Strateji kaç yılda bir değişmeli?

Bir şirket için olabilecek en öldürücü yol, daha kuruluş aşamasında tutturduğu modeli, “Başarılı oldum” diye ısrarla devam ettirmesidir.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Strateji kaç yılda bir değişmeli?
Bir şirket için olabilecek en öldürücü yol, daha kuruluş aşamasında tutturduğu modeli, “Başarılı oldum” diye ısrarla devam ettirmesidir. Öyle bir zamana girersiniz ki müthiş başarılı sonuçlar vermiş iş modeliniz, yeni iş yapma biçimleri, yeni tüketici, yeni teknoloji ve hepsinden önemlisi ortaya çıkan rakipler nedeniyle işe yaramaz hale gelir. Dünyada bunun çok da örneklerini gördük. Benzer bir süreçten geçen Cisco’nun CEO’su John Chambers da böyle düşünüyor. Bu nedenle de son 20 yılda en az 5-6 defa kendilerini baştan yarattıklarının altını çiziyor: “Bazıları pozitif, bazıları da acılı değişimlerdi. Ben pazardaki geçişleri, teknolojideki değişimleri ve satın alma şekillerindeki değişimi kaçırmaktan çok korkarım. Fakat korkunun tek başına anlamsız bir duygu olduğuna da inanırım. Bu nedenle sadece korkmak yerine değişimi tercih ederim. En zor şeylerden biri de uyarı sinyallerini sizin görmeniz, başkalarının ise görmemesidir. 2007’nin ağustos ayında finansal kuruluşlar aniden satın almayı durdurdu. Bazı yakın dostum CEO’lar, “Bir sorun yok” dese bile veriler açıkça ortadaydı.
Bütün hazırlıklarımızı buna göre yaptık, önlem aldık. 2010 yılında her şey kötüye giderken biz satın almalarla iyi bir dönem geçirdik. Hala kendimizi yenilemeye devam ediyoruz. İnsanlar hala bizim router ve internet networking şirketi olduğumuzu sanıyor. Oysa biz bundan hızla uzaklaşıyor, teknolojimizi kullanarak sağlık ve eğitim gibi alanlarda büyük değişimler yapıyoruz.

Değişimi çok sevdiğimi söyleyemem. Ama ben IBM ve Wang Laboratories şirketlerinden geliyorum. İki şirket de zirveyi gördü, sonra düştüler. O nedene değişimi gündeminize almak zorundasınız. Bu, her 6 ayda bir değişim yapacağınız anlamına gelmez, hata olur. Çünkü bir değişimi şirket düzeyine yaymak ve başarıya ulaştırmak, 3 ila 5 yılınızı alabilir.” Chambers’ın altını çizdiği “strateji değişimini”, bazı şirketler DNA’larını bozmadan, aynı iş kolunda kalarak yapıyor, bazıları ise yepyeni bir alan yaratabiliyor. Cisco hep internet alanında kaldı. Nokia maden, ormancılık ve kauçuk gibi alanlardan bugünkü düzeyine evrildi. Önemli olan, bu evrilmeyi sürekli kılabilmek, değişen koşulları anlayıp tepki verebilmektir. Tabii yeni modelin iyi yaratılması ve eskisinden daha iyi olması koşuluyla...

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz