İşteki başarının “gizli sırrının” inovasyon yapma yeteneğinde yattığını
iyi kavramış üst düzey yöneticilerin odağında, işte bu sorular duruyor.
Ancak ne yazık ki çoğumuz, bir insanı diğerinden nelerin daha yaratıcı
kıldığına dair çok az şey biliriz. Belki de bu nedenle Apple’ın Steve
Job’u, Amazon’un Jeff Bezos’u, eBay’in Pierre Omidyar’ı ve P&G’nin
A.G. Lafley’i gibi vizyoner müteşebbislere karşı korkuyla karışık bir
saygı duyarız. Peki bu insanlar, ortalığı kasıp kavuran yeni fikirlerle
nasıl ortaya çıkıyor? Eğer bu ustaların zihinlerini okumak ve
beyinlerinin çalışma sistemlerini keşfetmek mümkün olsaydı, bizler gibi
geride kalanlar, inovasyonun aslında nasıl gerçekleştiği hakkında neler
öğrenebilirdi?
Bu sorulara cevap ararken bilhassa inovasyoncu şirketlerde
geliştirilen yaratıcı ve çoğunlukla da bozucu olan iş stratejilerinin
temelleri üzerindeki örtüyü kaldırmayı amaçlayan 6 yıllık bir çalışma
yürüttük. Hedefimiz, inovasyoncu girişimcileri mikroskop altına
yatırmak ve kendi şirketlerinin üzerinde yükseldiği fikirlerle nasıl
ortaya çıktıklarını incelemekti. Özellikle de onları diğer üst düzey
yöneticiler veya girişimcilerden nelerin ayırdığını öğrenmek
istiyorduk: McDonald’s ile bir franchise sözleşmesi imzalayan birisi de
girişimci olabilir, ancak ortaya Amazon gibi müthiş bir fikirle çıkmak
epeyce farklı yetenekler gerektirir. Bu süreçte 25 inovasyoncu
girişimcinin alışkanlıklarını araştırdık ve ayrıca 3 binden fazla üst
düzey yönetici ile inovasyoncu şirketler kuran veya yeni ürünler icat
eden 500 kişiyle anketler yaptık.
Şirketlerin çoğunda, üst düzey yöneticilerin kendilerini stratejik
inovasyonlarla ortaya çıkmak konusunda şahsen hiç sorumlu
hissetmediklerini öğrendiğimizde bir hayli şaşırdık. Onlar, onun yerine
kendilerini inovasyon sürecine ön ayak olmaktan sorumlu hissediyordu.
Araştırmamıza katılanların yüzde15’ini oluşturan ve en inovasyoncu
şirketlerin üst düzey yöneticisi olanlar ise tam tersine yaratıcı
işleri delege etmiyordu. Onları kendileri yapıyordu.
Ama nasıl yapıyorlar? Araştırmamız bizi, yaratıcı yöneticileri
diğerlerinden ayıran beş “keşfetme yeteneği”ni tanımlamaya yönlendirdi:
İlişkilendirmek, sorgulamak, gözlemlemek, deney yapmak ve ağlar kurmak.
Aynı zamanda CEO da olan inovasyoncu müteşebbislerin, hiçbir inovasyon
geçmişi olmayan CEO’lara kıyasla keşfetme etkinliklerine yüzde 50 daha
fazla zaman ayırdıklarını bulduk. İşte biz bu becerilerin tümünü birden
ortaya çıkarana inovasyoncu DNA’sı diyoruz. Ancak işin iyi tarafı ise
bu genlerin, sizde doğuştan olmasa bile onlara kendi kendinize
çalışarak sahip olabileceğiniz gerçeği.