Girişimciler mobile yöneliyor

ÜNSAL,Silikon Vadisi’nde son bir yılda yükselen trend “on demand mobile” rüzgarının, Türkiye’yi de etkilediğini söylüyor

15.01.2016 15:42:490
Paylaş Tweet Paylaş
Girişimciler mobile yöneliyor
Girişim analiz platformu Startups. watch, her hafta düzenli olarak bünyesinde kayıtlı olan start up girişimlerinin verilerini analiz ediyor. Şirketin sisteminde kayıtlı olan girişimin web trafiğine, mobil uygulama indirme oranlarına, sosyal medya oranlarına tek bir ekrandan ulaşılabiliyor. Bu veriler, yatırımcılar için değerlenen girişimleri izleme konusunda önemli bir bilgi kaynağı sunuyor. Henüz 3 ay önce kurulan Startups.watch’un sisteminde şu an 4 bin 300 girişim bulunuyor ve 76 kayıtlı üye yatırımcısı var. Startups.watch’un 2015 yılının 3’üncü çeyrek rakamlarına bakıldığında, yatırımcının mobil girişimlere ilgisinin arttığı, girişimcilerin ise mobile daha çok yöneldiği ortaya çıkıyor. 2015 yılında yatırım alan 43 girişimin 21’inin mobil odaklı olması da bu savı doğruluyor. Startups.watch’un kurucusu Serkan Ünsal, son dönemde “ayağına hizmet getirme” olarak tanımlanan “on demand mobile” girişimlerin yükselişe geçtiğini söylüyor. Yatırım alan girişimlerin oyun, video ve yemek servisi alanlarında olduğunu, moda sitelerinin ise değer kaybettiğini belirtiyor. Mobilde yükselen işleri ve bu alanda ön plana çıkmanın sırlarını ise şöyle yorumluyor: MOBİL GİRİŞİMLER ÇOĞALIYOR
“2015 yılında toplam 192 girişim kuruldu. Bunların 52 tanesinin mobil uygulaması var. 2014 yılının ilk 9 ayında yatırım alan girişimlerin yüzde 25’inin mobil aplikasyonu varken 2015 yılında bu oranın, aynı dönemle kıyaslandığında yüzde 49’a çıktığını görüyoruz. Neredeyse iki kat artış söz konusu. 2014 yılında yatırım alan 33 girişimin 8’i mobil odaklıyken 2015 yılında yatırım alan 43 girişimin 21’i mobil odaklı. Bu 21’in 5 tanesi sadece mobil, 2’si önce mobilden başlayıp sonra web sitesi kuranlar, 14’ü ise hem mobil hem web’de olanlardan oluşuyor. Bu sayıya mobil uyumlu web sitesi olanlar dahil değil. Bahsettiğim girişimler, mobil aplikasyona yatırım yapan girişimler.

YATIRIMCININ İLGİSİ ARTIYOR
Silikon Vadisi’nde şu an en önemli trend “on demand mobile” girişimler. Bu terim, mobil telefonunuzla ayağınıza hizmet çağırmanızı sağlayan uygulamalar anlamına geliyor. Silikon Vadisi’nde son bir yıldır esen “on demand mobile” rüzgarının Türkiye’de de etkisini görüyoruz. Bu tip girişimler artık Türkiye’de de artıyor ve yatırımcının ilgisini çekiyor. Örneğin Hasan Aslanoba, bu tip girişimlere özellikle ilgi duyduğunu söylüyor. Türkiye’de başarılı “on demand mobile” girişimlere örnek olarak Bitaksi, Kapgel, Getir gibi uygulamaları örnek gösterebiliriz.

MOBİLİN GELECEKTEKİ POTANSİYELİ
Mobil cihaz kullanan kitleleri yaşları bakımından genel olarak 3 kategoriye ayırıyoruz: 16-20 yaş, 20-24 yaş ve 24-30 yaş arasındaki insanlar… 24-30 yaş grubu ve bir nebze de 20-24 yaş arasındaki kitle, mobili sonradan öğrendi. Belirli alışkanlıklar yıkılarak mobilden alışveriş yapmayı öğreniyoruz. Ancak 16-20 yaş arasındaki grup, mobili bilerek geliyor. Neredeyse tüm vakitlerini mobil cihazlarda sosyal medyada geçiriyorlar. Bu gençler para kazanmaya başladıktan sonra mobilden alışveriş yapmak onlar için çok doğal olacak. Asıl değişim yeni nesilden gelecek. Bizim yaş grubumuzdaki kitlede mobil ticaretin artmasının da ekonomiyle alakalı olduğunu düşünüyorum. İnsanların temel ihtiyaçları dışında harcama yapabilmesi için parasının olması gerekiyor.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz