Şirketlerin bu trafiği karşılayabilmek için bulut bilişim sunucularına
olan yatırımları son sürat devam ediyor. Gartner’ın verilerine göre,
bulut bilişimin bu yıl sonu itibarıyla 131 milyar dolarlık bir büyüklüğe
ulaşması bekleniyor. Uzmanlar bu nedenle bulut bilişimden devasa bir
sektör olarak bahsediyor. Bu alanda, istihdam rakamları da umut verici.
Bulut Bilişim ekosistemine 2015’e kadar 13,8 milyon çalışanın katılacağı
tahmin ediliyor. Yapılan çeşitli araştırmaların sonuçları da bulut
bilişimin hızlı büyüdüğüne, bu büyümeyi önümüzdeki dönemlerde
sürdüreceğine işaret ediyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Artık
herkes bilincinde.... Bulut bilişimle birlikte şirketler yeni bir
döneme girmiş durumda. Sektör bağımsız pek çok şirket, artan veri yükünü
yönetmek için bulut bilişim çözümlerine başvuruyor. Bu sayede daha
verimli bilgi yönetimi gerçekleştiriyor, en önemlisi şirketler
verilerine uzaktan ulaşabiliyorlar. Bulut bilişim; kuramların bütün
bilişim altyapı ve uygulamalarını internet servisi gibi hizmet olarak
almalarına dayanıyor. Bu sayede bünyelerinde veri merkezi
barındırmalarına gerek kalmayan kurumlar, hizmet sağlayıcı şirketlere bu
sistemleri kullandıkları kadar bedel ödüyor. Özellikle ABD ve Avrupa’da
bu konuda ciddi bir hareketlilik söz konusu... Bunun yansımaları birkaç
yıldır Türkiye pazarında da görülüyor.
HER YERDEN ULAŞIM
Dünyada
son yıllarda neredeyse çoğu şirketin yatırımlarını yönlendirdiği bulut
bilişim hizmetlerini aslında son kullanıcılar ve kurumlar MSN Hotmail,
YahooMail ya da Gmail gibi e-posta ya da ajanda servisleriyle 10 yılı
aşkın zamandır kullanıyor. Bulut bilişimi son dönemde bu kadar popüler
yapan ise gelişen erişim ve geniş bant teknolojileri oldu. Artık gelişen
geniş bant teknolojileri sayesinde bulut bilişim hizmetleriyle
şirketler ve kişiler diledikleri yerden kurumsal bilgilerine, ofislerine
ulaşabiliyor. İş yapış şekillerine hız katıyor ve bununla birlikte
verimlilik sağlıyorlar.
Gartner’ın verilerine göre dünyada bulut
bilişimden elde edilen gelirler bu yılın sonunda 131 milyar dolara
ulaşacak. Araştırma, bulut bilişim hizmetleri iş hacminin ise 2016’da
207 milyar dolarlık bir pazar oluşturacağını gösteriyor. Buna karşılık
toplam BT pazarındaki büyümenin aynı dönemde yüzde 3 gibi küçük bir
oranda gerçekleşeceği düşünülüyor. Bu da BT pazarında istihdamı
artıracak olan ana trendin bulut bilişim platformları olacağına işaret
ediyor.~ 11,3 MİLYON EK İSTİHDAM GELECEK
IDC’nin benzer
bir araştırmasına göre bulut bilişimin sağladığı istihdamda da önemli
bir artış söz konusu. Araştırma sonucuna göre bu yılın sonunda bulut
bilişim sektörü 8,8 milyon kişilik ek istihdam sağlamış olacak. Bu
rakam, 2014'te 11,3 milyona ulaşacak. Bulut bilişim sektörü, 2015
yılındaysa 13,8 milyon kişiye ek istihdam sağlayacak.
Bu
rakamların sektör ayrımlarına bakıldığında, bulut bilişim sayesinde en
fazla yeni iş pozisyonunun ortaya çıkacağı sektörlerin başında medyanın
geldiği görülüyor. Bulut sayesinde söz konusu sektörlerde 2,4 milyon
yeni iş olanağı ortaya çıkacak. Bunu 1,4 milyon yeni iş olanağıyla
bankacılık sektörü izliyor. Sigortacılık alanında ise bulut bilişim
sayesinde ortaya çıkacak yeni iş olanaklarının ikiye katlanması
bekleniyor. Perakende sektöründe 2015 yılına kadar yüzde 81 oranında iş
gücü artışı öngörülüyor.
Globalde bulut pazarı büyüklüklerine
bakıldığında sırasıyla Kuzey Amerika, Batı Avrupa ve Uzakdoğu’nun daha
ileride olduğu görülüyor. Bu durum tüm BT pazarında benzer bir seyir
izliyor. Ancak, önümüzdeki dönemde bulut pazarındaki en hızlı büyümenin
Güney Amerika, Ortadoğu, Afrika, Orta Avrupa ve Asya-Pasifik
ülkelerinden geleceği öngörülüyor. Gelişen Türkiye BT pazarının ise
global pazardan bulut bilişimle daha yüksek bir pay alması bekleniyor.
Bu öngörüyü besleyen durum ise kurumsal şirketlerin, KOBI ve sektör
topluluklarının bulut bilişime gittikçe artan bir ilgi göstermesi.
Tüm
bunların Türkiye’deki bulut pazarı büyümesine katkıda bulunması
bekleniyor. Global BT pazarına bakıldığında Türkiye’nin tersine servis
ve yazılım payının donanıma göre çok daha yüksek olduğu görülüyor. Bulut
bilişimin de parçası olduğu yeni BT trendlerine paralel olarak Türkiye
pazarının servis ve yazılımda ağırlığını artırması beklentiler arasında.
BULUTA YATIRIM ARTACAK
Dijital
evrenin önümüzdeki yıl yüzde 50 oranında genişleyerek 4 zetabayt olması
bekleniyor. Bu veriyi üreten bireysel ve kurumsal kullanıcıların yanına
son dönemde cihaz ve makinelerin de eklenmesiyle üretilen verinin çok
büyük boyutlara ulaşacağı tahmin ediliyor. Bu doğrultuda hem veri
depolama hem de veriyi anlamlı şekilde analiz edecek iş zekası
çözümlerine talep artacak. Bu anlamda önümüzdeki dönemde BT kaynakları
merkezileşerek veri merkezleri ve servis sağlayıcılar tarafında
toplanacak. Bulut bilişim ve sanallaştırma teknolojilerinin gelişmesi de
bu eğilimi destekleyici bir rol oynayacak. Bu beklentiler doğrultusunda
kurumlar yatırımlarını artıracak. IDC tarafından hazırlanan
raporlar, şirketlerin yazılım ve donanım bütçelerinin sadece yüzde
10’unu ürün satın alma, kalan yüzde 90’ınını ise kullanım, yönetim ve
güvenlik gideri olarak harcadığını gösteriyor. Bulut altyapısının
kullanımı, ClO’lara bu yüzde 90’lık dilim üzerinden ciddi oranlarda
tasarruf elde etme olanağı sunuyor.~
Bulut servisleriyle ClO’lar
toplam sahip olma maliyetlerinde çarpıcı düşüşler sağlayabiliyor. Aynı
şekilde sadece ihtiyaç duyulan kapasite ve kullanılan servisler
kapsamında ödeme yapma olanağı ve servis kalite düzeyi anlaşmaları (SLA)
sayesinde, kurumlar maliyetlerin yönetimi, iş sürekliliği ve verimlilik
artışı açısından daha istikrarlı bir teknoloji platformuna
kavuşabiliyor.
Bulut tabanlı web servisleri, büyük kurumsal
uygulamaların işlevselliğini, güvenliğini ve sürdürülebilirliğini KOBI
ölçeğine taşırken, bu tür şirketlerin benzer altyapıları kullanarak
büyük şirketlerle rekabet edebilmesinin de yolunu açıyor. Bulut
bilişimde uzmanlara göre KOBI’ler için ciddi bir fırsat söz konusu.
Bulut bilişim, KOBI’lere maliyet kontrolü, hız ve kullanım kolaylığı
açısından cazip geliyor. Bir KOBI’nin kendi BT altyapısını kurması,
yönetmesi, işleri büyüdüğünde genişletmesi oldukça zahmetli ve
maliyetli. Bunun alternatifi olarak BT hizmetlerini bir bulut
sağlayıcıdan sağlaması, işleri büyüyünce buna paralel olarak aldığı
kaynakların artması, kullandığı kadarını ödemesi ciddi bir esneklik
sağlıyor.
TRENDLER NELER?
Bulut bilişime şirketlerin
ilgisinin artması yeni trendlerin ortaya çıkmasına da neden oluyor. HP
Türkiye Satış Öncesi Destek ve Bulut Bilişimden Sorumlu Müdür Mert
Sarıkaya, “Kurumlar çevikliği artırmak, daha iyi hizmet kalitesi ve
finansalların optimizasyonu için her geçen gün daha fazla uygulamayı
buluta taşıma fırsatlarını araştırıyor ve kendilerine avantaj sağlayacak
özel ya da genel bulut çözümlerine yöneliyor” diyor.
Sarıkaya,
Coleman Parkes Research’ün HP adına Nisan 2013’de yaptığı araştırmayı
işaret ederek, 2016 yılına kadar kurumsal BT hizmetlerinin yüzde 25’inin
geleneksel BT üzerinde kalırken, yüzde 75’lik kısmının özel ya da genel
bulut üzerinden sağlanacağının öngörüldüğünü ifade ediyor. Yine rapora
göre yüzde 75’lik kısmın dağılımına bakıldığında ise yüzde 39 ile özel
bulut en büyük paya sahip. Özel bulutu sırasıyla yüzde 21 ve yüzde 15
ile yönetilen bulut ve genel bulut takip ediyor. Mert Sarıkaya’ya göre
bulut bilişimin büyümesine yön veren trendlerden biri de hızla gelişen
mobilite. Sarıkaya, “Yapısal ve yapısal olmayan veriye bir bütün olarak
bakarak işleyebilmek ve değer sunmak, kurumsal mobilite, sosyal medya ve
nesnelerin internetiyle hızla büyüyen veri miktarlarını da göz önüne
aldığımızda bulut için ideal uygulama senaryoları ortaya çıkacak” diyor.
HİZMET OLARAK BULUT
Dış
kaynak kullanımı yöntemiyle verilerini bulut servisi sağlayıcı
şirketlerin veri merkezlerinde tutan kurumlar, istedikleri zaman
istedikleri yerde bilgilerine ulaşma olanağı buluyor. Bulut bilişim;
yazılım servisi (SaaS), platform servisi (PaaS) ve altyapı servisi
(IaaS) gibi hizmetlerden oluşuyor. Yani şirketler yazılımlarını,
uygulama platformlarını ve altyapı servislerini BT şirketlerinden hizmet
olarak alıyor.
Şirketler nasıl e-posta ve web barındırma
hizmetlerini servis sağlayıcılardan sağlayabiliyorsa; proje yönetimi,
müşteri ilişkileri yönetimi, çalışanları ve tedarikçileriyle içerik
paylaşımı ve belge yönetimi, online ticaret uygulamalarını, finans ve
muhasebe, stok yönetimi gibi en temel kurumsal çözümleri, büyük
teknoloji yatırımları yapmadan bulut platformları üzerinden
kullanabiliyorlar. Böylece kullanıcılar ofiste ayrı bir veri merkezi
kurmalarına gerek kalmadan dış kaynak kullanımına yönelerek ofis
dışındaki veri merkezlerinden ihtiyaçları oranında yararlanabiliyor.
Şirketler için böyle bir sistemden yararlanmanın en büyük açmazı
kuşkusuz güvenlik...~
Bunun için BT şirketleri kendi güvenlik
sistemlerini de kurumlara sunuyor. Öte yandan kurumlar, servisin
performans, süreklilik, güvenlik gibi özelliklerini sıkı anlaşmalar
(SLA) ile güvence altına almayı tercih ediyor.
YENİ MODELLER GELİŞTİRİYOR
PRIVATE CLOUD. ÖZEL BULUT
Şirketin
kendi oluşturduğu ya da kiraladığı buluttur. Bulut altyapısı yalnızca
şirket için çalışır ve kendisi tarafından yönetilir. COMMUNITY CLOUD - TOPLULUK BULUTU:
Belirli
bir toplulukla paylaşılan buluttur. Bulut altyapısı birkaç organizasyon
ya da şirket tarafından paylaşılır, böylece aynı amacı paylaşan, aynı
güvenlik gereksinimleri olan, aynı tarzda idare edilen organizasyonlar,
şirketler desteklenir. Organizasyon ya da şirket tarafından yönetilir. PUBLIC CLOUD-KAMU BULUTU
Kamuya
satılmış mega-ölçekte altyapıdır. Bulut altyapısı herkese ya da büyük
endüstri grubuna açıktır ve bulut servisini veren bulutun sahibidir.
Servisi veren yazılım ve saklama-storage gibi kaynakları sağlar ve
internet üzerinden halkın erişimine açar. Windows Azure Servis Platformu
buna örnek olarak verilebilir. HYBRID CLOUD-KARMA BULUT
İki
veya daha fazla bulut modelinin kompozisyonudur. Bulutlar kendi
özelliklerini kaybetmeden yazılımın ve verinin taşınmasına izin verecek
şekilde standardize edilmiş ya da özel teknoloji ile bağlanmıştır.
“BULUTTA 20 MİLYON İŞLETMEYİ DESTEKLEYEBİLİRİZ”
MICROSOFT TÜRKİYE GENEL MÜDÜR YARDIMCISI Tolgar Elverici
HEDEF REKABETİ ARTIRMAK
“Microsoft
olarak şu anda 1 milyar müşteriyi ve 20 milyon işletmeyi
destekleyebilecek bulut hizmetleri altyapısına sahibiz. Hedefimiz
ülkemizdeki kurumların bulut bilişim alanında sunduğumuz tüm çözümlere
ulaşımını sağlayarak rekabet güçlerini artırabilmek. yenİ ürün sunduk Bu
çerçevede yakın gelecekte Microsoft’un iletişim ve birlikte çalışma
yazılımlarının çevrimiçi sürümlerini, tanıdık Office Web Apps ve Office
Professional Paketi ile bulutta birleştiren Office 365’i Türkiye’de
Türkçe olarak pazara sunduk. HİZMETLER GENİŞLEYECEK
Kendi
veri merkezlerimizden sunduğumuz hizmetler dışında, Microsoft Türkiye
olarak iş ortaklarımız üzerinden sunmakta olduğumuz bulut hizmetlerimizi
genişletmeye de devam edeceğiz. Yani Microsoft’un sunduğu çözümlerle
uçtan uca, büyük şirketler, KOBİ’ler ve bireysel kullanıcılar bulut
bilişimin avantajlarından yararlanabiliyor.”
“BU ALANA YATIRIMLARIMIZ KESİNTİSİZ DEVAM EDECEK” VMWARE TÜRKİYE ÜLKE MÜDÜRÜ
Mehmet
Emrali “BT’nin karmaşıklığını ortadan kaldıran ve mevcut BT
altyapılarından bulut ortamına geçiş için bir köprü sağlayan kapsamlı
ürün yelpazemizle bulut bilişim için bir temel oluşturuyoruz. VMware
bulut ürün ailemizle gerek kuruma özel gerekse kamuya açık bulutların
kurulmasında en hızlı ve en esnek bulut altyapısının kurulmasını
sağlıyoruz. Bunu artık hibrid bulut teknolojileri izliyor. VMware olarak
ürünlerimizle bulut bilişimin sadece işletim sistemi olmakla sınırlı
kalmamasını ve bulut oluşturulması için gereken tüm ürün segmentinin
oluşturulmasını sağlıyoruz. Bulut bilişim için en temel katalizör
kuşkusuz sanallaştırma. VMware olarak sanallaştırmada uzun yıllardır
pazarı yönlendiren lider şirketiz. VMware olarak bulut bilişimin SaaS
servislerinin sağlanmasında, sadece sunucu veya masaüstü sanallaştırma
değil, veri merkezlerindeki tüm bileşenlerin sanallaştırması üzerinde
yatırımlarımıza devam edeceğiz.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?