Projeksiyon

Pvc Pencere 2007’de Yüzde 10 Büyüyecek1981 yılından bu yana plastik ana sektörü içerisinde yer alan PVC pencere sektörü 60’tan fazla firma, 120’den fazla markayla hizmet veriyor. 2,5 milyar dolar ...

1.03.2007 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Pvc Pencere

2007’de Yüzde 10 Büyüyecek
1981 yılından bu yana plastik ana sektörü içerisinde yer alan PVC pencere sektörü 60’tan fazla firma, 120’den fazla markayla hizmet veriyor. 2,5 milyar dolar ciro sağlayarak ihracatta önemli bir katma değer oluşturan PVC pencere sektöründe, 10 binden fazla üretim atölyesi ve 20 binden fazla showroom bulunuyor. Sektör, 2006 yılında 22 milyon pencere üreterek toplam 3 milyon konutu plastik pencereyle tanıştırdı. İhracat payını yüzde 28’e yükselten sektör, dünyada toplam 840 bin konutu Türk penceresiyle tanıştırdı. PVC pencere üretim makine üreticileri yüzde 95’lik ihracat oranıyla dünyanın hemen hemen her ülkesine toplam 75 bin makine ihraç ettiler. Plastik pencere sektörü ayrıca yaklaşık 150 bin kişiye istihdam olanağı sunuyor.

PENSAD (Pencere Sanayici ve İşadamları Derneği) Yönetim Kurulu Üyesi ve Esas Fuarcılık Genel Müdürü Sayın Ahmet Küçükkalfa, “Dünyada her yıl yaklaşık 500 milyon adet endüstriyel PVC pencere talebi doğuyor ve bu da gösteriyor ki sektörün önü büyümeye oldukça açık. PVC sektörü 1981 yılından günümüze kadar her yıl düzenli büyüme gösteren, ülkenin yaşadığı krizlerden etkilenmeyerek, hatta krizlerden güçlenerek çıkan tek sektördür. Bu doğrultuda 2007 yılı için Türk PVC pazarının yüzde 10 oranında büyüyeceğini tahmin ediyoruz” diye konuşuyor.

Geçtiğimiz yıl 2,5 milyar dolar ciro sağlayarak ihracatta önemli bir katma değer oluşturan ve 22 milyon pencere üreten PVC sektörünün 2007 yılında yüzde 10 oranında büyüyeceğini tahmin ediliyor.

Ayakkabı

Yurtiçi Üretimdeki Azalma Sürecek
Ayakkabı sektöründe, 2006 yılında yurtiçi üretimin yüzde 19 oranında azaldığı tahmin ediliyor. Bu daralmadaki en önemli neden, ithalatın yüzde 31,5’lik artışla 2005 yılındaki 380 milyon dolar seviyesinden 2006 yılında 500 milyon dolara yükselmiş olması.

2006 yılında ayakkabı sektöründe 243,5 milyon dolarlık ihracat yapıldı. İhracatta sadece yüzde 11,2’lik bir artış gerçekleştiğini belirten Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, şöyle devam ediyor:

“İç talepte, özellikle 2006’nın ikinci yarısında ciddi bir küçülmenin yaşandığı ve 2006 yılında toplam sadece yüzde 1,5’lik bir büyüme olduğu göz önüne alındığında, yerli üretimde yaşanan küçülme açıkça görülüyor. 2007 yılında da yurtiçi üretimin küçülmeye devam edeceğini tahmin ediyoruz. Ağustos 2006’da “korunma önlemleri” çerçevesinde uygulamaya konulan telafi edici vergilerin etkilerinin 2007 yılı ilk çeyreğinde görülmeye başlaması bekleniyor. Ancak, bu uygulamanın ithalatta ciddi bir duraklama yaratmayacağı düşünülüyor. Her ne kadar ülkemizde ayakkabı sektöründeki satışların yüzde 80’lik kısmı ihtiyaç için alınan ürünlerden oluşmasına rağmen, 2007 yılındaki genel daralmadan ayakkabı sektörü perakende satışlarının da etkileneceğini öngörüyoruz. Sektörümüzün sahip olduğu kapasiteyi kullanabilmesi ve hayatını devam ettirebilmesi, sadece ve sadece ihracat yapabilmesi ile mümkün.”

2006 yılında üretimin yüzde 19 düştüğü, ihracatın ise sadece yüzde 11 arttığı ayakkabı sektöründe 2007 yılında da talepteki daralmanın olumsuz etkilerinin görüleceği tahmin ediliyor.

Makarna

Üretim 650 Bin Tona Çıkacak
Gıda tüketimindeki önemli kalemlerden biri olan makarna sektöründe 2006 yılında üretim yüzde 8, tüketim yüzde 4 arttı. Kişi başına yıllık makarna tüketimi 2004 yılında 5,4 kilogram ve 2005 yılında 5,6 kilogram iken 2006 yılında 5,8 kg olarak gerçekleşti. Türkiye’de 2005 yılı sonu itibariyle kurulu kapasite yıllık 1 milyon tonu aşmış bulunuyor. Sektörde dış pazarlarda pay sahibi olan entegre tesislerin yanı sıra, mahalli özellik arz eden tesislerle birlikte 25 fabrika bulunuyor. Sektörde toplam 3 bin kişi istihdam ediliyor. 2006 yılının 2005 ile karşılaştırıldığında daha iyi bir yıl olduğunu söyleyen Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Can Balin, şöyle devam ediyor:

“Dünya makarna üretimi 10,5 milyon ton. Türkiye, dünya makarna üretiminde 5’inci sırada ve üretimdeki payı yüzde 5,3. Dünyada makarna ürünlerine olan genel talep istikrarlı bir artış içinde olmasına rağmen ülkemizdeki makarna tüketimi beklenen düzeye ulaşmış değil. Ayrıca, bölgesel farklılıklar söz konusu. Bu arada, ülkemizde makarna kültürü henüz gerçek anlamda gelişmediği için tüketimde beklenen artışlar da yaşanamıyor. Bununla beraber 2007 yılı hedeflerimiz arasında ihracatı 200 bin tonun üzerine, üretimi ise 650 bin ton seviyelerine çıkarmak yer alıyor.”

2006 yılında bir önceki yıla göre üretimde yüzde 8, tüketimde yüzde 4 büyüme yaşayan makarna sektöründe 2007 yılında üretimde yüzde 5,7 oranında artış bekleniyor.

Lojistik

Pazar 2007’de Yüzde 6 Büyüyecek
Lojistik sektörü 2006 yılında yüzde 6,5 büyüyerek 3,3 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaştı. Bu oran GSMH’deki büyümeye paralellik gösterse de dünyadaki trendin yakalanamadığı görülüyor.

DHL Express Pazarlama Direktörü Erkin Murat Küçük sektördeki gelişmeleri şöyle anlatıyor: “Gelişmiş Batılı bir ülkede GSMH’nin yüzde 8’ine kadar çıkabilen toplam lojistik pazar büyüklüğü Türkiye’de halen yüzde 5’ler seviyesinde. Yaklaşık olarak 16 milyar dolar civarında olan bu rakamın yüzde 80’i halen atıl olarak firmaların bünyelerinde ve bilançolarına gömülüdür. Türk lojistik pazarına yabancı sermaye girişindeki düşüklük, pazarın çok parçalı yap��sı, ekspres lojistik hizmetlerin 'niş' alan olarak algılanması ve altyapı eksiklikleri 2006 yılında da dikkat çeken unsurlar olarak ön planda kaldı. Bunlarla birlikte Türkiye’nin sahip olduğu ekonomik canlılık ve büyüme potansiyeli tüm olumsuzlukları gölgede bırakarak önümüzdeki döneme güvenle bakmamızı sağlıyor. Özellikle depolama ve katma değerli hizmet alanlarının diğerlerine kıyasla daha hızlı bir büyüme potansiyeli sergilediğini söyleyebiliriz. 2009 yılına kadar bu alt segmentin yüzde 15’lik bir ortalama büyüme ile gelişimine devam edeceğine inanıyoruz.” Küçük, 2007 yılına yönelik beklentilerini ise outsource edilmiş pazarda yüzde 6 civarında bir büyüme ve 3,5 milyar dolar civarında pazar büyüklüğüne ulaşmak olarak açıklıyor.

2006 yılında yüzde 6,5 oranında büyüme oranı ile 3,3 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaşan lojistik sektörünün 2007 yılında da yüzde 6 oranında büyüyerek 3,5 milyar dolar büyüklüğe ulaşacağı tahmin ediliyor.

Konserve

Hava Koşulları Konserveyi Vurdu
Konserve sektöründe perakende pazarının, 2006 yılında 2005’e göre cirosal bazda yüzde 16, miktar olarak ise yüzde 11 oranında büyüme kaydettiği görülüyor. Türkiye’den konserve ihracatı yapılan ülkeler arasında başta Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere ABD, Japonya, Avustralya, Kanada, Orta Doğu ülkeleri, Afrika ülkeleri ve Türki Cumhuriyetler yer alıyor. Perakende konserve sektöründe çok sayıda firmanın bulunması nedeniyle sert rekabet koşulları söz konusu oluyor. Konserve sektöründe sebze konservelerinin en yüksek payı aldığı; bunların içinde bezelye konservesinin ilk sırada bulunduğu görülüyor. Bezelye konservesini ise, bamya ve taze fasulye konserveleri ile yaz türlüsü ve türlü çeşitleri izliyor. Tukaş Genel Müdürü Ahmet Uysal, şu açıklamalarda bulunuyor:

“Sebze ve meyve bazlı beslenme tipinin önem kazanmasıyla birlikte doğal olan, katkı içermeyen ve hijyenik koşullarda üretilen konservelerin satışında artış yaşanacağı öngörülüyor. Yüksek tempoda çalışan kişi sayısının da hızla artması ve buna bağlı olarak tüketicilerin daha çok pratik ürünlere yönelmesi, ambalajlı hazır konservelerin satış trendini yükseltecek ve pazarı büyütecek bir faktör olarak değerlendiriliyor. 2005 yılında 68 milyon YTL olan perakende pazar büyüklüğü, 2006 yılında 79 milyon YTL’ye ulaştı. 2007 yılında da pazarın miktarsal olarak 2006 yılı seviyesinin altında kalmayacağını düşünüyoruz.”

Hava koşulları nedeniyle hasat verimliliği 2006 yılında beklentilerin altında kaldı. Sebze-meyve temininde sıkıntı yaşandığı için konserve girdi maliyetleri arttı. Kuraklık nedeniyle konserve üretiminde 2007 yılında da benzer sorunların yaşanacağı öngörülüyor.

Yalıtım

Yalıtım Sektörü Yükselişte
Yalıtım sektörü, TOKİ konutlarındaki hızlı ilerleme ve mevcut binalardaki yalıtım talebinde meydana gelen artışların etkisiyle, 2006 yılına hızlı bir giriş yaptı. Yılın ilerleyen dönemlerinde, konut satışlarındaki düşüşe bağlı olarak inşaat sektöründe bir yavaşlama meydana gelmesine rağmen, mevcut binaların yalıtımı, sanayi sektöründeki yenileme çalışmaları ve kamu kurumlarının gerçekleştirdiği yatırımların etkisiyle yalıtım sektörü olumsuz faktörlerden etkilenmedi. 2005 yılında yalıtım sektörü, su yalıtımı hariç, yaklaşık olarak 4,6 milyon metreküp büyüklüğe ulaşmıştı. 2006 yılında sektörün, yüzde 28 oranında büyüyerek su yalıtımı hariç 5,9 milyon metreküplük büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Yalıtım sektörünün 2007 yılında gelişmesi muhtemel olumsuzluklardan etkilenmeyerek asgari yüzde 12 büyüyeceğini tahmin ettiklerini belirten İzocam Genel Müdürü Nuri Bulut, şöyle devam ediyor:

“2007 yılında Cumhurbaşkanlığı seçimi ve genel seçimler nedeniyle zor bir yıl geçirileceği tahmin ediliyor. Ancak, yalıtım sektörü inşaat sektörünün içinde yer almasına rağmen, sanayiden konutlara kadar çok farklı alanlarda tesisat ve yapıya yönelik ürünlerinin getirdiği güçle büyümesini sürdürecektir. Yalıtım sektörünü orta ve uzun vadede etkileyecek unsurların başında ise; mevcut binaların yalıtım alışkanlığı, doğalgazın yaygınlaşması, enerji maliyetleri, küresel ısınma tehdidi, deprem korkusu ve bilinç artışı geliyor.”

Gerek özel, gerekse kamu sektöründe gerçekleştirilecek yatırımların; standart ve yönetmeliklerde yapılan düzenlemelerin yalıtım sektörünün büyümesinde etkili olacağı düşünülüyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz