"Mağazaya hızlı dönüş"

Kendi mağazasını kendi açan şirket sayısı hızlı artıyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Mağazaya hızlı dönüş


Desa, YKM, Mavi Jeans, Benetton, Beymen, Linens gibi şirketler, son 5 yılda kendilerine ait mağaza sayısını dikkat çekici ölçüde artırdı. Kiğılı gibi bazı şirketler bayilik sisteminden tamamen çıktı. Vatan Bilgisayar, Teknosa, Matraş gibi şirketlerin ise mağazalarının tamamı kendine ait. Süreçlerin kontrolündeki zorluklar, ticari riskler ve marka imajına gelebilecek zararlar şirketleri bayilik ve franchisingden soğutuyor. Bu trend, önümüzdeki dönemde daha da yaygınlaşacak. Çünkü şirketlerin gelecek planlarında "Kendi mağazamı kendim açarım" stratejisinin ağırlığı hissediliyor. Bir markanın Türkiye'de bayilikle büyümesi mümkün değil. Mağazacılığı, bayilikle ya da franchisingle değil kendin yapmalısın. Kendi sistemini kurmalısın." Bu sözleri hazır giyim perakendesinin deneyimli isimlerinden Abdullah Kiğılı söylüyor. Hem de tam 20 yıl bayilik sistemiyle çalışmış olmasına rağmen. Ona göre perakendede başarı için mağazalaşmayla büyümek şart. Aslında Abdullah Kiğılı, çok haklı. Rakamlar da onun haklılığını ortaya koyuyor. Birçok şirketin, 2005 yılındaki büyüme politikasında bayilerin oranı yüzde 70-80'lerdeyken bu oranın 2010 itibarıyla yüzde 40'lara kadar indiği gözleniyor. Açıkça görülüyor ki, artık şirketler bayilik vermek yerine kendi mağazalarını açarak büyümeyi tercih ediyor. Zaten gelecek planlarında da bayilerin oranını azaltmak veya optimumda tutmak öne çıkıyor. Kârlı ve doğru lokasyonlarda olan bayilerse vazgeçilmezler arasında. Uzmanlar da bu trendi doğruluyor. İşe bayilikle başlayıp belli bir büyüklüğe kavuşunca kendi mağazalarını açmak doğal bir strateji olarak görülüyor. Yeni trendin nedenleriyse çeşitli. Bayilik sistemindeki aksaklıklar, bayilerin yaptığı hataların marka itibarını zedelemesi, bayilerin ticari risklerinin ana markayı zor duruma düşürmesi gibi pek çok etken var. Buna karşın iyi kurulmuş, karşılıklı güvene dayalı bir sistemde her iki tarafın memnun olduğu örnekler de var.

Hangi şirketin kaç mağazası var görmek için görsele tıklayın

Bayisiz büyüyenler
Defacto, Matraş, Teknosa ve Vatan Bilgisayar... Bu şirketlerin ortak özelliği, tek bir bayilerinin bile olmaması. Türkiye ve yurtdışındaki yüzlerce mağazanın tamamını, kendileri işletiyorlar. Bayiliğe sıcak bakmıyorlar ve "Mağazamı kendim açarım" yaklaşımını benimsiyorlar. Bunlardan biri olan Defac-to'nun şu anda 106 mağazası var. Şirket bu mağazaların tümünü kendi işletiyor. Gelecek planında da bu şekilde büyümek bulunuyor. Defacto'nun yönetim kurulu başkan yardımcısı ve genel müdürü İhsan Ateş, "2011 sonuna kadar 140 mağaza, 2013  sonuna kadar ise 215 mağaza açacağız. Yine kendi mağazalarımız olacak" diyor. Sadece kendi mağazasını açan isimlerden bir diğeri de Matraş. Şirketin yönetim kurulu başkanı Hakkı Matraş, şunları söylüyor:"Sadece kendi mağazalarımızı açıyoruz. En baştan beri böyle. Perakende işinde aslında biraz geç kaldık. Çünkü, üretim ayağında çok yoğunduk. Şu anda tümü kendimize ait 15 mağazamız var. Üç yıl sonra bu sayıyı iki katına çıkarmayı planlıyoruz. Hepsini kendimiz açacağız." Teknosa da kendi mağazalarıyla büyümeyi tercih ediyor. Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, stratejilerini şöyle anlatıyor: "2000 yılında 5 mağazayla çıktığımız yolda bugün Türkiye'nin dört yanına yayıldık. Tercihimiz hep kendi mağazalarımızla büyümek oldu. Bayilik sistemini risklerinden dolayı tercih etmedik. Doğru yönetilmediği durumda şirketin stratejilerine uygun olmayan, şirket hedeflerini ve marka imajını riske sokabilecek sonuçlar doğurabilir. Daha hızlı hareket edebilmek, hizmet kalitesini yüksekte tutmak, mağazalar arasındaki standardizasyonu sağlamak ve aidiyet duygusunu koruyabilmek için kendi mağazalarımızla büyüme yolunu tercih ettik. Gelecek dönemde de aynı biçimde büyümeyi planlıyoruz."

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz