Marka
danışmanı Simon Mainwaring/'We First" (Önce Biz) adlı kitabında,
internetin hızlı gelişiminin ve etkinliğinin artışıyla ortaya çıkan yeni
tüketici grubuna dikkat çekiyor."Aktivist vatandaş"diye nitelendirdiği
bu grubun,"daha iyi bir dünya"istediğinin altını çizen Mainwaring,
onların artan denetim güçleriyle daha etik bir kapitalizmin doğuşuna
destek verdiklerini anlatıyor. Ona göre Facebook, Twitter ve Youtube
gibi sosyal medya kanallarıyla da desteklenen bu tüketici grubu, iş
dünyasında büyük bir değişime neden oluyor. Bu değişimden kazançlı
çıkmak isteyen şirketlerin ise"Önce biz"felsefesini uygulamaları
gerekiyor. İnternetin hızlı gelişimi yeni bir profesyonel tüketici
sınıfını ortaya çıkardı. Bu aktivist-vatandaş tüketiciler, para
ödedikleri markalardan sadece iyi ürün değil, aynı zamanda evrene karşı
sorumlu davranış da talep ediyor. Bağlanacakları markaların büyük sosyal
amaçlar taşımasına dikkat ediyorlar. Şirketlerin dünyaya zararlı
davranışlarını ifşa etmeye hevesli bu yeni sınıf, hangi markaların etik
standartları yakalayamadığını kanıtlamak için internetin sunduğu
olanaklar sayesinde sivil toplum kuruluşlarıyla anında koordine oluyor.
Peki sosyal medyanın tüketicilere sağladığı bu denetim gücü, “etik
kapitalizm”in üretilmesine yardımcı olabilir mi? Üreticiler de,
tüketiciler de daha iyi bir dünya için “önce ben” demeden, “önce biz”
demeyi başarabilir mi? Bu değişim sadece dünya için değil, şirketler
için de kâra dönüşebilir mi? Marka danışmanı Simon Mainwaring, “We
First” (Önce Biz) adlı kitabında tüm bu sorulara “Evet” diyor ve
örneklerle bunun nasıl başarılabileceğini anlatıyor. Kitabın alt başlığı
ise “Markalar ve Tüketiciler Daha İyi Bir Dünya İnşa Etmek İçir Sosyal
Medyayı Nasıl Kullanır” (How Brands and Consumers Use Social Media to
Build a Better World) ve içeriğinde hem dünya devi şirketlerin hem
tüketicilerin sosyal medyayla birlikte nasıl büyük bir değişim sürecine
girdiğini anlatan çok sayıda örnek bulunuyor. Mainwaring, Bill Gates’in
2008 Davos Dünya Ekonomik Forumu’nda öne sürdüğü “piyasa güçlerini
sosyal faydaya yöneltecek yaratıcı kapitalizm” fikrinden yola çıkılarak
kurulan bir marka danışmanlık şirketinin CEO’su. Mainwaring, güçlenen
sosyal medyanın hem tüketiciler açısından şirketleri toplumsal projelere
ikna etmek için bir kaldıraç etkisi gördüğünü hem de şirketlere
müşterileriyle bağlarını güçlendirmek için bir fırsat sunduğunu
söylüyor. İşte Mainwaring’in kitabından ana fikri yansıtan
satırbaşları: