Hareketsiz Sigortacılar

Sektörü izleyenler bilir… Sigortacılık sektöründe prim üretimine göre yapılan sıralamada, bazı şirketlerin yeri hiç değişmez, hep altlarda bulunurlar. Pazar payları ise hep “binde”li düzeylerdedir....

1.09.2003 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sektörü izleyenler bilir… Sigortacılık sektöründe prim üretimine göre yapılan sıralamada, bazı şirketlerin yeri hiç değişmez, hep altlarda bulunurlar. Pazar payları ise hep “binde”li düzeylerdedir. Zaman zaman iddialı hedefler belirtseler de, sektör onları “hareketsiz şirketler” olarak değerlendirir. Toplam Pazar payı yüzde 2 olan bu şirketlerden bir bölümünün yakında hareketlenebileceği belirtiliyor.  
 
Sigorta şirketlerin Pazar paylarını ortaya koyan tabloya dikkatle bakıldığına, her yıl listenin alıtndaki şirketlerin aynı olduğu görülür. Ciroları fazla artmayan, Pazar payları “binde” oranlarla ifade edilen bu şirketler, neredeyse iş yapmadan yılı kapatırlar. Sektörde “Hareketsiz şirketler” olarak nitelendirilen bu kurumlardan bazılarının canlanmaya başlayacağı söylense de, önemli bölümü için yeni bir işaret alınmıyor.    
 
Bu kapsamdaki şirketlerin sektörden aldıkları pay yüzde 2’nin altında. Onların yarışı da kendi içlerinde. Hemen hepsinin hedefi, sektörün ilk 10 şirketi arasına girmek. Daha alt sıralarda yer alanların hedefi ise, ilk 15’te olmak. Ancak, sigorta sektöründe istenen büyüme bir türlü yaşanmadığı için, söz konusu şirketlerin sektördeki payı da neredeyse hiç değişmiyor. Bir kısmı iş yapış şekillerini değiştirerek, bir kısmı yerli ya da yabancı bir şirketlerle ortaklığa giderek listenin alt sıralarından çıkmak istiyor.  
 
Güven, Şeker, Ankara, Generali, Işık, AIG, Batı, İhlas, Birlik, Hür, T.Nippon, Ticaret ve Rumeli Sigorta, “hareketsiz” olarak nitelendirilen şirketler arasında yer alıyor. Ancak, bir çoğu geleceğe ilişkin hedefleri konusunda açıklama yapmak istemedi. Bu nedenle daha önceki açıklamalarından ya da internet siteleri üzerindeki bilgilerden yararlandık. Bu şirketler arasında yer alan 5 şirketin gelecek hedeflerini derledik.    
 
Güven, tarımda büyüyecek  
 
Güven Sigorta, “hareketsiz şirketler” arasında en fazla pazar payına sahip olanlardan biri… Sigortacı Gazetesi verilerine göre, 2003 yılının ilk 6 ayını 35 trilyon 913 milyar liralık kârla kapadı. Şirketin aynı dönem itibariyle pazar payı yüzde 1.84 olarak gerçekleşti. Bu sonuçla da sektör sıralamasında 14’üncü sıraya girdi.  
 
Güven Sigorta Genel Müdür Vekili Ramazan Ülger, ağırlıklı olarak kaza branşında çalışan şirketin, yıl sonunda 73 trilyon liralık prim üretimine ulaşmayı hedeflediğini söylüyor. Yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 50’lik bir prim üretimi artışı gerçekleştirdiklerine dikkat çekiyor.  
 
Ramazan Ülger, Güven Sigorta’nın orta ve uzun vadeli hedeflerini ise şöyle anlatıyor:  
 
“Öncelikle bağlı olduğumuz kurum olan Tarım Kredi Kooperatifleri’nin tüm Türkiye’ye  
yayılmış olan organizasyon yapısından yararlanacağız. Amacımız, tarım sigortalarında sektör lideri olmak. Sonuçta da sigorta şirketleri arasında da ilk 10 şirket arasında yer almak.”  
 
Hedef ilk 15 arasına girmek  
 
Ankara Sigorta, Türkiye’nin en eski sigorta şirketlerinden biri. 1936 yılında kurulan şirket, kamu şirketi olması nedeniyle uzun yıllar pazar payını büyütemedi. Bu süreç 2000 yılının nisan ayına kadar sürdü. Özelleştirme kapsamında, Polis Bakım ve Yardım Sandığı tarafından satın alınmasıyla şirket için yeni bir dönem başladı.  
 
Aslında bu tarihten sonra iyi bir de çıkış yakaladı. 2000 yılında prim üretimi açısından 23’üncü sırada yer alan şirket, 2003 yılının ilk 6 aylık prim üretimiyle 16 sıraya kadar yükseldi. Bu dönemdeki prim üretimi ise 23 trilyon 624 milyar lira, pazar payı ise yüzde 1,36 olarak gerçekleşti.  
 
Ankara Sigorta yetkilileri, gelecek hedeflerine ilişkin sorularımıza yanıt vermedi. Ancak, yaklaşık 1 yıl önce Capital’e yaptıkları açıklamada, büyüme konusunda fazla agresif olmayacaklarını dile getirmişlerdi.  
 
Emniyet teşkilatının verdiği güçle hareket edecek olan şirket, bireysel müşterilerle çalışmaya ağırlık verecek. Hedefleri ise orta büyüklükte bir şirket olarak, sektörün ilk 10-15 şirketi arasında yer almak. Bunun için de hızlı hareket eden, sokaktaki insanın ihtiyacına dönük üretim yapabilen, hasarını zamanında ödeyen ve müşteri memnuniyetini ön plana çıkaran bir şirket olmayı planlıyorlar.  
 
Acentelerle büyüyor  
 
Türk Nippon Sigorta, 2000 yılında Kanadalı HNS Group tarafından satın alındıktan sonra iyi bir çıkış yakaladı. Ancak, rakamları sektör ortalamasına göre o kadar küçük ki, o da “hareketsiz şirketler” arasında sayılıyor. Yılın ilk 6 ayında 6 trilyon 12 milyar liralık prim üretimi gerçekleştiren şirketin pazar payı yüzde 0.35 düzeyinde. Sektör sıralamasında ise 25’inci olarak karşımıza çıkıyor.  
 
Şirket strateji olarak acentelerle büyümeyi benimsemiş. Bu kapsamda acente sayısını sürekli artırıyor. 2002 yılı başında 90 olan acente sayısı, Ağustos 2003 itibariyle 200’a ulaşmış durumda.  
 
HNS Group, finans sektöründe Türk Nippon Sigorta’yla başladığı yatırımlarını Es Yatırım ve Sümer Leasing’i alarak sürdürmüştü. Türk Nippon Sigorta da, büyümek için grup sinerjisinden yararlanmayı planlıyor.  
 
Şirket yetkilileri, Capital’e yaptıkları açıklamalarda, ilk etapta hedeflerinin sektördeki 15-20 şirket arasına girmek olduğunu söylüyor. Şirket önümüzdeki 2 yıl sonunda ise bağlı oldukları gruptan alacakları destekle, 12 ya da 13’üncü sıraya yükselmeyi planlıyor. Sonraki yıllardaki hedefleri ise sektörün ilk 10 şirketini zorlamak.  
 
İhlas Sigorta ortak arıyor  
 
1995 yılında kurulan İhlas Sigorta’nın 2003 yılının ilk 6 ayındaki prim üretimi 13 trilyon 643 milyar lira. Pazar payı ise yüzde 0.79 düzeyinde…  
 
Yangın, nakliyat, kaza ve mühendislik sigortalarında faaliyetlerini sürdüren İhlas Sigorta yetkilileri de, geleceğe ilişkin hedefleri konusunda bir açıklama yapmadı. Bu nedenle şirketin internet sitesinde yer alan bilgilerden yararlandık. Buna göre, yılın ilk 6 ayı itibariyle pazar payı açısından 22’inci sırada yer alan şirketin hedefi, pazar payını artırarak sıralamada ilk 15'in içine girmek. Ayrıca, dünya şirketi olmak için bir başka sigorta şirketi ile ortaklık çalışmaları yapmak da şirketin hedefleri arasında yer alıyor.  
 
Önümüzdeki yıllarda bilgi işlem ve iletişim sistemini geliştirmeyi planlayan İhlas Sigorta, bu amaçla bir de çağrı merkezi sistemi kurmayı hedefliyor. Şirketin internet sitesinde yer alan bilgiye göre, personel gelişimini artırmak için kişi başına yıllık ortalama 15 saat eğitim verecek.  
 
İhlas Sigorta’nın aynı zamanda hasar yapan müşteriler üzerinde anket çalışması yapma planı da bulunuyor. Yıllık ortalama prim tahsilatını yüzde 80'e çıkarmak için çalışıyor. Müşteri şikayetlerini hasara uğrayan müşteri başına yüzde 3'ün altında çekmek de şirketin üzerinde çalıştığı konular arasında bulunuyor.  
 
BİRLİK SİGORTA BİRLEŞEREK BÜYÜYECEK  
 
2003 yılının ilk 6 ayının 11 trilyon 120 milyar liralık prim üretimiyle kapatan Birlik Sigorta’nın pazar payı yüzde 0,64, sektördeki sırası ise yüzde 23. Şirket portföyünün yüzde 36’sı kaza, yüzde 30’u karayolları mali sorumluluk ve yüzde 23’ü de yangın branşından oluşuyor.  
 
Birlik Sigorta Genel Müdürü Ali Yücekök, 3 yıllık kriz döneminin ardından ayakta kalmayı başararak ilk hedeflerini gerçekleştirdiklerini söylüyor. Yıl sonunda sektör ortalamasının üzerinde bir prim artışı gerçekleştirmeyi hedeflediklerini ifade ediyor.  
 
Ali Yücekök, orta ve uzun vadede ise ekonomik konjonktüre bağlı olarak birleşme, satın alma, mevcut ve yeni işlerle büyüme gibi stratejiler izleyeceklerini söylüyor. Bu konuda izleyecekleri stratejileri ise şöyle anlatıyor:  
 
“Önümüzdeki dönemde istikrar programı çerçevesinde; yatırımlardaki gelir yüzdesi enflasyona paralel olarak gerilemeye devam edecek. Buna bağlı olarak da sigorta miktarlarında otomatik artış oranları küçük yüzdelere düşecek.    
 
Sigorta şirketleri bu açığı sermaye artırımı yanında harcamaların kontrol altına alınması, fiyatların uygun şekilde tespit edilmesi, yeni ürünlerin piyasaya sürülmesi kapatmaya çalışacak. Biz de piyasadaki canlanmanın getireceği yeni yatırım, üretim, istihdam ve ticaret hacminin artmasından elde edilecek yeni sigortalar pazar payımızı büyütmeye çalışacağız.”  
 
 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz