35 çevreci proje

Dünyadaki kaynaklar sınırlı. Buna karşın her yıl dünya nüfusuna 77 milyon kişi ekleniyor. İşte bu nedenle "sürdürülebilirlik" yükselişini sürdürüyor. Pek çok şirket, çevreye ve doğal yaşama katkı sağlamak için projeler hayata geçiriyor.

27.03.2014 21:35:130
Paylaş Tweet Paylaş
35 çevreci proje
Dünyadaki kaynaklar sınırlı. Buna karşın her yıl dünya nüfusuna 77 milyon kişi ekleniyor. İşte bu nedenle "sürdürülebilirlik" yükselişini sürdürüyor. Pek çok şirket, çevreye ve doğal yaşama katkı sağlamak için projeler hayata geçiriyor.

Şirketlerin eğildiği konuların başında doğayı korumaya yönelik atık yönetimi, enerji tasarrufu, verimlilik, eğitim, sürdürülebilir tarım geliyor. Yaşar Holding, Arçelik, Eczacıbaşı, Akbank gibi şirketler, yürüttükleri bu projelerle önemli kazanımlar sağlıyor.

Bugün doğal kaynakların tahrip olduğu, suyun kıt, enerjinin pahalı olduğu bir gezegende yaşıyoruz. Dünyada 7 milyar insan yaşıyor ve dünya nüfusu yılda 77 milyon kişi artıyor. 2050 yılında 9 milyara ulaşması beklenen nüfusu beslemek için gıda üretiminin yüzde 70 artması gerekiyor.

Bu da aynı tarım alanından daha fazla mahsul elde edilmesini gerektiriyor. Öte yandan su kaynaklarının yüzde 70’i, tarım sektörü tarafından kullanıldığı için üreticilerin tarımda suyu doğru kullanması, su kaynağı açısından büyük önem teşkil ediyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Dünyanın mevcut enerji sorunu da artan nüfus, refah seviyesi ve sanayileşme gibi etkenlerle her geçen gün biraz daha büyüyor. Araştırmalara göre 2050 yılına kadar yollardaki araç sayısı 3 kat artacak. Sadece bu öngörü bile enerjinin verimli kullanılması için yeni yöntem ve teknolojilerin keşfedilmesini zorunlu kılıyor.

işte dünyanın ve Türkiye’nin sorumlu şirketleri de bu gerçeklerin farkında olarak sürdürülebilirlik anlayışları çerçevesinde enerjiden geri dönüşüme, tarımdan doğal hayata doğa dostu yüzlerce proje gerçekleştiriyor. Türkiye’nin en büyük şirketleri de projeleriyle dikkat çekiyor.

ENERJİ POPÜLER
Enerji verimliliği pek çok şirketin önem verdiği konuların başında geliyor. Bu konudaki projelerle şirketler yarış halinde. Örneğin enerji verimli ürünleriyle Türkiye'nin enerji verimliliği stratejisine hizmet eden Arçelik'in çamaşır ve bulaşık makinelerinde kullandığı en az enerji tüketen motorlar.

Sanayide Enerji Verimliliğinin Artırılması Proje Yarışması’nda En Verimli Ürün kategorisinde birinci oldu. Akçansa, Çanakkale Fabrikası’nda hayata geçirdiği Atık Isı Kazanım Geri Kazanım Tesisi ile fabrikanın elektrik tüketiminin yüzde 30’unu karşılıyor. Ayrıca 47 bin ton kömür tüketimi ve 60 bin ton karbondioksit emisyonunu önlüyor.

Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, “Çanakkale ilinin evsel elektrik ihtiyacının tümüne eş değer olan bu değer, yaklaşık 2,7 milyon ağacın bir yılda sağladığı oksijen miktarına denk geliyor. Bu projemizle hem çevreyi koruyor hem de daha az elektrik enerjisi tüketiyoruz” diyor. Roche ise şirketin üretim sürecinde çevresel etkilerine yönelik programları yürüten Çevre Kulübü ile karbon ayak izini azaltmak için çalışıyor.

Yeşim Tekstil’in de su ve enerji tasarrufu konusunda birden fazla projesi var. Yeşim tekstil bu projelerle ön terbiye işlemlerinde yılda yüzde 30-35 su, yüzde 20-25 enerji, boyama işlemlerinde ise yüzde 30 su, yüzde 25 enerji tasarrufu yapmayı hedefliyor. Şirket geçtiğimiz yıl su arıtma sistemi ve enerji tasarrufu çalışmaları için 300 bin TL yatırım yaptı. Her yıl buna yakın rakamlardaki yatırımlarıyla enerji tasarrufu konusunu gündemde tutuyor.

Profilo Pazarlama Müdürü Bahriye Bayraklı Tavukçuoğlu, “Türkiye Enerjisini Topluyor” adlı projeleriyle 2 yılda 70 ili dolaşarak 12 bin ev kadınına ulaştıklarını söylüyor. Tavukçuoğlu, “Üçüncü yılın sonunda 30 ilde 5 bini aşkın kadına ulaşmayı hedefliyoruz. Türkiye çapında illeri dolaşıyor, evlerde enerji tasarrufu konusunda en önemli rolün sahibi kadınlarla bir araya geliyoruz” diyor.

ÇOCUKLARI HEDEFLEDİLER
Pek çok şirket sürdürülebilirlik için önce çocuklara yatırım yapıyor. Bugünün çocuklarının aslında sürdürülebilirlik açısından en önemli hedef kitle olduğunu düşünülüyor. Bu şirketlerden biri de Akbank. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, Akbanklı gönüllülerin katılımıyla 2012 yılından beri devam eden “Akbank Ekonominin Kahramanı Çocuklar” projesine dikkat çekiyor.

“Projeyi Türkiye’de, özellikle gelecek kuşaklarda finansal okuryazarlığın gelişmesi için geliştirdik. Temel alışkanlıkların kazanıldığı küçük yaşlarda çocuklara ulaşarak, onların bilinçli tüketici olmalarına katkıda bulunmak ve tasarruf bilinci geliştirebilmeleri için yola çıktık” diyen Tözge, bugüne kadar 10 binin üzerinde çocuğa tasarruf eğitimi verdiklerini söylüyor.

Bosch Ev Aletleri ise Bosch Çevre Çocuk Tiyatrosu projesiyle sürdürülebilir bir gelecek için çocuklara yatırım yapan bir diğer şirket. Bosch Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Neylan Süer, çevre ve eğitimin öncelik verdikleri iki ana konu olduğunu söylüyor. Bosch Çevre Çocuk Tiyatrosu ile tiyatronun evrensel dilini kullanarak, çocukları küçük yaştan itibaren eğlendirirken eğittiklerini söyleyen Süer, şöyle devam ediyor:

“2008 ve 2010 arasında ilk sahnelediğimiz oyun Çevreci Nasreddin Hoca Kukla Oyunu oldu. 2010 yılından bu yana ise Sadri Alışık Kültür Merkezi işbirliğiyle hazırladığımız La Fonten Orman Mahkemesinde adlı yeni oyunumuzu sahneliyoruz. iki oyunumuzla toplamda 70 binin üzerinde çocuğumuza ve ailelerine ulaşarak çevre koruma bilinci, doğa ve hayvan sevgisi aşılamış olduk.”

DOĞAL KAYNAKLAR KORUNUYOR
Ağaçları kesilmeden kurtarmak için geliştirilen projeler de göze çarpıyor. Örneğin Eureko Sigorta, sürdürülebilirlik konusunda pek çok proje yürüten bir şirket. Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, en önemli tüketim kalemlerinin kağıt olmasından hareketle çeşitli projeler geliştirdiklerini söylüyor.

Her yıl bir kez bahar aylarında düzenledikleri Sadeleştirme Günü kapsamında, ofislerinde az da olsa bulunan basılı materyallerden artık kullanmadıklarını geri dönüşüme gönderdiklerini belirtiyor. Utkueri, “Sadeleştirme Günü kapsamında son 7 yılda geri dönüşüme gönderdiğimiz kağıtlarla 176 ağaç kurtararak yaklaşık 12 bin 672 kişinin oksijen ihtiyacını karşıladık” diyor.

Yapı Kredi Bankası da sürdürülebilirlik konusunda doğayı koruma yaklaşımıyla hareket ediyor. Yapı Kredi Bankası Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Yöneticisi Nurcan Erhan, çevre konusunda ilk adımın doğal kaynak tasarrufu olduğuna inandıklarını belirtiyor ve şöyle devam ediyor: “Bu sebeple doğanın korunması için sürekli olarak gerçekleştirdiğimiz ağaçlandırma projelerinin yanı sıra pek çok proje de gerçekleştiriyoruz.

Bunlar arasında kağıt tasarrufu, geri dönüşüm ve atık yönetimi, yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği projelerine ve akademik çalışmalara destek yer alıyor.” Çevrenin ve doğal kaynakların korunmasına yönelik çalışmalarını 2008 yılından bu yana sürdüren Yapı Kredi Bankası’nın bu projelerle elde ettiklerini şöyle anlatıyor: “2012 yılında 15 bin ağacı kesilmekten kurtardık. Geri dönüşümünü sağladığımız kağıt miktarı 890 tona ulaştı. Geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiğimiz tüm geri dönüşüm çalışmalarımızla 35.000 ton sera gazı emisyonu sağladık.”

YEŞİL KURBAĞALI KANIT
Tarım da popüler alanlardan biri. Bunlardan Lipton’un Sürdürülebilir Çay Tarımı projesi, en dikkat çekenler arasında yer alıyor. Projenin ana hedefi, ekonomik ömrü giderek azalan Türk çayının geleceğini koruma altına almak. Proje hem çay üreticisinin ekonomisine ve sağlığına hem çevresel ilerlemeye katkı sağlamayı hedefliyor. Unilever Gıda Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Mustafa Seçkin, projeyle bugüne kadar alınan yolu şöyle anlatıyor:

“Üç yıl önce başladık. 17 bini aşkın çay üreticisine doğru çay tarımı uygulamaları eğitimi verildi. Proje, bölgenin ilk Toprak Analizi Laboratuvarı’nın kurulması, Doğu Karadeniz’de atık sorununun çözümüne katkı, bölge kadınlarına yönelik sağlık taraması gibi ekonomik, çevresel ve sosyal çalışmalarla genişletildi.

Bu çalışmalarla Rize Pazar’daki Lipton fabrikasına dünyanın önde gelen çevre kuruluşu Yağmur Ormanları Birliği’nin sertifikası kazandırıldı. Bu başarıyla Türkiye, Lipton Çay’ın hem üretilip hem tüketildiği ilk ve tek Rainforest Alliance (Yağmur Ormanları Birliği) sertifikalı ülke oldu.

Böylece Lipton’u tercih eden her tüketici, sürdürülebilir çay tarımını, dolayısıyla çayın geleceği için yapılan projeleri desteklemiş olacak. Lipton ambalajlarına basılan ‘yeşil kurbağa’ damgası, Lipton Çay üretiminin tüm aşamalarında çevrenin korunduğunun, çiftçi ekonomisine ve sosyal hayata önemli katkı sağladığının kanıtı olacak. Üreticiye yaklaşık 480 bin TL tasarruf sağlandı. Bu miktarın proje sonuna kadar 3 milyon TL olması bekleniyor.”

TARIM PROJELERİ
Nestle de tarıma destek verenlerden. Nestle Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Oben Akyol, 2011’de başlayan “Fıstığımız Bol Olsun” projesiyle ilgili hedeflerini şöyle anlatıyor: “Türkiye için çok önemli bir tarımsal değere sahip olan Antep fıstığı üretiminde kalite ve verimi artırmayı; ayrıca sürdürülebilir bir üretimle bölgedeki ekonomik refaha katkı sağlamayı amaçlıyoruz.” Akyol, projeyle bugüne kadar elde ettiklerini şöyle aktarıyor.

“Gaziantep ili Araban ilçesi Gökçepayam ve Yaylacık köylerinde, Yavuzeli ilçesi Süleymanobası köyünde ve Şanlıurfa ili Birecik ilçesi’nin Yukarı İncirli Köyü’nde bulunan 367 dekar alana sahip 21 bahçede teorik ve uygulamalı eğitimler, hastalıklarla ve zararlılarla mücadele, erozyonu önleme, yeni bahçelerin tesisi gibi çalışmalar gerçekleştirildi.

Yapılan ölçümlere göre de proje bahçelerinde bugüne kadar yüzde 30 verim artışı sağlandı. Bu çalışmalar sonucunda hastalık ve zararlılarla mücadele edilen bahçelerde karazenk hastalığında yüzde 80, dip kurdunda yüzde 50, karagöz kurtlarında yüzde 50 ve meyve iç kurdunda yüzde 70 azalma görüldü. 2013 yılında 400 üreticiye daha eğitim verilmesi planlanıyor.”

DR.MEHMET AKTAŞ /YAŞAR HOLDİNG İCRA BAŞKANI
"HEDEFİMİZ HER ALANDA TOPLUMA KATKI YAPMAK"
SOSYAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

Eğitimden spora, sanattan kültür varlıklarının korunmasına kadar birçok alanda gerçekleştirdiğimiz toplumsal katkı projeleriyle sürdürülebilirliğin sosyal boyutuna uzun yıllardır hizmet ediyoruz. DYO Resim Yarışması, Pınar Çocuk Tiyatrosu ve Pınar Çocuk Resim Yarışması, Pınar Karşıyaka Basketbol Takımı'nın ana sponsorluğu bunlardan sadece birkaçı.

PINAR ET'TE KAZANIMLAR
Sürdürülebilirlik projelerimizle şirketlerimizde pek çok farklı alanda ilerleme kaydettik. Bunlardan bazıları: Pınar Et, enerji verimliliği çalışmaları neticesinde 2012'de 2010'a göre karbon salımını yüzde 8 azalttı. Pınar Et ayrıca 2012 yılında su tüketimini bir önceki yıla göre yüzde 6,9 azaltarak ton ürün başına su tüketiminde 2011 yılına göre yüzde 9,1 tasarruf sağladı.

ENERJİ TASARRUFU DYO
Matbaa Mürekkepleri, yapılan çalışmalar sonucunda TEP eşdeğer hesabıyla tüketilen enerjide yüzde 7 tasarruf sağladı. Tamamlanan Yalın 6 Sigma projesi çerçevesinde Viking Kağıt, 2012 yılında emisyonlarını 230 ton azalttı. Çamlı Yem Besicilik, enerji verimliliği konusunda yaptığı çalışmalarla 2012 yılında emisyonlarını 185 ton azalttı.

ATIK YÖNETİMİNDE BAŞARILI PROJELER
SIFIR ATIK
Migros Genel Müdürü Özgür Tort, mağazalarında sıfır atık hedefiyle yola çıkarak oluşturdukları "Entegre Atık Yönetim Planı" sayesinde en ideal bertaraf metodunu uygulamaya geçirdiklerini söylüyor ve devam ediyor: "Sıfır atık hedefiyle mağazalarda operasyon esnasında çıkan her türlü atığın atık depolama alanlarına gönderilmeyip ekonomiye kazandırılmasını sağladık."

ATIK ISIDAN ENERJİ
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Atalay Gümrah, "Sürdürülebilir bir üretim gerçekleştirmek üzere pek çok projeyi hayata geçiriyoruz. Örneğin Eczacıbaşı Yapı Gereçleri, atık ısıdan enerji gerikazanımı sağlayan projesiyle Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın her yıl düzenlediği 'Sanayide Enerji Verimliliği' proje yarışmasında jüri özel ödülüne layık görüldü" diyor.

GERİ DÖNÜŞÜMDE BÜYÜK BAŞARI
TAV Havalimanları Kurumsal İletişim Direktörü Bengi Vargül, "İzmir Adnan Menderes Havalimanı Yeni İç Hatlar Terminali Projesi Geri Dönüşüm Uygulaması'nı hayata geçirdik. Eski iç hatlar terminalinin yıkımı sonucunda oluşan atıkların yeniden kullanım, geri dönüşüm ve bertaraf miktarları üç grupta düzenlendi. Yıkım söküm sonucunda ortaya çıkan malzemelerin yüzde 67'si geri dönüştürüldü, yüzde 32'si yapım çalışmalarında yeniden kullanıldı" diye anlatıyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz