Friedrich Fröschl / SBS CEO'su Yeni nesil internet, elektronik iş ve mobilitenin bir araya gelmesiyle oluşan “Mobil İş”, geçtiğimiz ay İspanya’nın Seville kentinde yapılan konferansta tartışıldı....
Friedrich Fröschl / SBS CEO'su
Yeni nesil internet, elektronik iş ve mobilitenin bir araya gelmesiyle oluşan “Mobil İş”, geçtiğimiz ay İspanya’nın Seville kentinde yapılan konferansta tartışıldı. “Mobile Business Opinion Leader Conference” adlı konferansta, Siemens yetkilileri, tüketicilere gereksinimleri doğrultusunda sunulan ve sunulacak yeni ürün ile hizmetlerin sunumunu yaptı. Capital, konferansın konuşmacılarından Siemens Business Services’ın (SBS) CEO’su Friedrich Fröschl ile görüşerek mobil-iş’in geleceğini tartıştı.
Teknolojideki değişimin, gelişmenin hızı baş döndürmeye devam ediyor. Şirketler, yeni hizmet ve ürün yelpazeleriyle tüketicinin aklını çelmeye, onları kendilerine çekmeye çalışıyor. Geliştirdikleri ürün ve hizmetlerle ilgili geleceğin dünyasını çiziyor; kolaylığı, rahatlığı sağlamaya, zaman kaybını ortadan kaldırmaya çalışıyor.
Peki bütün bunlar nasıl olacak?
Siemens’e göre, tüm bunlar “Mobil İş”le mümkün olacak. Mobil ortamda, bankacılık işlemlerini yapmak, gezi veya seyahat organize etmek, bilet satın almak, her türlü bilgi almak veya aktarmak gibi işlemler, cep telefonu, palm bilgisayar veya bir laptopla ile önümüze getiriliyor.
Yeni nesil internet, elektronik iş ve mobilitenin bir araya gelmesiyle oluşan “Mobil İş”, mobilite devrimi olarak adlandırılan süreç, geçtiğimiz ay İspanya’nın Seville kentinde yapılan konferansta tartışıldı. “Mobile Business Opinion Leader Conference” adlı konferansta, Siemens yetkilileri, tüketicilere gereksinimleri doğrultusunda sunulan ve sunulacak yeni ürün ile hizmetlerin sunumunu yaptı.
Konferansın konuşmacılarından biri de Siemens Business Services’ın (SBS) CEO’su Friedrich Fröschl idi. Fröschl, SBS olarak, mobil iş alanında odaklandıkları 5 segmenti şöyle açıkladı: M-bankacılık/aracılık, m-seyahat, m-ofis, m-satış otomasyonu ve m-saha hizmetleri... Fröschl, konferans sonrasında Capital’in sorularını yanıtladı ve mobil iş konusundaki SBS’in beklentileri açıkladı:
Önümüzdeki 5-10 yıl içinde en fazla hangi tür iş modellerinin yaygınlaşacağını tahmin ediyorsunuz?
Genel olarak dünya çapında mobil ofis uygulamaları çok yüksek penetrasyona ulaşacak. Mobil ofis yanında, mobil seyahat ve mobil bankacılık uygulamaları da önem kazanacak.
Bunlara ilave olarak sabah bahsettiğim gibi, eğlence yükselen bir diğer alan. Örneğin, havaalanında beklerken müzik dinleyebilir, video izleyebilirsiniz. Bu nedenle biz mobil ofis, seyahat ve bankacılık üzerinde odaklanıyoruz. Kurumsal düzeyde ise satış gücünün yönetimi ve müşteri hizmetleri oldukça önemli alanlar.
Peki bu alanlar içerisinde hangisi kârlılık açısından öne çıkacak? Örneğin, bankacılık mı, bilet satışı mı, yoksa seyahat mı?
Birinci aşamada bankalar için, önemli olan banka hesabınıza bakmak. Bundan sonraki adım, banka hesabınızı yapılandırabilmeniz. Örneğin, ben American Express veya Visa ile ne kadar para harcadım, hesap ekstremin ayrıntılarını görmeye başladık… Bundan sonraki adımda işlem yapabilirsiniz. Daha sonraki adımda hisse senedi alıp satabilirsiniz. Bu genelde telefonla yapıldı. Ancak, insanlar başka araçlar da kullanacak. Bu yönde bir gelişme olduğunu düşünüyorum.
Bankalar muhtemelen şunları yapacak: Önce yer bağımlı servisler olacak. Örneğin İstanbul’da bir yerdesiniz ve cep telefonunuzu kullanarak en yakın ATM’nin nerede olduğunu öğrenmek istiyorsunuz. Almanya’da bazı bankalar için buna imkan veren, makinenin hangi caddede olduğunu söyleyen sistemler, uygulamalar bulunuyor.
Bir sonraki adımda, çalışan ve içinde para bulunan en yakın ATM’nin nerede olduğunu söyleyen uygulamalar olacak. Çünkü, eğer bir ATM’ye gidip de para bulamazsanız sinirlenirsiniz.
Siemens Business Services (SBS), bankaların şube ağlarını ve ATM cihazlarını yönetiyor. Biz müşterilerimizin servis aktivitelerini, onların çalışıp çalışmadığını biliyoruz. Ve bu bilgiyi mobil cihazlarınıza bilgi şeklinde vermek için kullanıyoruz. Gelecekte “ATM finder-ATM bulucu” gibi cihazları da hayal edebilirsiniz. Bu cihazlar size en yakın nakit cihazını söyleyecek. Sistem size bunu yapabilecek, çünkü sizin nerede olduğunuzu biliyor olacak. Sizin nerede olduğunuzu GPRS teknolojisi sayesinde biliyor olacak.
Mobil iş süreçleri, şirketleri, özellikle cep telefonu şirketlerini nasıl değiştirecek? Bu şirketler, değişime ayak uydurmak için ne yapacak?
Örneğin bizim işimizde, danışmanlık işinde normal bir danışman geçmişte haftanın bir günü, genellikle de cuma günü ofiste olurdu. Diğer günler müşterilerinde olurlardı. Bir gün ise ofiste bazı yönetim işleri, gezi planları gibi işler için bulunması gerekirdi.
Bugün ise mobil cihazlar ve laptop sayesinde bu durum değişiyor. Bu tarz işler için ofise gelmelerine gerek kalmıyor. Ya da gezi planlarını mobil cihazları veya notebook yardımıyla yapabiliyorlar. Yani çalışma şekillerinde değişiklikler oldu.
Bir başka örnek ise satış ekibinden verilebilir. Gün geçtikçe müşterilere daha fazla satış imkanına sahip oluyoruz. Çok farklı gruplardan teklifler alıyoruz. Bu nedenle satış ekibinin kendi arasında koordinasyonu önem kazanıyor. Satış ekibi otomasyon sayesinde iletişim kurabiliyor. Bunlar şu an mevcut ve bu teknolojileri kullanan insanlar göreceklerdir.
3G ve GPRS gibi teknolojilerin sizce hangisi, iş açısından daha avantajlı hale gelecek?
Öncelikle GSM’in sağladığı tüm imkanları kullandığımızı düşünmüyorum. Belki bu en uygun teknoloji değil ama ara yüz değişebilirdi. GPRS bir açıdan tamamen farklı. Çünkü, bu teknoloji sayesinde sürekli bağlısınız. Bu nedenle sadece kullandığınız servis için ödeme yapıyorsunuz. Bu nedenle de burada daha karmaşık servisleri görmek mümkün.
Benim düşüncem GPRS teknolojisi sayesinde bugün üzerinde tartıştığımız uygulamalar için, yeterli düzeyde bant genişliğine sahip oluyoruz. Örneğin bankacılık, ofis ve gezi gibi uygulamalar çok başarılı şekilde gerçekleştirilebilir. Sadece eğlence için video uygulamaları gerekli. Burada yetersiz. Ancak, bugün için önemli olan tüm uygulamalar için GPRS yeterli.
İnternet ve mobil iş süreçleri için en çok tartışılan konulardan biri güvenlik. Belki, bilgi almak, eğlence için çok önemli olmayabilir ama bankacılık, aracılık hizmetleri gibi, hizmetler için son derece önemli. “Mobil iş”te güvenlik endişesi nasıl giderilecek?
Biz çalışmalarımızı güvenlik ile birleştirdik. Bunu ICM’in yönetimi altında yaptık. Bu alanda artık daha kuvvetliyiz. Belirttiğiniz gibi, bankacılık işlemlerinin güvenli platformlarda yapılması çok önemli. Bu nedenle önümüzdeki dönemde daha fazla güvenlik göreceğiz. Bugün Avrupa Topluluğu’nda birkaç tane standart var. Önümüzdeki dönemde güvenlik için ortak minimum standartlar olacak.
Türkiye hakkında görüşlerinizi almak isterim. Doğuş Holding’in Garanti Bankası, Ixir ve Tansaş, sizin çözüm ortağınız. Garanti Bankası, aynı zamanda Türkiye’nin en çok kullanılan ve en çok müşterisi olan internet şubesine sahip...
İlkönce Siemens’in Türkiye’deki yönetiminden çok memnun olduğumu söylemek istiyorum. Doğuş Grubu’yla gerçekleştirdiğimiz proje SBS’in başarısı için oldukça önemli. Garanti Bankası’yla birkaç çalışmamız var ve sonuncusu olan Ixir’le yürüttüğümüz proje, Dubai Internet City’deki projemize oldukça benzer. Bu proje, Batı dünyasında göremeyeceğiniz çok modern bir ortam.
Türkiye’den birçok proje geliyor ve Türkiye SBS dünyasına diğer birçok ülkeye göre çok daha hızlı adım atıyor. Biz yine Maliye Bakanlığı ile bir proje yaptık ve adım adım çok modern bir altyapının kurulduğunu düşünüyorum. Ülkeniz çok geniş ve birkaç yüz vergi ofisini bu ağa bağladık. Bu bizim için çok önemli bir proje.
Türk şirketlerine mobil business ile ilgili olarak ne söyleyebilirsiniz? Mobil business alanında nasıl bir hazırlık yapmalılar?
Bu sorunun 2 yönü var. Birincisi, şu an mevcut kurulmuş elektronik iş uygulamalarına bakmak lazım. Ve bunu kolaylıkla mobil hale getirip getiremeyeceğimizi ve tüketicilerin bundan yararlanıp yararlanamayacaklarına bakmak gerekiyor.
İkincisi, yeni iş modelleri ortaya çıkabilir: Örneğin mobil ödeme. Burada perakendeciler mikro ödeme sistemini mobil telefonlarda kullanabilirler. Eğer bu yayılırsa ve insanlar gerçekten bunu kullanmak isterse bu ekonomi için oldukça olumlu olacaktır. Bu güvenli ve kolay kullanılabilir olmalı. Aksi taktirde entelektüel olan ancak yaygın olmayan bir iş olacaktır. Bu nedenle insanlar şu anki mevcut işlerine ek olarak yeni gelirler yaratmak için yeni dijital iş modellerini nasıl uygulayacakları üzerinde düşünmeliler. İkinci olarak da daha verimli olmak için eski iş süreçlerini e-business dünyasına uygun şekilde dönüştürmeliler.
TÜRKİYE MOBİL İŞİN NERESİNDE
Çağlayan Arkan/Siemens Business Services Türkiye
Siemens Business Services (SBS) CEO’su Friedrich Fröschl, Türkiye’deki çalışmalardan son derece memnun ve buradaki ekibinin çalışmalarını takdir ediyor. Türkiye’deki birimin başında da Çağlayan Arkan var. Çağlayan Arkan, Türkiye’de mobil iş ve yeni teknolojiler konusunda pazarın duruma ve şirketlerin yapması gerekenler üzerine şunları söylüyor:
MOBİL İŞ VE ALTYAPI Türkiye, mobilite, GSM alanında dünyanın en hızlı büyüyen pazarlarından biri. Dolayısıyla bant genişliği arttıkça, oradan sunabileceğiniz servis, geçireceğiniz bilginin niteliği, ses, üzerine görüntü gibi daha kullanılabilir, daha çok iş yapılabilir, üzerine ticaret, iş kavramlarının oturtulabileceğiniz bir yapı ortaya çıkıyor. Dolayısıyla Türkiye’de de bu geçişin yaşanması kaçınılmaz.
ŞİRKETLERİN HAZIRLIĞI Birincisi, kurumları bunu kullanarak kendileri verimlilik, sürat sağlayacaklar, işlerini daha iyi yapacaklar ve kendileri işten elektronik işe geçişi sağlayacaklar. İkincisi de bu hizmetleri, teknolojileri kullanarak kendi müşterileriyle daha farklı şekil ve yollarda çalışacaklar.
Kurumlar ve Türkiye, değişme ihtiyacının farkında. Bir şeyler değişiyor ve bunu yakalamamız lazım havası var. Orada da daha çok bireysel hareketler görüyoruz. Değişimin zorunlu olduğu algılanmış durumda, fakat “Nasıl, neden değişmemiz gerekiyor? Değişimi gerçekleştirirsek, biz ve müşterilerimizin ne çıkarları olacak?” gibi sorular, stratejik danışmanlıklar ve elektronik veya mobil iş danışmanlığıyla başlıyor. Dolayısıyla bu konuları tartışmaya ve bu konularda fikir üretmeye başlıyorsunuz. Burada hazır çözümler, reçeteler yok.
TERZİ USULU ELBİSE Eskiden makineler, çözüm paketleri satıyordunuz. Şimdi ise direkt olarak, işi, geleceği, stratejiyi, pazardaki büyümeyle yakından ilgilenmek gerekiyor. Bu nedenle bizim tür kuruluşlar, müşteriyi çok iyi dinliyor, işini iyi öğreniyor, proseslerini öğreniyor ve buna göre terzi usulü elbise dikiliyor. Konfeksiyon devrinden çok terzi usulü, kuruma, kişiye özel çözümler üretmek zorundayız.
Dinlemeli, öğrenmeli ve işi açısından anlamlı şeyler söylemelisiniz. Türkiye, neler yapılması gerektiğini tespit etmiş durumda, zor da olsa, kolay da olsa bunların yapılacağına dair inancımız tam.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?