Hata olur,tekrarını affetmem

Yöneticilerin,Patronların 'hatalara' yaklaşımları farklı,Ancak tekrarlanan ve kötü niyet taşıyan hatalara tahamül yok.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Hata olur,tekrarını affetmem
90’LI YILLARDA Garanti Bankası’nın yönetimi, hatalara karşı toleranslı olmasaydı, bugün büyük ihtimalle Türk bankacılık sektörü, Ergun Özen gibi başarılı bir bankacıyı kazanamayacaktı. Garanti Bankası eski genel müdürü Akın Öngör’ün “Benden Sonra Devam” adlı kitabında aktardığı Ergün Özen’e dair aşağıdaki hikaye, gerçekten de tüm yöneticilere tam bir ders niteliğinde:  “Çok yoğun bir günümde Hazine birim müdürü aradı, acil görüşmek
istediğini bildirdi… Nitekim Ergun (Özen) odanın ucunda göründüğünde allak bulaktı… ‘Sizin bilginiz ve onayınız dışında, genel müdür yardımcısının görüş ve onayıyla limitimizin üzerinde pozisyon aldık. Birkaç hafta içinde 2-3 milyon dolar zarara dönüştü. Kapatalım derken şu an 12 milyon dolar zarardayız’ dedi. Yara ağırdı ama Ergun gibi bir yöneticiyi kaybetmek doğru değildi. Zehir gibi bir adamdı. Ergun’u ‘İstifa etmiyorsun. Yaptığınız zararı bana çıkarın. Açıkta kalan pozisyonu çıkarın. Burada kolumuzu keselim çıkalım. Ancak ne yapıp edin, bu zararı çıkaracak başarılı işler yapın. Bu pisliği beraber temizleyeceğiz’ diyerek yatıştırdım. Ayhan Bey’den (Şahenk) randevu aldım. Ben anlattıkça Ayhan Bey’in suratının rengi değişti… ‘Efendim, Ergun Bey istifa etmeye hazır ama geleceği çok parlak. Müsaadenizle Ergun göreve devam etsin’ dedim. ‘O halde sert şekilde uyar, kalsın çalışsın’ dedi. Zarar 12 milyon dolar düzeyindeyken bankacılık deyimiyle kol kesip çıktık”… Şahenk ve Öngör’ün Ergun Özen’in hatasına karşı sergiledikleri tavrın, ne kadar doğru olduğu bugün bankanın geldiği noktadan da aşikar…  İş dünyasında, insanın olduğu her ortamda olduğu gibi hataların olması çok doğal. Ancak yöneticilerin, bu hatalara yaklaşımı oldukça farklı oluyor. Kimileri hataya karşı sıfır toleranslıyken bazı CEO’lar, çalışanlarına ‘Canın sağ olsun’ diyebiliyor. Ancak hatanın ötesinde başarısızlıklara karşı hoşgörü oldukça az. İşte farklı alanlardan üst düzey 15 yöneticinin hata yaklaşımları…

HOŞGÖRÜNÜN SINIRLARI

3M’in efsane CEO’su McKnight’ın dediği gibi “Hatalar her zaman yapılır. Hatayı yapan insan özünde doğruysa yaptığı hata, uzun vadede otoriter bir yönetimden daha riskli olamaz. Başarılı olmak istiyorsan, yaptığın hataları 2’ye katla.” McKnight’ın düşüncelerini destekleyen Türk yöneticilerin sayısı oldukça fazla. Bu isimlerden biri de Logo CEO’su Ali Güven.  Hataya karşı çok toleranslı olan Güven, “Yaklaşımım 'sağlık olsun'dur. Çalıştığım kişilere yüzde 100 güvenirim” diyor. Twigy Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel de Güven’e paralel bir yaklaşım gösteriyor: “Çalıştığım arkadaşlarım hatadan ders çıkarıp bir daha tekrar etmemek için çaba gösteriyorsa söyleyecek bir sözüm olamaz, üzülmemelerini salık veririm. Ancak tabii ki ‘Hata olur, ne olmuş ki?’ yaklaşımını kabul edemem, bu daha fazla hata getirir.” Vepa Group Yönetim Kurulu Başkanı A. Önder Öztarhan’ın düşünceleri de benzer yapıda: “Önce nerede hata yaptığımızı bulmaya çalışırım. Çoğul konuşuyorum çünkü şirketteki tüm kararları ekibimle beraber alırım. Hatanın nedenlerini anladıktan sonra üzerinde çok durmadan ve keşke demeden, hemen telafi etmeye çalışırız.”  Hataya hoşgörü göstermekte zorlanan isimler de yok değil. “Hatalara karşı fazla toleranslı değilim. Ağır rekabet koşullarında hataların maliyetine katlanmak büyük lüks” diyen Sarkuysan Genel Müdürü Hayrettin Çaycı, bu yöneticilerden biri. Aras Holding Yönetim Kurulu Başkanı Evrim Aras da hatalara tolere edilebilirliği ve yapanın tecrübesi ile doğru orantılı bakıyor. Ama Aras, “Hiç beklemediğiniz kişilerden beklenmeyen hatalar gördüğünüzde kabul etmesi kolay olmuyor” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz