Yeni bir iş fikri geliştiren girişimci Bekir Topuz, 2018 yılında Rezervem'i kurarak iş hayatına girdi. Şu anda 132 restoran ile rezervasyon konusunda çalışan Rezervem, yatırım fırsatları da sunacak.
Rezervem kurucusu Bekir Topuz. Capital Dergisi'nin sorularını şöyle yanıtladı:
İş modelinizi tanımlar mısınız?
Rezervem olarak restoranlara rezervasyon yönetimi konusunda çözüm sunuyoruz fakat bu işin merkezinde olan bir konu. Bizim asıl üzerinde durduğumuz konu restoran deneyimini güncel teknolojilerle birleştirerek, hizmet verdiğimiz restoranlara misafirlerine eşsiz bir deneyim sunmalarını ve büyük veri analiziyle de operasyonel verimlilik sağlıyoruz. Sunduğumuz bu hizmetler aslında yeme-içme sektörüne çok büyük katma değerler sağlarken, aynı zamanda sektörün en büyük problemlerine de çözüm üretmiş oluyoruz. İletişimden kaynaklı yaşanan olumsuz deneyimlerin önüne geçiyoruz, restoranların en çok rahatsız olduğu konu olan ve misafirlerin rezervasyonuna gelmemesinden dolayı yaşanan no show problemlerine finansal teknolojilerle kesin çözüm sağlıyoruz. Sunduğumuz bu çözümler ve sektöre olan yaklaşımımızdan dolayı aslında yeme-içme sektörünü dönüştürdüğümüzü ve geliştirdiğimizi söyleyebilirim. Genel olarak yeme-içme sektöründe faaliyet gösteriyoruz, Michelin yıldızlı ve fine dining restoranları sistemimize dahil ediyoruz. Fakat eğlence ve otel-konaklama tarafında da çözümler sunuyoruz. Otel yönetim sistemleri ve PMS sistemleri ile entegre olarak tüm restoran rezervasyon operasyonunun oda numaraları üzerinden çok kolay bir şekilde yönetilmesini ve misafir deneyiminin ölçülüp analiz edilmesine imkan sağlıyoruz. Biliyorsunuz veri günümüzün en önemli konusu, bugün restoranlarımız en çok harcama yapan veya restoranı en fazla ziyaret eden misafirinin kim olduğunu bilmiyor ve böyle bir veriye sahip değiller. Biz Rezervem olarak bu karanlık noktaya ışık tutuyoruz. Misafirlerin alışkanlıklarını, tüketimlerini, davranışlarını analiz ederek restoranlara kendi satış pazarlama faaliyetlerini sunma imkanı veriyoruz. Misafir deneyimi gerçekten çok önemli bir konu, dünyaca ünlü şeflerimiz var, harika restoranlarımız var, hizmet kalitesinde de çok iyiyiz. Rezervem olarak restoranlara bütün bu hizmetlerin misafir tarafından nasıl algılandığını doğrudan tespit ve analiz etme imkanı sunuyoruz. Bu sayede rezervasyon aşamasından başlayan yeme-içme yolculuğunun tüm noktalarda analiz edilmesine ve raporlanmasına imkan sağlıyoruz. Özetlemek gerekirse Rezervem olarak; müşteri yaklaşımlarını takip etme, müşteri memnuniyetini yükseltme, müşteri beklentilerini kişi inisiyatifine bırakmadan sistematize etme, sadık müşteri portföyü oluşturarak müşteri jestleri yapma olanağı, müşteri beklentilerini ölçme, data yönetimiyle doğrudan marketing olanağı, misafir deneyimi üzerine kontrol ve strateji geliştirme gibi birçok alanda da restoranlara hizmet sunuyoruz. Yakın zamanda hizmetlerimize “Etkinlik Modülü”nü ekleyerek, restoranlarda düzenlenen etkinlikler için rezervasyon ve bilet satışı hizmeti de vermeye başladık.
Ne zaman kuruldunuz, ne kadarlık bir sermayeyle ve destekle?
Rezervem’i 2018 yılında kurdum. Projeye ilk başlarken tamamen kendi öz kaynaklarımla finanse ettim, herhangi bir finansman ihtiyacı da olmadı. Halihazırda danışmanlık verdiğim projeler ve farklı projelerden de gelirlerim vardı, kısa bir süre içinde Rezervem para kazanan ve hızla büyüyen bir şirket haline geldi. Büyümesi o kadar hızlı gelişti ki herhangi bir yatırıma veya farklı bir finansal çözüm arayışına hiç girmedik.
Bu iş fikri nasıl doğdu?
Kendimi bildim bileli aslında girişimci olduğumu söyleyebilirim. Kendi şirketimi kurana kadar pek çok farklı proje yapmıştım, fakat o dönemlerdeki iş ve hayat tecrübemiz herhangi bir ürün çıkarmaya pek müsait değildi. Rezervem’in iş fikri şöyle oldu; 2018 yılıydı şu an beraber çalıştığımız bir restoranımızın beni araması ve no Show olarak ifade ettiğimiz sorundan dolayı bir çözüm üretmemizi istemesi üzerine gelişti. Nasıl bir çözüm sunacağım üzerinde çalışırken fark ettim ki o tarihlerde ülkemizde bu konuya çözüm sunan veya sunabilecek yerli bir girişim yoktu, daha önce pek çok farklı girişim olmuş, fakat hepsi başarısız sonuçlanmış. Global markalar ise uzun yıllar önce Türkiye’den çekilmişlerdi. Restoranlarımız gerçek anlamda teknolojik bir çözümden çok uzak klasik yöntemlerle tüm operasyonlarını yönetmeye çalışıyorlardı. Hazırladığım çözüm çok başarılı oldu ve farklı farklı restoranlardan da benzer talepler geldiğini gördüm ve gerçekten sektörün böyle bir çözüme çok fazla ihtiyacı olduğunu fark ettim. Herhangi bir reklam tanıtım faaliyetinde de bulunmadım, sunduğumuz çözümler restoran sahipleri ve işletmecileri tarafından o kadar çok beğenildi ki tavsiye ve referans üzerine gelişen bir süreç oldu. Bugün 120’den fazla restorana çözüm sunmanın ve ülkemizde yeme içme sektörünü dönüştürmenin ve geliştirmenin mutluluğunu yaşıyorum.
Şu anda kaç restoranla çalışıyorsunuz, bu restaronların profili nedir?
Şu anda 132 restoran ile çalışıyoruz. Genel olarak yeme-içme sektöründe faaliyet gösteriyoruz, Michelin yıldızlı ve fine dining restoranlarla çalışıyoruz. Belli bir hizmet kalitesi ve misafir deneyimine önem veren işletmeleri tercih ediyoruz. Fakat eğlence ve otel-konaklama tarafında da çözümler sunuyoruz. İçerisinde A’la Carte restoranı olan oteller için Rezervem biçilmiş bir kaftan. Otel yönetim sistemleri ve PMS sistemleri ile entegre olarak tüm restoran rezervasyon operasyonunun oda numaraları üzerinden çok kolay bir şekilde yönetilmesini ve misafir deneyiminin ölçülüp analiz edilmesine imkan sağlıyoruz.
Sizi diğer rezervasyon sistemlerinden ayrı kılan nedir?
Ülkemizde uzun yıllar hep yurt dışı kaynaklı firmalar çözüm sunmaya çalıştı. Fakat gerek ekonomik durumlar, gerekse toplumsal durumlardan dolayı başarılı olunamadı ve global firmaların çoğu ülkemizden ayrıldı. Bunun yanında kültür farklılığı da önemli bir rol oynadı diyebiliriz. Yerli girişimler de oldu bu süreçte fakat nedense kimse yeme-içme sektöründe sorunlara çözüm üretmek istemedi. Her zaman müşteri tarafına göz kırpıldı, restoranlar ve onların sorunları ikinci plana atıldı. Rezervem olarak biz bu şekilde bir yol izlemedik. Önce sektörün problemlerine çözüm sunmayı aynı zamanda da sektörün teknolojik dönüşümüne katkı sunmak istedik. Rezervem; bizim içimizden, bizden gelen, kendi kültürünü ve ülke değerlerini bilen bir çözüm... Restoranlara ne yapmaları, nasıl çalışmaları gerektiğini diretmek yerine onların ihtiyaçlarını, taleplerini ve sorunlarını tespit ederek çözüm sunan bir girişim... Evet yazılım geliştirme tarafında çok ciddi deneyimimiz var fakat yeme-içme sektörünü en iyi bilenler hizmet verdiğimiz restoranlarımız. Her restorandan, her bir şefimizden yeni şeyler öğreniyoruz ve bu öğrendiklerimizi detaylıca analiz edip Rezervem’e aktarıyoruz. Bunlar bizi biz yapan değerlerimiz ve bizi diğer sistemlerden ayıran en güçlü yanımız. Teknolojiyi çok iyi biliyoruz ve bunu yeme-içme sektöründe restoranlarımızın deneyimleri ile birleştirerek ortaya Rezervem’i geliştirdik. Önümüzdeki günlerde çok daha güzel çözümler sunacağız.
İşinizle ilgili hedefiniz nedir? Satma ve exit gibi planlarınız var mı?
Her girişimci gibi tabii ki benim de bir exit hayalim fakat bunlar çok daha sonraki aşamalar... Benim için ürün geliştirmek, çözüm üretmek çok kıymetli ve değerli. Öncelikli hedefim Türkiye’deki yeme-içme sektörünü teknolojik bir yaklaşımla fakat kendi değerlerimizi de ön planda tutarak uçtan uca değiştirmek. Çok güzel restoranlarımız ve harika şeflerimiz var. Bu değerlerimizi korumak ve geliştirmek öncelikli hedefimiz. Türkiye’de çok dikey bir büyüme sağladık, globalde de adımızdan söz ettirmeye başladık. Öncelikle Türkiye’de daha da büyümek, otel tarafında daha aktif ve etkili olmak istiyoruz. Sadece restoran rezervasyonları değil konaklama tarafında da çözüm sunacağız. Süreç içerisinde pek çok farklı sektörden de talep alıyoruz. Şu an sadece yeme-içme dikeyinde ilerliyoruz fakat diğer sektörlerde de çok fazla eksik ve açık var. Türkiye’deki büyümemizi paralel olarak globalde de sürdüreceğiz. Belli bir noktaya geldikten, sonra yatırım fırsatlarını değerlendirmek isteriz.
İşinizi büyütmek için sermayedar arayışınız var mı?
Şu an için sermaye arayışımız yok diyebilirim, Rezervem kendi ayakları üzerinde durabilen bir girişim fakat hayallerimiz ve hedeflerimize daha hızlı ulaşmak için sermaye arayışımız olacak. Yatırım fırsatları da sunacağız çünkü güzel bir hayalimiz ve güzel bir yol haritamız var. Bu süreçte hem maddi hem de manevi olarak desteğe ihtiyacımız olacak. Yatırım fırsatlarına her zaman açığız.
Önümüzdeki dönemde nasıl bir büyüklüğe ulaşmayı planlıyorsunuz, şu anki cironuz nedir?
Kısa sürede ciddi bir büyüme elde ettik ve 2023 yılını yüzde 200 büyüme ile kapattık. 2. Çeyreğin sonunda 2023 ciromuzun 2 katı üzerine çıktık. Ülkemizde bizim sunduğumuz hizmeti sunabilecek başka bir şirket yok ve restoranlardan çok ciddi bir talep alıyoruz. Sürekli geliştirdiğimiz yazılım altyapımızla misafir deneyimini en üst noktalara çıkarmayı ve sistemin sunduğu avantajları tüm dünyayla paylaşmayı hedefliyoruz. Çok büyük bir pazarda güçlü yazılım know how’ı ve yeni yatırımlarla sürekli büyüme potansiyeline sahip bir teknoloji şirketiyiz. Güçlü ve sürekli gelişen teknik alt yapımız ile hizmet ağımızı her geçen gün büyütürken, yeme – içme sektörüne yepyeni bir vizyon katıyoruz. Türkiye’de ulaştığımız başarıdan güç alarak yurt dışına açılmayı ve globalleşmeyi hedefliyoruz. 2024 yılında yurt içinde büyüme hızımızı sürdürmeyi ve yurt dışına açılarak globalleşmeyi hedefliyoruz. Globalleşme hedeflerimiz kapsamında ilk yurt dışı müşterimiz İngiltere’den oldu, ikinci olarak da Mısır’ın en popüler turizm bölgesi olan Sharm El Sheikh’de Swissotel, Rixos Premium Seagate, Rixos Sharm El Sheikh, Rixos Radamis, Rixos Golf Villas and Suits, Rixos Premium Magawish ve Rixos Premium Alamein olmak üzere 7 otelde hizmet vermeye başlıyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?