"2017 daha zor geçecek"

Gulf Sigorta’nın genel müdürü Sağıroğlu ile sigorta sektörünün gündemini ve Gulf Sigorta’nın Türkiye’deki hedeflerini konuştuk...

17.08.2017 11:55:000
Paylaş Tweet Paylaş
"2017 daha zor geçecek"

Nil Dumansızoğlu

[email protected]


Geçen yıl trafik sigortalarındaki fiyat artışı nedeniyle yüzde 30’luk büyüme kaydeden ve uzun yıllar sonra ilk kez kâr elde eden sigorta sektörünün gündeminde yine trafik sigortaları var. 12 Nisan’da yürürlüğe giren tavan fiyatı uygulamasıyla trafik sigortasında yazılan primler geçen yıla göre yüzde 23 oranında daha düşük olacak. Sektördeki bu yeni gelişmeyi değerlendiren Gulf Sigorta Genel Müdürü Süleyman Sağıroğlu, şöyle konuşuyor: “2017, trafikte fiyatların düşmesinden dolayı geçen yıla göre daha zor bir yıl olacak.” Haziran 2016’da TÜRSAB’a ait Turins Sigorta’nın yüzde 90 hissesini satın alarak Türkiye pazarına giren Gulf Sigorta’nın genel müdürü Sağıroğlu ile sigorta sektörünün gündemini ve Gulf Sigorta’nın Türkiye’deki hedeflerini konuştuk: 

  •  2017 yılı sigorta sektörü için nasıl geçiyor? 

 2016 yıl sonunda gerçekleşen yüzde 30’luk büyümede, yaklaşık yüzde 60 büyüyen trafik sigortalarının önemli bir payı vardı. Geçen yıl 35 milyar TL’lik prim üretiminin 12 milyar TL’den fazlası, yani yüzde 35’i trafikten gelmişti. 2017 yılının ilk 2 aylık verilerine baktığımız zaman büyümenin yarı yarıya düştüğünü görebiliriz. Şu anda sektör, yüzde 14 civarında bir büyüme gösterdi. Trafik branşındaki büyüme ise yüzde 10 seviyelerine indi. Henüz 12 Nisan’da hayata geçen yeni tavan fiyatı uygulamasıyla bu oranların biraz daha düşeceğini düşünüyorum. 

  • Trafik branşındaki tavan fiyat uygulaması sektörü nasıl etkileyecek?

 Fiyatların yükselmesiyle oluşan mağduriyeti gidermek için Birlik bir çalışma yaptı. Şehirler, araç tipleri ve hasarsızlık basamağı olmak üzere üç farklı bacakta sigorta şirketlerinin alabileceği tavan fiyat belli oldu. Buna göre yazılan primler geçen yıla göre yüzde 23 daha düşük olacak. Bu uygulama, yıl sonuna kadar geçerli olacak. Daha sonraki yıllar için yapılacak uygulamalar, yıl sonunda kararlaştırılacak. Ancak burada şöyle bir durum var: Geçen yıl sektörün trafik sigortaları etkisiyle elde ettiği kâr yüzde 23 oranında değildi. Düşen fiyatların etkisiyle yeniden bir zarara dönüş olabilir. Tabii herkesin bu riske göre önlem alması gerekiyor. Fiyattaki düşüşün etkisiyle önümüzdeki 9 ay, geçen yıla göre daha zorlu geçecektir. Şu an trafik sigortaları zorunlu olmasına rağmen hâlâ sigortasızlık oranı var. Uygulamanın hem ülkeye hem sektöre olumlu etkisi, fiyat düşüşüyle beraber sigortalılık oranının artması olacaktır. 

  • Acentelere verilen komisyonlarda yapılan düzenleme sektöre nasıl etki eder?

 Acenteler tarafında getirilen düzenlemenin sebebi şu: Yüzde 23 indirim uygulanacak ancak sigorta şirketlerinin maliyetleri bundan fazla olabilir. Fiyatların düşüşüyle beraber sigorta şirketlerinin acentelere verdiği komisyonu düşürme ihtimaline karşı, acentelerde mağduriyet oluşmaması hedefleniyor. Şu anda verilen komisyonlar aracıya ve şirkete göre değişiyor. Ancak tavan fiyat uygulamasıyla şimdi en az yüzde 10 verecek ve aynı zamanda fiyatlarını da düşürecek. Buradan da bir zorlanma oluşacağı söylenebilir. 

  •  Şu anda sektörün kârlılığı ne durumda? 

 Geçen yıl, sektör uzun bir zaman sonra trafiğin etkisiyle 1,1 milyar TL kadar kâr etti. Bu yılki kârlılık ise daha çok 3 aylık bilançolarla belli olacak ama tahmini olarak ilk çeyrek, fiyatlarda henüz düşüş olmadığı için kârlı gelecektir. Kalan 9 ayı öngörmek zor. Durum, trafikteki etkileşime göre belli olacak. 2017, trafikte fiyatların düşmesinden dolayı geçen yıla göre daha zor bir yıl olacak. 

~

  •  Sektörün prim üretimi, sigortalı sayısı nedir? Yıl sonu için ne bekliyorsunuz? 

 Yine trafiğin etkisiyle geçen yıl prim üretimi 35 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu yılın ilk 2 aylık sonuçlara göre prim üretimi 7,3 milyon TL oldu. Geçen yılın aynı dönemine göre ufak da olsa bir büyüme söz konusu ama bu rakam, trafikte bundan sonraki 9 aylık süreçte yaşanacak prim küçülmesinden dolayı aşağı inecektir. Prim üretiminin yıl sonunda yüzde 5-10 arasında bir artışla 36-38 milyar TL olacağını düşünüyorum. Poliçe adedine baktığımız zaman ise 2015 yılında 50 milyon adet olan poliçe sayısı, 2016’da yüzde 5 civarında bir büyümeyle 52,5 milyon adet oldu. Bu yıl da benzer bir artış göreceğimizi düşünüyorum ancak trafikteki fiyat düşüşü poliçe sayısının artmasına olumlu bir etki yapabilir. 

  •  Hangi alanlar büyüme için fırsat sunuyor? 

 Geçen yıl daha çok trafiğin etkisinden dolayı büyüme bireysel sigortalardan geldi. Bu yıl ise büyümenin kurumsal sigortalardan geleceğini düşünüyorum. Türkiye’de projeler bir şekilde devam ediyor. O yüzden inşaat ve mühendislik alanında fırsat görüyorum. Sağlık-hastalık alanında büyüme bekliyorum. Bir de niş alanlarda büyüme olanağı var ama düzgün ve risksiz yapılması lazım. Sağlıktaki büyümedeki bir etki de tamamlayıcı sağlık ürünleri. Bunun devam etmesini bekliyoruz. 

  •  2016, Türkiye için zor bir yıl oldu. Yaşanan gelişmeler sektörü nasıl etkiledi? 

 Darbe girişimi, terör olayları elbette sektörü olumsuz etkiledi. Çünkü insanlar belirsizlik ortamında “Bekle gör” moduna geçti ve 2015 yılında yüzde 6,1 büyüyen Türkiye 2016’da yüzde 2,9 büyüdü. Büyümenin azalması demek, daha az yatırım, daha az inşaat yapılması ve daha az araba alınması demek. Bu nedenle daha az sigorta yapıldı ve bu durum primleri etkiledi. Diğer tarafta maliyetlere de etkisi oluyor. Örneğin kaskoda, yedek parça fiyatları kur dolayısıyla arttığı için şirketlerin hasar maliyetleri artıyor. Tüm bunlara rağmen sektör yüzde 30 büyüdü. 

  •  Sektörün en önemli gündemi nedir? 

 Ne yazık ki sektörde trafik dışında fazla bir şey konuşulamıyor. Artık tavan uygulamasıyla trafik konusu yoluna girerse başka alanlara yoğunlaşabiliriz. Yine de önümüzdeki dönemde de gündem trafik olacak gibi gözüküyor. Bence artık ürün ya da dağıtım kanallarının gündem olması gerekiyor. Örneğin şu anda Türkiye’de dijital üzerinden dağıtım sadece yüzde 1 oranında. Dijitale daha çok eğilmek gerekiyor. Ana sigorta ürününün yanında verilecek ek ürün ve hizmetler üzerinde yeni fikirler geliştirilebilir.

~


"SEYAHAT SİGORTASINDA ÖNCÜYÜZ"

EN ÖNEMLİ BRANŞ SEYAHAT
Hem bizim hem AIG’nin odaklandığı ortak alan seyahat sigortalarıydı. Bu alanda yine öncü şirketlerden biri olmak istiyoruz. Geçen yıl, büyümemizi Umre ve Schengen sigortalarında devam ettirdik. 2016’da henüz altı aylık olmamıza rağmen 2015’e göre prim olarak yüzde 70 büyüdük. 2016’nın ilk 3 ayında aşağı yukarı 5 bin poliçemiz varken bu yılın ilk 3 ayında poliçe adedi 55 bini geçti. Prim üretimimizin yüzde 98’i seyahat sigortasından geliyor.
ÜRÜNLERİ FARKLILAŞTIRACAK AIG’nin lider olduğu finansal ve sorumluluk sigortalarındaki gücünü kaybetmek istemiyoruz. Bunun dışında şu anda olmadığımız yangın, mühendislik, nakliyat alanlarında da piyasa oyuncusu olmak istiyoruz. Önümüzdeki dönemde büyük ihtimalle bireyselde değişik ürünler sunacağız. Ferdi kaza ve seyahat için farklı teminatlar ekleyerek paketler oluşturmak, ürünlerimizi farklılaştırmak istiyoruz.



"GÜNDEMDE BİRLEŞME VAR"

AIG BİRLEŞMESİ HAZİRANDA
Kanada merkezli Fairfax ile Kuwait Projects Company’nin (KIPCO) ana hissedarı olduğu Gulf Insurance Group (GIG), Haziran 2016’da TÜRSAB’a ait Turins Sigorta’nın yüzde 90 hissesini satın alarak Türkiye pazarına girdi. Bu satın almanın ardından Amerika ve Asya’daki sigorta şirketlerine ek olarak Brit Insurance’ın da sahibi olan Fairfax, AIG’nin 6 Latin Amerika ülkesi ve Türkiye’deki sigorta operasyonu ile 6 Doğu Avrupa ülkesindeki yenileme haklarını da satın aldı. Şimdi Türkiye özelinde hisselerini bize satıyor. Haziran sonunda tüm işlemler tamamlanacak ve Türkiye’de Gulf Sigorta adı altında birleşerek faaliyetlerimize devam edeceğiz.
ODAKTA KÂRLI BÜYÜME VAR Türkiye kısa vadede sıkıntılı bir dönemden geçiyor ama bizim şirketimiz orta ve uzun vadede Türkiye’ye pozitif bakıyor. Satın alma ve birleşme çalışmalarıyla Gulf Sigorta, yenilikçi ürünleri ve hizmet anlayışıyla Türkiye pazarında etkin bir rol alacak. Bundan sonraki süreçte ise organik olarak büyümek istiyoruz. Birleşmeden gelen büyümeyle pazar payımızı yüzde 1’e çıkaracağız. Ancak ondan sonra amacımız pazar payı değil, kârlı büyüme olacak. Sektör büyümesinin üzerinde büyümeyi ama kârlı branşlarda aktif olmayı istiyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz