"Hedef 5 yılda 3 milyon kobi"

Türkiye'de bankalar Kobi'leri 2001 krizinden sonra keşfetti.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Hedef 5 yılda 3 milyon kobi
Avrupalı bankalar, KOBİ’leri 80’li yıllarda keşfetti. Türkiye’de ise KOBİ bankacılığının gelişimi 2001 krizinden sonra oldu. Geçmişte, kredi riskinin iyi ölçülemeyeceği ve çok sayıda müşteriye hizmet vermenin pahalı bir operasyon olacağı endişesi ile küçük ve orta ölçekli işletmelerden uzak duran bankalar, krizin ardından bu alana yatırımlarını artırdı. KOBİ’lerin bankacılık sisteminden aldığı pay hızla yükseldi.
Bugün pek çok bankada, kredi portföyünün yaklaşık üçte biri KOBİ’lere kullandırılan kredilerden oluşuyor. Sektör genelinde de son 3 yılda, KOBİ’lerin toplam kredilerden aldığı payın yüzde 8’den yüzde 25’e yükseldiği görülüyor.  2010’un ilk 4 ayında KOBİ kredileri yaklaşık 93 milyar TL’lik hacme ulaşmış durumda. Bankaların kredili KOBİ müşteri sayısı ise 1 milyon 300 bin adete yaklaşıyor. KOBİ’ler hiç şüphesiz son yıllarda bankalar için gözde segmentlerin başında geliyor. Planlar, bu tablonun önümüzdeki 5 yılda da değişmeyeceğine işaret ediyor. Öyle ki her banka bu alanda büyüme hedefinde. Geçtiğimiz 5 yılda, yıllık ortalama yüzde 10 düzeyinde olan büyümenin, önümüzdeki dönemde yüzde 15’i yakalayacağı düşünülüyor.  Krizin etkisiyle düşen performanslar çoktan geri kazanıldı. Gelecek 5 yılda KOBİ’lerin kullandığı kredilerin, toplam banka kredilerinin yarısına ulaşması bekleniyor. Hedefte ise 3 milyon KOBİ’yi banka müşterisi yapmak var.
Capital’de bu ay, bankaların çok önem verdiği ve yeni dönemde kesintisiz büyüme hedefledikleri KOBİ bankacılığını mercek altına aldık. Bu alanda iddialı bankaların, sorumlu genel müdür yardımcıları ile bir araya gelip yeni dönemi konuştuk.

RAKAMLAR NE GÖSTERİYOR?

BDDK verilerine göre KOBİ kredileri, 2006 yılından bugüne yüzde 55’lik büyüme kaydetti. 2006 yılında 59 milyar 614 milyon TL olan kredi hacmi, 2010 Nisan ayı itibarıyla 92 milyar 614 milyon TL’ye ulaştı. KOBİ bankacılığı en büyük çıkışı 2006-2007 döneminde gösterdi. Bu dönemde KOBİ’lere kullandırılan kredilerin hacmi yüzde 30’a yakın büyüdü. 2007-2008 dönemindeki büyüme, yüzde 10,5 düzeyinde oldu.
2008’in ikinci yarısında başlayan krizin etkisiyle 2008-2009 döneminde sektör, yüzde 1,5 oranında daraldı. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Ferda Besli, güncel rakamları şöyle özetliyor: “2010 yılının ilk dört ayında sektörde KOBİ’lere kullandırılan kredi bakiyesi, 2009 yılı sonuna göre yüzde 11 artarak 92,6 milyar TL’ye ulaştı.”
Bankaların KOBİ niteliğindeki kredili müşteri sayısı, Nisan 2010 itibarıyla 1 milyon 238 bin adete ulaşmış durumda. Besli, ocak-nisan döneminde sektörün 9 binden fazla yeni müşteri kazandığına işaret ediyor ve şu rakamları paylaşıyor: “Bankaların kredili müşterisi KOBİ’ler içinde en büyük grubu mikro işletmeler oluşturuyor. Bugün bu segmentteki müşteri sayısı 1 milyon düzeyinde. Kredili küçük işletmelerin sayısı 166 bin 500, orta büyüklükteki kredili işletmelerin sayısı da 71 bin düzeyine ulaşmış durumda. Kriz koşullarının yoğun hissedildiği 2009’da, bankaların kredili KOBİ müşteri sayısı 72 binden fazla azalarak 1 milyon 229 bine gerilemişti.”

TEK ÜRÜN KREDİ DEĞİL

Bugün büyük ölçekli firmaların kullandığı neredeyse tüm bankacılık ürünleri, KOBİ’lere de sunuluyor. DenizBank Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Sun, “Bunlar içinde yatırım, işletme, ithalat ve ihracat kredileri, sigortacılık ürünleri ve hatta bireysel emeklilik ürünleri yer alıyor” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz