiklerini söylüyor. Denizbank'ta ise dijital bankacılık grubu pazarlamadan bağımsız görev yapıyor. Denizbank Yönetim Hizmetleri Grubu Genel Müdür Yardımcısı Tanju Kaya, dijital bankacılıkla ilgili çalışan bu yeni bölümü hayatının büyük bir kısmını internette geçiren yeni bir neslin değişen bankacılık gereksinimlerine hızlı uyum sağlayabilmek amacıyla kurduklarını belirtiyor. Pfizer'de de interneti ve sosyal medyayı kapsayan "Neobusiness" adı verilen yeni birim, pazarlama bölümünden bağımsız ayrı bir departman olarak çalışıyor. İki yıl önce bu yeni birimi hayata geçirdiklerini söyleyen Pfizer Genel Müdür Yardımcısı Berfu Yenidoğan, "Türkiye'de 30 milyonu aşkın internet kullanıcısı bulunuyor ve doktorlarımızın tamamına yakını interneti aktif kullanıyor. Bu ekosistem, ilaç firmalarına yeni iş yapış modelleri geliştirmek için yepyeni fırsatlar sunuyor" diyor.

HAKAN ONEL /  ABDİ İBRAHİM İK DİREKTÖRÜ
"ZİRVEDE KALMAK İÇİN ORGANİZASYONU YENİLEDİK"
GLOBAL OYUNCU

Zirvede kalmak ve Abdi İbrahim'i global arenada etkin bir oyuncu yapabilmek için organizasyonumuzu yeniden düzenledik. Bu açıdan bakıldığında, yeni oluşturulan iş modelinde özellikle kurumsal stratejinin oluşturulmasına, tedarik zinciri sürecinin bir bütün halinde yönetilmesine odaklandık.
14 YENİ BİRİM
Ayrıca şirketin geleceği olan yeni ürün stratejilerinin bütünleşik olarak yönetimine ve medikal fonksiyon yönetiminin daha da güçlendirilmesine yönelik çalışmalar yaptık. Bu doğrultuda birçok bölümün yapılanmasında değişiklikler yaptık ve 14 yeni birimi hayata geçirdik.


BÜYÜME SAYIYI ARTIRIYOR
Şirketler en çok büyüme ve satın alma dönemlerinde yeni birim kurmayı tercih ediyor. Buna karşın küçülme ve resesyon dönemlerinde yeni birim ve departmanların sayısı azalıyor. Uzmanlara göre şirketler yeni birimleri daha çok büyüme ve satın alma zamanlarında geliştirme eğiliminde oluyor. Buna karşın küçülme devri mevcut sistemin korunmaya çalışıldığı bir dönem olduğu için yeni birim görmek zorlaşıyor. Aydınlı Grup İK Direktörü Aykut Yıldız da hızlı büyümelerinden dolayı son 5 yılda süreç yönetiminden eğitim departmanına kadar farklı alanlarda yeni birimler kurduklarını söylüyor. Yıldız, "Öncelikle perakende işinin kendi içindeki canlılığı ve büyüme trendleri sektördeki birçok şirket gibi bizim de yeni birimler kurmamıza neden oldu" diyor. Hızlı büyümeyle birlikte çok sayıda yeni birimi hayata geçiren gruplara en güzel örneklerden biri de Özen Grup. 1997'de Levent'te açtıkları küçük bir marketten bugün 628 milyon TL'lik ciroyu yakalayan Onur marketlerinin sahibi Özen Grup'un CEO'su Cemal Özen, son 5 yılda İK'dan görsel tasarım ve reklam müdürlüğüne kadar 10 farklı departmanı hayata geçirdiklerini söylüyor. Özen, "Hızlı büyümemiz grubumuz içinde yeni birimlerin kurulmasını sağladı" diyor ve ekliyor: "İhtiyaçlar doğrultusunda önümüzdeki dönemde birçok yeni birim daha kuracağız." Hızlı büyüme sonucunda son 5 yılda çok sayıda yeni birim kuran şirketlerden biri de Ekol Lojistik. 5 yıl öncesine göre bugün cirolarının 2,5 katına, çalışan sayılarının ise 4 katına çıktığını belirten Ekol Lojistik Genel Müdür Yardımcısı Okyay Öztuğran, "Hızlı büyüme sürecinde satış ve müşteri hizmetleri ağımız önemli bir dönüşüm geçirdi" diyor ve ekliyor: "Bu değişimle birlikte son 5 yılda 11 farklı yeni birim kurduk."~

DÜNYADA NELER OLUYOR?

Dünyada, şu an Türkiye'de var olmayan birçok yeni birim ve pozisyon bulunuyor. Bunlar mevcut ülkenin kültürü, sosyo-ekonomik seviyesi ve ihtiyaçlarına göre değişiyor. ABD ve Avrupa'daki uygulamalara bakıldığında ise en çok yeni birim yeniden yapılanma sonrası finans, insan kaynakları ve tedarik zinciri tarafında hayata geçiriliyor. Buna karşın Türkiye'de en fazla yeni birim pazarlama ve satış fonksiyonlarının altında kuruluyor. Hugent'ın satış direktörü Çağlan Ünal Üzümcü, "Ülkede güçlü konumda bulunan ve ekonominin önemli kısmını oluşturan sektörler bu yeni birimlerin ve pozisyonların oluşmasında önemli rol oynuyor" diyor. Walmart veya Microsoft'un açtığı yeni birim diğer şirketler tarafından da kısa sürede taklit ediliyor. Bu trend, uluslararası şirketlerin yerel ağlarıyla da tüm dünyaya ve Türkiye'ye de yayılıyor. Türkiye'de son dönemde özellikle yabancı perakende ve hızlı tüketim şirketleri tarafından kurulan tüketici davranış birimi (Shopper Insight Unit) buna en iyi örneklerden biri... Bir ürün kategorisinin raftaki başarısını artırmaya yönelik strateji oluşturmayı ve planlama yapmayı hedefleyen bu birim, ilk Walmart'ta hayata geçirildi. Şimdi ise Türkiye'de Coca-Cola, Kraft Foods gibi yabancı şirketler tarafından sıkça kullanılıyor. Hatta Türkiye'de yerel uygulamaları da dikkat çekiyor. So Chic mağazalarının sahibi olan Sezgin Group Genel Müdür Yardımcısı Fehmi Kurdik de son 5 yılda kurdukların en önemli yeni birimin "ürün yönetimi" departmanı olduğunu belirtiyor. Özellikle yabancı şirketlerde son dönemde uyum ve risk yönetimiyle ilgili birimlerin sayısında artış yaşanıyor. Pedersen and Partners Kıdemli Danışmanı Neslihan Akan, "Ulusal ve uluslararası regülatörlerle uyumdan sorumlu bu birimler şirketlerin tabi oldukları kurumsal yönetim açısından yasalara ve etik kurallara uyumlu çalışmasını hedefliyor" diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz