"Yüksek yoğunluklu girişimci"

Küresel standartta girişimciler, artık bazı şaşırtıcı yerlerde kritik bir yoğunluğa ulaştı

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yüksek yoğunluklu girişimci
Yirminci yüzyılda müteşebbisliğin klasik hikayesi, birkaç modern pazarda sofistike sermayeye erişme şansına sahip olan ve kitlesel ölçek ekonomileri yaratan bireylerle sınırlıydı. Bu hikaye AT&T’nin, Home Depot’un ve Microsoft’un nasıl süratle Fortune 500 sıralamasına girdiğini açıklar. Ancak 21. yüzyılda çok daha farklı bir hikaye yazılıyor. Bugün dünyanın her yerindeki girişimciler, oldukça küçük bir sermaye ile değer yaratabilmekte. Hemen hemen tüm endüstrilerde girişin önündeki engeller, yıkılma noktasına gelerek küçük şirketler için sınırsız fırsatların kapısını açıyor. Bu gelişmeler, özellikle girişimci ekonomisinin serpilmeye hazır olduğu gelişmekte olan piyasalarda çok belirgin. Bizler son 2 yılımızı Ortadoğu, Afrika ve Güney Asya’daki girişimciliği araştırmaya harcadık ve buralarda, dünya standartlarında yüzlerce girişimcinin büyük bir büyüme fırsatı için aportta beklediğini gördük. İnsanların çoğunun, gelişmekte olan dünyadaki girişimcilikle ilgili olarak aslında buralarda girişimciliğin olmadığı, olsa olsa mikro girişimcilerin olabileceği yönündeki görüşleri baştan aşağı yanlıştır. Boston yerine Beyrut’ta, Silikon Vadisi yerine Cape Town’da, kimsenin bakmayı aklının ucundan bile geçirmediği yerlerde, tarihsel olarak ekonomik güç yapısının dışında kalmış insanlar tarafından yüksek potansiyelli girişimler su üstüne çıkıyor. İşin şaşırtıcı tarafı ise bu şirketlerden çoğunun, dünyanın gözünün üstünde olduğu Brezilya veya Hindistan gibi hızlı büyüyen pazarlardan çıkmaması. Onlar, genellikle Ürdün, Suudi Arabistan ve Afrika gibi ekonomileri tepeden inme hükümet politikalarıyla, büyük iş gruplarıyla, çokuluslu kuruluşlarla ve hatta kraliyet gibi sosyal elitlerle yönlendirilen ortamlarda başak veriyor. Çok kısa bir zaman öncesine kadar bu gibi yerlerde şirket kuracak kapasitede iş insanlarının kıtlığının çekildiği düşünülürdü.
Araştırmamızda, üzerindeki örtüyü kaldırdığımız girişimlerin tipik küçük şirketlerden çok daha fazla istihdam ürettiklerini ve çoğunlukla da yeni endüstriler ya da açık yeni pazarlar yarattıklarını gördük. Bunların arasında, 4,5 milyon iş arayanı cezbeden Ortadoğu’nun lider iş arama sitesi BAE’nin Bayt.com’u, global dağıtım şirketlerinin gitmekten uzak durduğu yerlere dağıtım yaparak şöhret kazanan Ortadoğu’nun FedEx’i haline gelmiş Ürdün’ün Aramex’i, dünyanın ilk kağıtsız havayolu şirketi olan ve Pakistan’da iç pazarın yüzde 30’unu ele geçirmiş Pakistanlı Airblue ve 22 yaşındayken Beyrut’un ilk Dunkin’Donuts mağazasını açan ve 10 yıl sonra mağaza sayısını 30’a çıkaran Christine Sfeir tarafından kurulan ve gördüğünüz Dunkin’Donuts’lardan hiç birine benzemeyecek derecede genç profesyoneller için zarif bir çalışma ortamı sunan “Meeting Point” bulunuyor. Bu şirketler, dramatik boyutlarda ölçeklerini artırıyor ve heyecan verici yeni ürün-pazar kombinasyonlarını piyasaya sürüyor. Burada bilhassa Suudi Arabistan’ın geniş genç pazarına odaklanan ilk etkinlik ve yayıncılık şirketi Rumman dikkat çekiyor. Üniversiteden yeni mezun olmuş 30 gençle faaliyet gösteren bu şirket, o kadar başarılı oldu ki bugün MTV gibi markalar onunla birlikte genç Suudilere pazarlama yapıyor.
Global ekonomide oynamak isteyen ülkelerin, hızla büyüyen genç nüfuslarına istihdam fırsatı yaratması şöyle dursun, iç talebi karşılayan ve ihracat geliri üreten endüstrileri kuran ve yeniden tanımlayan bu gibi şirketlere şiddetle ihtiyacı var. Çokuluslular açısından ise bu girişimler yeni fikirlere, müşterilere, tedarikçilere ve gelişmekte olan piyasalardaki yeteneklere ulaşmanın bir aracı olabilir. Onların bulunup çıkarılması ve onlara yatırım yapılması, global ekonomiye yeniden enerji kazandırılmasının bir anahtarı olabilir.

Büyük ekonomik sapma:Küçük şirketlere odaklanma
Dünyanın acilen istihdam artışını ve yeni değer yaratma hızını şahlandırması gerekiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz