İlk 10 Özel'e 4 yılda gireriz

Şekerbank’ın çiçeği burnunda genel müdürü Halit Yıldız ile çizdiği büyüme planını, bankanın güçlenmesi gereken alanları ve sektörün ilk 6 ayını konuştuk.

10.10.2014 22:09:370
Paylaş Tweet Paylaş
İlk 10 Özel'e 4 yılda gireriz
Şekerbank’ın yeni genel müdürü Halit Yıldız'ın banka için üç ayaklı bir büyüme planı var. Esnaflarda ve mikro isletmelerde özellikle Anadolu merkezli büyüme yakalayacak. Bireysel bankacılıkta da büyümeyi, bankasız kesimi sisteme katarak gerçekleştirecek.

Yıldız, “Bankanın stratejisi aynı, Anadolu bankacılığı ve küçük isletmelerin finansmanında lider banka olmayı hedefliyoruz. Ama bu işi yaparken yöntemlerimizde farklılıklar yaratacağız” diyor. Yıldız, Şekerbank’ı önümüzdeki 3-4 yılda sektörde ilk 10 özel banka arasına sokmayı da hedefliyor.

Sekerbank, yeni genel müdürüyle daha iddialı hedeflere sahip. 2009 yılının Şubat ayından beri banka çatısı altında olan Halit Yıldız, bu yıl nisan ayında f genel müdür koltuğuna oturdu. 60 yıllık bankanın ana büyüme stratejisi değişmese de Yıldız, bu hedefte farklı yöntemlerle hızlanmayı düşünüyor.

“Anadolu bankacılığı ve küçük işletmelerin finansmanında lider banka olmayı hedefliyoruz. Ama bu işi yaparken yöntemlerimizde farklılıklar yaratacağız. Ben farklılık yarattığımız sürece mutlaka kârlı bir şekilde pazar payı alacağımıza inanıyorum" diyor. Yıldız, bankayı önümüzdeki 3-4 yılda ilk 10 özel banka arasına sokma konusunda da kendinden emin.

“25 yıldır bu sektördeyim ve böyle bir bankada çalışmaktan çok mutluyum, gurur duyuyorum. Hele böyle bir bankanın başına geçmekten dolayı onurluyum. Çok keyifli bir şey bu...” diyen Yıldız, getireceği farklılıkları ise şöyle aktarıyor: “Farklı ürün ve kesimlere yöneleceğiz.~

Esnaf ve mikro işletmelere özel Üreten Kartı’mız var. İlk yılda 700-800 bin karta ulaşırız. Hedefimiz Türkiye’deki tüm esnaflara bu kartı vermek. 2008’den bugüne hiç bankacılıkla ilgisi olmayan 24 bin kişiyi müşterimiz yaptık. Bu alanda bin kişilik bir ekip kuracağız. 6 yılda 24 bine çıkardığımız bankayla yeni tanışan müşteri sayısını, 2015 sonunda 5’le çarparız.”

Şekerbank’ın çiçeği burnunda genel müdürü Halit Yıldız ile çizdiği büyüme planını, bankanın güçlenmesi gereken alanları ve sektörün ilk 6 ayını konuştuk:

Nisan ayı başında göreve geldiniz. Bu sürede bankada nasıl bir değişim oldu?
Şekerbank, 60 yıl önce yüzbinlerce çiftçinin, kooperatif üyesi olarak kalkınmayı desteklemek amacıyla kurduğu bir banka. Bu yönüyle sektörde ayrışıyor. Sahiplik anlamında bankanın ortakları çalışanları, buda dünyada örneği çok az görülen bir yapı...

Banka 60 yıldır doğru politikalarla varlığını sürdürüyor. Bugüne kadar vizyon ve misyonumuz, Anadolu bankacılığı ve küçük işletmelerin finansmanında lider olmaktı. Bizim görevimiz, o politikaları çok daha ileriye götürebilmek. Bu misyonu devam ettirmemiz lazım. Ayrıca insan odaklı bir bankayız. Bu da çok doğru bir politika. İnsan odaklı ve sahada olmak bence bankacılıkta çok önemli.

Bankada bu süreçte organizasyonel değişim yaşandı mı?

İki genel müdür yardımcısı arkadaşımız, Gökhan Ertürk ve Ahmet İlerigelen bizimle çalışmaya başladı. İlerigelen’in başına geldiği krediler tarafında hızlı ve farklı büyümemiz çok önemli. Doğaldır ki onların gelmesiyle müdür pozisyonlarında da katılımlar oldu, kendi ekiplerini getirdiler.~

Ben 2009 yılının Şubat ayından beri bankadayım. 25 yıldır bu sektördeyim ve böyle bir bankada çalışmaktan çok mutluyum, gurur duyuyorum. Hele böyle bir bankanın başına geçmekten dolayı onurluyum. Çok keyifli bir şey bu.

Siz bankanın büyümesinde strateji değişimine gidecek misiniz?
Bankanın stratejisi aynı, Anadolu bankacılığı ve küçük işletmelerin finansmanında lider banka olmayı hedefliyoruz. Ama bu işi yaparken yöntemlerimizde farklılıklar yaratacağız. Ben farklılık yarattığımız sürece mutlaka kârlı bir şekilde pazar payı alacağımıza inanıyorum.

Baktığınızda son 4 yılda esnaf ve mikro işletmelerde kredilerimiz 4 kat arttı. Türkiye’de bankalara kayıtlı 2,5 milyon esnaf ve mikro işletme var. Bizimde bu alanda müşteri sayımız 712 bin, yani sektörün yüzde 28’i bize ait. Bu, çok önemli bir pay.

Peki yöntemlerde farklılığı nasıl yaratacaksınız?
Farklı ürünler geliştireceğiz. Ayrıca mutlaka sahada olmamız gerekiyor. Net olarak söyleyebilirim ki 12 ayın 5 ayını sahada geçiririm. Bugüne kadar hep böyleydi, bundan sonra da böyle olacak. Hiç ofiste oturan bir bankacı olmadım, şubelerde ve müşterideyim.

Tüm şubelerdeki satış teşkilatını isim isim tanırım, rakamlarını ve performanslarını bilirim. Onlar da genel müdür olduğumda çok mutlu oldu. Bu insan odaklılığa devam etmemiz lazım, gözden kaçırmamalıyız.~

Bunun dışında farklı ürün ve kesimlere yöneleceğiz. Bizden önce bankacılıkta ‘esnaf’ denmiyordu. Biz çıktık, tüm bankalar da ‘esnaf’ demeye başladı. Takip edilen olmak keyif verici. Biz ‘takip eden’ değil ‘takip edilen’ ve ‘taklit eden’ değil ‘taklit edilen’ banka olacağız. Ben iki genel müdür yardımcıma bunu söylüyorum. Pazar payını bu iki konu getirir.

Biz “Her Ayın 15’i Esnaf Günü’ adlı kampanyamızın bilinirliğini artırmak için il il Anadolu’yu gezdik, yıl boyunca iletişim çalışmaları yürüttük. Projemizi uygulamaya başladığımız 15 Şubat 2013 tarihinden bu yana Türkiye genelinde 405 esnaf odasıyla Kapımız Esnafa Açık protokolü imzaladık.

Bu çalışmalar sonucunda ülke çapında yaklaşık 220 bin esnafa ulaştık. Yeni ürün olarak esnaf ve mikro işletmelere özel ‘Üreten Kartı’mız var. Avrupa ve Türkiye’de bir ilk. Daha lansmanını yapmadık. Bu kart hem kredi kartı hem debit kart hem satın alma yapabilme özelliği taşıyor. Taksitli kredi de kullanılabiliyor.

Burada hedefiniz ne?

Bu ürün yeni çıktı, henüz pilot aşamasındayız. İlk yılda 700-800 bin karta ulaşırız. Hedefimiz Türkiye’deki tüm esnaflara bu kartı vermek. Bu kartla pazar payı almak istiyoruz, mevcut müşterilerimizle tabii ki yetinmeyeceğiz.

Aktif büyüklük tarafında nereye gelmeyi planlıyorsunuz?
İlk 10 özel banka arasına mutlaka gireceğiz. Önümüzdeki 3-4 yılda bunu yapmalıyız. Şu an yaklaşık 20 milyar TL aktif büyüklüğümüz var. Bu yıl büyümeden ziyade bilançomuzu dengeleyeceğiz. KOBi kredilerinin payını artırıp kurumsal/ticari tarafı azaltmak istiyoruz. Bireysel tarafta büyüme düşüncemiz var. Asıl 2015 itibariyle daha hızlı büyüyeceğiz. İlk 10 banka arasına girmeyi hedefliyoruz ve bunun gerektirdiği hızda büyüyeceğiz.~

İlk çeyrek verilerine göre kredi büyüklüğümüz 14 milyar TL. 2014’te sektör kredilerde yüzde 15 büyüyecek, biz de o civarda büyürüz. Mevduatlarda 13 milyar TL, burada da paralel büyümemiz olur. 2015 sonrasında bu iki kalemde de daha ciddi büyüme görürüz. Şekerbank’ın toplam kredilerde sektörde yüzde 3’e yaklaşan bir pazar payı var. Bu payı 2015’te yüzde 4-5 oranına çıkarmamız lazım.

Bu büyümenin ana kolu olarak gördüğünüz KOBİ kredilerinde ne durumdasınız?
Son 4 yılda sektörde esnaf ve işletme müşteri adedi yüzde 49 arttı. Biz ise bu dönemde müşteri sayımızı yüzde 94 artırdık. Bu alanda son 4 yılda kredilerimizi 4’e katladık ve 2,2 milyar TL’ye ulaştık. KOBİ bankacılığında toplam kredilerimiz 6 milyar TL.

Biz mikro işletme olarak yıllık cirosu 250 bin TL’ye kadar olan şirketleri ve esnaf olarak da anlık peşin iş yapan yıllık cirosu 100-150 bin TL olanları alıyoruz. Bundan sonra da büyümenin esnaf ve mikro işletmelerden geleceğini düşünüyorum.

Bizim için tarım da önemli bir segment. Tarım kredilerini de son 4,5 yılda 4’e katladık ve hacmimiz 1,5 milyar TL’ye yaklaştı. Bu yılın ilk altı ayında tarım kredilerinde yüzde 24, mikro işletme kredilerinde yüzde 18 büyüdük. Muhtemelen bu rakamlar yıl sonunda yüzde 30’a çıkar.

Bireyselde büyümeyi düşündüğünüzü söylediniz..,
Evet. Sektörde tüm bankalar bankacılıkla tanışmayan kesimi sisteme katacağız diyor. Biz bunu fiili olarak yapıyoruz. Daha da geliştireceğiz. 2008’den bugüne bankacılıkla ilgisi olmayan 24 bin kişiyi müşterimiz yaptık. Bu çalışma kapsamında bugüne kadar 130 milyon Euro kaynak sağladık.

Bu konuda Alman ICT danışmanlık firmasıyla çalıştık. ICT, özellikle Doğu Bloğu ülkelerindeki bankacılığı geliştirmede uzmanlaşmış. Biz nakit akışına dayalı kredilendirme yöntemi kullanıyoruz. Aslında bu operasyonel anlamda ciddi maliyetli ancak çok doğru ve sağlıklı bir yöntem. ~

Ekiplerimiz özellikle kırsal tarafta bankasız kişilere ulaşarak o kişinin gelir tablosunu çıkarıyor. Nakit akışlarını belirliyor ve kişiye özel terzi usulü kredilendirme yapıyoruz. Örneğin bir kırtasiye, okulların açıldığı dönemde yoğun ciro yapar, okul süresince işleri iyidir ama yazın pek iş yapmaz. İşte buna uygun özel
nakit akışı çıkarıyoruz. Bu alanda MT’lerimizi de katarak bin kişilik bir ekip kuruyoruz. Bu yöntemle kırsal alanın finansmanında iddialıyız. Ciddi farklılık yaratıp müşteri kazanacağımıza inanıyorum.

Bu yöntemle iki yılda kaç kişiyi sisteme katacaksınız?
Şu an Türkiye’de bankacılıkla, tanışmamış 15 milyon insan var. Anadolu’da kadınların yüzde 55’i bankacılık sistemi dışında. Büyükşehirlerde kadınların bankacılık dışında kalma oranıysa yüzde 15.

Banka sistemine girmemiş 8 milyon erkek nüfusu mevcut. 6 yılda 24 bine çıkardığımız bankayla yeni tanışan müşteri sayısını, 2015 sonunda 5’le çarparız. Bireysel bankacılık ve mikro işletmelerde bankasızların sisteme katılımı önemli olacak.

Bireysel bankacılıkta başka neler yapacaksınız?
Aslında biz bugüne kadar diğer bankalardan farklı bir politika uyguladık. Biz bireyselden ziyade küçük işletmelere yöneldik. Bizim şu anda kredilerimizin yüzde 87’sini ticari kredilere yani çiftçiye, esnafa, işletmeye, KOBİ’ye ayırıyoruz. Bu alanda sektörde lideriz. Bireysel kredilerin toplam krediler içinde payı yüzde 13. Bireyselde çok agresif değiliz. İleride bireysel bankacılığın toplam kredilerde payı yükselir, yüzde 20’lerde olur.

Şubelerinizin yüzde 65’i Anadolu’da... Şubeleşmeye bu şekilde mi devam edeceksiniz?
Bizim Anadolu tarafımız çok güçlü, yerel davranabiliyoruz. Çalışanlarımızın çoğu o yörenin insanları, öyle bir avantajımız var. Salı günü Çorum’daydık. Tarımda bu yıl kuraklık var dendi. Borsa Başkanı, Ziraat Odası Başkanı ile oturduk, özel çözümler ürettik. Bu yılı o il için hiçbir problem yaşamadan geçireceğiz. Biz yöreye özel sıkıntılara mutlaka hızla çözüm üretiyoruz.~

Şu an 312 şubemiz var. 71 il ve 101 merkez dışı ilçedeyiz. Şubeleşmeye Anadolu’da ve büyükşehirlerin Anadolu ihtiyaçlarını gösteren çevre ilçelerinde devam edeceğiz. 2014 sonuna kadar yeni şube açma planımız yok ancak daha ileride ihtiyaç oldukça açacağız.

Son dönemde Şekerbank’ın Personel Sandığı Vakfı’ndan ufak bir hisse senedi satışı oldu. Ortaklık yapınızda bir değişim olacak mı? Yabancı ortak Samruk Kazyna Kazakistan mevcut durumdan memnun mu?

Yabancı ortak mevcut tablodan çok memnun. Ortaklıkla ilgili de şu an için bir değişim söz konusu değil. Ortaklık hisse alım satımı ile ilgili gelişmeleri KAP’a iletiyoruz.

Yabancı ortakla yurtdışında büyüme konusunda nasıl planlarınız var?
Yurtdışına özel bir planımız yok. Yabancı ortakla sinerji kurmak üzerine de bir plan yok. Biz Türkiye’de, iç pazarda büyümeyi hedefliyoruz.

Yeni genel müdürün yol haritası
1- Bankanın stratejisi aynı, Anadolu bankacılığı ve küçük işletmelerde liderliği hedefliyoruz.
2- İlk 10 özel banka arasına mutlaka gireceğiz. Önümüzdeki 3-4 yılda bunu yapmalıyız.
3- Bu yıl büyümeden ziyade bilançomuzu dengeleyeceğiz. KOBi kredilerinin payını artırıp, kurumsal-ticari tarafı azaltmak istiyoruz.
4- İlk çeyrek verilerine göre kredi büyüklüğümüz 14 milyar TL. 2014'te sektör gibi yüzde 15 büyüyeceğiz.
5- Şekerbank'ın toplam kredilerde yüzde 3'e yaklaşan pazar payı var. Bu payı 2015'te yüzde 4-5 düzeyine çıkarırız.
6- Son 4 yılda esnaf ve mikro işletmelerde kredilerimiz 4 kat arttı.Bu alanda 2,2 milyar TL kredi büyüklüğüne ulaştık.
7- Kayıtlı 2,5 milyon esnaf ve mikro işletmenin 712 bini, yani sektörün yüzde 28'i bize ait.
8- Tarım kredilerini son 4,5 yılda 4'e katladık ve hacmimiz 1,5 milyar TL'ye yaklaştı. İlk 6 ayda yüzde 24 büyüdük.
9- 2008'den bugüne bankacılıkla ilgisi olmayan 24 bin kişiyi müşterimiz yaptık. Bankayla yeni tanışanların sayısını 2015 sonunda 5'le çarparız.
10- Bireyselde çok agresif değiliz ama ileride bireyselin payı şimdiki yüzde 13'ten yüzde 20'lere yükselir.~
11- Şu an 312 şubemiz var. 71 il ve 101 merkez dışı ilçedeyiz. 2014'te yeni şube açma planımız yok.

"DÜZENLEMELERDEN OLUMLU ETKİLENDİK"
BİREYSELDE ÇALIŞAN SIKILDI

Sektörde ilk altı ay özellikle bireysel bankacılık ağırlıklı çalışan bankalar biraz sıkıldı. Ben bu noktanın dışında sektörde bir problem görmüyorum, olmaz da... Yapılan yeni düzenlemeler, bizim bireysel bankacılığımız daha sınırlı olduğu için bizi çok etkilemedi. Hatta KOBİ kredilerindeki düzenleme bankayı olumlu etkiledi. Şekerbank, bu düzenlemelerden olumlu etkilendi. Ne kadar olumlu etkilendiğimize dair ince hesap yapmadık. Söylemeyelim de.

PİYASA RAHATLAYACAK
Yılın ikinci yarısının bankacılık sektörü için ilk yarıdan iyi geçeceği kesin. Ben herhangi bir alanda sıkışma olmasını beklemiyorum. Faizleri hepimiz yakından takip ediyoruz. Faizlerde mutlaka bir inme olacak, piyasa rahatlayacak. Sektörde bu yıl kârlılıkta yüzde 15 düşüş beklentisi var ama biz hedeflediğimiz bütçemize ulaşırız. Geçen yıl kadar kârlılık elde ederiz, bizde kayıp olmaz.

"DAHA MUTLU BİR BANKA İSTİYORUM"
KİŞİSEL HEDEFİM

Şekerbank'ın çalışanları çok mutlu. Ama ben genel müdür olarak bankayı çalışanların daha da keyif alarak her gün “İyi kİ bu bankada çalışıyorum” diyecekleri bir noktaya getirirsem harika olur.~

YOL ARKADAŞLIĞI ÖNEMLİ
Müşteri tarafında da bankayı yol arkadaşı olacak seviyeye getirmek isterim. Müşterilerimiz “Şekerbank benim yol arkadaşım” derlerse o zaman çok mutlu olacağım.

"ESNAFLA FİYATA DAYALI İLİŞKİ, KISA ÖMÜRLÜ OLUR"
ESNAF İŞİ KOLAY DEĞİL

Bir işte başarılı olmak için o işin DNA’nızda olması lazım, sonradan ekleyemezsiniz. Esnaf ve mikro işletmelerle çalışırken mutlaka samimi olmanız lazım, onlarla birlikte yol almazsanız başarılı olma şansınız çok az. O yüzden ben Şekerbank’ın DNA’sında tarım olduğunu çok net görüyorum, bunu yaşadım.

Rakiplerin bu alana girmesi bizi coşturur, daha ileriye götürür. Birileri sizi zorlarsa siz farklı noktalara gider, farklı ürünler bulursunuz. Bu rekabet sektörü hareketlendirir, canlandırır. Başka farklı bir etkisi olacağını zannetmiyorum.

4 KRİTER ÇOK ÖNEMLİ
Bir yıl önce esnaf bankacılığı üzerine yapılmış bir araştırmaya göre ki bu sürede ciddi bir değişiklik olduğunu sanmıyorum, 4 nokta öne çıkıyor. Banka seçiminde fiyat beşinci sırada geliyor. Esnaf ve küçük işletmelerin bankalarıyla çalışırken aradıkları ilk olarak yakınlık, ikincisi samimiyet, üçüncüsü hemen danışıp sonuç alabilecekleri bir merci olması ve sonuncusu hızlı krediye ulaşma. Eğer bu kriterleri yerine getirmeden sadece fiyatla rekabet ederseniz hiçbir şey yapamazsınız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz