2004
yılında kurulan Etiya, crm, sipariş yönetimi, veri madenciliği
alanlarında uzman bir şirket. 2011 yılında geliştirdiği yüzde 100 türk
yapımı crm yazılımı telaura ile dikkat çekti. Etiya şirket ortağı aslan
doğan, farklı ürünlerle önce türkiye’de ardından bölge ülkelerde
faaliyet göstereceklerini söylüyor ve “2015 hedefimiz big data, crm,
sipariş yönetimi konularında bölgede önemli bir oyuncu olmak” diye
konuşuyor. Etiya, 2004 yılından bu yana yazılım sektöründe faaliyet
gösteren yerli bir şirket. CRM, sipariş yönetimi, SOA, veri madenciliği
konularında hizmet veriyor. 2011 yılında geliştirdiği CRM yazılımı
Telaura ile dikkat çeken şirket, Amerika’dan “En Etkileyici Müşteri
Çözümü” ödülünü almaya hak kazandı. Bu yazılımla da hem CRM hem de
sipariş yönetimi alanında sektördeki rakiplerinden belirgin bir şekilde
ayrılmayı hedefliyor. Bugün İstanbul Yıldız Teknokent ve Ankara Bilkent
Cyberpark’ta varlık gösteren Etiya, İzmir Teknoloji Geliştirme
Bölgesi’nde de hizmet vermeye hazırlanıyor. 250 kişinin çalıştığı
Etiya’nın sloganının “çözüm” ve “değer” olduğunu söyleyen Etiya Şirket
Ortağı ve İş Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Aslan Doğan,
şirket ve ürünlerle ilgili sorularımızı yanıtladı.
Etiya’nın kuruluş hikayesinden bahseder misiniz?
Etiya, üç ortak Ali Durmuş, Aslan Doğan ve Serdar Dağdelen tarafından
kurulmuş bir şirket. Türk Telekom’a bir proje yaparak işe başladık.
ADSL’in Türkiye’ye gelmesiyle bir satış aktivasyon sistemi yazdık.
Şirketin ilk merkezi uygulamasıydı. 2009 yılına gelindiğinde, telekom
sektöründe CRM ve sipariş yönetimi alanlarında uçtan uca ciddi tecrübe
kazandık. 2009 yılında ise kendi ürünümüzü oluşturmak üzere bir yol
haritası belirledik. Yurtdışında da rekabet edebilecek bir ürün
oluşturma hedefiyle harekete geçtik ve Telaura’yı geliştirdik.~
Bu yazılım için nasıl bir hazırlık yaptınız?
Önce mevcut sorunları ve çözümleri araştırdık. Telekom ve teknolojideki
son trendlere baktık. Yeni ürünün iş gereksinimlerini karşılayacak
olmazsa olmaz metriklere sahip olması gerekiyordu. Bu metriklerin
başında hızlı ve müşteri ihtiyacına uygun teklifler oluşturabilmek,
yakınsama dediğimiz birden fazla servisi aynı anda müşteriye sunabilmek,
sipariş işleme süreçlerini kısaltarak servisin kullanımını müşteriye en
kısa sürede sağlamak, siparişi en kısa sürede faturalanabilir hale
getirmek geliyor. İş gereksinimleri yanında teknik gereksinimleri
karşılayacak metrikler de bizim için çok önemliydi. Hızlı uygulanabilir,
open API dediğimiz, müşterilerimizin uygulama üzerinde inovatif
geliştirmeler yapabilecekleri bir platform olmalıydı. Kısaca hem
teknoloji hem de iş gereksinimleri açısından müşterilerimize rekabet
avantajı sağlayacak bir çözüm sunmayı hedefledik ve bütün tasanmlarımızı
bu yönde yaptık.
Ürünü tasarlarken nelere dikkat edildi?
Uygulamalar geleceğe yönelik olarak elinizi kolunuzu bağlamamalı. Esnek
ve yeni sistemlere kolay entegre edilebilir olmalı. Dolayısıyla ortaya
konan çözüm ileride yapılacak teknolojik yatırımların maliyetini artıran
değil, tam tersi maliyetleri düşüren bir çözüm olmalı. Bizim endüstri
standartlarından kastımız tam da bu noktada önem kazanıyor. Kolay
entegre edilebilir, esnek ve konfigürasyona dayalı çözümler sunuyoruz.
Yazılım ne zaman kullanılır hale geldi?
2011 yılında TTNET’te bu ürünü devreye aldık. Ürün uçtan uca satış, CRM,
satış-sipariş yönetimi, ürün yönetimi, kampanya yönetimi gibi temel
bileşenleri içeriyor.
Çok kısa bir süre değil mi bu?
Evet. Ürünün tasarlanması, kodlanması ve ilk müşterimizde devreye
alınması 1,5 yıl gibi rekor bir sürede yapıldı. Dünyada bir benzeri yok.
Benzer projelerin sadece uygulaması yani hazır ürünlerin çalışır hale
getirilmesi bile 3 ila 5 yıl sürerken biz bu başarıyı yakaladık.
Bu yazılım nerelerde kullanılabilir peki?
Telaura CRM Suite, yakınsak (convergent) pazarlama, satış desteği ile
telekomünikasyon, enerji, su, doğalgaz ve medya sektörlerinde ihtiyaç
duyulan karmaşık yapıdaki ürün ve hizmetlerin kolayca tanımlanmasına ve
yönetilmesine olanak sağlayan bir ürün ailesi. Şu an enerji sektöründe
takip ettiğimiz çok ciddi fırsatlar var. Bu sektörde de kısa süre içinde
başarı hikayeleri oluşturacağız.~
Yurtdışında ürünün pazarlamasını yapmayı planlıyor musunuz?
Ürünün pazarlamasına geçen yıl başladık. Şu anda Türkiye pazarında dünyanın en büyük şirketleri ve
ürünleriyle rekabet ediyoruz. Yurtdışmda da takip ettiğimiz, bu yıl
içinde kesinleşecek fırsatlar var. Ürünün pazarlaması ve tanıtımı için
ciddi bir bütçe oluşturduk. Şubat başında Dubai’deki TMFORUM fuarında,
şubat sonunda Barselona’daki Mobile World kongresinde, yine mayıs ayında
Nice’te stantlarımız olacak. Bahsettiğimiz bu fuarlara dünyanın her
yerinden telekom operatörleri geliyor. Bu fuarlarda sadece stant
açmıyoruz, aynı zamanda konuşmacı olarak da yer alıyoruz. Bence bu, çok
önemli. Geçen yıl Amerika, Dublin ve Dubai’ye konuşmacı olarak davet
edildik. Etiya ve özelinde Telaura CRM uygulamamız yurtdışında
biliniyor.
Başka ürünleriniz var mı?
Biz bu alanda big data, machine to machine gibi bütün trendleri takip
ediyoruz. Big data konusunda 500 bin dolarlık bir yatırım yaptık. Bizim
ölçekteki bir firma için bu ciddi bir yatırım. Oracle, big data
konusunda bölgedeki stratejik partner olarak bizi seçti. Yaptığımız
yatırımla 80 ülkeye teknolojik danışmanlık ve hizmet vermeyi
amaçlıyoruz. Bunun dışında Tübitak’tan aldığımız Ar-Ge desteği ile
yazdığımız, Somemto adını verdiğimiz sosyal medya yönetim ürünümüz var.
Somemto sosyal medyadaki veri yığınından, sizin öğrettiğiniz kriterleri
esas alarak doğrudan hedefe yönelik sonuçlar çıkarıyor. Sosyal medyada
müşterinin sizin ürün ve hizmetlerinizle ilgili yaptığı yorumları
toplayıp anlamlandırıyoruz. Kısaca veri yığını arasından sizin için
anlamlı olan veriyi buluyoruz. Bu veri üzerinden proaktif churn, profil
analizi, rakip analizi, algı analizi yapabiliyoruz ve potansiyel
müşterileri belirleyebiliyoruz. Bu ürünümüzü mevcut CRM uygulamaları ile
entegre olarak kullanıp CRM uygulamalarını sosyal CRM’e dönüştüren
müşterilerimiz de var.
ETİYA’NIN UÇTAN UÇA ÇÖZÜM PRENSİBİNİN AVANTAJI NEDİR?
Bizim faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde süreç çok önemli. Müşterinin
işini etkin olarak yerine getirebilmesi ve bizim ürünlerimizden verim
alabilmesi için uçtan uca sürecin çok iyi çalışması gerekiyor. Biz bu
noktadan hareketle uçtan ucu çözümlere önem veriyoruz. Örneğin yeni
abonelik bir süreç ve bunu tamamlayabilmek amacıyla en basit ifadeyle
müşteri yaratma, abone olunacak servisin atanması ve servisin
aktivasyonunun gerçekleştirilerek müşterinin kullanabilir hale gelmesi
bu sürecin fonksiyonları. Ve bunların her birini yerine getiren bir veya
birden fazla uygulama söz konusu. Bu fonksiyonların tam otomasyonunu
gerçekleştirerek sürecin tek bir noktadan yönetilebilmesi yaklaşımına
uçtan uca çözüm diyoruz.~
2015' E ODAKLANDILAR
2013 yılında belli bir olgunluğa geldiklerini söyleyen Aslan Doğan,
“2015 hedefimiz ise big data, CRM, sipariş yönetimi konularında bölgede
önemli bir oyuncu olmak” diye konuşuyor. Sonrasında işi daha ileriye
götürüp dünyanın çeşitli ülkelerindeki müşterilerine çözümler sunmak
istediklerini söyleyen Doğan, ihtiyacı karşılayan ürünler üretmeye devam
edeceklerinin altını çiziyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?