"Türkiye'nin"Yeşil iş liderleri""

Son birkaç yıldır şirketler, daha yeşil olma yarışı yapıyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye'nin"Yeşil iş liderleri"
Başta Greenpeace olmak üzere dünyanın birçok çevre örgütüne göre Nokia CEO’su Olli-Pekka Kallasvuo, yeşil iş konusunda önde gelen liderler arasında yer alıyor. Kallasvuo’yu yeşil iş lideri yapan ise 10 yıldır üst düzey yöneticisi olduğu Nokia’nın uyguladığı çevreci iş modeli. Dünya çapında 1 milyarı aşkın kullanıcısı olan Nokia, Kallasvuo’nun liderliğinde sürdürülebilirlik konusuna büyük önem veriyor. Şirket, eski ya da kullanılmayan cep telefonlarına yönelik geri dönüşüm programı yürütüyor. Ürettiği cihazlarda çevreci unsurlara önem veriyor. Bunlar arasında, şarj cihazlarının enerji tüketimini yüzde 90 azaltmak, pil dolduğunda şarj cihazını prizden çekmeyi hatırlatan uyarılar, her tür Nokia cihazını yüzde 80’e varan oranlarda geri dönüştürülebilir olarak üretmek ve PVC gibi malzemelerin kullanımından vazgeçmek yer alıyor.
Kallasvuo gibi liderler ve Nokia gibi şirketler sayesinde iş dünyası, çevreci yaklaşımları her geçen gün daha fazla benimsiyor.
Burada hiç kuşkusuz dünya çapında küresel ısınmaya karşı kaygıların artması önemli bir neden. Çevre tahribatının üst seviyelere çıkması her geçen gün kıt kaynakların daha da azalmasıyla birleşince geleceğe dair ciddi felaket senaryoları çiziliyor. Bu tabloda şirketler de üretim stratejilerini değiştiriyor. Üretirken tüketimi minimuma indirgemeye odaklanıyorlar.

İTİBA­RI VE KÂR­LI­LI­K AR­TI­RI­YOR
Yeni dönemdeki ifadesiyle yeşil şirket olma yarışı tüm hızıyla sürüyor. Yeşil şirket olmak itibarı artırırken, tüketici tarafından da ödüllendiriliyor. Örneğin “The Green Corporation/Yeşil Şirket” adlı kitabın yazarı Prof. Vasanthakumar N. Bhat’a göre emisyon oranlarını yüzde 1 azaltan şirketler, pazarda hisse değerlerini yüzde 1,5 artırıyor. Emisyon oranlarında yüzde 1 azalma kâr marjını da yüzde 5 yükseltiyor.
Türkiye’de de şirketler çevreye duyarlılık konusunda ciddi bir yol aldı. Birçok şirket doğaya saygılı iş süreçleri geliştirmek için iddialı projelere yatırım yapıyor.
Sürdürülebilirliğe daha hassas yaklaşanlar artık sadece üretmeye değil aynı zamanda çevreye daha az zarar vermeye, kısıtlı kaynakları daha az tüketmeye çalışıyor.
Bu konuda Kallasvuo gibi şirketlerine yön veren liderler ise “yeşil iş liderleri” olarak anılıyor. Türkiye’de imza attıkları uygulamalarla yeşil iş liderleri arasında ilk sıralara P&G CEO’su Saffet Karpat, Sabancı Holding CEO’su Ahmet Dördüncü, Borusan Holding CEO’su Agah Uğur, TNT Genel Müdürü Turgut Yıldız, Arçelik Genel Müdürü Levent Çakıroğlu, Migros Genel Müdürü Özgür Tort, Turkcell CEO’su Süreyya Ciliv ve Teknosa’nın Genel Müdürü Mehmet Nane geliyor.

FAR­KIN­DA­LIK YA­RA­TAN­LAR
TNT Global,  tüm dünya organizasyonunda yeşil şirket olma konusuna öncelik tanıyor. Grubun her bir şirketinde üst düzey yöneticiler de yeşil şirket liderliği yapıyor. Türkiye’de TNT Genel Müdürü Turgut Yıldız, bu konuda başarılı bir performans sergiliyor. Yılsonu bonus hedeflerinde büyümeye rağmen araç ve binalarda karbondioksit emisyonlarının azaltılmasının da yer aldığını belirten Yıldız’ın gündeminde araçlarındaki karbondioksit salımının 2020 yılına kadar yüzde 45 azaltılması hedefi var. Yıldız, “Yeşil dağıtım yani tamamen çevreci araçlarla dağıtım ve toplama yapmak da gündemimizde. Binalarımızı ısıtmada güneş enerjisine, soğutmada yer altı sularına bağlayıp yeşil binalar oluşturacağız” diyor.
Yıldız, sadece TNT Türkiye’de değil iş dünyasında da yeşil iş lideri olarak öne çıkıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz