Birleştirici inovasyonlar

Fikirleri ve teknolojileri anlamlı bir şekilde biraraya getirmek bambaşka bir yeniliğe yol açabilir.

1.03.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Şirketinizi bambaşka bir boyuta taşıyacak bir sonraki inovasyon gözünüzün önünde duruyor olabilir. Nasıl mı? Okumaya devam edin. Coca-Cola, görür görmez tanınan şişesiyle kutu meşrubat fikrini birleştirdi ve “alüminyum şişe”yi yarattı. Bu yeni ve çok farklı ürün, yıllardır pazarda olan iki ayrı ambalajı bir araya getirerek yepyeni bir inovasyonu ortaya çıkardı. Böylece Coca-Cola’nın ayırt edici şişe formuyla alüminyumun hafiflik, üzerine kolay baskı yapılabilme, hızlı soğuma, kırılmama gibi avantajları bir araya gelerek markaya bir üstünlük sağladı. Bu şişe Vancouver Kış Olimpiyatları’nda kullanılıyor. Gütenberg, üzüm sıkma tezgahı ile bozuk para presi fikirlerini birleştirerek ilk matbaayı yaptı. Başka bir yaratıcı kişi PET su şişesi ile biberon fikrini birleştirdi ve ortaya spor kapaklı su şişesi çıktı. Yine bir başkası zamk ile ruj kavramlarını birleştirerek elleri kirletmeyen Pritt zamk çubuklarını yarattı.

BİRLEŞTİRİCİ İNOVASYON İÇİN GEREKENLER
İnovasyonların her zaman sıfırdan başlayan kavramlar olması gerekmez. Hatta birçok inovasyon, var olan fikirleri birleştirerek ortaya çıkmıştır. Yeni bir inovasyon gerçekleştirirken var olan fikirleri ve teknolojileri alıp bunları anlamlı bir şekilde bir araya getirmek bambaşka bir yeniliğe yol açabilir. Birleştirici inovasyon, mevcut ve kolaylıkla bulunabilen bileşenleri ve malzemeleri yeniden bir araya getirerek ortaya bambaşka bir şey çıkarmaya verilen ad. Birleştirici inovasyonları gerçekleştirebilmek için temelde gerekli olan iki şey var: Birincisi, gereken parçaların ve teknolojinin mevcut olması, ikincisi ise bunları bir araya getirip bir faydaya, bir müşteri ihtiyacının çözümüne dönüştürecek vizyon ve yaratıcılık. Otomobilin ortaya çıkabilmesi, yolların, benzinin, motorların ve lastiklerin varlığından sonra oldu. İlk otomobiller, çok sayıda ufak atölyede tek tek elle yapılıyordu. Daha sonra Henry Ford bir et işleme tesisinde gördüğü konveyör hattı fikrini, o zamanki otomobil üretim teknikleriyle birleştirerek bugüne kadar gelen modern üretimin temelini atmış oldu. Toyota, benzinli motorla elektrik motorunu Prius adlı hibrid aracında birleştirerek büyük bir ticari başarı yakaladı.
Bir sonraki adım ise gelişen akü teknolojisi ve şarj istasyonları ağını birleştirerek elektrikli araçların yaygınlaşması. Şu anda İsrail ve Danimarka, elektrikli otomobilleri ülkeye yayacak bir iş modeli üzerinde çalışıyor. Hibrid araçlar gibi hibrid filmler de hayatımıza girdi. James Cameron’un Avatar’ı gerçek dünya ile bir fantezi dünyasını birleştirerek büyükler için bir masal yaratıyor. Cameron, yıllar önce düşündüğü bu filmi çekebilmek için teknolojinin hazır hale gelmesini beklediğini söylüyor. Avatar, gerçek ve fantastik karakterlerle 3D teknolojisini birleştiren inovatif bir film olarak en büyük gişe başarısına koşuyor. Bugün bilgisayar denilince ilk akla gelen dizüstü modeller de bir birleştirici inovasyon örneği. Laptoplar, önceden var olan masaüstü bilgisayarlarla gelişen batarya ve LCD ekran teknolojileri birleştirilerek yakalanan radikal bir inovasyon. İnovasyonların yarattığı etki, nasıl yapıldıklarından daha önemli. Mevcut parçalar birleştirilerek yapılsa da dizüstü bilgisayarların radikal etkisi taşınabilir olmalarında yatıyor. Apple’ın son ürünü iPad ise iPhone, elektronik kitap ve laptop kavramlarını birleştirerek yepyeni bir kategoriyi ortaya çıkarıyor. Son zamanlarda önemli bir eğilim de çeşitli fonksiyonların bir cihaz üzerinde toplanmasını sağlayan yakınsama, İngilizce adı ile “convergence”. Artık cep telefonlarıyla fotoğraf da çekiliyor, müzik de dinleniyor, hatta 3G ile televizyon bile seyrediliyor. Neredeyse bir standarda dönüşen her şeyi yapabilen mobil cihazlar da birer birleştirici inovasyon örneği.

TEKNOLOJİ VE ÜRÜNLERİN ÖTESİNDE
Öte yandan konu yalnızca teknoloji ve ürünlerle ilgili de değil. Bir ürünle bir hizmeti veya bir iş modelini birleştirerek yepyeni inovatif bir paket çıkarmak da mümkün. Tekstil ürünleriyle tedarik zinciri yönetim know-how’ını birleştiren Li&Fung şirketi, gerçekleştirdiği iş modeli inovasyonuyla müthiş bir başarı yakaladı. Dünyanın en büyük internet perakendecisi olan Amazon da kitapçı kavramıyla pazarlama ve lojistik know-how’larını birleştirerek işe başlamıştı. Birleştirici inovasyonun metodolojisi diğer inovasyon yaklaşımlarından farklı. Ortalıkta var olan ürünler, hizmetler, teknolojiler, metodolojilerden yola çıkarak bunları nasıl işe yaratabileceğinizi, sektörünüzde nasıl kullanabileceğinizi düşünmeniz lazım. Peki birleştirici inovasyonların faydaları neler? Öncelikle, bilinen ve denenmiş şeyleri bir araya getirdiğiniz için inovasyonu çok hızlandırmak, riski azaltmak ve tüketicilere tanıdık gelen unsurlardan yola çıktığınız için de inovasyonun benimsenmesini kolaylaştırmak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz