16 Efsane stratejilerin en iyisi

Stratejilerin yer aldığı "satranç tahtasında" kendini doğru yerde konumlandırmak ise anahtar kural...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
16 Efsane stratejilerin en iyisi

Bütün dünyada 1980'li yıllara Michael Porter'ın "konumlandırma stratejisi" damgasını vurdu. 90'lı yıllarda ise C.K. Prahalad ve Gary Hamel'in "Competing For The Future" (Gelecek İçin Rekabet) kitabı bir çığır açtı. Chan Kim ve Renee Mouborgne'nin Mavi Okyanus Stratejisi (Blue Ocean Strategy) ve Graeme Deans, Fritz Koeger ve Stefan Zeisel'in "Winning The Merger Endgame" (Birleşme Oyununu Kazanmak) adlı kitapları ise 2000'li yılların yükselen trendlerini yarattı. En önemlisi tüm bu değişen ekollere ve stratejilere göre şirketler kendilerini konumlandırmaya çalıştı. Oysa artık uzmanlar, stratejilerin eski ya da yeni olmasının bir önemi olmadığı görüşünde. A.T. Kearney'nin yaptığı araştırma da bu savı destekliyor. A.T. Kearney danışmanları, yönetim dünyasını pek çok farklı stratejinin bulunduğu bir "satranç tahtası"na benzetiyor. Strateji sayısını ise önem derecesini düşünerek 16 ile sınırlamış durumdalar. Başarılı ve oyunun kuralını değiştirebilen şirketlerin bu tahtanın üzerinde nerede duracağını çok iyi bildiğini belirtiyorlar. Capital olarak A.T. Kearney ile birlikte ortak bir çalışma yürüttük. 16 efsane stratejinin Türkiye'de faaliyet gösteren şirketler arasında en iyi uygulayıcılarını saptamaya çalıştık. Ortaya ilginç ve yönetim dünyasındaki diğer şirketlerin kendileri için önemli mesajlar bulabileceği bir tablo çıktı:

1- SATIN ALMA YENİ DÖNEMİN GERÇEĞİ
Hangi ölçekte olursa olsun şirketlerin asıl hedefi büyümek. Son dönemde ise bunu gerçekleştirmenin en etkili yollarından biri satın alma ve birleşme işlemlerinden geçiyor. Bunun farkında olan Graeme Deans, Fritz Koeger ve Stefan Zeisel'in "Winning The Merger Endgame" kitabı günümüzde organik büyümenin çoğu zaman yetersiz kaldığından bahsediyor. Bu nedenle şirketlerin fırsatı yakaladığı anda birleşme ve satın alma gerçekleştirmesinin akılcı olduğunu söylüyorlar. Bu stratejiye Türkiye'den en iyi örneklerden biri Migros. Şirket, Koç Holding'in çatısı altındayken 387 milyon dolara Tansaş'ı satın olarak sektördeki en önemli satın alma işlemini gerçekleştirdi. 2010 yılında ise perakende sektöründe Amaç Gıda, Ades Gıda, Egeden Gıda'ya ait 24 bayiyi 19,7 milyon dolara satın aldı. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, perakende sektöründe son 10 yıldır müthiş bir gelişme olduğunu söylüyor. Sektörün önünde daha gidilecek çok yol olduğunu belirtiyor ve "Yoğun rekabet değişime öncülük etmek konusunda nefesi yetenler için gelişim vaat ediyor. Migros'un ana stratejisi büyümedir. 70 milyonluk ülkenin dünya listelerindeki perakendecisi olarak bu modelle ilerliyoruz" diye konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz