Mobilin devrimcileri

Dünyanın ve Türkiye’nin en başarılı mobil girişim öykülerini sayfalarımıza taşıdık.

25.01.2016 15:54:130
Paylaş Tweet Paylaş
Mobilin devrimcileri
Criteo’nun araştırmasına göre 2015’in ilk 9 ayında dünyada mobil ticaretin toplam e-ticaret içindeki payı yüzde 35’e ulaştı. Bu oranın yılın sonuna kadar yüzde 40’a ulaşması bekleniyor. Aynı raporda akıllı telefonların artık perakende için anahtar konuma geldiğine dikkat çekiliyor. Girişimciler de bunun farkında. Girişim analiz platformu Startups.watch’un verilerine göre 2015 yılında yatırım alan 43 girişimin 21’i mobil odaklı. 2015 yılında kurulan 192 girişimin ise 52 tanesinin mobil uygulaması var. Herkesin mobile odaklandığı günler yaşıyoruz. Dünyanın en başarılı mobil girişimleri arasındaysa mobil ödeme sistemleri girişimlerinin payı oldukça büyük. Önce ödeme sistemleri dijital olmaya başladı, sonra tüm kartların tanımlı oldugu uygulamalar çıktı. Dünyada Uber, Square, OpenTable, iZettle, PayAnywhere, Venmo; Türkiye’de ise Yemeksepeti, Bitaksi, Hepsiburada gibi öncü şirketler, mobil devrimi gerçekleştirdi. Küçük sermayelerle başladıkları yolda milyonlarca dolar değere ulaştılar. Ortak noktaları dijital çağda manuel olarak yaptığımız pek çok işi sanal ortama ve cebe uyarlamaları. Bu yeniçağda tüketici ne cüzdan ne kart taşımadan tüm rezervasyon, taksi, otel hatta borç verme işlemini bile bir uygulamayla halledebiliyor. Capital dünyanın ve Türkiye’nin en başarılı mobil girişim öykülerini sayfalarına taşıdı. 
UBER‘İN MÜTHİŞ BAŞARISI 
Uber, dünyanın en değerli mobil girişimlerinden biri. Travis Kalanick ve Garrett Camp tarafından Haziran 2009’da San Francisco’da kuruldu. Kurucular “İstenilen zamanda, istenilen yerde konforlu araç sağlama” sloganıyla yola çıktı. Şoförlü araç konusunda çığır açan bir uygulama oldu. Kullanıcılarına tek bir araç sahibi olmadan dünyanın en büyük araç filosuna erişme vaadiyle çok kısa bir sürede tüm dünyada virüs gibi yayıldı. Sisteme kredi kartınızı tanıtıp en yakınınızdaki aracı seçip güzergah belirleyip rezervasyon yapabiliyorsunuz. Ödeme tanımlı kredi kartınızdan otomatik olarak düşüyor. Uber kısa sürede konforlu ve lüks ulaşımın en önemli alternatifi haline geldi. Kuruluşundan sadece 16 ay sonra melek yatırımcılardan 1,25 milyon dolar topladıktan sonra Şubat 2011’de Benchmark Capital’dan 11 milyon dolarlık bir yatırım daha alarak hızla büyüdü. Şirket, şimdi 58 ülkede 300 şehirde çalışıyor, bünyesinde 1 milyondan fazla sürücü çalıştırıyor ve değerini 50 milyar dolara çıkarmaya hazırlanıyor. Bu yılın sonunda şirket 1,5 milyar dolar gelir elde etmeyi planlıyor. Wall Street Journal’da yer alan bilgiye göre şirket yeni kaynak oluşturma ayağını genişleme amaçlı değil stratejik amaçlı gerçekleştirecek. Uber, küresel piyasalara hızla yayılmaya başladığı son iki yıl içinde kitle kaynak fonu sayesinde 4 milyar dolardan fazla gelir elde etmişti. Şirket, ABD’deki önemli melek yatırımcı ve hisse sahipleri sayesinde de hızlı büyümesini hızlandırdı. Uber, son olarak Aralık 2014’te 1,2 milyar dolarlık yatırım alarak değerini 40 milyar dolar seviyesine çekmişti. Uber’in kurucusu ve CEO’su Travis Kalanick’in serveti ise 5,3 milyar dolara ulaştı.~AVRUPA’NIN EN İYİSİ SEÇİLDİ
Dünyada Uber’in yarattığı ulaşım devrimini Türkiye’de gerçekleştiren Bitaksi ile Nazım Salur oldu. 2012 yaz aylarında bu işi başlatmaya karar veren Salur, 8 aylık bir yazılım sürecinden sonra 2013 Mart’ta uygulamayı hizmete soktu. BiTaksi uygulamasıyla yaklaşık 15 dakika süren ve tanımsız olan sürücü-yolcu ilişkisini tanımlı hale getirerek güven ortamı oluşturan bir platform yarattı. BiTaksi kullanıcıları, nakit ödeme haricinde kredi kartı, BKM Express ve PayPal gibi ödeme seçenekleriyle de hizmet alabiliyor. Ayrıca yolcuların sürücüleri puanlayarak değerlendirmesi de mevcut hizmetin kalitesini artırdı. BiTaksi şu ana kadar 1,5 milyon kez indirildi. İstanbul’dan sonra Ankara’da da başlayan uygulama, yaklaşık 11 bin şoförle hizmet veriyor. BiTaksi Kurucusu Nazım Salur, BiTaksi’yi, kendi kaynaklarından 1 milyon dolarlık yatırımla kurdu. Ardından işin geleceğine inanan Hasan Aslanoba ve Serkan Borançlı’dan 2 milyon dolar yatırım aldı. Salur, BiTaksi’nin, kullanım kolaylığı ve arkasında kullandığı teknolojiyle dünyada ilk 10 içinde olduğunu söylüyor. Salur, 2 yıl içinde büyümeyi devam ettirmeyi hedeflediklerini de söylüyor. BiTaksi’nin fark yarattığı en önemli nokta müşteri memnuniyeti. 7/24 hizmet veren çağrı merkezi var. Kullanıcıları BiTaksi’ye ister buradan ister sosyal medya üzerinden isterse de uygulama içinden rahatlıkla ulaşabiliyor. 
SIRRI STRATEJİK ORTAKLIKLARDA 
Square, o zamanlar 33 yaşında olan ve Twitter’ın kurucuları arasında bulunan Jack Dorsey tarafından 2009 yılında kuruldu. 2015’te ciroda 1 milyar dolara ulaşan şirket, mobil ödeme sistemleri alanında en başarılı girişimlerden biri. Dorsey, Square ile küçük, kare şeklinde bir okuyucuyla Android, iPhone veya iPad’in kulaklık girişine bağlanabilen ve POS makinesi gibi kredi kartlarını okuyup tahsilat yapılmasını sağlayan bir ödeme sistemi geliştirdi. Sistemde sabit veya değişken fiyatlandırma seçenekleri var. Aylık sabit 275 dolar ya da her işlem başına tutarın yüzde 2,75’ini ödeme seçeneği sunuluyor. İş saatleri içinde geçirilen ödemeler genelde bir sonraki iş günü banka hesabınıza yatıyor. Square, düşük aylık ücretiyle özellikle küçük işletmeler için son derece popüler bir uygulama haline geldi. Şirket aynı zamanda Pay With Square’ı da geliştirdi. Bu da müşterilere mobil aplikasyonlarla ödeme yapma olanağı tanıyor. 2011 yılında 42,5 milyon dolar olan cironun 2015’te 1 milyar dolara ulaşması inanılmaz bir başarıya işaret ediyor. Yatırımcılar, Square’in pazardaki büyük rekabetin üstesinden geldiğini söylüyor. Çünkü Square’nin bulunduğu pazarda PayPal, Intuit, LevelUp ve PayAnywhere gibi birçok mobil ödeme sistemi yer alıyor. Şirketin bu başarıyı nasıl yakaladığına gelince… Square’nin gizli başarı sırrı stratejik ortaklıkları. Visa ve Chase şirkete büyük yatırımcı olarak ortak oldu. Bu şirketler Square’in pazardaki pozisyonunu kısa zamanda yükselltti. Şirketin üçüncü ortağı olan Starbucks ise şirkete dev bir dağıtım kanalı sundu. Sadece bu ortaklıkla şirket 7 bin lokal ve 18 binin üzerinde de ulaslararası lokasyonda varlık gösterir hale geldi. 
CİROYU 5’E KATLAYACAK 
Hepsiburada, Türkiye’nin en başarılı internet girişimlerinden biri. 1999 yılında eğitimini tamamlayıp New York’tan dönen Hanzade Doğan, geleneksel bir medya grubu olan Doğan Medya Grubu’nun dijitalleşmesine öncülük etmeyi kafasına koymuştu. O düşünceyle 1999 yılında Doğan Online’ı bir yatırım platformu olarak kurdu. Bir sürü farklı alana yatırım yaptı. Hepsiburada da Doğan’ın yaptığı bu yatırımlardan biriydi. Doğan Online Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, bu kararı verdiği günü şöyle anımsıyor: “O dönemde bütün internet girişimcileri kapımı çalıyordu. Hepsiburada’nın ortakları da kapımı çaldı. O zaman şirketin adı Infoshop’tu. Bana sitede e-ticaret yapmak istediklerinden bahsettiler. Yerlerini ziyarete gittim. Mecidiyeköy’ün arka sokaklarında, kırık dökük bir apartmanın daracık merdivenlerinden yukarı çıktım. Altı çocuk oturuyor, önlerindeki kocaman bilgisayarların ekranlarına bakıyorlardı. ‘Ekrana bakıyoruz, sipariş gelirse gidip ürünü alıyoruz sonra da kuryeye para ödememek için müşteriye kendimiz teslim ediyoruz’ dediler. O zaman o çocuklara ‘Tamam’ dedim ve Infoshop’u satın aldık. 2001 yılında ismini Hepsiburada’ya çevirdik. Çünkü tüm kategorileri kapsamayı hedefliyorduk.” Hepsiburada, sıfırdan kurulmuş bir şirket olarak 14 yılda net 1 milyar TL ciroyu geçti. Boyner, yatırım fonu Abraaj’ın Hepsiburada’nın yüzde 25 hissesini almasıyla birlikte hızlı büyüme için oluşturdukları planın adımlarını şöyle açıklıyor: “5 yıllık bir iş planımız var. Bu sürede ciromuzu 5’e katlayacağız. Gebze’de 100 bin metrekarelik Türkiye’nin en büyük operasyon merkezi yatırımını yapıyoruz. Hızlı büyümenin en büyük kaynağı yeni operasyon merkezimiz olacak. Mobile büyük yatırım yaptık ve şu anda bütün teknoloji departmanımız önce mobil için çalışıyor.” ~KÜÇÜK İŞLETMECİLERE ULAŞTI
iZettle, 2011 yılının Ağustos ayında İsveç’te sınırlı bir test hizmetiyle başladı. 2012 yılının başında İskandinav ülkelerinin tamamına yayıldı. Square benzeri bir mobil ödeme teknolojisi şirketi olan İsveçli iZettle, bu alanda Avrupa’nın en büyük markalarından. 2012’de aldığı 25 milyon Euro yatırım büyümesini hızlandırdı. Bu gelişme üzerine Greylock Partners ve Northzone iZettle’ın ana yatırımcıları oldu. Index Ventures ve Creandum’un yanı sıra Mastercard ve SEB Private Equity de şirketin yatırımcıları arasına eklendi. ABD’li Square’in Avrupa’daki en büyük rakibi haline gelen iZettle, iPhone ve iPad için kredi kartı okuyucusu üretiyor. Eurostat verilerine göre Avrupa’da hala sadece nakit kabul eden 20 milyon küçük işletme var. Bu işletmeler iZettle’ın en büyük şansı oldu. iZettle onlara basit bir uygulamayla kredi kartı kullanıcılarına da ulaşma fırsatı verdi. iZettle, son tur yatırımda 60 milyon Euro yatırım aldı. Sonra 147 milyon Euro daha yatırım aldı ve “wired money” yani bir nevi online para kavramını geliştirdi. Şimdi iZettle mobil para alanında maaş ödemelerini bile yapmayı planlıyor. Kasım 2012’den bu yana Avrupa’da 6 ülkede kullanılan iZettle’ın aparatını kullanan 75 bin işletme bulunuyor. Şirket 2014’te yüzde 15 oranında büyümeye ulaştı. 
EN DEĞERLİ ÇIKIŞ 
Amerika’da yemek siparişi hizmeti veren siteleri gören 3 genç girişimci, bu işi farklı bir şekilde yapmak için 2000 yılının yazında iş ve eğitimlerini bıraktı ve işe koyuldu. Melih Ödemiş, Nevzat Aydın, Gökhan Akan ve Cem Nufusi, 2001 Ocak’ta büyük bir heyecanla Yemeksepeti. com sitesini açtı. Tasarım ve kullanıcı arayüzü konularında ekip her zaman ince eleyip sık dokudu. Kullanıcılarına en iyi deneyimi sunmaya çalıştılar. 26 restoranla işe başlayan Yemeksepeti, 3 ayda günde 40-45 sipariş alır hale geldi. 2007 sonunda Yemeksepeti günde 10 bin sipariş alıyordu. 2008 Mayıs’ında European Funders Fund, Yemeksepeti’ne azınlık ortak oldu. Şirketin aktif olarak mobil ticarete başlaması 2010 yılında iOS uygulamasını hayata geçirmesiyle oldu. Android cihazlar için uygulamalarını ise 2011’de kullanıma aldılar. Büyüme devam ederken Eylül 2012’de General Atlantic, Yemeksepeti’ne 44 milyon dolar yatırım yaptı. 2013’te şirket Katar, Suudi Arabistan ve Lübnan’da hizmet vermeye başladı. Şirket, 2013 Ekim’inde Yunan online yemek sipariş servisi Clickdelivery.gr’yi satın aldı. Bir yıl sonra Yemeksepeti, ifood.jo’nun çoğunluk hissesini satın alarak Ürdün pazarına girdi. Ve 2015’te dünyanın en büyük online yemek sipariş platformu Almanya merkezli Delivery Hero, Yemeksepeti’ni 589 milyon dolara satın aldı. Yemeksepeti bu satın almayla Türkiye’nin milyar TL değerlemeyle çıkış yapan ilk internet girişimi oldu. Yemeksepeti şu anda 62 ilde ve 10 bine yakın üye restoran ve aylık aldığı 3 milyon siparişle milyonlarca kullanıcıya hizmet veriyor. Türkiye’nin yanı sıra 7 ülkede daha operasyonlarını sürdürüyor. Şu anda mobil uygulamaları toplam 2,8 milyon kez indirilen şirket, siparişlerinin yarısını mobil uygulaması üzerinden alıyor.~ “MOBİL TRAFİK HIZLANACAK”
BİLGEN ALDAN ALBAYRAK N11.COM PAZARLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
HEDEF LİDERLİK

n11.com Doğuş Grubu ile Güney Koreli SK Group’un ortaklığında Haziran 2012’de, 100 milyon dolarlık sermayeyle kuruldu. 2015 yılının ilk yarı dönemini 30 bin kayıtlı mağaza, 26 milyon kayıtlı ürün, 5 milyona yakın üye, toplamda 137 milyon ziyaret sayısıyla tamamladık. Türkiye’de ve bölgede e-ticaret sektörünün lideri olmak istiyoruz.
 MOBİLE ODAKLANDIK
n11.com olarak, uzun zamandır mobile odaklanmış durumdayız. 2014 yılının Ocak ayında n11.com mobil uygulamamızı devreye soktuk. Hem Android hem iOS için uygulamaya geçen mobil uygulamamız 3 milyondan fazla kişi tarafından indirilmiş durumda ve bunu 2 yıldan kısa bir sürede gerçekleştirdik. Geçtiğimiz yıl n11.com’un bünyesindeki 21 bin mağaza, 2014’te 770 milyon TL ciro yaptı. 2016 sonunda mobilden gelen ciromuzun toplam cironun yüzde 40’ına varacağını öngörüyoruz. Mobil trafiğimizin ise 2015 yılı sonunda yüzde 50’yi geçmesini bekliyoruz. 

MOBİL ÖDEMEDE TRENDLERE YÖN VERENLER
PAYANYWHERE

Cep telefonunu anında POS cihazına dönüştürüyor ve ödeme alınmasını sağlıyor. Özellikle taksi, kargo, küçük restoran ve isletmelere çok büyük bir ödeme kolaylığı sağlıyor. Apple ile ciddi bir iş ortaklığı var. 
VENMO 
2001’de Pensilvanya Üniversitesi’nde 1’inci sınıfta okuyan 2 öğrenci tarafından hayata geçirildi. Gençler arasında ödeme kolaylığı sağlamak üzere yola çıkıldı. Sosyal ağ üzerinden para alışverişi saglayan bir platform. 
APPLE PAY 
Apple 1 yıl önce ABD’de Apple Pay’i hayata geçirdi. Müşterilerin bir parmak dokunuşuyla ödemelerini yapabildikleri sistem, İngiltere’de de uygulamada. Apple Pay, mağazalarda ve uygulama içinde iPhone 6, iPhone 6 Plus ve AppleWatch’daki Touch ID’yi kullanarak kolay, güvenli ve kişiye özel bir şekilde ödeme yapma olanağı sunuyor.SAMSUNG PAY 
Samsung Pay önce Güney Kore’de kullanılmaya başlandı. Şimdi ABD’de de kullanılabiliyor. Kullanıcıların tek dokunuşla ödeme yapmasını sağlıyor. Samsung Pay Galaxy S6 ve Note 5’i de destekliyor. 
LOOPPAY 
Apple Pay’in en büyük rakibi. Samsung tarafından satın alındı. Kickstarter’dan çıkan bir girişim oldu. Cep telefonu uzerinden ödeme yapılmasını sağlıyor. Bir elektronik cüzdan uygulaması. Yakın alan iletişimi (NFC) teknolojisi ile çalışan tüm cihazlarla uyumlu. 
ANDROID PAY 
Google da yeni Android Pay temassız ödeme sistemini ABD’de kullanıma sundu. Böylece telefonunda Android KitKat 4,4 ve üstü işletim sistemi yüklü olup NFC alıcısı olanlar temassız ödeme yapabilecek. Android Pay’de sanal hesap numaraları esas alınıyor. 
TWITTER 
Online müşteriler Twitter’a eklenen satın alma düğmeleriyle artık doğrudan Twitter’dan alışveriş yapabilecek. E-ticaret platformu Shopify ile işbirliği yapan Twitter, ‘satın al’ düğmesini küçük işletme sahibi online girişimcilerin kullanımına açacak.~OPENTABLE NASIL 2,6 MİLYAR DOLARA SATILDI?
SON DAKİKA REZERVASYONU

OpenTable, Chuck Templeton tarafından 1998 yılında San Francisco’da kuruldu. Tüketiciye bedava rezervasyon şansı sunarken restoranlardan belli oranda aylık ücret ve yapılan rezervasyon başına ücret alıyor. Geçtiğimiz yıl da şirket Priceline Group’a 2,6 milyar dolara satıldı. Boş olan masaların anında veya son dakikada rezerve edilmesi fikriyle yola çıkan Templeton, özellikle restoran rezervasyonlarında yabancı bir ülkede olan turistler için büyük kolaylık sağladı.
TEKNOLOJİYLE FARK YARATTI
Uzmanlar OpenTable’ın rezervasyon ve ödeme alanında teknolojiyle farklılık yaratmayı başardığını söylüyor. Uygulama telefona indirildikten sonra en yakın restoranlar listeleniyor. İstenen restoranın menüsüne ve kullanıcı değerlendirmelerine de erişim şansı mümkün. Anında rezervasyon özelliğiyle dünyanın pazar lideri konumunda.
YENİ ADIMLAR
OpenTable 32 binden fazla restoranla 6 ülkede faaliyet gösteriyor. Son birkaç yılda online rezervasyon rekabetin yoğunlaştığı bir alan haline geldi. Restoranlardan ve müşterilerden gelen talep OpenTable’ın bir sonraki adımını belirleyecek. OpenTable yakın zamanda 100OpenTables adını taşıyan yeni bir girişimi hayata geçiriyor. Farklı şehirlerdeki kullanıcıların seçkin yemek deneyimleri kazanacakları bir uygulama.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz