MUSA
ÜLKEN, Anadolu Sigorta’nın yeni genel müdürü... Henüz koltuğunda 4 ayı
geride bıraktı. Bu kısa süreye müşteri odaklılık, kârlılık ve acente
yönetimi konusunda yeniden yapılanma projeleri sığdırdı. Kârlılığa
odaklandıklarını söyleyen Ülken, “Sektörde birincilik ya da ikincilik
bizim için çok önemli değil” diyor ve ekliyor: “Belirli ürün
gruplarındaki pazar payımızı ve iş yapış şekillerimizi gözden geçirerek
kârlılığı düzeltmeyi planlıyoruz.” Türkiye’de sigorta sektörü, elementer
branşta 2012 yılının ilk 7 ayında 9,8 milyar TL prim üretimi
gerçekleştirdi. Bu rakamlar yüzde 17 artışa işaret ediyor. Ancak aynı
pozitif görünüm kâr tarafında kendini göstermiyor. İlk 6 ayın sonunda
sektördeki 293 milyon TL’lik rekor zarar da bu tabloyu açıkça ortaya
koyuyor. Anadolu Sigorta’nın yeni genel müdürü Musa Ülken’in ajandasının
ilk sırasında da bu nedenle “kârlılık” sorunu var. “Ticari firmalar
uzun süreli zarar yazmak gibi bir konfora sahip değil... Bu konjonktür
uzun süre devam edemez” diyor. “Sektörde birincilik ya da ikincilik
bizim için çok önemli değil. Biz belirli ürün gruplarında ileriye dönük
pazar payımızı ve iş yapış şekillerimizi gözden geçirerek bu sonucu
düzeltmeyi planlıyoruz. Temel hedefimiz, kendi fiyatlarımızı müşteri
faydası doğrultusunda iyileştirmek. Bize kazandıran müşteriye biz de
kazandıralım istiyoruz. Teknik kârlılık eksenli büyümeyi amaçlıyoruz.”
2023 yılı itibariyle Anadolu Sigorta’yı 8,5 milyar TL prim üretimi ve 5
milyar TL aktif büyüklüğe taşımayı hedefleyen Anadolu Sigorta Genel
Müdürü Musa Ülken ile sigorta sektörünü ve kârsızlık sorununa karşı
stratejilerini konuştuk:
Capital: 2012 yılı için şirketinizin performansı nasıl gidiyor?
- 2012 yılının ilk 7 ayında 1,3 milyar TL’lik prim üretimimiz oldu.
Önceki yılın aynı dönemine göre nominal yüzde 26’lık bir artış
yakaladık. Reel büyümemiz ise yüzde 15,6 olarak gerçekleşti. Aslında bu
yılın 6’ncı ayında sektörde yaklaşık 30 milyon TL’lik bir prim önceliği
ile birinci sıradaydık. Temmuz ayı sonundaysa 9,2 milyon TL farkla bir
adım geride gidiyoruz. Birincilik ya da ikincilik, bizim için çok önemli
değil. Pazar payımız da yüzde 1 artışla yüzde 13,48 oldu. Şirketimizin
aktif büyüklüğü 30 Haziran itibariyle 2,4 milyar TL ve sektördeki en
büyük varlığa sahip sigorta şirketi olmayı amaçlıyoruz. Anadolu Sigorta
olarak yaklaşık 2,5 milyon sigortalıya hizmet götürüyoruz, İlk 7 ayda en
çok prim ürettiğimiz alan da yüzde 18 pazar payına sahip olduğumuz
kasko sigortaları, burada yüzde 30’a yakın büyüme yakaladık. Yangında da
yüzde 18 prim artışı ile yüzde 12,5 pazar payımız bulunuyor. Bunlar
sektörün lokomotif alanları. Tüm sektörün büyümek istediği genel
sorumluluk sigortalarında da yüzde 15’lik pazar payımız var. Bu branşta
da yüzde 27 büyüme kaydettik. Tekne sigortalarında yüzde 42 payla
pazarın lideriyiz. Uçak sorumluluk sigortalarında yüzde 45 payla pazarın
yarısına hakimiz. Yine sektörün büyüme hedefi olan nakliyat
sigortalarında payımız yüzde 9,8.~
Capital: Peki hangi branşlarda büyümeyi planlıyorsunuz?
- Kasko ve yangın sigortalarında portföyümüz sağlam... Sağlık
sigortalarında teşkilatımızla çalışıp daha fazla pay almayı planlıyoruz.
Genel sorumluluk ve yangın branşının alt dalı olarak KOBİ’lerde büyümek
istiyoruz. Şu anda en çok büyüdüğümüz alan burası. KOBİ tarafını daha
da geliştirmek istiyoruz. Sektörde payımızın yüksek olduğu nakliyat
tarafında da büyümeyi hedefliyoruz. Yangın, sorumluluk, tekne ve
nakliyat sigortalarındaki birinciliğimizi de pekiştirmek istiyoruz. Prim
üretimimizin büyük bölümünü acente kanalı üzerinden yapıyoruz. Tabii
tüm İş Bankası şubeleri aynı zamanda acentemiz. Banka kanalının payını
artırmayı amaçlıyoruz. Bugün prim üretimimizin yüzde 9’u banka
tarafından geliyor. Banka üzerinden KOBİ ve bireysel sigortalarda prim
üretimimizi artırmayı planlıyoruz. Primin yüzde 80’ini gerçekleştiren
acente tarafında da belirli bölgelere özel ürünler ve bölge
acentelerinin iş yapma şekillerine uygun teklifler yaratıyoruz.
Capital: 2012 yılı sonunda yeniden lider olur musunuz? Bu yıl sonu için hedefleriniz nasıl?
- Bu yıl büyüme hızımızı devam ettirerek aktif büyüklük, kârlılık gibi
alanlarda öne çıkmak istiyoruz. Sektörde birincilik ya da ikincilik
bizim için çok önemli değil. Uzun yıllar birinci olduk. Son yıllarda
ikinci oluyoruz. Önemli olan, büyümek istediğimiz alanlarda hedefimizi
yakalayabilmek. Yoksa büyüdüğümüz ama kâr edemediğimiz alanlarda
ilerlemek şirket sonuçlarını negatif etkiliyor. Bu sürdürülebilir bir
büyüme değil.
Capital: Evet, sektör genelinde kârsızlık ciddi bir sorun.
- Bir işletmenin kuruluş amacı, kâr elde edebilmektir. Anadolu Sigorta,
2007 yılında 54 milyon TL, 2008 yılında 117 milyon TL kâr etti. 2009
yılında kâr 48 milyon TL, 2010’da 37 milyon TL, geçtiğimiz yılsa 4
milyon TL olarak gerçekleşti. Anadolu Sigorta 2012 yılı yedinci ay
itibariyle 43 milyon TL zarar açıkladı. Elementer sigortacılık tarafında
genel bir zarar tablosu görüyoruz. Sigorta şirketlerinin 6’ncı ay
bilançoları toplamına baktığımızda, 293 milyon TL’lik rekor bir zarar
görülüyor. Ticari firmalar uzun süreli zarar yazmak gibi bir konfora
sahip değil... Bu konjonktür uzun süre devam edemez. Sürekli kaybedenler
piyasadan çekilecektir. Anadolu Sigorta olarak yalnızca fiyat odaklı
rekabeti tasvip etmiyoruz.
Capital: Kârlılığınızı nasıl artırmayı düşünüyorsunuz?
- Biz belirli ürün gruplarında ileriye dönük pazar payımızı ve iş yapış
şekillerimizi gözden geçirerek bu sonucu düzeltmeyi planlıyoruz. Temel
hedefimiz, kendi fiyatlarımızı müşteri faydası doğrultusunda
iyileştirmek, Bize kazandıran müşteriye biz de kazandıralım istiyoruz.
Teknik kârlılık eksenli büyümeyi amaçlıyoruz, Prim üretimi ve kârlılık
arasında denge yakalamak temel amacımız. Yalnızca prim üretimine
odaklanmak, pazar payını artırabilir, Ancak bu durumun kalıcı olmayacağı
aşikar. Kâr amacıyla pazar payını ihmal etmek de orta vadede şirketin
güçten düşmesine sebep olur, Bu durumda uygun gördüğümüz alanlarda prim
üretimine, uygun görülen diğer branşlarda kârlılığa ağırlık vererek
dengeyi yakalayacağız.
Capital: Bu durumda kasko, trafik sigortaları gibi kârın düşük olduğu alanlarda agresif olmayacak mısınız?
- Sektör genelinde kasko branşında ilk 6 ayda 52 milyon lira teknik
zarar edildi, Trafik sigortasındaysa zarar, 6’ıncı ayın sonunda 429
milyon lira gibi rekor bir rakama çıktı. Biz ağustos sonu itibariyle
kasko ve trafik sigortalarında müşteri skorlamasına geçtik.~
Tarife yapımızı değiştirdik. Bu alanda pazar payımız büyük, Ancak
yaptığımız çalışmalarla bize kazandıran müşteriyi içeride tutacağımız,
müşteriye de kazandıracağımız daha uygun fiyatlarla yola devam edeceğiz.
Bu alanda da yıl sonu itibariyle kârlılığa geçmeyi hedefliyoruz.
Capital: Siz Anadolu Sigorta’yı uzun vadede nereye taşımak istiyorsunuz?
- 2023 yılında sigortacılığın nereye gideceğine dair yapılan
çalışmalarda sigorta sektörünün 4 kat büyümesi planlanıyor, Biz de 2023
yılı itibariyle prim üretimimizi 8,5 milyar TL ve aktif büyüklüğümüzü 5
milyar TL’ye çıkarmayı düşünüyoruz. Sektörde bugün yüzde 13,5 olan pazar
payımızın da paralel kalacağını öngörüyoruz.
“SÜREÇLERİ HIZLANDIRIYORUZ"
MÜŞTERİ SKORLAMASINA GİDİYORUZ
Haziranda genel müdür olduktan sonra müşterilerimize daha yakın olmak
için başlattığımız “Closer to Customer” projesini hızlandırdık. Bunun
için bazı yapısal değişiklikler orta koyduk. Özellikle ağustos ayı
itibariyle müşteri skorlaması üzerine yeni yapılar kurduk. Tarife
yapımızı değiştiriyoruz. Daha önce dokunduğumuz, ancak kazanamadığımız
müşterileri şirketimize çekmek için birçok çalışma yapıyoruz. Rota ve
Samba adını verdiğimiz projelerle çalışıyoruz. SÜREÇ YARIYA İNECEK
Daha hızlı olmak adına iş süreçlerimizi kısaltacağız. İş yapış
şekillerimizi sürekli gözden geçirip en kısa sürede müşteriye nerede
dokunabileceğimize bakacağız. Örneğin, hasar uygulamaları ile ilgili bir
projeyi hayata geçirdik. Sigortalıyla ilk biz temas kurarak yön veren
bir sisteme geçtik. Evrakların tamamlanmasında manuel çalışmayı ortadan
kaldırdık. Bu şekilde sürecin yarı yarıya kısalmasını bekliyoruz. Tüm
ürünlerimizde benzer sistemleri uygulayacağız. “Şirketler yeterli
büyüklüğe ulaşmadı.
SEKTÖRE YABANCI İLGİSİ SÜRER"
PAZAR HALA CAZİP
Sektörde hala fiyat bazlı rekabet devam ediyor. Hatta artarak devam
ediyor. Ancak ülkemizde sigorta ihtiyacı tam olarak yerine getirilmiyor.
Sigorta şirketleri yeterli büyüklüğe ulaşamadı. Zaten yabancı
şirketlerin yatırım yapmalarının nedeni de bu... Hala cazip bir pazar
konumundayız. Türkiye’de sigortacılık henüz tabana yayılmamış durumda.
Endüstriyel tesisleri bir tarafa koyarsak, bireysel sigortalarda büyük
eksikler var. Zorunlu olan DASK sigortasında bile sigortalanma oranı
yüzde 25. Bu rakamlarla Türk sigorta sektörünün yerli ya da yabancı her
şirket için cazip olduğunu düşünüyorum. YABANCILAR DENEYİMLERİNİ YANSITSIN
Sektöre gelen yabancı şirketlerin kendi vizyon ve deneyimlerini Türk
sigortacılığına yansıtmalarını istiyoruz. Eğer bu sağlanırsa pazar daha
da büyütülmüş olur. Getirdikleri bilgi ve deneyimleri Türk sigorta
sektörüne göre şekillendiremeyen şirketlerin pazarı terk etmesi söz
konusu olabilecek. Rekabeti fiyatla yapmanın sonu gelmeyecek. Rekabetin
sadece fiyat üzerinde değil hizmet üzerine olması gerektiği zamanla
anlaşılacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?