"Türkiye’yi dünya ligine taşıyan ürünler"

Türkiye Fındık, zeytin, kuru incir, kuru üzüm, pamuk ve un üretiminde dünya liginde ilk sıralarda...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye’yi dünya ligine taşıyan ürünler
Üretim potansiyelini tam olarak değerlendiremese de Türkiye birçok üründe dünya üretiminde ilk sıralarda yer alıyor. Fındık, zeytin, kuru incir, kuru üzüm, pamuk ve unda dünya liginde ilk sıralarda yer alan Türkiye için bu ürünler stratejik bir öneme sahip. Uzmanlar, ihracatın geleceğini de Türkiye’nin söz sahibi olduğu bu ürünlerde görüyor. Tarım insanlar için gerekli gıdaları karşılayan, sanayiye hammadde kaynağı oluşturan, nüfusun önemli bir bölümüne istihdam yaratan ve ülke ekonomisine ciddi katkılar sağlayan stratejik öneme sahip bir sektör. iklimi, ürün çeşitliliği, ekolojik yapısı, büyük tarım havzaları bulunması, coğrafi konumu, kimyasal gübre ve zirai ilaç kullanımının nispi olarak düşük olması gibi nedenlerle sektörde avantajlı durumda bulunan Türkiye, üretim potansiyelini tam olarak değerlendiremese de tarımsal üretimde birçok üründe dünyada ilk on ülke arasında yerini alıyor. Hatta fındık, kuru incir, buğday unu gibi ürünlerde ise dünya lideri konumunda bulunuyor. Şark tipi tütünden kaliteli pamuğa, kuru meyveden zeytinyağına kadar Türkiye için stratejik ürünler olarak tanımlanan bu ürünler, ülkemizin dünyada söz sahibi olduğu kalemler olarak gösteriliyor.

FINDIKTA BİR NUMARAYIZ

Dünya fındık üretimi ve ihracatının yüzde 80’ini gerçekleştiren ülkemiz fındık sektörde İtalya, Azerbaycan, Gürcistan, ABD, Ispanya ile yarışıyor. Almanya, İtalya, Fransa, Belçika ve İsviçre Türk fındığının en büyük alıcısı olan ülkeler olarak sıralanıyor. Geçen yıl 453 bin ton fındık üretimi gerçekleştiren Türkiye’nin 2011 yılında 244 bin ton ihracat gerçekleştirdiği bilgisini veren Karadeniz Fındık ve Mamulleri ihracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Oğuz Gürsoy, “Ocak-Nisan 2012 döneminde 64 bin 400 tonluk fındık ihracatı gerçekleştirilmiş olup, karşılığında 535,5 milyon dolar döviz girdisi elde edilmiştir. 2012 yılı sonu itibariyle yaklaşık 220 bin tonluk ihracat karşılığında 1,3 milyar dolar seviyesinde bir döviz girdisi elde edilmesi bekleniyor” diyor.

KURU MEYVEDE LİDERİZ
Türkiye çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısı üretim ve ihracatında da dünya lideri konumunda bulunuyor. 2009 yılı itibariyle 9,5 milyar dolarlık dünya kuru meyve ticaretinde (fındık hariç) yaklaşık yüzde 11 olan payımızın 2023 yılında yüzde 25 düzeylerine çıkarılması hedefleniyor. Bunun için dünya üretim ve ihracatında ilk sırada yer aldığımız kuru kayısı, kuru incir ve çekirdeksiz kuru üzümün yanı sıra ürün çeşitliliğimizi arttırmak için çeşitli çalışmalar yürütülüyor. Dünyanın en önemli çekirdeksiz kuru üzüm üreticisi ülkeleri arasından yer alan Türkiye, 80’in üzerinde ülkeye kuru üzüm satıyor. Yıllık ortalama 55-60 bin tonluk kuru incir üretiminin ise yüzde 90’lık kısmını da ihraç eder durumda olan Türkiye’nin, ağırlıklı olarak Almanya ve Fransa başta olmak üzere Avrupa Birliği ülkeleri, Rusya Federasyonu ve ABD’ye en çok kuru incir ihracatı yaptığı biliniyor. 2012 sonuna kadar Türkiye’nin kuru incir ihracatının 50 bin tona ulaşmasının beklendiğini söyleyen Ege Kuru Meyve ve Mamulleri ihracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Osman Oz, “ Son verilere göre en büyük artış Çin’e yapılan kuru incir ihracatımızda kaydedildi. Çin’i Hindistan, Güney Kore ve Endonezya izliyor” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz