"Organik ve kârlı büyüme planımız var"

Axa, 13 yılın ardından Türkiye’de CEO’sunu değiştirdi. Mart ayında göreve gelen GUILLAUME LEJEUNE, her türlü rakamsal büyüme hedefi vermekten kaçınıyor. “Hedefim pazarda mevcut konumumuzu koruyarak, kârlılığımızı artırıp sürdürülebilir büyümeyi yakalamak” diyor. Fransız yönetici, ilk iş olarak Axa Group’un uluslararası gücüyle yurtdışında faaliyet gösteren büyük Türk şirketlerini portföyüne ekledi. Bu dönemde zorunlu trafik sigortalarında düzeltmelere gidildi. Prim üretiminde daha dengeli bir dağılım planlayan Lejeune, gelecek büyümelerinde tamamlayıcı sağlık ve eğitim sigortaları ile BES’in önemli fırsatlar olduğuna inanıyor.

7.09.2015 16:06:250
Paylaş Tweet Paylaş
"Organik ve kârlı büyüme planımız var"
Elementer sigorta sektörünün en önemli oyuncularından Axa’da, 13 yıl boyunca Cemal Ererdi’nin yürüttüğü CEO’luk görevini mart ayında Fransız Guillaume Lejeune devraldı. Yeni CEO, yönetim takımıyla büyüme stratejisi üzerine çalışmalarının sürdüğünü söylüyor. Ancak hedefleriyle ilgili rakam açıklamaktan kaçınıyor. Şirketin hedefini ise “Şirketin toplanan primlerinden yüzde 4 civarında bir teknik kârlılık elde etmesi” olarak açıklıyor. Axa Sigorta, Türkiye Sigorta Birliği 2015 Nisan sonu verilerine göre 1 milyar TL’yi aşan prim üretimi ve yüzde 11,3 pazar payıyla elementer sigortacılıkta 3’üncü sırada yer alıyor. Şirket 2014’ü de 3 milyar TL’yi aşan prim üretimiyle ikinci sırada bitirdi. Lejeune, gelecek büyümelerinde tamamlayıcı sağlık ürünleriyle sağlık sigortaları, eğitim sigortaları ve BES’te önemli fırsatlar olduğuna inanıyor. Ayrıca Axa Group’un uluslararası sigorta çözümleriyle de yurtdışında faaliyet gösteren büyük Türk şirketlerini portföylerine ekleyerek iş hacimlerini artıracakları görüşünde. Axa Holding’in yeni CEO’su Guillaume Lejeune, yönetimiyle açtığı yeni sayfada Türkiye planlarını, şirket satın almalarına yaklaşımlarını ve fırsat gördükleri branşları şöyle aktarıyor: 
* Mart ayında Axa Sigorta’nın başına geçtiniz. İlk iş olarak neler yaptınız? 
 Bu sorumluğu aldığımda ilk olarak şirketin bazı güçlü yönlerinden etkilendiğimi açıklamak istiyorum. Şirketin marka algısını, sektördeki yetkinliğini, iyi yönetim takımını ve kaliteli çalışan ekibini beğendim. Bir de acenteleriyle kurduğu güçlü dağıtım kanalı var ki bu da çok önemli bir varlık. Benim ilk işim, elimdeki bu güçlü yanları tespit etmek ve bu yanları nasıl geliştirebileceğimi, büyümek için bunlardan nasıl faydalanacağımı incelemek oldu. Ardından global ve güçlü bir grubun parçası olarak AXA Group’un kapasitesini daha fazla kullanmamız gerektiği görüşüyle bu yönde çalışmaya başladık. Bu konuda devam eden çalışmalar zaten vardı ama daha da hızlandırdık. Örneğin Axa Group’un global şirketlerinden Axa Corporate Solutions’la (ACS) uluslararası sigorta programları üzerine çalışıyoruz. ACS işbirliğiyle yurtdışında önemli faaliyeti olan Türk şirketlerine uluslararası sigorta çözümleri sunmayı amaçlıyoruz. Şimdiden bu işbirliğimiz meyvelerini vermeye başladı ve denizcilik, taahhüt sektörlerinde faaliyet gösteren Türk şirketlerinin uluslararası yatırımları için çalışmalar yaptık. Önümüzdeki günlerde bu alanda yeni şirketlere ulaşmak istiyoruz. Bunların yanı sıra Axa Group ile birlikte veri inovasyonu üzerine çalışıyoruz. Axa’nın global birikimlerinden yararlanarak Türkiye’de daha yüksek hacimli, iyi işler başaracağımızdan eminim. Bu süreçte zorunlu trafik sigortaları tarifelerimizde de düzeltmelere gittik. Pazarda fiyatlar teknik kârlılığın altında oluşmaya devam ettiği için bu branştaki fiyatlarda riske göre düzeltme yapılması kaçınılmaz görünüyor. 
~
* Şirketin yönetiminde değişiklikler oldu mu? 
Organizasyon anlamında önemli değişimler yapmadık çünkü çalışanların mutlu olduğu iyi bir ortama sahibiz. Sadece yönetime bazı yeni isimler geldi. Bazen bir şirkete yeni CEO atandığında CEO kendi yönetim ekibiyle gelir. Ben tek başıma geldim. 
* Bu yılın ilk 4 ay sonuçlarından memnun musunuz? 
Bu değişim sürecinde ekiplerimiz ve acentelerimizin katkılarıyla oto sigortalarında kâr üretebilen segmentlerde i�� payımızı artırabilmek için çok çalıştık. Büyük oranda başarılı olduk diye düşünüyorum. Bununla birlikte hava koşullarının sert geçmesi hasar taleplerinde bir miktar olumsuz gelişmeyi de beraberinde getirdi. Onun için 2015 yılında gerek kasko gerekse trafik sigortalarında adımlarımızı çok dikkatli atmak ve portföyümüzün kalitesine özen göstermek zorunda olduğumuzu biliyorum. Bunun yanında, diğer branşlarımızda önemli ve güzel büyümeler yakaladık. Bu yıl kârlı branş ve ürünlerde kendimizi daha da geliştirmeyi hedefliyoruz. 
* Bu yıl sonu için nasıl büyüme hedeflerine sahipsiniz? 
Hedefim pazardaki mevcut konumumuzu koruyarak, kârlılığımızı arttırarak sürdürülebilir büyümeyi yakalamak. Büyüme için rakamsal hedefler vermiyorum. Ben sadece prim üretiminde yüzde kaç büyüdüğümüze bakmıyorum. Kârlı büyüdüğümüzden emin olmak istiyorum. Büyüme oranlarımızla ilgili yönetim ekibimizle çalışıyoruz. Büyüme hızımız ve nasıl büyüdüğümüz anlamında çok dikkatliyim. Hangi riskleri aldığımızı sürekli ve dikkatle inceliyorum. Şirketin geleceğini güvene almak istiyorum. 
* Prim üretimi ya da müşteri sayısında büyüme oranlarına değil sadece kârlılığa mı bakacaksınız? 
Bu, bir denge işi… Doğru dengeyi bulmak gerekiyor. Sigorta sektöründe pek çok firmanın hızlı büyüdüğünü görüyoruz. Ama hızlı büyüme için sunulan fiyatların daha sonra hasarların ödenmesinde zorluk yaratma veya hiç ödenememe riski doğurduğunu dünyadaki pek çok kötü örnekten biliyoruz. Böyle bir durum hem şirketleri hem müşterileri kötü şekilde etkileyebilir. 
* Peki sürekli kârlılıktan bahsediyorsunuz, bu alanda hedefinizi alabilir miyim?
Hedef, şirketin toplanan primlerden yüzde 4 civarında bir teknik kârlılık elde etmesi. 
* 2014’ü hayat dışı sektörün ikinci şirketi olarak kapattınız. Pazar lideri olmak istiyor musunuz? 
Pazarda lider olmak için sürdürülebilir büyüme şart. Biz bir maraton koşuyoruz, burada hedef lider koşucuların arasında olmak. Biz hayat dışı sigortada en büyük oyuncular arasındayız, bu da çok önemli. Ama bizim birinci ya da ikinci oluşumuz, bu büyüklüğe gelirken temel göstergelerimizin nasıl ilerlediğinden daha önemli değil. Biz sıralamaya değil şirketi sağlıklı büyütmeye odaklanıyoruz. Riske göre fiyatı doğru olmayan işlerden özellikle kaçınıyoruz. 
~
* Önümüzdeki 5 yıl için nasıl bir büyüme stratejisine sahipsiniz? 
Önümüzdeki 5 yılda da organik ve kârlı bir büyüme stratejimiz olacak. Organik büyümenin kilit unsur olduğunu düşünüyorum. Bu anlayışla örneğin biz oto sigortalarında çok güçlü bir oyuncuyuz. Bu pozisyonumuzu koruyacağız. Diğer branşların büyümesine bağlı olarak, bu alanlarda da gücümüzü artırmak istiyoruz. Ben şirkette büyümenin daha dengeli branş dağılımıyla geleceğini düşünüyorum. Bu bizim bir alanda küçüleceğimiz anlamına gelmiyor, sadece oto dışı alanlarda daha hızlı büyüyeceğiz.
* Bugün prim üretiminizde branşların dağılımı nasıl? 
Bugün oto sigortaları, prim üretimimizin 3’te 2’sini oluşturuyor. Yangın sigortalarının prim üretiminde payı yüzde 15 ve sağlık sigortalarının da payı yüzde 5’i buluyor. Geleceğe dair dağılımda kesin oranlar açıklamayı doğru bulmuyorum çünkü pazar çok hızlı bir değişim geçiriyor. Niyetimiz bu değişime hızlı ayak uydurabilen, faaliyetlerinde çeşitliliğe önem veren dinamik ve dengeli bir şirket olabilmek.
* Peki Axa olarak hangi branşlarda daha agresif olacaksınız? 
Agresif olmayacağız, çünkü sigorta sektöründe büyümede agresif davranan şirketlerin sonunun nasıl olduğunu tarihten gelen örneklerle görüyoruz. Tabii fiyatlarda olabildiğimiz kadar hassas olmamız gerekiyor. Eğer riski karşılayan iyi bir fiyat varsa rekabetçi olacağız. Biz fiyatta rekabetçi ve hizmette mükemmel olmak istiyoruz. Sağlık sigortalarında daha etkin olmak istiyoruz, bu branş ileride önemli bir büyüme alanı olacak. Özellikle tamamlayıcı sağlık sigortaları, bizim için büyümede anahtar olacak.
* Hem BES hem hayat dışı sigortacılığında konsolidasyonlar bekleniyor. Axa’nın bu ortamda şirket satın alma planı var mı? 
Bizim odağımızda organik büyüme var. Ama tabii her iki alanda da fırsatlara bakmak da çok normal. Yalnız ‘sadece fırsatlara bakalım, organik büyümeye odaklanmayalım’ derseniz büyük hata olur. Burada asıl soru, bizim mevcut durumumuzla uyuşacak, iyi stratejiye sahip şirketi bulmak. Aslında satın almalar sonrası yaşanan şirket birleşme döneminin, yönetimlerde dikkat dağınıklığı yarattığını düşünüyorum. Emeklilikte de elementer sigortacılıkta da yapacağımız satın almanın gerçekten kayda değer bir değer yaratacağından emin olmamız lazım. Ancak çekici fiyata sahip, bizim stratejimize uyabilecek, şirketimizle tamamlayıcı yanları olan şirketler ilgimizi çeker. Böyle bir satın almaya da zaten Axa Group tarafından global olarak karar veriliyor. Axa Group her yıl pek çok sayıda fırsatı değerlendiriyor ancak sınırlı sayıda operasyona imza atıyor. 
~
“OLABİLDİĞİNCE TÜRK OLACAĞIM”
KÜLTÜRÜ ANLAMAK

Benim için ilk zorluk, kültürünüzü, insanları anlamak için mümkün olduğunca ve en kısa zamanda Türk olabilmek. Kültürünüzü, düşünme biçiminizi öğrenmek istiyorum.
TÜRKÇE ÖĞRENİYORUM
Türkçe’yi de bir-iki kelimeyle öğrenmeye başladım. Türkçe, bildiğim diğer dillere göre farklı kurallara, farklı dil yapısına sahip. Ama umutsuz değilim, zamanla öğrenmek için elimden geleni yapacağım. Ayrıca trafik konusunda zorlanıyorum. 

“FIRSAT ALANLARI: SAĞLIK VE EMEKLİLİK”
SAĞLIKTA ORAN YÜZDE 2

Pazarda önemli büyüme fırsatları bulunuyor. Sağlık sigortalarına olan ihtiyaç artıyor. Türkiye’de nüfusun sadece yüzde 2’si özel sağlık sigortasına sahip. Yüzde 20’sinin sağlık konusunda hiçbir sigortası bulunmuyor. Önemli açık olduğunu düşünüyorum. Son dönemde sektörde uygun fiyatlı tamamlayıcı sağlık sigortaları sunulmaya başlandı. Tamamlayıcı sağlık sigortalarının hem sigortalanacak kişi sayısı hem sigorta şirketleri için büyüyen bir alan olacağını öngörüyorum. Sağlık sigortaları Axa için de önemli bir büyüme alanı olacak.
BES’TE GELECEK PARLAK
 İkinci önemli alan, bireysel emeklilik sistemi, burada çok parlak bir gelecek görüyoruz. Devletin desteği devam eder ve gelecek regülasyonlar emeklilik şirketlerin para kazanmasını zorlaştırmazsa, BES de büyüme alanlarından olacak. Ben yıllar içinde Türk şirketlerinin işe girişlerde ücret paketinin içine özel sağlık sigortaları ve emeklilik planlarını da katacağını düşünüyorum. Bu nedenle de bu iki alanda önemli büyüme bekliyorum.
YENİ ÜRÜNLER VAR MI?
 Türkiye’de pek çok kişi, çocuklarının eğitim masraflarını karşılama noktasında endişe duyuyor. Aynı şekilde sağlık konularında nasıl daha iyi hizmet alırım sorusu soruluyor. Bu açıdan aileleri koruma adına yeni ürünler gelebilir. Türkiye pazarı varlıkları korumada iyi durumda, ama ailelerin ihtiyaçlarının korunması noktasında büyük ihtiyaç var. Ayrıca sigortalı konut sayısı az, ben burada da yeni ürünlerle gelişme olacağını düşünüyorum. Tabii yaşadığımız dijitalleşme süreci de sigortacılığın şeklini değiştirecek. İleride bu alanda da önemli ürünler ve müşteriler için yeni etkileşim imkanları göreceğiz.
~
“ANLAŞMA YAPACAK BANKA YOK”
BANKA KANALI OLMADAN

Banka şubeleri olmadan da çok iyi büyüyoruz. Türkiye’de emeklilik işini başlatanlara minnettarım. İşe az sayıda acenteyle başlamıştık, bugün hayat dışında çalıştığımız acentelerimizin üçte biri ile emeklilik işinde de çalışıyoruz. Emekliliğin çok hızlı büyüyeceğine inanıyorum. Ama bununla beraber haklısınız. Emeklilik işinde hacim, ağırlık olarak banka kanalıyla oluyor. Ama bankalarla işbirliği içinde olmamak, bu oyunda olmadığımız anlamına gelmiyor. Şu anda bir anlaşma yapabileceğimiz bir banka mevcut değil, çünkü halihazırda başka oyuncularla mevcut anlaşmaları var.
BES’TE BÜYÜME PLANI
Bu dönem BES’te büyüme stratejimiz üzerine çalışıyoruz. O nedenle şu an net bilgi veremiyorum. Bugün mevcut dağıtım kanalımıza odaklanıyoruz eğer makul maliyetlerle yeni bir kanal oluşturabilirsek bunu da iş planımıza ekleyeceğiz. BES bir ölçek işi o yüzden varlık yönetimini iyi yapmak çok önem kazanıyor. Otoriteler emeklilik şirketlerinin katılımcılardan aldığı ücretleri sınırlayan yeni bir düzenleme hazırlıyor. Yeni gelecek regülasyonla pazarda konsantrasyon hızlanacak. Daha az sayıda oyuncu göreceğiz. Anahtar soru, “Bu pazarda oyuncu olmak için minimum büyüklük ne olacak”, mevcut şartlarla baktığınızda en büyükler bile kâr edemez.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz