AVM'ye üç yılda 10 milyar dolar yatırım

AMYD Başkanı Belgü, AVM sektöründe 3 yılda 10 milyar dolar yeni yatırım beklendiğini söyledi.

3.03.2016 16:07:390
Paylaş Tweet Paylaş
AVM'ye üç yılda 10 milyar dolar yatırım
Türkiye'deki mevcut 52 milyar dolarlık AVM yatırımlarına önümüzdeki üç yılda yaklaşık 10 milyar dolarlık yeni yatırım eklenmesi beklenirken; AVM yatırımlarında üçte bir payı bulunan yabancı yatırımcıların iştahında ise son yıllarda düşüş gözleniyor.

Ziyaretçi sayısı, ciro ve metrekare başı verimlilikteki artışa karşın, jeopolitik gelişmeler ve Borçlar Kanunu'ndaki düzenlemelerin yabancı yatırımcı nezdinde soru işaretleri yarattığına dikkat çeken Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, kurdaki volatilitenin de sektör genelinde bir takım sıkıntıları beraberinde getirdiğini belirtiyor.

AYD verilerine göre; 2015 sonu itibariyle Türkiye'de toplam yatırım büyüklüğü 52 milyar dolar olan 360 AVM bulunuyor. Yabancı yatırımcıların payı ise 15 milyar dolar seviyesinde. AVM Yatırımları Konferansı'nda gazetecilerin sorularını yanıtlayan Belgü, sektörde çift haneli ciro artışının sürdürdüğünü belirterek, "AVM'lerin 2014 yılında 75 milyar lira olan cirosu 2015'te 95 milyar lira olarak gerçekleşti. 2016'da ise 110 milyar liraya çıkmasını bekliyoruz" dedi ve ekledi: "Artışta hem yeni eklenen AVM'ler, hem de metrekare başına artan ziyaretçi, ciro ve verimlilik oranları etkili oluyor."

AVM Ciro Endeksi 2015 yılında bir önceki yıla göre yüzde 13.8 artarken; AVM'lerdeki kiralanabilir alan (metrekare) verimliliği de yüzde 14.5 artış kaydetti. Önümüzdeki üç yılda 40 yeni AVM açılacağını belirten Belgü, "Şu anda 10.5 milyon metrekare olan toplam kiralanabilir alan yeni açılacak AVM'lerle 12.5 milyona çıkacak. AVM sektörü metrekarede önümüzdeki üç yılda yaklaşık yüzde 20 büyüyecek" dedi ve ekledi: "Ancak yeni yatırımlar konusunda son birkaç yıldır yabancı yatırımcı iştahı kaçmış vaziyette. Sektörde yatırımlar büyüyor ama yabancı yatırımcı çok fazla yer almıyor. Son iki üç yıldır bu net şekilde görülüyor. Mevcut yatırımların yüzde 30'u yabancılarca gerçekleştirilmiş durumda. Önümüzdeki üç yıl için planlanan yeni AVM'lerde ise bu oran yüzde 10 civarında."

YABANCI İLGİSİ NEDEN AZALDI?

Belgü, yabancı ilgisindeki azalmanın nedeni ile ilgili soru üzerine şöyle konuştu: "Hem jeopolitik sebepleri var, hem de Borçlar Kanunu ile ilgili bir endişe yaşanıyor. Şu anda dolarla, euro ile kira verenlere enflasyon oranını yansıtıyoruz. Ama Borçlar Kanunu'nda bunu yasaklayan bir madde var. Bu madde sekiz yıl ertelenmişti. Bu sene dördüncü senesindeyiz. Bunun değişecek olmasını yabancı yatırımcı engel olarak görüyor. Çünkü enflasyon zammını yapamadığı zaman yüzde 10-12 indirim hesaplanıyor... Çağdaş ticari gayrimenkule uygun yasanın yapılması lazım."

Belgü, şu anda yatırım kararından vazgeçen yatırımcı var mı sorusu üzerine, "Tabii var, ama isim veremem" dedi.

KURDAKİ VOLATİLİTEYE KARŞI ENSTRÜMANA İHTİYAÇ VAR

Sektörün genelinde bir diğer sorunun ise kurdaki volatilite olduğunu söyleyen Bengü, hem AVM yatırımcısının, hem de kiracı konumundaki perakendecilerin kendini hedge edebileceği bir sisteme ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Bengü, "Bizim, içine bankacıları da alabileceğimiz bir enstrüman bulmamız lazım. Spekülatif herhangi bir durum karşısında ezilmeyeceğimiz "future optionlar" gibi bir sistem getirilmesi lazım. Yatırımcının topladığı euro/dolar cinsi kirada ya da perakendecinin ödediği döviz cinsi kirada kendini hedge edip güvenli hissedebileceği bir sistem olmalı" dedi.

Belgü, kurdaki oynaklık nedeniyle AVM'lerin bazılarının TL uygulamasına gittiğini; ancak döviz cinsi temin edilen finansman nedeniyle borcu bulunan AVM'lerin TL'ye geçemediğini söyledi. Belgü'nün verdiği bilgiye göre; AVM sektöründe yatırım tutarının yüzde 60-65'i borçlanma, kalanı özkaynakla yapılıyor. Yatırımın kendini amorti etme süresi İstanbul'da 12-14; Anadolu'da 10-12 yıl seviyelerinde bulunuyor. AYD verilerine göre; 2015 sonu itibariyle Türkiye'deki 360 AVM'nin 103 tanesi İstanbul'da, 37'si Ankara'da, 22'si ise İzmir'de bulunuyor. Buna göre AVM yatırımlarının yarıya yakını üç büyük şehirde toplanırken, 24 şehirde ise hiç AVM yatırımı bulunmuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz