10 kat kuralı işe yarar mı?

“10 kat” girişimciler, maliyet düşürmede, dağıtımda, organizasyonda, müşteri yönetiminde, rakiplerinden en az 10 kat daha iyi olmak zorunda.

1.07.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
10 kat kuralı işe yarar mı?
Yeni bir projeyi, yeni bir işi başlatmak her  zaman zordur. Hele yeni bir şirket kuruyorsanız, işiniz birkaç kat daha zordur. Büyük olasılıkla sektördeki irili ufaklı, bir bölümü yerleşik şirketlerin dünyasına giriyor, onlarla rekabete hazırlanıyorsunuz. Bir yanda oturmuş sistemler ve bazıları kârlı şirketler, diğer yandaysa her şeye sıfırdan başlayan girişimciler...

LinkedIn’in kurucusu Reid Hoffman bir konuşmasında bu konuya, girişimciler için oldukça farklı bir bakış açısı getiriyor. Yeni başlayan, başlamayı planlayanlar için ana hatlarıyla paylaşmak istiyorum:

- “Önce insan, sonra strateji” yaklaşımına inanan biri olarak tek önemli odağın bu olmadığına inanırım.
- En iyi girişimciler, en iyi çalışanları bünyesine alarak kurdukları şirketleriyle rakiplerinden/alternatiflerinden her şeyi en az 10 kat iyi yapanlardır. Ben buna “10 çarpı” (10x) diyorum,
- “10 kat” girişimciler, maliyet düşürmede, dağıtımda, organizasyonda, müşteri yönetiminde, rakiplerinden en az 10 kat daha iyi olmak zorunda.
- Şöyle bir örnek vermek isterim: Yıllar boyu insanlar kitaplarını bilinen yollarla kitapçılardan aldı. 1995’te kurulan Amazon’un mesajı çok basitti. Sadece online kitap almayı sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda kendine en yakın fiziki kitapçıdan en az 10 kat daha fazla kitap sunuyordu.
- O tarihte dünyanın en büyük kitapçısı Kanada’nın Toronto şehrindeydi ve 10 binin üstünde kitap bulunduruyordu. Amazon bununla da yetinmedi, zamanla kitap sayısını önce 100 bine, sonra 250 bine ve şu andaki 2,5 milyon adede çıkardı. Bu hala en az sokaktaki mağazadakinden enaz 10 kat daha fazla anlamına geliyor.
- Fakat Amazon, bununla kalmadı. “10 kat” yaklaşımını her alana taşıdı. Oluşturduğu “affiliate” (kurumsal üyelik) programıyla ölçeğini yine en az 10’a katladı. Web sitelerine Amazon’un linkini ekleyenlere, oradan gelen müşteri bazında ödeme yaparak bu tip üye sayısını hızla artırdı.
- Dünyada veri depolamada en büyük şirket EMC’dir. Ancak bizim Greylock olarak yatırım yaptığımız Pure Storage 10 kat daha hızlı, 10 kat daha küçük ve benzer ürüne göre 10 kat ucuzdur. Bu nedenle Greylock'un yatırım yaptığı şirketler arasında gördüğümüz en hızlı büyümeyi gerçekleştirmektedir.

Ancak bu şirketlerin ortaya koyduğu performans ve “10 kat” stratejileri onları dokunulmaz kılmıyor. Siz ya da birileri de onlardan 10 kat daha iyi olmak ve yapmak için arayışta olmalısınız. Bunu başaracak birileri de mutlaka çıkacaktır.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz