"5'li rekabette 3. dalga geliyor"

Şimdi farklı bir döneme, segmente dayalı rekabet sürecine giriliyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
5'li rekabette 3. dalga geliyor
Türkiye, kredi kartıyla yoğun olarak 90’lı yılların başında tanıştı. İlk dalga, bankaların tüketiciyi bu yeni ürünle tanıştırdığı, her bankanın kendi markasını yarattığı dönemdi. 2000’li yıllarda gelişim hızlandı. Bu dönemde bankalar teknolojiye büyük yatırım yaparak kredi kartı ile sundukları hizmetlerin kapsamını genişletti. Sadakat programları ile penetrasyon arttı. İş, yüksek hacimli ve maliyetli hale gelince rekabet büyük bankalar arasına kaydı.  “İkinci dalga” diye nitelendirilen bu dönemde daha küçük ve orta ölçekli bankalar, yeni yatırım yapmak yerine büyük bankalarla işbirliğine gitti. Ortak kart platformları oluştu. Pazar 5 markanın hakimiyetine girdi.
Şimdiyse “Üçüncü dalganın” ayak sesleri geliyor. Bankaların farklı tüketici ihtiyaçlarını gözeterek segmentasyona gidecekleri bu dönemde, rekabetin boyutu da değişecek. “Üçüncü dalgada bankalar, yeni ürün ve servislerini yeni kategoriler yaratarak sunacak. Kredi kartı pazarında yapı, yeniden çok markalı hale gelecek. Puan ve taksit gibi faydalar artık kredi kartlarının jenerik özellikleri haline gelmiş durumda. Yeni dönemde tüketicinin kredi kartı tercihini, katma değer yaratan özellikler ve ek hizmetler belirliyor. Bankalar da bu doğrultuda kartlarını çeşitlendiriyor. Pazarda puan yerine mil biriktiren uçuş kartları, işletmelere özel avantajlar sağlayan ticari kartlar, tarım, eğitim gibi farklı sektörlerin ihtiyaçlarını gözeten sektörel kartlar, ödeme seçeneklerini artıran esnek kartlar, gençler ya da emekliler gibi nüfus gruplarını hedefleyen kredi kartları gibi kategoriler oluşmuş durumda. Bu kategorilerde hacimler hızla büyürken gelecekte çeşitliliğin daha da artması bekleniyor.

SON 5 YILA DİKKAT!
Aslında kredi kartları pazarında en hızlı gelişim son 5 yılda yaşandı. 5 yıl önce pazarda toplam 30 milyon kredi kartı vardı. Bu sayı bugün 50 milyona yaklaşmış durumda. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Mine Könüman, bundan 5 yıl önce Akbank’ın kredi kartları portföyünde sadece Axess olduğuna işaret ediyor. Son 5 yıllık süreçte hem kart sahibi adedi hem kart ürünü adedinde çok ciddi artışlar sağladıklarına işaret eden yönetici, “Kredi kartı adedimiz 4,8 milyona ulaştı.  2002’de yüzde 8 olan ciro pazar payımız ise yüzde 13,4’e yükseldi” diye konuşuyor. Benzer gelişimi diğer bankalarda da görmek mümkün. Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer, Yapı Kredi’nin bugün 8 milyona yakın olan kart sayısının, 2005’te 5,6 milyon seviyelerinde olduğunu söylüyor. İş Bankası’nda rakamın 3 milyondan 5 milyona çıktığı görülüyor. Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ise son 5 yılda yüzde 60’a varan oranda büyüme kaydettiklerine işaret ediyor.
Bugün pazardaki rekabete yön veren büyük ölçekli bankaların dışında, bu bankaların markalarını kullanan orta ölçekliler tarafında da önemli bir gelişim var. Örneğin Garanti Bankası’nın Bonus markasını kullanan Denizbank, bugün 1,4 milyonluk kart adedi ile yüzde 3,1 düzeyinde pazar payına sahip. Nisan 2008’de Garanti ile işbirliği yapıp Şeker Bonus ile pazardaki yerini alan Şekerbank’ın da çok kısa sürede 170 bin adetlik kart portföyüne ulaştığı görülüyor.
PORTFÖYLER GENİŞLEDİ
Ağustos 2010 verilerine göre kredi kartları pazarında öne çıkan 3 banka Garanti, Yapı Kredi ve İş Bankası olarak sıralanıyor.Kart sayısına göre bu 3 bankanın kredi kartı markaları, toplam pazarın yüzde 65’ine sahip.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz