"Japon aile şirketleri neyi farklı yapıyor?"

Türkiye’de 100 yıllık şirket sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Japon aile şirketleri neyi farklı yapıyor?
Orta ölçekli bir grubun ikinci kuşak patronuyla görüşüyordum. Şimdi hayatta olmayan babasının kendisine nasıl bir vizyon ve hedef bıraktığını sordum. “100 yıllık şirket olmak” diye yanıt verdi. Babasının en büyük amacı, şirketi kuşaktan kuşağa taşımak, asırlıklar listesine sokabilmekmiş. Ancak, ömrü vefa etmeyince o misyon şimdi çocuklarına geçti.

Sözünü ettiğim aile gibi pek çok grup var Türkiye’de... Hepsi kalıcı olmak, aile işlerini geleceğe taşımak istiyor. Ancak sonuca baktığınızda, Türkiye’de 100 yıllık şirket sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor. Son yıllarda aileler arasında yaşanan sorunlarsa bu konuda çok fazla umutlu olmamızı engelliyor. Çünkü artan aile bireyi sayısı, kuzen-yeğen çatışmaları ve sonradan girenlerin olumsuz yaklaşımları, aile şirketlerini derinden sarsıyor. Tabii burada ekonominin etkisiyle yükselen rekabeti hiç konuya dahil etmiyorum.

BU KONUDA ÇOK ARAŞTIRMA YOK
Böyle bir ortamda şirketler açısından “Uzun ömürlü olmak” çok kritiktir. Ancak dünyada en ender yapılan araştırmalar, şirketlerin yaşam ömrü ve onları uzun yaşatan etkenler üzerinedir. Geçenlerde böyle bir araştırmaya rastladım. İlginçtir, bu araştırmalar genelde ABD ve Avrupa’da yapılır. Bu kez araştırmayı Bank of Korea gerçekleştirmiş.

Tabloyu görmek içi görsele tıklayın.
Üstelik araştırma tam 41 ülkede, 200 yıldan daha fazla yıl önce kurulmuş tam 5 bin 586 şirketi kapsamış. Daha önce ben de benzer bir veriye, bu sayfada ve kitaplarımda yer vermiştim. 200 yıllık şirketlerin coğrafi dağılımında liderlik Japon şirketlerinde. Tam 3 bin 146 şirket bu ülkede faaliyet gösteriyor. Ardından 837 ile Almanya, 222 ile Hollanda ve 196 ile Fransa geliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz