Hedefimiz 5 Yılda İlk 5 İçine Girmek”

Fransız Groupama, Türkiye pazarına 16 yıl önce girdi. Geçen yıla kadar uzun süre fazla etkin olmadı. Başak Sigorta ve Başak Emeklilik’i satın alarak Türkiye’deki işlerini büyüten grup, gelecek için...

1 HAZİRAN, 20070
Paylaş Tweet Paylaş

Fransız Groupama, Türkiye pazarına 16 yıl önce girdi. Geçen yıla kadar uzun süre fazla etkin olmadı. Başak Sigorta ve Başak Emeklilik’i satın alarak Türkiye’deki işlerini büyüten grup, gelecek için çok iddialı konuşuyor. Başak Groupama Sigorta Genel Müdürü Alain Baudry, “Türkiye’ye 400 milyon dolarlık bir yatırım yaptık. Gelecekte organik olarak da ya da satın almalar şekliyle büyüyebiliriz” diye konuşuyor. Groupama Emeklilik Yönetim Kurulu Üyesi Jean René de Charette ise çok önemli bir hedef koyuyor: “Şu anda Türkiye’de sektörün sekizincisiyiz ama amacımız ilk 5 yıl içinde lider konuma yükselmek.”

Türkiye’nin gelişmekte olan pazar yapısı global markaların adeta göz bebeği konumuna geldi. Rakamlar da bu durumu doğruluyor. Türkiye’de sigortacılık sektörü 2001-2002 yılları arası yüzde 39, 2005'te yüzde 15 ve 2006'ta da yüzde 20 büyüme gösterdi. Pazardaki rekabet ve yeni girişler, sektörün büyümesini de hızlandırdı. 

Bu tablo yabancıların Türkiye’ye yönelik ilgisini de artırdı. Çok sayıda şirket geldi, bazıları da girmek için fırsat kolluyor. Bu fırsatı önceden fark edenlerden biri de Fransa’nın global sigorta markası Groupama oldu.

Türkiye’ye, 1991 yılında Güneş Sigorta’nın yüzde 36’sına ortak olarak giren Groupama, ardından özelleştirme sürecinde Başak Sigorta ve Başak Emeklilik’in yüzde 100’üne hakim oldu. Uzun süredir yeniden yapılanma sürecinde olan şirket, şimdi yeni yüzüyle rekabete yeniden başlamanın startını da verdi.

Groupama Emeklilik Yönetim Kurulu Üyesi Jean René de Charette neden Türkiye’ye yatırım yaptıklarını şu sözleriyle ifade ediyor: “Türkiye'de nüfusun sadece yüzde 6'sı 65 yaşın üstünde. Çok genç bir nüfus var ve bu genç nüfus tüketime yöneliyor. Tüketime yöneldikçe bu pazarlarda gelişme oluyor. Sektörün büyüme hızı Avrupa'daki sigorta sektörünün büyüme hızından çok daha fazla.”

Başak Groupama Sigorta Genel Müdürü Alain Baudry de Türk pazarını çok çekici buluyor ve ciddi bir hazırlık yaptıklarını belirtiyor. Baudry, “Türkiye’de değişime karşı hızlı bir adaptasyon var. Bu durum bize güven veriyor. Yapamayacağımız hiçbir şey yok” diye konuşuyor.

 Capital, Başak Groupama Emeklilik Yönetim Kurulu Üyesi Jean René de Charette ve Başak Groupama Sigorta Genel Müdürü Alain Baudry ile Türkiye’deki sigortacılık sektörünü konuştu:

-Groupama Başak Emeklilik ve Başak Sigorta’yı satın almasının üzerinden 1 yılı uzun bir süre geçti. Bu süre içinde Groupama Başak neler yaptı?

Jean René de Charette
 Biz Fransa dışında İspanya, İngiltere, İtalya, Portekiz, Macaristan, Çin, Vietnam ve Yunanistan’da da faaliyet gösteriyoruz. Ciromuzun yüzde 15’ini uluslararası pazarlardan sağlıyoruz.

Türkiye’de ise 1991 yılından beri de faaliyet gösteriyoruz. Finansal iştirakimiz zaten vardı. Güneş Sigorta'nın yüzde 36'sına sahibiz. Hala yönetim kurulunda da üyeliğimiz devam ediyor.

Başak Emeklilik ve Başak Sigorta’yı da özelleştirmeden sonra satın aldık. Daha sonra tarım ve kooperatif birliklerinin elinde olan Başak Sigorta hisselerini de aldık. Yani bugün itibari ile Başak sigortanın yüzde 100’üne sahibiz diyebilirim.

-1991 yılından beri Türkiye’ye yatırım yaptığınızı söylediniz. Türkiye’yi pazar olarak nasıl görüyorsunuz?

Jean René de Charette
Türk sigorta sektörü son yıllarda çok büyük gelişmelere şahit oldu. Sigortacılık sektörü 2001-2002 yılları arasında yüzde 39, 2005'te yüzde 15 ve 2006'ta da yüzde 20 artış gösterdi. Bu oranlar, Avrupa'daki sigorta sektörünün yükselme hızından çok daha fazla.

Bence bu istatistikler küçümsenmemeli. Türk pazarı çok büyük gelişmelere sahne oluyor. Ancak, Türkiye'nin, özellikle sigorta sektöründeki sigortalanma oranı Avrupa ortalamasının oldukça altında. Yani Türkiye'de sigorta sektöründe bir gecikme var. Bunun en büyük nedeni de ekonomik nedenler. Satın alma gücü ve halkın alım gücü arttıkça sigorta da buna paralel olarak gelişiyor.

Türkiye genç nüfusa sahip bir ülke. Nüfusun sadece yüzde 6'sı 65 yaşın üstünde. Bu genç nüfus tüketime yöneliyor. Tüketime yöneldikçe sigorta pazarında gelişme yaşanıyor. Oysa Avrupa'daki sigorta sektörü doymuş bir sektör.

Alain Baudry
 Son yıllarda Türk ekonomisi çok dinamik. Geçmişe göre gecikmesini kapatıyor. Sadece sigorta sektörü için konuşmuyorum. Tüm sektörlerde gelişme var. Groupama olarak yatırım yapmamıza neden zaten Türkiye’deki bu değişim oldu. Türk ekonomisine çok güveniyoruz. Sigorta sektörünün gelişeceğine de çok inanıyoruz.

Ancak, tüketim ve alım gücü olarak Avrupa ve Türkiye’yi karşılaştırırsak arada oldukça büyük farkların olduğunu göreceksiniz. Türkiye’de kişi başına ortalama prim 64 dolarken, Avrupa'da 2300 dolar. Gördüğünüz gibi arada çok büyük fark var. Türkiye aradaki farkı telafi edebilir güçte.

Ben başka bir konuya daha değinmek istiyorum. Hizmet kalitesi olarak bakarsak eğer, Türkiye'de sigorta sektöründe ürün arzının eksiksiz olduğunu göreceksiniz. Aslında bu durum gelişmekte olan tüm pazarların benzer özelliği. Genelde çeşitlenmiş ve komplike ürün arzı var. En iyi teknolojileri kullanıyorlar. Bugün Türkiye'deki ürünler eksiksiz ve hizmet konusu oldukça gelişmiş.

-Avrupa veya gelişmiş ülkelerle Türkiye'yi sigorta hizmeti anlamında karşılaştırırsak, ne gibi farklar var? Başak Groupama olarak Türk pazarına ne gibi yeni hizmetler sunmayı düşünüyorsunuz?

Jean Rene de Charette
Avrupa ile hizmet anlamında elbette farklılıklar var. Ama bu durumun nedeni Türkiye’nin gelişmekte olan bir ülke olmasından kaynaklanmıyor. Her ülkenin kendine özgü hizmet anlayışı var. Ülkeler arasında hizmetlerin aynı olmasını beklemek saçma olur.

Mesela, İngiltere'de acentelerle çalışılmıyor. Daha çok broker ve internet sistemi tercih ediliyor. Dolayısıyla, İngiltere'de fiyat rekabeti daha baskın. Oysa Fransa, İtalya, İspanya ve Portekiz gibi Avrupa'nın diğer ülkelerinde daha klasik hizmet anlayışları var.

Türkiye'de ise müşteriye yakınlık ve acente yaygınlığı son derece önemli. Yakınlıktan kastım, müşteriye destek olmak ve ona en uygun ürünü sunmak. Çünkü, özellikle sigorta sektöründe müşteriler iyi ve işinin ehli olan profesyonelleri muhatap almak isterler.

Alain Baudry
 Ben bazı hizmetlerin geliştirilebileceğine inanıyorum. Mesela, özel ihtiyaçlara yönelik kişiye özel ürünler olabilir. Bazı birey ya da şirket gruplarına yönelik olarak, ihtiyaçlarını karşılayacak spesifik ürünler yaratılabilir. Daha fazla katma değer eklenebilir.
En önemlisi, müşteri tarafından kolaylıkla anlaşabilecek kavranabilecek hizmetlerin verilmesi. Müşteriler teminat kapsamının içeriğini veya sigortanın amacını kolaylıkla anlamalı. Sigortacılık tekniği, poliçelendirme aşaması ve hasar ödeme sistemleri sade bir dille anlatılmalı.

Jean Rene de Charette
Bizim gibi global markaların know-how transferi çok önemli. Avrupa’da yaşadığımız deneyimleri Türkiye’de uygulayabiliriz. Mesela Başak Groupama’yı oluştururken fiyatlandırma konusunu İspanya'daki Groupama şirketinden, bilgi işlem sitemini Macaristan Groupama işbirliği ile gerçekleştirdik. Fransa'daki Groupama merkezi ile de sağlık ve tarım sigortaları konularında işbirliğimizi güçlendiriyoruz.

Aynı zamanda Türkiye’de edindiğimiz deneyimleri de farklı ülkelerde uygulayabiliriz. Örneğin, Bireysel Emeklilik sistemi Türkiye'de çok başarılı. Türkiye’de daha yeni doğmakta olan bir sistem ama burada yaşayacaklarımızı Avrupa’da uygulayabiliriz.

Groupama Başak olmadan önceki hedeflerinizle şu andaki hedefleriniz birbirini tuttu mu?

Jean Rene de Charette

Şirketi yeniden yapılandırdık. Amacımız, şirketi daha karlı hale getirmekti. Uzun süren bir özelleştirme döneminden sonra, şirketin büyüme hızı pazar ortalamasının altında kaldığını fark ettik. Dolayısıyla, başta acenteler olmak üzere tüm dağıtım kanallarımızla birlikte birtakım çalışmalar başlatıldı. En azından pazar dinamiklerini yakalamaya çalıştık. Geldiğimizde ciro yüzde 10'un altında büyüyordu ama bugün itibari ile her ay büyüyen bir tablo karşımıza çıktı. Ciro olarak büyüme hızımız yüzde 22'lere vardı. Bu rakam hedeflerimizin de üzerinde.

Amacımız, Türkiye'de sektöründe lider şirketlerden birisi olmak. Aşamalı olarak pazar payını artırmaya çalışıyoruz. 5 yıl içinde, Türkiye'de en büyük ilk 5 şirketi arasında yer almayı planlıyoruz. Hayat sigortasında şu anda zaten 2’inci sıradayız. 2005'in 2006'ya oranı hayat sigortası hizmeti olarak ciro artışı yüzde 66. Bu oldukça büyük bir artış. Grup içinde en çok ciro sağlayan bölüm oldu.
 

-Büyüme planlarınızı nasıl gerçekleştireceksiniz? Satın almalar birleşmelerle mi büyümeyi öngörüyorsunuz?

Alain Baudry
Groupama olarak Türkiye'ye tamamen güveniyoruz. Türkiye’de bugün itibari ile 400 milyon dolarlık bir yatırım gerçekleştirdik. Bu yatırımlarımıza gelecekte organik olarak da ya da satın almalar şekliyle büyüyebiliriz. Fırsatlar çıktıkça, değerlendirmeye çalışacağız. Türkiye’de sigorta sektöründe bu sene birleşmeler oldukça çok yoğunlaştı.

Başak Groupama Sigorta Genel Müdürü Alaın Baudry
“Organizasyonu Yeniden Oluşturduk”

“Eski Sistemi Yıktık”
 Bir yıldan beri toplam olarak 25 proje üzerinde çalışıyoruz. Türkiye'ye geldiğimizde ilk yaptığımız şey ilk önce şirketi, personeli acentelerimizi tanımaya çalışmak oldu. Şu anda Başak Sigorta’da yeni bir ekip var. Türk pazarını iyi tanıyan profesyonel arkadaşlarımızı göreve getirdik. Şu anda şirketin yönetim kapasitesine tamamen güveniyorum. Çünkü, organizasyonumuzu da değiştirdik. Yönetim ekibimizin değişmesi, değişen organizasyonu hayata geçirmek için önemliydi.

Müşteriye Uygun Hizmet
 Başak Groupama olmadan önce eski organizasyonda teknik ve hasar diye iki bölüm vardı. Şimdi ise pazar ve branş olarak hizmetleri ikiye ayırdık. Çünkü, bireysel müşterilerle kurumsal müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarının aynı olmadığını düşünüyoruz. Konut hasarı ile fabrikadaki endüstriyel hasar aynı değil. Aynı şekilde ele alınamaz. Bu nedenle müşteri gruplarına ve pazara yönelik farklı uygulamaları ele almak gerekiyordu. Personele yönelik çalışmalar yaptık.

Eğitim Kapasitesi 8 Kat Artırdık
 Süratli şekilde çalışan personelimizin yetkinliğini artırmayı amaçlıyoruz. 2007'de eğitim bütçemizi 8 katına çıkardık. Bu eğitim özellikle teknik, yönetim ve yabancı dil öğrenimi alanında gerçekleşiyor. Özelleştirmeden sonra şirketimizi uluslararası standartlara uygun şekilde çalıştıracak duruma getirdik.

 “En Çok Tercih Edilen Şirket Olmayı Hedefliyoruz”
Hem sigorta hem de emeklilik alanında Groupama ne gibi farklılıklar getirecek? Onu  rekabette öne çıkaracak unsurlar neler olacak?
Alain Baudry: Hizmette hiçbir markanın yapmadığı şeyleri yapmaya çalışıyoruz. Örneğin, Ankara’da test aşamasında olan bir proje yürütüyoruz. Hasar ödeme süresini 3'te bir oranında azaltarak müşterilere farklı bir hizmet sunuyoruz. Başarılı olduğu takdirde tüm bölgelere yayacağız. 

Yine müşteri yaklaşımımızda Başak Groupama’nın "insani" boyutunu da geliştirmeyi düşünüyoruz. Fransa'da yapılan bir ankette Groupama şirket olarak yüzde 88 oyla Fransızların en çok tercih ettiği şirket seçildi. Türkiye'de de en çok tercih edilen şirket olmayı elbette isteriz. Bu nedenle tüm iletişim çalışmalarımıza müşteri yakınlık ve hizmet yaygınlığı ilkesi ile gerçekleştiriyoruz. Yeni sloganımız “yanınızda yakınınızda” oldu.

Aynı zamanda görsel olarak da yatırım yapacağız. Müşterilere daha sıcak ve daha dost bir görüntü sunmak istiyoruz. Yönetim binamızı da değiştireceğiz. Zaten bu yakınlık değeri Başak Sigorta’nın sahip olduğu bir değerdi. Yani biz gelmeden önce de vardı. Bu nedenle Başak ismini de muhafaza ettik. Başak, Türk tüketicisine bir değeri yansıtıyor. Dolayısıyla, Başak Sigorta’nın bilinirliğini ve imajını da bizim gibi büyük bir uluslararası grubun yanına koyarak her iki kuruluşun güçlü yanlarını çıkarmış oluyoruz.

Yönetim Kurulu Üyesi Jean René De Charette İnovasyon Merkezi Nasıl Çalışıyor?

Türk Tüketicisine Özel Hizmet
Biz zaten Türkiye'de “Marketing İnovasyon” adında inovasyon ve Ar-Ge departmanını kurduk. Amacımız, müşteriyi tanımak, ihtiyaçları belirlemek ve ortaya çıkan sonuçlara yönelik hizmet sunabilmek. Türkiye'deki pazarın ve müşterilerin gerçeği ile başka ülkelerdeki pazar birbirini tutmayabilir. İspanya'da çok iyi olan bir ürün Türk tüketicisinin beklentisini karşılamayabilir. Dolayısıyla böyle bir departman kurmaya zorunluyduk.

“En İyi Danışman Biz Olacağız”
 Yeniden örgütlenme döneminden sonra ürün ve hizmet arzımızı iyileştirmeye çalışacağız. Daha çok pazara, acentelere ve müşteriye dönük çalışmalar yapacağız. Pazar ve müşteri beklentilerini karşılayacak, ürün ve hizmet arzını geliştireceğiz.

Bizim stratejilerimizin ağırlık merkezinde müşteri var. Acenteler başta olmak üzere bütün ağımızı müşteriye yakın olacak şekilde geliştireceğiz. Amacımız, müşteriye dönük olmak. Ama aynı zamanda en iyi danışmanlık hizmetini vermek. Örneğin, şu an Türkiye'de mali mesuliyet segmenti var. Türkiye'de mali mesuliyet segmenti ancak iyi bir danışmanlık hizmeti ile gelişebilir.

Hande Yavuz
hyavuz@capital.com.tr


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.