Andrew Moss, dünya sigorta ve emeklilik devi Aviva’nın CEO’su… 27 ülkede faaliyet gösteren 57 bin çalışanı, 45 milyon müşterisi olan bir şirketi yönetiyor… Bu ülkeler içinde Türkiye’ye özel önem gö...
Andrew Moss, dünya sigorta ve emeklilik devi Aviva’nın CEO’su… 27 ülkede faaliyet gösteren 57 bin çalışanı, 45 milyon müşterisi olan bir şirketi yönetiyor… Bu ülkeler içinde Türkiye’ye özel önem gösteriyor, potansiyelini yakından izliyor. Son Ak Emeklilik-Aviva Emeklilik birleşmesinin de bu nedenle gerçekleştirildiğini belirtiyor ve ekliyor: Önümüzdeki 5 yılda en az iki kat büyümesini bekliyoruz. Güçlü konumumuzla sektördeki liderliğimizi sürdüreceğimize inanıyoruz.”
Aviva, dünyanın en büyük 5’inci, İngiltere’nin ise en büyük sigorta şirketi… 57 bin çalışanı, 45 milyon müşterisiyle, elementer, hayat ve emeklilik branşlarında faaliyet gösteriyor. Şirket, Türkiye’ye eski adı Commercial Union olarak girmişti. Ancak, sonradan adını değiştirip, Aviva olarak yoluna devam etti.
Aviva’nın Türkiye’deki son atağı ise Ak Emeklilik ile Aviva Emeklilik’i birleştirmek oldu. Ortaya Avivasa Emeklilik çıktı. Şimdi Aviva, Türkiye’de emeklilik ve elementer branşta faaliyet gösteren 2 şirketi ile temsil ediliyor.
Bu dev şirketin CEO koltuğuna geçtiğimiz yılın sonlarında Andrew Moss geldi. ‘Tek Aviva İki Kat Değer’ sloganı ile şirketini atağa geçiren Moss, Türkiye pazarını da yakından izliyor. Sabancı Grubu ile gerçekleştirdikleri birleşmeden çok memnun. Londra’da gerçekleştirdikleri yıllık basın toplantısında, bu görüşünü dünya basınına açıkladı, Türkiye’deki Avivasa Emeklilik ile Aviva Sigorta şirketlerini örnek olarak gösterdi.
Geçtiğimiz Mayıs ayında Türkiye’ye de gelen Andrew Moss, Capital’e özel bir söyleşi verdi, sektörü ve ekonomiyi değerlendirdi ve gelecek planlarını açıkladı:
-Türkiye’den yeni döndünüz ve AvivaSA’nın müdürleriyle ve ekibiyle buluşmuş oldunuz. İzlenimlerinizi alabilir miyiz?
Türkiye, potansiyeli ve bizi daha fazla yatırım yapmaya teşvik eden güncel gelişmeler nedeniyle önemli ve gelecek vaat eden bir ülke. Nitekim Türkiye’deki ekibimiz giderek büyüyor. Daha önce Aviva plc. sermayesine sahip iki şirketimiz vardı. Geçtiğimiz yıl, özellikle özel emeklilik sektöründe hızlı büyümek için Türkiye’nin önde gelen gruplarından biri olan Sabancı Holding’le ortaklığa giderek AvivaSA Emeklilik ve Hayat’ı kurduk.
Bu ortaklıkla, bizim doğrudan satış becerilerimizle AK Emeklilik’in banka sigortacılığı alanındaki gücünü birleştirerek benzersiz bir dağıtım kanalı yarattık. Bunun ötesinde, çalışma tarzı övgüye değer bir ekip oluşturduk. Ziyaretim sırasında böylesine profesyonel ve etkileyici bir ekiple buluştuğum için çok memnunum. Sonuç olarak, Türkiye’de gözlemlemiş olduğumuz potansiyele büyük beklentiler ekledik.
- Aviva’nın Türkiye’de emeklilik ve genel sigorta şirketleri bulunuyor. Gelecek planlarınızda neler var? Genişleme planlarınız kapsamında yeni bir satın alma gerçekleşecek mi?
Türkiye’deki payımızı yeni ortaklığımız olan AvivaSA Emeklilik ve Hayat’la, Sabancı Holding’e bağlı Ak Emeklilik’le büyütmeyi amaçlıyoruz. Yüzde 25’lik pazar payına sahip olan ve yılın ilk çeyreğinde başarılı bir performans sergileyen AvivaSA, hedeflerine doğru hızla ilerliyor.
Geçtiğimiz 8 ay, başarılı bir birleşme ve bütünleşme dönemi oldu. AvivaSA, emeklilik fonları sektöründeki liderlik konumunu korumak için yeni ürünlere ve projelere yatırım yapmayı sürdürecek. Ortaklarım ve ben, bir numara olmak için çok sıkı çalışıyoruz. Kişisel olarak, ülkeleri ve bilançoları sınıflandırmayı tercih etmiyorum. Her bir ülkenin kendi karakterinin ve özelliklerinin bulunduğuna inanıyorum. Bazı gelişmiş ülkelerde büyük hacimli işler yapmak mümkün.
Diğer taraftan bazı başka ülkeler büyüme potansiyelleri nedeniyle çok heyecan verici. Türkiye’yi bu kategoride değerlendiriyorum. 27 ülkede faaliyet gösteren Aviva olarak, Türk pazarına inanıyoruz ve uzun vadeli yatırımları sürdürmeyi planlıyoruz. Türkiye’nin önümüzdeki 5 yılda en az iki kat büyümesini bekliyoruz. Güçlü konumumuzla sektördeki liderliğimizi sürdüreceğimize inanıyoruz.
-Bu büyümeden yararlanmak için Türkiye’ye yönelik yenir satın alma planınız var mı?
Şu anda, Türkiye’de herhangi bir stratejik ortaklık ya da satın alma planlamıyoruz. Bu arada önemli bir karar aldık. “Tek Aviva-iki kat değer” vizyonumuzun kritik bir unsuru olarak, şirket önümüzdeki iki yılda küresel bir markaya dönüşecek. Bu yeni kararla birlikte, firmalar arasındaki bilgi transferlerini de geliştirmeyi planlıyoruz. Sabancı ile birleşmemiz, küresel ölçekte planladığımız değişimin küçük bir örneği. Türkiye’yi bir model olarak algılıyoruz. Bunun değerimizi iki katına çıkaracağını düşünüyorum.
- Türkiye’yi, gelişmiş ekonomilere sahip olan Avrupa ülkelerinden farklılaştıran neler var? Hangi özellikleri Türkiye’yi çekici kılıyor?
Herkes BRIC’ten (Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin) söz ediyor, ama penetrasyon ve üretim açılarından bakarsak gerçekten önemli olan pazar Türkiye. TRIC’in (Türkiye, Rusya, Hindistan ve Çin) gerçek bir potansiyeli var. En fazla büyüme Türkiye benzeri ülkelerde sağlanabilir.
Türkiye, büyümesiyle çok etkileyici bir ülke örneği… Türk pazarı, büyüme potansiyeliyle, Avrupa ülkeleri ve diğer gelişmekte olan ülkeler arasında dikkat çeken, çok özendirici bir pazar. Ayrıca, bölgedeki sigortacılık sektörünün büyümesini izlemek açısından bir referans ülke olma özelliğini taşıyor.
Özellikle büyük fonlar riskleri paylaştırma gereksinimini duyuyor ve bunun için yatırım yapıyorlar. Türkiye’deki ilgi artışı üzerinde durursak, ülkenizin çok çekici göründüğünü ve uluslararası şirketlerin Türk pazarına girmek konusunda çok istekli olduğunu söyleyebiliriz.
- Dünyadaki sigortacılık ve emeklilik-hayat sektörlerindeki önemli trendler hangileri? Büyümeyi neler motive ediyor?
Dünya çapında emeklilik ve sigortacılık sektörlerini belirleyen bir dizi temel trend var. Batı pazarlarındaki büyümenin itici gücü, varlıklı ve yaşlanan nüfuslar: Doğum oranlarında bir patlamanın yaşandığı 1950’li yıllarda doğmuş olan kuşak emeklilik dönemine girmeye başlıyor ve bu dönemdeki bütçelerini hazırlamalarına ve yönetmelerine yardımcı olabiliriz. Yükselen piyasalarda, ekonomilerin hızlı büyümesi, insanların kişisel servet ve varlıklarının da büyümesi ve bunları koruyarak gelecek için tasarruf etmeye gereksinim duymaları anlamına geliyor.
Ayrıca, bir başka trend, devletlerin emeklilik yükünü giderek artan oranlarda özel sektöre transfer etmesi ve şirketlerin de emeklilik programlarını dışarıya yaptırması. Tüm bunlar sektörün büyümesini sağlayan güçlü dinamikler.
“İnovasyon, Aviva İçin Çok Önemli”
- Sektördeki büyüme açısından inovasyon ve yeni ürün geliştirmenin rolleri neler ve bu kapsamda neler yapıyorsunuz?
Hem inovasyon hem de mevcut ürünlerin yeni durumlara uyarlanması açısından, bizim için en önemli şey, hedef kitlemizin gereksinimleri. Yeni ürünlerin ve algıların yaratılma biçimi konusunda taleplerin büyük bir rol oynadığı bir dünyada, bunları anlamak ve farklı gereksinimleri karşılayan uygulanabilir ürünlere dönüştürülebilecek algılar yaratmak için büyük çaba harcıyoruz.
Gerçekte, inovasyonun çekirdeğinde bu anlayış var. Çözüm ve ürünlerimizi know-how biçiminde iş yaptığımız diğer ülkelerle paylaşıyoruz. Farklı araçları, ürünleri ve deneyimleri başka bir ülkeye taşıyabiliyoruz ve bu da bize uluslararası bir kültür ve mobilite geliştirme olanağını sağlıyor. Ürün uzmanlığı paylaşımı da “Tek Aviva-iki kat değer” stratejimizin önemli bir parçasını oluşturuyor. Bir örnek olarak, Aviva Sigorta’nın araç sigortacılığı ürünü olan “Kullandığın Kadar Öde”yi verebiliriz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?