yöntemi kullanarak 2009’da ilk Nano’sunu 2 bin 500 dolarlık
fiyatıyla piyasaya sürdü. Gözlemciler, dünyayı farklı bir açıdan
görebilmek için her tür tekniği dener. Akio Toyoda, Toyota’nın “genchi
genbutsu - olay yerine git kendi gözlerinle gör” felsefesinin pratiğini
düzenli olarak yapar. Toyota’nın şirket kültüründe doğrudan yapılan sık
gözlemlerin vazgeçilmez bir yeri vardır.
4. Keşfetme Yeteneği: Deneyler Yapmak
Deney yapmak denilince aklımıza hemen beyaz önlüklü bilim insanları
veya Thomas Edison gibi muazzam mucitler gelir. İnovasyoncu
girişimciler de tıpkı bilim insanları gibi prototipler yaratarak ve
pilot projeler yürüterek yeni fikirler bulmaya çalışır. Edison,
kendisini şöyle tarif ederdi: “Başarısız olmadım. Sadece hiçbir işe
yaramayan 10 bin yöntem buldum.” Onların laboratuarları dünyadır.
Dünyayı sürekli izleyen gözlemcilerin aksine deneyciler, karşılıklı
etkileşimli deneyimler oluşturur ve hangi öngörülerin doğacağını görmek
için de sıra dışı tepkileri kışkırtmayı dener.
Mülakat yaptığımız inovasyoncu müteşebbislerin hepsi de ister
entellektüel keşifler (Michael Lazaridis, daha lisedeyken bile
rölativite teorisinin üzerinde derin araştırmalar yapmıştı), ister
fiziksel uğraşlar (kendi beşiğini bebek yürüteci yapmak için parçalayıp
söken Jeff Bezos veya bir Sony Walkman’i parçalarına ayıran Steve
Jobs), isterse de yeni ortamlara katılmak (kahve barlarını görmek için
kalkıp İtalya’ya giden Starbucks’ın kurucusu Howard Shultz) suretiyle
olsun aktif bir şekilde deney yapma sürecinin içinde yer alır.
İnovasyoncu şirketlerdeki yöneticiler gibi onlar da yaptıkları her
şeyin merkezine deney yapmayı yerleştirir. Bezos’un internet üzerinden
kitap satışı işi asla ilk başarısını kazandığı gündeki haliyle kalmadı;
zaman içinde oyuncaklardan, TV’lere ve ev eşyalarına kadar eksiksiz bir
ürün hattı sunan online (internet üzerinden satış yapan) bir indirim
perakendecisine dönüştü. Elektronik bir kitap okuma cihazı olan Kindle
ise şu anda Amazon’u internet üzerinden perakende satış yapan bir
şirketten inovasyoncu elektronik ürünler üreten bir imalatçı olmaya
doğru dönüştüren bir deneydi. Bezos, inovasyon için deney yapmaya o
kadar çok önem veriyordu ki onu Amazon’un içinde kurumsallaştırmıştı.
Bezos, “Çalışanlarıma daima sonu olmayan çıkmaz sokaklara dalmalarını
ve deneyler yapmalarını tavsiye ederim. Eğer süreçleri merkezi olmaktan
çıkarabilirsek o zaman çok düşük maliyetlerle