Teknoloji şirketleri ve
perakendeciler, mobil
kullanımıyla beraber mobil
ticaretin de büyüyeceğini
öngörüyor. Kullanıcıların ise
kart veya nakit yerine akıllı
telefonlarla ödeme yapmayı
tercih edeceklerini tahmin ediyor ve bu
yüzden mobile büyük yatırım yapıyorlar.
Apple, Samsung, LG ve Google gibi
teknoloji devlerinin kısa süre önce tanıttığı
mobil cüzdanlar bu yatırımlara örnek
gösterilebilir. Benzer şekilde ABD’de büyük
perakende şirketleri birleşerek Merchant
Customer Exchange’i oluşturdu ve mobil
uygulamaları CurrentC’yi piyasaya sundular.
ABD’deki perakende şirketlerinin yüzde
78’i, 2016’da mobile yatırım yapmayı
planlıyor. Tüm bu verileri iyi değerlendiren
kurum ve kuruluşlar da mobile olan
yatırımlarını artırıyor. Elektronik alışverişler
hızla mobil platformlara taşınıyor. Mevcut
web siteleri mobilden görüntülemeye
uygun olarak yeniden tasarlanıyor. Çünkü
geleceği iyi okuyabilen firmalar geleceğin
mobilde olduğunun farkında! Mobile ayak
uyduramayan firmaların gelecekte var
olabilmesinin zor olduğunu da kavramış
durumdalar.
MOBİLE İLGİ ÇOK YÜKSEK
2014 yılında mobil kullanıcı sayısının
masaüstü kullanıcı sayısını geçmesi, yeni
bir devrin başladığını bizlere gösterdi.
ComScore tarafından ABD’de yapılan bir
araştırma, internet kullanıcılarının büyük
bir çoğunluğunun mobilde de yer aldığını
ve dijital platformlar arasında en çok mobil
uygulamalarda zaman geçirdiklerini ortaya
koydu.
2015 yılı verilerine göre kullanıcılar mobil
üzerinden dijital platformlarda harcadıkları
zamanın yüzde 86’sını mobil uygulamalarda,
yüzde 14’ünü mobil web sitelerinde geçiriyor.
Araştırmaya katılan akıllı telefon kullanıcılarının
yüzde 79’u mobil uygulamaları neredeyse
her gün kullandığını belirtiyor. Bu da
mobil uygulamaların, markaların pazarlama
stratejilerinde ne kadar önemli olduğunu gözler
önüne seriyor.
Söz konusu alışveriş olduğunda,
mobil ortamda kullanıcı alışkanlıklarının
hayli farklılaştığı söylenebilir. MARC
tarafından yapılan bir araştırmaya göre kullanıcılar, herhangi bir satın alma işlemini gerçekleştirmeden önce akıllı telefonlarıyla etkileşime geçiyor. Yüzde 90’ı fiyatları karşılaştırma gibi satış öncesi aktiviteler için akıllı telefonunu kullanıyor. Yüzde 84’ü ise mağaza içinde olsa da alışverişi tamamlamadan önce akıllı telefonunu kullanarak ürün bilgileri, indirim gibi konularda araştırmalar yapıyor. GELENEKSEL SINIRLAR AŞILIYOR
Geleneksel ticaretin belki de en büyük dezavantajı ulaşabileceği kişi sayısının sınırlı olması. İnternetin yaygınlaşması ve teknolojinin gelişmesiyle interneti yanımızda taşımaya başladık. Artık hepimizin cebinde birer sanal market bulunuyor. Mobil uygulamalar ve mobile uyumlu web sayfaları sayesinde işletmelerin sanal mağazaları günde binlerce kişi tarafından ziyaret ediliyor. 4,5G ve 5G teknolojilerinin kullanılmaya başlanmasıyla internet hızının artacağını, haliyle yeni teknolojilerin gelişeceğini, buna paralel olarak mobil ticaretin önümüzdeki günlerde çok daha hızlı bir şekilde büyüyeceğini söyleyebiliriz. Mobil uygulama satışlarındaki yükseliş, mobil uygulama kullanıcı sayısının da önemli oranda arttığını gösteriyor. Bu da gelecekte, “nesnelerin interneti” daha da yaygınlaştığında mobil uygulamaları farklı cihazlarda da kullanacağımız anlamına geliyor. Mobil uygulamaların, akıllı teknolojiler sayesinde mobil telefon ve tablet gibi cihazların dışına çıkarılarak internet bağlantılı saat, şapka, gözlük gibi giyilebilir teknolojiler içinde de yaygın olarak kullanılması bekleniyor. 2014’te mobil cihazlarla mağaza içinde 4 milyar dolar değerinde yapılan alışveriş tutarının, Forrester Research’ün tahminlerine göre 2019’da 34 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. TÜRKİYE’DE MOBİLİN GELECEĞİ PARLAK
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mobilite hızla artıyor, mobilden yapılan alışveriş hacmi giderek genişliyor. Yapılan araştırmalara göre Türkiye’nin, Avrupa’da mobil üzerinden en çok alışveriş yapılan ülkeler arasında üçüncü sıraya yükseldiğini görüyoruz. Bunda mobil teknolojilere yapılan yatırımların rolü büyük. Elbette Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) Türkiye’de gerekli olan altyapının ve uygulamaların oluşturulması amacıyla üstlendiği lokomotif görevi de bu gelişmede önemli yer tutuyor. Altyapı ve teknik çalışmaların yanı sıra düzenlenen kampanyalar aracılığıyla da mobili teşvik ediyor, firmaların mobile yönelmesi için çaba sarfediyor. Türkiye’nin ilk mobil cüzdanı olan BKM Express uygulaması bu anlamda hayata geçirilen en önemli çalışmalardan biri. BKM Express verilerine göre ülkemizde e-ticaret içinde mobil ticaretin payı geçtiğimiz yıl yüzde 17 düzeyindeyken, 2015’in ilk çeyreğinde bu oran yüzde 40’a ulaşmış durumda. Elbette bunda Türkiye’nin genç ve dinamik bir nüfusa sahip olmasının, ülkemizde teknolojik trendlerin yakından takip edilmesinin ve mobil teknolojilere hızlıca adapte olunmasının etkisi de büyük rol oynuyor. ALIŞVERİŞİN KALBİ MOBİLDE ATACAK
Sonuç olarak artan mobil kullanımı, değişen alışveriş alışkanlıkları ve mobil ödemenin daha güvenli hale gelmesiyle mobil ticaret hızla artmaya devam ediyor. Üstelik kullanıcılara hızlı ve güvenilir bir alışveriş deneyimi sunuyor. İşte bu yüzden önümüzdeki günlerde “Mobilden aldım”, “Cepten aldım” gibi ifadeleri daha fazla duyacağız. Bu düşünce hepimizi heyecanlandırıyor. Mobilin insan yaşamına kattığı değer ve getirdiği güç doğru kullanılırsa dünyamız çok daha güzel, çok daha yaşanabilir bir hale gelecek.
DİJİTAL CÜZDAN PLASTİK KARTTAN DAHA GÜVENLİ Tüketicilerin tüm önyargılarına rağmen aslında dijital cüzdanla yapılan mobil ödemeler fiziksel kartla yapılan ödemelerden çok daha güvenli. Ödeme için kullanılan birçok uygulama, her alışverişte kart bilgilerini göndermek yerine işleme özel kod oluşturarak ödeme işlemini yapıyor. Mobil alışverişlerde hacker’lar için bir anlamı olmayan tek işlemlik kodların kullanılması ve buna, ödemeyi onaylamak için parmak izi benzeri biyometrik kontrollerin de eklenmesiyle mobil işlemlerin güvenliği artıyor. Örneğin BKM Express’te kart bilgisi dahi saklanmıyor, tanımlanacak kart numarasının yalnızca ilk 6 ve son 4 hanesi uygulamaya giriliyor ve en yüksek seviyede güvenlik sağlanıyor. Bu yöntem, önemli bir güvenlik katmanı olarak ödeme teknolojileri içindeki yerini çoktan aldı. ~
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?